Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 00:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hey hey.. :wink: Jeg har planer om at dyrke noget skunk, og jeg har læst en del om det, men jeg vil stadig gerne have forklaret nogle ting. Jeg har en idé om, at jeg evt. kunne købe en 250 watts HPS, men så har jeg læst noget om, at planten helst skal have hvidt/blåt lys i den vegetative fase og rødt/gulligt i den blomstrende. Men er det så alligevel fint nok bare at have én lampe under hele plantens liv? Jeg har et hulrum ind i væggen, hvor jeg ellers har tøjskab, som jeg vil bruge. Det er ca 180 cm højt og 50-60 cm bredt og dybt. Jeg sætter så en plade op også, så der ikk' er helt åbent, men der bliver masser af luftrum alligevel.

Regner med at plante Kali Mist eller AK47.

Skal man hænge lampen op på en eller anden måde? Hvordan gør man det?

Det skal helst ikk' lugte for meget. Køber jeg så bare et aktivt kulfilter og sætter det op uden videre, og så er det klaret?

Er der noget bestemt, jeg skal købe? Tænker også på diverse småting.

Vil sætte pris på noget vejledning her.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jada dejligt at se alle dem der vil have et ben indenfor i denne dejlige verden!!

Jeg vil dog sige det er lidt ærgeligt at du skal bruge et hulrum i væggen, det kan ihvertfald komme til at give lidt problemer med ind/udsugning, som så vidt jeg kan forstå bliver nød til at sidde i døren, du kan dog vælge at lave døren mindre end selve pladen ind til hulrummet og derved have plads til en par huller i bund og top..

Med hensyn til lampe ville jeg nok se efter CFL lamperne da de næsten ikke udvikler varme og er derved velegnet til små skabe mm. evt. en CFL 180w 6400k (blåt spektrum til vegge) og en CFL 2100k (rød spektrum for blomst) eller kan du købe en dual med begge spektra, hvis pengene er små.. :>

Pæreren skal hænge i en passende reflektor som hænges op i loftet ved hjælp af kæder + kroge, eller de noget lettere easy rolls, men i princippet er det bare så du kan hæve lampen som planterne vokser..

- Hvis du ikke ønsker lugtgener så er du nødsaget til at ofre lidt på et kulfilter og udsugning selvfølgelig, men med så lille et rum er det ikke det helt store du skal ud og kigge efter!

Vent med at køb grej før du har fået gjort dit rum nogenlunde klart, for der er altid et eller anden man glemmer at bestille hvis man er for hurtig på aftrækkeren.. :joint:

God vind herfra ihvertfald!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Mange tak for et godt svar. Men hvad mener du med døren? Jeg viser lige et billede af hulrummet:

Billede

Forstår ikke helt, hvad du mener med både en plade for og en dør? Jeg er ikk' ekspert på området, men havde bare forestillet mig at stille en træplade op, så man ikk' kan se ind til planten, så den får lidt mere privatliv til at vokse i. Hvordan skal en fungerende udsugning laves? Og er et kulfilter noget, man bare lige monterer uden videre?

Alle har bare skrevet så godt om HPS, og jeg ville gerne have mine planter til at give et godt udbytte.

Jeg havde så forestillet mig at hænge lampen op i denne her tøjstang:

Billede

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Det er da et rart lille hulrum du har der :)

Jeg ville også sætte en plade og en dør op, både for stealth-looket men også så du kan mørklægge planterne totalt under mørkeperioderne

Et lukket skab med kulfilter lugter heller ikke som det vil gøre uden, og især uden vægge.

Nu kender jeg ikke plantegningen over dit hus, men en mulighed for udluftning kunne være at sætte en kanalventilator op som blæser luften ud af huset, eller ind i et andet værelse, evt. med et kulfilter. Du kan enten lave det selv eller købe et, ingen af delene er særligt svært eller dyrt

Et kulfilter er sådan set bare en beholder med indtag og udsug med noget aktivt kul imellem som filter. Når luften bliver suget igennem kullet bliver duftmolekylerne optaget i de bitte små sprækker og huller i kullet

Det er et dejligt lille rum, ihvertfald mere plads end i mit skab, så jeg tror jeg ville køre med x antal 6400K CFL i vegge, og en god HPS i blomst

Du kan nok sagtens hænge lamper op i stangen, men ellers er et par kroge i et træloft eller lign. med nogle kæder heller ikke helt dårligt, giver en god mulighed for at ændre højden med mange trin og en god belastningsevne

