Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hvor går grænsen mellem brug og misbrug af hash efter folks mening?

Jeg har røget et par måneder, og ligger ca. på 1 gram om ugen (fordelt over 2 små joints af ca. ½ gram hver)
Dog er det måske steget en anelse her på det seneste, og jeg er ikke meget for at det skal tage overhånd og komme op i "misbrugszonen".

Silver_Bullet

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Et misbrug er når det skader mere end det gavner.

Ryger du så meget at din hukommelse er svækket og du går i skole, så er det et misbrug. Men ryger du så meget at din hukommelse er svækket, men arbejder på en fabrik hvor du ikke har brug for din hukommelse i samme grad, er det ikke nødvendigvis et misbrug.

Altså, det er meget individuelt hvornår et forbrug bliver til et overforbrug.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Hvad er misbrug?

Du bruger vel stadig stoffer på den rigtige måde uanset hvor meget du tager dem.

Men udfra personlig erfaring, mener jeg ikke det er sundt at ryge hverdag. Det kan i sidste ende ændre ens sociale og faglige liv til det negative.

Det varierer fra person til person hvad der er godt for en og hvad man kan styre uden at det går udover en socialt og fagligt.

Dit forbrug virker meget moderat og fornuftigt så efter min mening bør du bare holde det der.

Din resistance stiger osse ufatteligt hurtigt ved dagligt brug, og så forsvinder det sjove jo ved at ryge.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Er enig med OP, ved mig går grænsen også ved hverdag, enten er det et misbrug, eller også vil jeg mene det kommer hen og bliver det..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
det er et misbrug når du ikke kan la hver med at ryge.. eller hvis du bruger alle dine sparer knapper på det!!! :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
hvis du er i tvivl om du har et misbrug....... tjah - så vågn op, og lugt til kaffen...

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Efter min erfaring. Synes jeg det skumle ved tjald er at du ikke ved om du er afhængig før det er for sent..

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

TrampeMand skrev:
Efter min erfaring. Synes jeg det skumle ved tjald er at du ikke ved om du er afhængig før det er for sent..

Det er osse min erfaring. Eller.. ihvertfald at man ikke ved det er et problem.

For knap 1½ år siden ku jeg ikke forestille mig et liv hvor jeg ikke røg hash hverdag og så det på ingen måde som et problem.

Nu siger jeg heller ikke at det er problem for alle der har et dagligt forbrug af cannabis, men ihvertfald for en del.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Silver_Bullet skrev:
Hvor går grænsen mellem brug og misbrug af hash efter folks mening?

Du har et sundt/neutralt forbrug af hash, når det ikke påvirker dig negativt socialt, mentalt og fysisk. Det er en meget individuel ting, men faktum er at meget få mennesker i allerdybeste sandhed har godt af daglig rygning og mange oplever dårlige virkninger selv før den daglige rygning sætter ind.

Prøv at kigge i denne tråd for at se sammenhængene mellem mængder og problemer: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=12117

Se evt. dokumentet i min signatur, hvor jeg også behandler emnet.

Det kan også være godt at tage spørgsmålet om afhængighed. Afhængighed kan være både fysisk og psykisk, men sammenlagt er du afhængig hvis du har svært ved at styre din rygning. Altså skal du passe på, hvis du begynder (eller allerede har oplevet) at du egentlig har besluttet ikke at ryge, men pludselig sidder du og pulser uden at ane hvordan det nåede dertil. Jeg vil også mene, at det er et faresignal, hvis du igen og igen begynder at tænke noget i retningen af "shit jeg kan slet ikke klare det lige nu, bare jeg lige snupper nogen sug, så går det igen" (kan måske være begyndende fysisk og psykiske faktorer).

For nogen mennesker kan det være svært at "mærke efter" om hashen i virkeligheden skader personens mentale tilstand (hukommelse, sløvhed, etc). Det bedste du kan prøve, er næsten at lave rygestop i en uge. Og mærk så efter om du får nogen af de kendte abstinenser: kraftig rygetrang, søvnbesvær, irritabilitet, osv. (kig i Medaljens Bagside).

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er som sagt MEGET individuelt. Jeg kan snildt ryge kæmpe-meget hash i løbet af en Roskilde Festival, og så være fuldstændigt afholden når jeg kommer hjem.

Jeg startede alt for tidligt, men har aldrig haft et decideret misbrug. Jeg ryger i gennemsnit ikke mere end 3-4 gange om måneden.

Og jeg har rig mulighd for at starte et misbrug, da jeg ofte har hash i min varetægt. Det skal også lige nævnes at jeg kun har røget alene 2 gange i hele mit liv, og det brød jeg mig egentligt ikke om.

Ryger du jævnligt alene?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ved godt at nogen anser det for at være et faretegn, men jeg ryger næsten altid min hash alene. Jeg er midt i 30'erne og kommer simpelthen ikke til fest hver og hver-anden weekend, så skal jeg ryge er det næsten altid på egen hånd.

Jeg vil næsten sige, at jeg foretrækker at ryge alene, da det giver ro og tid til at give rusen den opmærksomhed, som den fortjener. Det kan også bruges til at forny interessen i en gammel film eller et stykke musik, og det kan være meget meditativt. Det kan også være meget behageligt at ryge med nogen få venner privat, men det er (for mig) en mere hårfin grænse i større forsamlinger. Man kan godt blive totalt overvældet af larmen og alle de råbende alkoholikere.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Malkavian skrev:
Jeg vil næsten sige, at jeg foretrækker at ryge alene, da det giver ro og tid til at give rusen den opmærksomhed, som den fortjener. Det kan også bruges til at forny interessen i en gammel film eller et stykke musik, og det kan være meget meditativt. Det kan også være meget behageligt at ryge med nogen få venner privat, men det er (for mig) en mere hårfin grænse i større forsamlinger. Man kan godt blive totalt overvældet af larmen og alle de råbende alkoholikere.

