Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 19:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

En lille smule tilbage on-topic:

Kunne folk prøve at komme med nogle beskrivelser af selve rusen fra heroin? Både 'sus'et" og det efterfølgende forløb?

Og hvor stor forskel er der på at ryge/sprøjte heroin?

Silver_Bullet

Titel:
Flueknepper kongen

Gonzo skrev:
True...
Ingen junkie med respekt for sig selv,rører Naloxon hvis han kan slippe for det.
Men når han ligger og er ved at blive kvalt af respirationsdepression,så skal det bare ind i låret så hurtigt som muligt.

Alt det gylle med kramper etc etc er der værste vrøvl jeg længe har hørt.Jeg har selv fået Naltrexon (en længervarende udgave,og du skal fandme tage meget hvis du skal have de bivirkninger.)
Måske hvis du får en OD,men hvem helvede får en OD af Naloxon,eller Naltrexon?

Der er krafthelvede stor forskel på naltrexon og naloxon. Naloxon ophæver al opioid funktionalitet i løbet af få minutter. Naltrexon når gradvist plasma peak i løbet af timer.

Det er forskellige stoffer (naltrexon er ikke en "anden udgave" af Naloxon)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Og søg ellers efter naloxoze seizure på Pubmed. Litteraturen er ikke så fæl endda.

Jeg synes det er forkert at modarbejde overdosedøden vha. naloxon. Jeg tror udleverings-heroin i kontrollerede doser er en langt bedre løsning.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil lade dig om "at søge".
Du har stadig ikke fattet en meter.
Nej Naltrexone har en anden måde at nå peak på,men virkningen er den samme.
Geeez...... :roll:

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Levose skrev:
Jeg synes det er forkert at modarbejde overdosedøden vha. naloxon. Jeg tror udleverings-heroin i kontrollerede doser er en langt bedre løsning.

Men er der ikke altid nogen der vil have mere og skaffer sig noget ekstra, eller formår at tage sin udleverede mængde heroin over et for kort tidsinterval og får en OD.
Jeg er forresten enig i at det vil være en langt bedre ide med statsadministreret heroin, men det kommer nok ikke lige med det samme - et skridt af gangen.

Mvh Jonas!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil lige rette mig selv.Naloxon virker temmelig kort,hvor Nal virker længe.
Men det jeg mente var,at måden de blokerer for Opioider er den samme.
Iøvrigt er jeg helt enig i at stats kontrollered dope er vejen frem.
Helt sikkert.

Sidst,jeg forstår hvad du mener med at du er imod at blokere.Nu er ullykken altså bare sket,og så må man jo prøve at redde,ik?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Levose skrev:
Og søg ellers efter naloxoze seizure på Pubmed. Litteraturen er ikke så fæl endda.

Hvem bekymrer sig om at det i nogen tilfælde kan udløse kramper, hvis alternativet er død som følge af respirationsdepression? Ingen vil tage det stof, hvis det ikke er i tilfælde af seriøs overdosis! Og at det er blevet godkendt til uddeling til narkomaner flere steder i USA, i skotland osv. tyder på at den generelle sikkerhedsprofil i ukyndige hænder ikke er helt fucked - eller mener du deres eksperters vurderinger er helt hen i vejret?

Levose skrev:
Jeg synes det er forkert at modarbejde overdosedøden vha. naloxon.

Det synes jeg lyder en kende kryptisk.
Levose skrev:
Jeg tror udleverings-heroin i kontrollerede doser er en langt bedre løsning.
Jeg er enig, men der er desværre ganske langt før det politiske klima i DK tillader den slags tiltag. Udlevering af naloxon er et langt mere opnåeligt fremskridt lige nu.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Silver_Bullet skrev:
Kunne folk prøve at komme med nogle beskrivelser af selve rusen fra heroin? Både 'sus'et" og det efterfølgende forløb?

Dette spørgsmål er i høj grad forbundet med det andet du stiller...Sådan som jeg ser det, oplever du sjældent noget egentlig "sus" når du insufflerer (sniffer) heroin, og kun i mindre grad, når du ryger det.
Det største "sus" opleves ved injektion, men denne effekt også tilføjer en helt ny dimension af afhængighed. Hvor kraftigt suset er, vil jeg ikke udtale mig om, men Tjille (RIP) beskrev det som at "få kastet en varm dyne over sig."

