eedeolla skrev:
De lever ikke i symbios som sagt, men tilgengæld er der altid folk på stoffer og folk der sælger stoffer til techno fester. Derfor hænger de to miljøer også sammen på en eller anden måde.
Selve musiken, især til de psychedeliske trance fester er jo nærmest også konstrueret til at være på stoffer til. Det tror jeg ikke der hersker nogen tvivl om

Du kan ikke gå ind, også absolut sige det du gør, og forvente at det "holder i retten". Der findes f.eks. massere producere der aldrig har, eller ikke tager stoffer. Alligevel producerer de ganske psykedelisk musik, så det hænger jo ikke sammen.
Det gælder både full on, dark psy, progressive psy, psy chill og meget mere.
Du har dog ret i, at der er stoffer til næsten alle de fester, dem der tager dem og dem der sælger dem. Måske endda folk der bare er med for at købe dem.
En psykedelisk oplevelse forudsætter per definition ikke brugen af psykedeliske stoffer. Derimod handler det om en sindstilstand. Da den ikke forudsætter brugen af stoffer, forudsætter musikken heller ikke brugen af dem.
Musikken er lavet til at man skal danse til den, komme i trance og få psykedeliske oplevelser. Om de kommer ene og alene igennem musikken, eller i samarbejde med f.eks LSD er mindre vigtigt, så lang tid lytteren oplever noget psykedelisk.
Wikipedia har det meget kort og enkelt beskrevet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Psychedelic"A psychedelic experience is characterized by the perception of aspects of one's mind previously unknown, or by the creative exuberance of the mind liberated from its ordinary fetters. Psychedelic states are one of the stations on the spectrum of experiences elicited by sensory deprivation as well as by psychedelic substances."
Jeg piller lige det vigtige ud af det, for at bevise min pointe.
Altså, oplevelsen karakteriseres ved opfattelsen af aspekter af ens sind der tidligere har været ukendt.
Psykedeliske tilstande er et af niveauerne på spektrummet af oplevelser forårsaget af sanse berøvelse, såvel som psykedeliske substanser.
Når vi går ind og kigger på "trance" fænomenet er der tale om sanseberøvelse, da man i en trance lukker ned for områder i ens hjerne, og derigennem bliver sanseberøvet. Man kunne også ligge sig i en sanseberøvelses tank, det er også en mulighed. Eller måske bare få bind for øjnene, det kan gå mange veje - mange af disse er dog relativt upraktiske til fester. Drømme åbner dog også op for mange psykedeliske muligheder, på mindst 1 trance plan bliver dagdrømme hyperstimuleret.
I Psychedelic Trance er det selvfølgelig trancen der er nøglen, imens det psykedeliske ligesom er "målet" med trancen. Det mål kan opnås igennem trancen, med eller uden psykedeliske stoffer.
Der er dog helt bestemt en forbindelse imellem personer der søger psykedeliske oplevelser, andre bevidsthedstilstande osv i forhold til stoffer, der af utrænet vej, muliggør de oplevelser.
Ligesom der er en forbindelse imellem folk der spiller fodbold, og folk der gerne ser fodbold i TV også.
Det ene forudsætter dog ikke det andet, derfor er musikken, i reglen, skabt til at skabe psykedeliske oplevelser. Mange vælger dog også en genvej dertil, igennem brugen at psykedeliske substanser.
Men da alle producere ikke tager psykedeliske substanser, men i bund og grund nyder at lytte til deres egen musik og opleve det, mener jeg ikke man kan sige at musikken er "lavet til at man skal være på stoffer".
Der vil jeg falde tilbage på hvad jeg tidligere sagde, at der er tale om ønsketænkning blandt mange mennesker. Det er jo rart, at tænke på, at man gør noget rigtigt når man tager stoffer, "Nu hører vi psychedelic trance, så skal vi da være på stoffer, alle er på stoffer, dem der ikke er, de forstår det ikke".
Der ligger også en smule "vi er bedre end Jer" i den tankegang, som om man er mere reel end andre. Dette skaber et skel imellem mennesker, hvilket står i stærk kontrast til endnu en grundpille i den psykedeliske kulturs tankegang, nemlig at danse til musikken handler om kollektive oplevelser der forener folk mere end den skilder dem. Det er, en del af hippie arven, om man vil. Spørgsmålet er så, om folk REELT søger at forenes igennem musikken, eller om det mere rent handler om stofferne. Der er helt sikkert også en hel del, som mig selv, der er åbne overfor begge muligheder.
Ved at sige, at musikken er skabt til og skal opleves på stoffer, så marginaliserer man alle dem der ikke vælger den vej. I den sammenhæng, vil jeg så vælge, at sætte spørgsmålstegn ved, om de mennesker i det hele taget har forstået hvad den kultur handler om.
Når nogle siger "Man må ikke være på stoffer når man hører musik, så forstår man det ikke rigtigt" eller "Man skal være på stoffer når man hører musik, ellers forstår man det ikke", så er det for mig at se bare 2 sider af samme mønt, indenfor hvad jeg vil kalde "social dominans".
Nu er jeg dog, paradoksalt nok, også klar over, at det jeg udøver her kunne kaldes det samme, jeg sidder jo egentlig også og siger "Hør her, det hænger sådan her sammen", i den sammenhæng er det dog vigtigt at forstå, at min fokus her ikke ligger på at prædike en absolut sandhed om at man skal gøre noget på 1 specifik måde, men bare at man skal forholde sig åbent til forskellige måder at gøre ting på, og i det hele taget ikke klistre en kultur (den psykedeliske kultur / psychedelic trance kulturen), til med billige mærkater såsom "Needs drugs to work", "Created for drugs" eller "No drugs needed".
Hvad der er hvad, og hvordan, det er op til individet at bestemme, her er det værdier, som frihed og åbenhed, der skal efterleves, det er igen det som det essentielt handler om.
Så nej, der er ingen der kan "tillade" sig at sige at en hel musik genre bare er lavet til at opleves på stoffer, fordi ingen kan gå ind og tale for alle i den sag.
Sandheden ligger imellem de 2 poler der, og den svinger fra kunstner til kunstner, og person til person. En mærkesag indenfor psychedelic kulturen er at folk må selv om hvad ting de er, og hvad de vil gøre med dem.
Så, at musikken er konstrueret til at være på stoffer, det passer ikke. Det er en populær, og forkert, opfattelse. At musikken er skabt til at skabe psykedeliske sindstilstande igennem trance, det er sandt.
Det er også sandt, at flere producere skaber musik til at man skal være på stoffer, ligesom det er sandt at mange ikke gør det. Selve genren som sådan, er fri for den slags definitioner og forventninger, det ligger ideologisk forankret i scenens værdier.
Alternativ livsstil, Alternativ tankegang, Alternativ Musik, Frihed, Åbenhed, Fællesskab, Respekt etc etc. Boom Festival (hvor jeg selv aldrig har været), viser fint hvor bredt den kultur egentlig spænder, samt at det hele ikke handler om det næste syretrip i forhold til musikken.
Jeg undskylder længden af indlægget, men det er sådan lige noget jeg føler for det her.
- Bart