Jeg vil vove at påstå at man med alderen opnår en vis mådeholdenhed, og en mere raffineret opfattelse af sit eget forbrug.

Hvis man som forholdsvis ung, hurtigt beynder at ryge alene har jeg svært ved at tro på at det er med dét formål at svælge i et godt stykke musik, eller blive opslugt af en god film.

Jeg har altid haft den opfattelse, at unge rygere (14-17) enten gør det fordi at det er sejt, eller fordi at man får grineflip af det. Måske endda bare for at fordrive tiden?

Men måske er det bare mig der undervurderer disse mennesker?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
R. Girk skrev:
Jeg har altid haft den opfattelse, at unge rygere (14-17) enten gør det fordi at det er sejt, eller fordi at man får grineflip af det. Måske endda bare for at fordrive tiden?

De gør det da selvfølgelig fordi det er sjovt, ligesom du og vi andre også gør det fordi det er sjovt. Ja, der er sikkert et fåtal der gør det for at virke seje, men imo synes jeg det er meget dumt af dig at tro, at det er en generel grund til at folk i den aldersgruppe ryger.
Men jeg vil give dig ret i, at nogle mennesker i den aldersgruppe har et usundt forhold til hash, og at der er en større del af dem, der bruger hash som en flugt, end ældre individer gør.
Og det skal også nævnes, at der faktisk også er mange unge(14-17), der har et mere fornuftigt forhold til hash, end folk der er ældre.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ZlazkeDågge skrev:
R. Girk skrev:
Og det skal også nævnes, at der faktisk også er mange unge(14-17), der har et mere fornuftigt forhold til hash, end folk der er ældre.

Det håber jeg sandelig også.

Jeg har bare mødt rigtigt mange, med et usundt forhold (som du selv formulerer det) til hash.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

R. Girk skrev:

Men måske er det bare mig der undervurderer disse mennesker?

Jeg ved det ikke, men jeg har tænkt lidt over det. De fleste unge har jo ubeskriveligt meget tid på hænderne og forsvindende få pligter. De synes sikkert, det er hårdt at gå i skole (det skal folk lissom synes), men flertallet bor i den alder hjemme og Mor tager hånd om ubeskriveligt mange ting. I hvert fald forstår jeg godt impulsen til at "ryge lidt" simpelthen fordi man keder sig og ikke har andet at gå op i. Tragisk nok kan det blive en selvopfyldende profeti på længere sigt, hvis rygeriet tager til i styrke: for så bliver de fleste ofte så de-motiverede, og hovedparten af deres handlinger centrerer sig om at indtage hashen, at de så ikke kan få sunde, udviklende interesser.

I selve situationen er det jo på sin vis korrekt, at det ikke "skader noget", og at det derfor ikke set på den ene faktor er "misbrug".

Men, men, men ... så er det at den unge får sin eftertragtede lærerplads som tømrer, og så bliver det hele meget sværere og al rygeriet står i vejen for en ordentlig uddannelse osv osv. Det er jo noget med at det ikke gør det helt store at være lidt sløv i optrækket, når man bare venter på at søde. rare Mor laver aftensmaden, men skal der arbejdet igennem og læres en masse nyt er det ikke fedt at være konstant bagskæv eller decideret påvirket på arbejdspladsen.

Nogen påstår de kan klare det. Efter min erfaring og hvad jeg hører, er det dog fåtallet

Titel:
Medlem

Folk der har røget i lang tid er sletter ikke klar over hvor meget det påvirke dem. Jeg stoppede med at ryge hash dagligt, Har virkelig kunne mærke at efter 14 dage begyndet jeg at få meget letter til at komme op om morgenen. Letter ved at overskue stører problemer på arbejde, mere frisk, og frem for alt er jeg blevet gladere. Men til alle dem som ikke ved de har et misbrug skulle tage at stoppe i 3-4 uger og se om der er noget der bliver forandret.

Men gør det i tide eller har man lige pluselig kun ryger vennerne tilbage ikke fordi at der er noget galt med dem. Men det er også fedt at have nogen der er mere ''Friske''

Mvh Tom.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Optimus Prime skrev:
Din resistance stiger osse ufatteligt hurtigt ved dagligt brug, og så forsvinder det sjove jo ved at ryge.

Ja, ligenetop dette er også én af de ting jeg er bange for. Det skulle jo helst ikke ske. :wink:

Hvis folk kan klare deres hverdag, samtidig med at de ryger 5 g om dagen, syntes jeg da bare det er helt fint, men det ligger vist ikke til min mentalitet, da jeg er ret opsat på at holde det på et minimalt forbrug.

Silver_Bullet

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ahh.. så skal man godt nok os ha et stort forbrug hvis man ryger 5g. om dagen.. eller hva?? heheh

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hamber skrev:
ahh.. så skal man godt nok os ha et stort forbrug hvis man ryger 5g. om dagen.. eller hva?? heheh

Overdrivelse fremmer forståelse, som man siger. :wink:

Men jeg tror nu ikke at den mængde er helt forkert i forhold til de største af forbrugerne herinde......eller?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg vil mene at det lyder ret voldsomt... men hva ved jeg??.. jeg har aldrig nogensinde røget 5g. på en dag!

ahhh.. måske 1 gang.. men der spiste jeg os en del af det!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]