God fornøjelse med skabet, jeg er selv "nybygger" indendørs. Synes man bliver mere bidt af det end udendørs når man hele tiden kan lugte planterne, og kigge på dem når man vil uden at skulle køre 30km først :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Også tak for et godt svar til dig. Men skal jeg have luften fra hulrummet ud, altså skal jeg trække en kanaludluftning ud til et vindue? Det vil være ekstremt mistænkeligt og åbenlyst. :)

Hvis jeg så sætter en plade op, som helst skal dække det hele? Kunne jeg så skære en halvstor dør i den, så jeg kan komme ind ved planten og hejse lampe osv.? Og hvor skal kulfilteret så være? Jeg har bare svært ved at se billedet for mig. Jeg forestiller mig sådan noget som et firkantet filter, som sidder i træpladen og suger ind fra hulrummet og ud i min gang. At få en ventilator derind kan jeg heller ikke se billedet af. Der bliver jo lukket af. :)

Jeg glæder mig også rigtig meget til at komme i gang. Er sikker på, at jeg også bliver bidt af det hurtigt.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Her er sådan et kulfilter, jeg ku' investere i:

Billede

Skal den så monteres til en ventilator som denne her for at få luften/duften suget ud? : Billede

Og hvordan med pladen? Skal jeg montere ventilatoren/filtere i et afregnet hul i pladen? Og så får man luft trykket i hovedet, hver gang man går igennem min gang?

Det bliver nok teknisk umuligt at få indsugning til hulrummet.

Men jeg kan vel købe en lille almindelig ventilator til at puste luft på planterne?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Minimal skrev:
Her er sådan et kulfilter, jeg ku' investere i:

Billede

Skal den så monteres til en ventilator som denne her for at få luften/duften suget ud? : Billede

Ja det kunne du f.eks. Synes dog den ser lige stor nok ud, tror sagtens du kan klare dig med en der er mindre. Evt. en hjemmelavet en, mener det var The Ghost Of Frank Zappa fra DCF der lavede en af noget træ og et par 120mm blæsere.

Men hvis du ikke gider at bakse med hjemmelavede løsninger så er de jo heller ikke så dyre igen

Citat:
Og hvordan med pladen? Skal jeg montere ventilatoren/filtere i et afregnet hul i pladen? Og så får man luft trykket i hovedet, hver gang man går igennem min gang?

Det bliver nok teknisk umuligt at få indsugning til hulrummet.

Ja det kunne godt blive lidt svært, støder væggene i hulrummet ud til ydervæggen?

Der behøver ikke være en 230v 14.000RPM blæser tilsluttet, men det er sådan nogle problemer der skal tænkes meget over hvordan man løser dem. Har haft ondt i hovedet over mit eget et par gange :)

Citat:
Men jeg kan vel købe en lille almindelig ventilator til at puste luft på planterne?

Ja selvf. det skal du have under alle omstændigheder :)

Citat:
Også tak for et godt svar til dig. Men skal jeg have luften fra hulrummet ud, altså skal jeg trække en kanaludluftning ud til et vindue? Det vil være ekstremt mistænkeligt og åbenlyst.

Ja det har du ret i, den bedste løsning ville nok være hvis du kunne få blæst luften ud i et andet rum på den anden side af hulrummet, men det er jo ikke sikkert det kan fungere

Citat:
Hvis jeg så sætter en plade op, som helst skal dække det hele? Kunne jeg så skære en halvstor dør i den, så jeg kan komme ind ved planten og hejse lampe osv.? Og hvor skal kulfilteret så være? Jeg har bare svært ved at se billedet for mig. Jeg forestiller mig sådan noget som et firkantet filter, som sidder i træpladen og suger ind fra hulrummet og ud i min gang. At få en ventilator derind kan jeg heller ikke se billedet af. Der bliver jo lukket af.

Ja så ville jeg sætte en stor plade op og lukke helt af. Male den i væggens farve og lave en dør i, evt. sætte en skabslåge på i stedet så det ligner et indbygget skab

Kulfilteret skal bare sidde foran udsugningen, den kan f.eks. sidde oppe over lampen i toppen.

Citat:
Jeg glæder mig også rigtig meget til at komme i gang. Er sikker på, at jeg også bliver bidt af det hurtigt.

The worst knark ever ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lad for gudsskyld være at hænge noget op i din garderobe stang, det er ikke noget problem at skrue et par kroge i dit loft, om det så er træ eller gips.. - det handler jo alt i alt om at kunne hæve sin lampe så højt som muligt, især hvis du vælger at bruge hps!!