Første gang jeg prøvede heroin, var min reaktion at "det var da meget sjovt, men ikke noget særligt." Rusen er forholdsvis subtil i forhold til hvad jeg havde forventet - hvilket formentlig skyldes idiotiske myter der huserer i samfundet såsom "10000 gange bedre end sex" og lignende.
Den rus man typisk oplever ved insufflering/rygning er:
Opstemthed, lyst til at snakke, døsighed, kvalme og en meget behagelig varme. Det føles lidt ligesom, at varme bølger skyller igennem ens krop.
Derudover er det ikke unormalt, at man begynder at nodde og få opiod-visioner/drømme (nærmest ligesom at drømme i vågen tilstand.)
Eventuelle problemer får mindre betydning - man glemmer næppe sine problemer, men de virker bare insignifikante i forhold til den behagelige tilstand man befinder sig i. Og hermed ligger altså også et af problemerne med stoffet: Det luller personen ind i en følelse af tryghed, og fordi ens problemer ikke virker specielt store, kan det også være let at fortælle sig selv, at man sagtens kan styre heroinen.
Ovenstående beskrivelse kan måske fremstå som en reklame, men jeg kan på ingen måde rekommandere at man prøver heroin.

Hvis man alligevel ikke kan holde sig på måtten, bør man i det mindste stille sig selv visse spørgsmål såsom: Hvad er min motivation for at prøve det? Hvis det er fordi ens liv er kedeligt, eller man har psykiske problemer eller lignende kan det på ingen måde anbefales at man vælger heroin.

Mvh. Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
Den rus man typisk oplever ved insufflering/rygning er:
Opstemthed, lyst til at snakke, døsighed, kvalme og en meget behagelig varme. Det føles lidt ligesom, at varme bølger skyller igennem ens krop.
Derudover er det ikke unormalt, at man begynder at nodde og få opiod-visioner/drømme (nærmest ligesom at drømme i vågen tilstand.)

Hmm, sådan virker "10 meter røg" på mig (hash af god kvalitet) . Lidt scary egentlig (men der kan jo være en "order of magnitude" mellem de to?) - men nu har jeg jo røget intet andet end høj-kvali pot, skunk og hash i snart 2 år uden overhovedet at ryge ind i afhængighed. Men jeg kan faktisk nikke genkendende til både det med "varme bølger" og hashens "vågne drømme". Jeg har alt for lidt kendskab til andre stoffer (og har heller aldrig prøvet det mindste opiater), men måske er oplevelsen med varme bølger og drømme ikke så usædvanlig?

Ang. narcanti/naloxone så nævnte min Falck-forbindelse, at de store problemer er:

- narkomanen modsætter sig ofte, fordi han går glip af et trip og oplever meget ubehag.
- mens stoffet virker er opiatets virkning blokeret, men er der opiater tilbage i kroppen når narcantien holder op med at virke, så slår de igennem igen.
- mange narkomaner vil, hvis de bliver sluppet fri efter 1. skud narcanti, forsøge at dope sig mere, og sker det inden for narcanti periodens virkning, så ligger der er dødsens farlig bombe og tikker.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
Det største problem, når vi taler afhængighed er nok, at det er svært at sige præcist hvilke personlighedstyper, der vil blive tiltrukkede af en bestemt stofgruppe. Generelt gælder det nok, at folk der godt kan lide at være meget alene, fordi de har det svært med andre mennesker tilhører risikogruppen hvad angår opioder.

Det slog mig lige, at hvis det er tilfældet, så har en stor gruppe af mennesker et misbrugspotentiale. Det har netop været fremme i medierne, at ca. 10% af alle danskere oplever udpræget Social Angst - grænsende til det virkelig sygelige. Sådan noget med at de er paniske for at tabe ting, tabe ansigt, brække sig og svede blandt andre mennesker (typisk typerne, der altid tager deres mad med op på kontoret i stedet for at spise i kantinen med alle de andre).

Problemet er efter sigende, at de ikke altid er klar over rod-årsagen til deres symptomer. PsykiatriFonden vil dog snart køre en meget stor kampagne (ligesom de har gjort ved Depression).

Medlem

Geografisk sted: hasselager
syns det er blive et rigtig godt indlæg.. var ved og tvivle på psy.dk kvalited men her vise vi sgu hvad det vil sige... rigtig gode ting de fleste skrive .. fik lige lyst til og sige det... lidt offtipic :)

Titel:
Dedikeret medlem

Pssst...

Vil i høre en hemmelighed? Mange opiater fungerer glimrende imod netop depression og angst.

Tramadol, buprenorphin og oxycodon skulle især have potentiale.

Jeg ved at der er lavet enkelte forsøg, som der kan læses mere om på opioids.co.uk

Jeg tror ikke at det er så meget ens personlighedstype, som ens biokemi/hjernekemi der er afgørende.

Nogen mennesker reagerer meget stærkt på opiater, mens de ikke gør det store indtryk på andre. Og det tror jeg er grunden til, mere end faktorer som tilgængelighed, at nogen bliver afhængige af opiater, mens andre bliver hooked på meth eller kokain.

Titel:
Tidligere holdmedlem

det er ikke en særligt velbevaret hemmelighed..........

Titel:
Dedikeret medlem

Jo blandt læger!

Jeg læste om et forsøg der blev lavet med hydromorfin, hvor det, selv i mængder der ikke var store nok til at kunne medføre en rus/eufori, virkede særdeles effektivt.

