Lige til at starte med, synes jeg du skulle tage og læse dine egne kilder

Det sidste
link du kommer med, siger jo netop at det kræver et avanceret nervesystem at føle smerte.
Enki skrev:
NowhereMan skrev:
Bevidsthed er desværre ikke noget man kan måle, heller ikke på mennesker, så har svært ved at se hvad det er du prøver på at bevise!
at det er ikke mindre synd for en plante, end et dyr at blive frataget sin ret til at leve for at vi kan leve. Eller, begge dele er fuldtud rimelige.
Nej, det var jo faktisk ikke det du prøvede at bevise, det du ville bevise var at planter er bevidste bare fordi de kan reagere på ydre stimuli.
"Når man kan måle at planter reagerer må de også have en form for bevidsthed"
Bagefter prøver du så at trække i land, med at sige at det kræver en intelligent reaktion, før det er bevis for en bevidsthed. Men så ville mit skakprogram jo også være bevidst, endda mere bevidst, da reaktionen programmet kommer med, er noget mere intelligent end det planter kan præstere.
Citat:
prøv nu at læse citaterne jeg har kommet med og kig i kilderne. Det er ikke bare "en reaktion" det er så kompleks en kæde af hændelser at det ligner et nervesystems reaktion, og udløsning af smertestillere når planten udsættes for traume.
Hvordan er det lige du kommer frem til at det er smertestillere? Hvis det er dine citater du hentyder til, står der bare at der sker en kemisk reaktion i planterne, hvilket så sammenlignes med den kemiske reaktion man kan se i dyr, men som lige så godt kunne sammenlignes med så meget andet.
Det dine kilder beviser er at nogle planter kan føle berøring, men der er lang vej fra at kunne registrere et insekt, til at føle noget der kan betegnes som smerte. Planter har ikke brug for at kunne føle smerte, der er en grund til at dyr og mennesker kan føle smerte, nemlig at de kan lære fra deres fejl, så de ikke gentager en handling som forvolder skade på dem selv.
Planter har heller ikke noget nervesystem, de har noget lignende men det er langt fra avanceret nok til at kunne frembringe en bevidsthed som er en nødvendighed for at føle smerte.
Citat:
Du forsøger at gøre noget meget komplekst til noget forsimplet. Du vil have det til at være en ren mekanisk reaktion, men i samme åndedrag kan det også siges om dyrenes reaktion, som dermed ikke et udtryk for bevidsthed.
Jeg har ikke sagt at dyrs reaktion nødvendigvis er et udtryk for bevidsthed. Jeg har netop sagt at man ikke kan måle bevidsthed!
Jeg tror personligt at mange dyrearter er bevidste, fysisk ligner de os, så ind til andet er bevist kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle tro at mange dyrearter er bevidste og kan føle smerte præcist som os.
Her har du et par artikler som ret godt forklarer misforståelsen med at planter kan føle smerte:
http://tabish.freeshell.org/animals/plantpain.htmlhttp://articles.animalconcerns.org/ar-v ... pain2.htmlhttp://www.skepdic.com/plants.htmlCitat:
ja jeg er arts egoist og identificerer mig med mine artsfæller, derfor har jeg ikke lyst til at komme dem i kraniet, men det er igen min egen subjektive vurdering som helheden eller "gud" om du vil er ligeglad med.
Hvis jeg var interesseret i at andre skal fortælle mig hvad gud mener, ville jeg læse vagttårnet eller vågn op! Gider du ikke godt lige skrive at det er hvad DU personligt tror om gud, i stedet for at ophøje din egen religion til sandheden for os andre?