.. men ja, det mest geniale ville jeg mene ville være at lave en ramme af lægter som passer i åbningen, også fastne den med skruer igennem lægterne og ind i væggen, så har du mulighed for at skrue en vådrums gipsplade på lægternes side og skære en dør ud midt i pladen.

Medhensyn til udsugning er det et dumt rum du vil dyrke i, da jeg formoder at den eneste mulighed er at skære et hul over døren som passer i ventlatorens diameter, men så ender du altså med at få lidt luft om ørene når du går forbi, og rummet vil aldeles ikke være særlig lydløst med en udsugning direkte ud i rummet.. - Jeg kan dog ikke rigtig komme på andre muligheder medmindre du kan bore et ordenligt hul igennem en af murene..

Hvordan ser det ud under din trappe, er der lukket af eller hvordan? for jeg opdagede lige at du faktisk har mulighed for at lave et hul igennem muren ind under trappen nede i bunden.. :wink:

Indsugning til dit rum er ikke noget problem, det eneste det kræver er et hul i bunden af rummet hvor du montere en afskærmning for lyset, muligvis i bunden af pladen til rummet under døren.. - men det vil alligevel blive rimelig tydeligt at se det ikke er normalt der er et hul under en skabslåge..

Men yeah, ventilatoren og kulfilteret er lige hvad du har brug for, dog ikke i den størrelses orden som jeg fornemmer disse ting har...

*tænk tænk tænk* :>

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg lavede lige en hurtig sketch over hvordan det vil se ud, du skal dog fantasere at pladen/døren er gennemsigtig :>

Billede

- den letteste måde, men det vil heltsikkert ikke blive særlig stealth og der vil blive en god summen uden for rummet!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg bliver vist nødt til at fortælle jer, at jeg ikke kan bore eller lignende, da det er et sted, jeg låner. :) Jeg tænkte lige på, om jeg ikke kunne tape nogle sorte plastiksække op i stedet for en plade og dør? Bare en idé. Det ville være lidt nemmere end at få monteret en låge i en træplade, der passer både med lister og vægge. Så kunne jeg bare løfte en pose af, når jeg skulle tænde og slukke lampen.

Så vil jeg også lige vise jer, at der er et lille rum heroppe også. Der kunne jeg evt. ligge kulfilteret/udsugningen, da lugten alligevel trænger opad, ku' jeg ikk'?

Billede

Er en gulv-ventilator så i orden at bruge i stedet for en vægmonteret? Ellers dejlig tegning. Kommer der ikke forstyrrende lys ind ad indsugningshuller?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

HMM sur røv.. så bliver jeg næsten nød til at spørge dig hvor meget lugten vil bestyde? - fordi jeg tror næppe du undgår en lille snert hvis man bruger plastik..

Overvej om du ikke har mulighed for at have en skab stående istedet, flere muligheder og noget mere stealthness :joint:

men ellers har jeg en god ide, men du bliver udentvivl nød til at skrue et par kroge i loftet/ pladen der deler rummene..

Okay har du mulighed for at tage pladen for oven ud?

Du kan ihvertfald købe noget velcro med klister på den anden side (set i I grow chronic) og sætte noget hvidt/sort plastik op for rummet.. det vil ihvertfald kunne lukke rimelig tæt og være nemt at trække af for at kunne arbejde med planterne

Udsugning vil du stadig godt kunne trække ud igennem plastikken med et hul i toppen også en flex slange fra udsugningen (som placeres et sted øverst i skabet) hen til hullet i plastikken, det vil gøre det umuligt at lyset kan trække igennem og ikke belaste plastikken med vægt..

Indsugningen vil du også blive nød til at smide et stykke flex slange på for at skærme af for alt ude/inden fra kommene lys det væreste er at flex slangen også fylder lidt og det handler jo i alt sin enkelthed om at have så meget plads til planterne som muligt..

men hvis du har mulighed for at tage hylden ud, ville det være lækkert med nogle mål på højden uden hylden..

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Lalandia skrev:
HMM sur røv.. så bliver jeg næsten nød til at spørge dig hvor meget lugten vil bestyde? - fordi jeg tror næppe du undgår en lille snert hvis man bruger plastik..
Citat:

Jeg tænkte bare, at det ville være svært at isolere det helt med en træplade også, da det vil være næsten umuligt at få målene til at passe 100% mellem væggene.

Jeg kan godt tage pladen ud, ja. Giver det dig en idé?

