En god reminder som Malkavian har skrevet:
Som du måske kan regne ud, så kan du nemt have psykotiske oplevelser under rusen. For mange stoffer er det såmænd en direkte tilsigtet virkning, at virkeligheden bliver forvrænget i takt med indtagelsen af stoffet. Det betyder bare ikke, at du har en psykose. Man kan sagtens have psykotiske oplevelser uden at have en psykose.
Har man ikke mod på at opleve andre sindstilstande end ens normale, mens rusen står på. Bør man holde sig væk fra rusmidler generalt!
Min forståelse og egne erfaring med forskellen på et godt trip, et bad-trip, en nedtur, en psykose og skizofreni:
Et godt trip har man det godt med at tankerne løber lidt løbsk og man kan acceptere at det bare er fordi man er skæv. Man kan godt være langt væk fra om verdenen og befinde sig i sin egen lille verden uden at fatte ret meget af hvad der foregår. Man kan både have positive og negative tanker, Men hele tiden er man bevidst om at man kommer godt ud på den anden side af rusen. Efter rusen kan tænke tilbage på en vild,sjov,spændende el. oplevelse og stadig være bevidst om, at det var rusen der gjorde tankerne løb løbsk. Man har en behagelig og afslappet følelse i kroppen. Uadtil kan man både være opstemt, stener, snaksalig, fatsvag

, sjov, energisk, kreativ og føle man kan finde løsninger på alverdens forskellige mysterier.. osv. (En kanon fed tilstand)
Et bad trip har man det ikke længere godt med tankerne løber løbsk. Man kan tænke de underligste tanker og har det psykisk skidt. Man vil helst bare rusen forsvinder med det samme. Man føler ikke længere situationen er under kontrol og er ofte angst og muligvis også bange for man bliver ved med at have det sådan. I nogle tilfælde får man det også fysisk dårligt med opkast osv. til følge. For de fleste vil det bad trip forsvinde, når rusen efterhånden fortager sig eller man har sovet en god nats søvn. Får man det sådan ofte, bør man nok overveje at stoppe med at ryge. Da jeg mener det pludselig kan blive fatalt og måske ende med en psykose. Man har en ubehagelig og anstrengt følelse i kroppen. udadtil vil man ofte lukke helt af for om verdenen og bare kæmpe sin egen kamp mod tankerne.
Ved nedtur opnår man en tilstand der ligner det bad-trip jeg beskriver ovenover, hvis man er fuld og bagefter ryger.. Men her består bad-trippet eller nedturen i at alkohol først og hash bagefter, er en rigtig dårlig kombination for de fleste. Især hvis man ikke er vand til at ryge ofte. Man kan virkelig få det skidt! Om det kan udløse en psykose, skal jeg lade være usagt.
En psykose er når tankerne fra nedturen/bad-trippet bliver til virkelighed for brugeren og man ikke kan længere kan skelne mellem hvad der er trip og hvad der er virkelighed, selv heller ikke flere dage efter rusen har lagt sig. Når tanke mylderet bare forsætter og forsætter efter rusen er væk kan man kalde det en psykose. En psykose kan variere fra nogle få dage og til flere år. Nogle kommer aldrig rigtig over det og andre lære at leve med det. Har man haft en mindre psykose bør man stoppe helt eller som det mindste i en lang periode. Har man mod på at udfordre skæbnen kan man forsigtigt prøve til igen. men dette må anses for at være absolut risikabelt, da risikoen for en længere varende psykose er ret så stor. Udadtil kan man tale om de ting man oplever som var det virkelighed for det meste vil man være ret ensporet, da ens tankerne fylder meget. man vil for det meste lukke sig helt ind i sig selv. Men alligevel vil man godt vide at der er noget galt med den måde man agere og tænker på, dog kan man stadig ikke lade tankerne ligge.
Skizofreni er en længere varende tilstand og kan opleves som man ser syner, hører stemmer og oplever at leve i en helt anden verden. Man er for det mest ikke klar over det selv, og man fatter ikke at andre ikke oplever det samme. Man vil oftes også prøve at overbevise om verdenen om at de tager fejl og ens meninger vil være helt forskruet fra virkeligheden. Oftes vil man fordreje tingene til at have en højere eller større mening end de i realiteten har. Man kan også føle man har en eller anden vigtig mission man enten er valgt til at udføre eller at det bare er skæbnen. Men denne tilstand udvikles altså ikke af en hash psykose alene.
Min erfaring er i hvert fald at en hash psykose ikke bare kommer ved første sug af en joint eller uden det er fremprovokeret af et i forvejen svagt sind. Dog kan oplevelsen være så vild for nogle heldigvis yderst få mennesker at de bliver så angste af oplevelsen af at være skæv, at det fremprovokere en angst de i forvejen har i sjælen/generne og måske kan det også fremprovokere en psykose. Men oplevelsen af at ryge kan variere meget afhængig af stemning, humør og hvem man ryger sammen med. Jeg ser risikoen for at få en psykose som yderst minimal hvis man ellers er sund og rask... og selvfølgelig bliver risikoen større jo mere man ryger og jo mere man fjerner sig fra ens eget jeg. Dog ikke uden forbehold for at man på en eller anden måde skal være disponeret via generne/sjælen for at få en psykose. Lever man som skæv i lang tid vil man opleve og dermed også opfatte verden på en anden måde og det kan sætte sine små spor i tankegangen osv. men ikke mere end at når man holder op i længere tid og oplever verden i normal tilstand vil man langsomt finde rytmen igen. Følger man ovenstående burde man være rimelig godt hjulpet og undlad også at ryge over evne(lær din tolerance at kende), da tolerancen er vidt forskellig fra person til person. En der ryger ofte vil hurtig få større tolerance og dermed vil det også kræve mere og mere røg for at opnå samme skævert... Skæverten opleves også forskellig fra person til person og rusen har også noget at gøre med hvilken type plante og faktisk også hvornår i dens modning den er høstet. Jeg kunne jo forsætte i uendeligheder med at tegne og fortælle, men har prøvet at gøre det så kort som muligt og derfor er det heller ikke en fyldest gørende guide.. men bare ment som lidt oplysning af min erfaring, dog lidt firkantet opstillet... Om benævnelserne er korrekt for de forskellige tilstande er ikke sikkert, men noget skulle jeg jo kalde dem for at kende forskel på dem... Men i kan selv kalde dem hvad i vil..
Håber i kan bruge det til noget