Det er en skam at læger er så konservative.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er ikke engang løgn....
Jeg kender en kvinde der bor i USA.
Hun er blevet sat på Buprenorfin.For depression!Og kender til en anden derovre der også er sat på Bup af samme grund.
Jeg må indrømme jeg er ikke helt sikker på hvad jeg skal mene om det.Men måske skal man se det på denne måde.Hun havde sandsynligvis begået selvmord hvis ikke hun var kommet i behandling med Bup.I sådan en situation syntes jeg det er klart at man skulle give Bup når man nu ved det virker.
Hun har selfølgelig prøvet alt hvad der er af antideps.Uden virkning.
Det positive er at hun ikke har været dep siden hun startede,alene det er jo iøjnefaldende.
Der er jo mange af os der kender en del til Opioider,der længe har vidst at de havde denne egenskab.Men nu er der sq læger der rent faktisk begynder at benytte sig af det.
Og af alle steder så USA. :shock:
Ja man skal sq høre meget.

Med hensyn til Tramadol er det et helt specielt stof.
Det har både en Opiat lign effekt,men oven i det virker de som en slags SSIR´s.
Det giver sig desværre ,udslag i de abstinenser man får,hvis man tager dem lang tid nok.Det er nok nogle af de abstinenser jeg helst ville undgå.
En ting er de skarpe,men kortvarige Heroin abstinenser,men prøv derudover at lægge abstinenser fra f.eks Effexor,Paxil eller lign oveni...
Så har man en meget ubehagelig form for abstinenser.Jeg er sikker på vi vil høre mere til dette problem i fremtiden.Der er vitterligt stadig læger der skriver dem ud med beskeden,at de ikke er vanedannnende.

Titel:
Dedikeret medlem

Apropos Tramadol, så fik jeg engang rimeligt mildt tilfælde af seretonin-syndrom af det. Ikke behageligt!

Jeg har prøvet de fleste SSRI'ere: Zoloft, Prozac, Cipramil og Sertralin, og jeg har ALDRIG oplevet problemer med at holde op igen. Og det uden at trappe ned.

Som du måske kan høre, er jeg tilhænger af SSRIere, men jeg ved at der findes tilfælde af meget svære abstinenser ved især Effexor: Elektriske stød i hjernen, sammenligner folk det med.

Jeg tror heldigvis at det er relativt sjældent, og de abstinenser der har været er mildest talt skræmmende, men det er jo en konstant afvejning læger og psykiatere er nødt til at foretage.

Og hvis folk skulle vælge imellem at leve med en moderat til svær depression, eller at blive hooked på Effexor, tror jeg godt hvad de fleste ville vælge.

Godt at høre om din ven i USA der får buprenorphine. Lad os håbe at der er tale om en langsom glidebane... Personligt ser jeg frem til den dag jeg får udskrevet hydromorphon imod depression. :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vi er helt enige.
Det er bedre at få noget medicin,og få det bedre,end at gå med et svært problem.Helt klart.Om som du siger,det er,og MÅ være en svær afvejning sommetider for en læge,der jo ikke har tid til at sidde og tale lang tid med alle patienterne.

Det er jo heller ikke alle der(som du selv) oplever de grimme ting.
Nu tror jeg også Effexor og Paxil er 2 af de værste,det er ihvertfald dem jeg har hørt de værste historier om.
SSIR´s hjælper helt klart mange mennesker.

Og så kan vi jo nok begge to påregne en meget akut og pludselig opblussen af en meget svær dysfori og depression i det sekund Hydromorfon bliver mandatory i svære tilfælde.. :D

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Gonzo skrev:
Og så kan vi jo nok begge to påregne en meget akut og pludselig opblussen af en meget svær dysfori og depression i det sekund Hydromorfon bliver mandatory i svære tilfælde.. :D

Hahaha...Anyways Gonzo, hvordan ser du så på buprenorphins afhængighedspotentiale og øvrige bivirkninger? For mit eget vedkommende har det nemlig aldrig været et problem at stoppe igen, og jeg har heller ikke oplevet nævneværdige bivirkninger, men det betyder jo ikke det samme gælder hvis man lider af depression og/eller har brugt midlet i lang tid (flere år f.eks.)

Mvh. Psyko

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej Psyko.. :wink:
Jeg må indrømme Bup overasker mig stadig.
Som nævnt kender jeg en kvinde(pige er så meget sagt,hun er 40),og hun blev som nævnt sat på Bup for depression.
For 14 dage siden da jeg talte med hende var hun på 12 mg.
Idag er hun på 4,og hun har intet ubehag haft.
Jeg vil tro det er fordi hun ikke har været så længe på det,men jeg kender ikke Bup SÅ godt,så jeg skal vare min mund i dette fine HR forum. :P

Noget tyder jo på,at det er en del lettere at komme af,hvilket du så også kan konfirmere.
Det er bare skide godt.
Alt er en hjælp i den situation. :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 58 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]