Har ikk' mulighed for at måle lige nu, men der er over 2 meter op.
[/code]

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg tænkte bare, at det ville være svært at isolere det helt med en træplade også, da det vil være næsten umuligt at få målene til at passe 100% mellem væggene.

Billede

Sådan her ca.?[/quote]

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Minimal skrev:

Jo man kan jo altid ligge en fuge rundt langs kanten af pladen på indersiden så der bliver lukket helt tæt, men jeg havde ikke lige registreret du boede til leje, så er det jo en helt anden sag..

Minimal skrev:

- Ud med hylden for SATAN!!! :>

Du har massere af dejlig højde at arbejde med, rigtig lækkert..

Jeg har lavet endnu en sketch :

Billede

- Det virker til at ville fungere helt fint og så er alt ventialation og filter gemt væk oppe under loftet, uden du vil kunne få problemer med højden.. stortset samme skitse du lavede!

men du skal bruge lidt tid på at overveje hvilken lampe du hælder til og om du eventuelt vil lege med cooltube.. om du vil gro i jord, eller om du vil bevæge dig over i den moderne teknologi as hydro..

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det ser meget fornuftigt ud. Men jeg ser stadig et problem i at hænge (?) udstyret i loftet. Og jeg har jo ikke mulighed for at montere kroge i loftet. Det kunne måske ligge på hylden deroppe, men den siger du, jeg skal fjerne. :lol:

Hvilken lampe jeg skal bruge, skal jeg nok finde ud af. Nu er det bare designet og funktionaliteten, der er djævleværket.

Er vi så nu egentlig inde på en træplade med velcrolukning i siderne eller kun en løsning med plastik? Man skal jo også have i hovedet, at jeg skal kunne komme ind og justere på lampen hver dag og mørkelægge det totalt igen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Minimal skrev:
Det ser meget fornuftigt ud. Men jeg ser stadig et problem i at hænge (?) udstyret i loftet. Og jeg har jo ikke mulighed for at montere kroge i loftet. Det kunne måske ligge på hylden deroppe, men den siger du, jeg skal fjerne. :lol:

Hvilken lampe jeg skal bruge, skal jeg nok finde ud af. Nu er det bare designet og funktionaliteten, der er djævleværket.

Er vi så nu egentlig inde på en træplade med velcrolukning i siderne eller kun en løsning med plastik? Man skal jo også have i hovedet, at jeg skal kunne komme ind og justere på lampen hver dag og mørkelægge det totalt igen.

Et par kroge i loftet er næsten nødvendigt, og jeg vil med sikkerhed sige du sagtens kan smide en smule spartel masse i hullerne når du engang rykker ud uden det vil kunne ses!

- Jeg mener helt klart du skal have den hylde ud for at udnytte pladsen bedre og justere lampen højere op, du vil i det hele taget kunne se mange fordele ved det i sidste ende..

En træplade på velcro? det har jeg sgu aldrig set, nej jeg tror vi blev enige om plastik, det vil også gøre det ekstremt let af komme til planterne, dog er det et minus at du skal have 3 flex slanger hængene i plastikken, kan sikkert give lidt besvær med at lukke op men du finder sikkert en sikker metode når du kommer så langt, og det vil også være nødvendige at støtte det øverste flexrør med snor/kæde rundt om røret og endnu en krog i loftet..

men angående plastikken kan jeg forestille mig du gerne vil have noget der er hvidt på begge sider.. der må jeg dog kaste bolden over til dig, jeg har ingen anelse om hvor man finder plastik som er helt hvidt i de størrelser..

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Materialet er meget massivt oppe i toppen. Er ikke ekspert, men det virker ikke helt nemt at få tvunget nogle kroge i. Eller hvad mener du? Ellers er jeg sgu egentlig frisk nok på idéen. Højden er i hvert fald ikke for lille, der er omkring 2,8 meter op!

Ellers er jeg begyndt at kunne se det hele for mig. :) Sætter stor pris på hjælpen. Jeg tænkte nu på sort plastik. Hvorfor hvidt? Det skal jo både mørklægge planterne og skjule dem?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

2,8?!?!! fuuuck okay så skal du altså selv bedømme om pladen skal ned, jeg er bare bange for du vil få et rimelig dårligt luft flow hvis ventilatoren ellers skulle være over hyllen, men fortæl mig lige præcis hvor meget der er i højden med pladen i? og har du mulighed for at skrue/bore lidt i hyllen? og er den overhovedet holdbar nok til at kunne klare en belastning på omkring 10kg?

Det eneste der sådan set holder mig fra at tage pladen ud er at du kunne bruge den til at stille ballasten fra hps'en oven på istedet for at skulle hænge den op, den er nemlig ikke helt let må man sige..

Du må lige tygge lidt på det jeg er lidt for forvirret i hovedet og skal hammer tidligt op ..

men jeg tænkte du gerne ville have plastikken til at se hvid ud uden på, så der ikke ligepludselig hænger en sort forhæng i din lejlighed, og inden vendigt handler det jo netop om at få lyset til at reflektere bedst muligt og der er hvidt plastik ikke helt ringe.. ligeså snart lyset slukker i rummet skal jeg nok love dig for at planterne bliver mørkelagt hvis velcroen ellers er sat ordenlig fast og tætner godtnok..

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Der er 1,95 meter op til pladen, og jeg er villig til at bore i den. Den kan sagtens bære 10 kg, intet problem. Det lyder da som en god idé at bruge pladen til at have ballasten ovenpå, og så kan jeg jo montere ventilatoren og filteret nede under pladen? Skal jeg bruge velcro i siderne for at isolere, eller hvad bruger man det til? Jeg lyder måske som en idiot, men jeg er meget lidt inde i håndværk og sådan noget.

Mht. reflektering så får jeg jo sådan en reflektor med, som vist skal rundt om lampen for at koncentrere lyset? Eller også skulle den stå rundt om planten, det fik jeg ikke fat i, det virker også underligt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Out in the perimeter with no stars
Hey.

Syntes ikke at du får nok hjælp minimal, syntes at du skal gå på http://www.dcfonline.dk og tjekke deres gro-guide i, der er svar på alle dine spørgsmål, da jeg var helt "grøn" læste jeg den, nu føler jeg mig ikke grøn mere og jeg får noget seriøst godt skunk, jeg bruger kun cfl, ingen grund til at bruge hps, kun folk med misbrug eller pusher-tendenser der kører den stil. Stealthgrowers burde kun bruge CFL, for det første fylder et setup meget mindre, der er ikke brug for en røgalarm, idet at CFL ikke antænder planter når de hænger for tæt på. Faktisk rører mine lamper ved planterne, dog dør de blade/buds der er i kontakt med lampen, men for at hæve lampen 1cm når det sker, er da vist et rimelig godt alternativ til at der sker et uheld og der går ild i noget. Oven i det så bruger den meget mindre strøm end en hps, faktisk kan du køre både et veggeskab og et blomstringskab på 360w. Ideen med at bygge 2 skabe, i det superrum du har der, er at du kan høste en 100g skunk hver 9-13 uge. hvis man ryger mere skunk end det så har man et problem alligevel.

Men lamper er ikke alt, du har også brug for jord, leca-sten, potter, gødning, udluftning (som der er blevet snakket mest om), blæser, hygro/thermometer og mylar.

Korrekt, reflektoren skal lampen sidde under, sådan at alt det lys, som lampen ellers kaster op imod loftet, bliver sendt modsat vej og spredt udover urten.

Så nævner du at du gerne vil give dine planter det bedste og bruge HPS, der er en gut der har vundet en 2plads til ICcup i holland med MAXgrow CFL. Der er ingen grund til at bruge hps mere, cfl er lige så godt.

Men du skal læse den guide, der er en masse info om luftfugtighed, plantens faser, mulige sygdomme, overgødning, topping, kloning, phværdier og ekstremt meget mere nyttig viden, meget mere end jeg kan give dig på nuværende tidspunkt, har selv kun dyrket i 5 år, det vil sige at jeg har haft en 18-20 grows, nu er jeg osse ved at lære det. :lol:

Men tjek den guide og må jeg byde dig velkommen til et af naturens goder, der er ikke noget der er bedre end at stå ved sit skab den 24/12 med en splif i munden, godt igang med at studere de planter, som står foran en, i et nærmest sommeragtigt skær, det er præcis der man ved hvorfor man dyrker urten, det har ikke noget med profit at gøre, det har noget med synet, smagen, lugten og hele glæden ved at forkæle en plante, der senere skal forkæle en selv og vennerne :D, man deler af sin urt :shock:

Nu snakker jeg som et vandfald, men det er mit favorit emne, sidder med en splif af mit homegrown i munden, lytter til nirvana og nyder at skrive.

Dyrker du også udenfor?

go ryger der

- Elven Raver

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]