Minimal skrev:
JEL skrev:
Nej, så let slipper du ikke

Du ka' ikke kun fremhæve de enkelte sider af narko der lige passer ind i _din_ optik. Du er nødt til at være objektiv og snakke om alle sider af narko'en. Og narko har altså også positive sider.
Hvorfor i alverden skulle jeg snakke om alle sider af narkoen? Noget
narko kan hjælpe sårede folk på hospitalerne. Er det en positiv side, som jeg er nødt til at fremhæve i forbindelse med weekendnarkomaner?
Ja, hvis du vil dæmonisere narko må du nødvendigvis først ku' tilbagevise de positive egenskaber det _også_ har. Ellers er det jo bare kritik-løs dæmonisering på et forkert og alt for generaliseret grundlag (på samme måde som hvis du feks si'r alle DF'ere er racister bare fordi nogle er)
Minimal skrev:
Det er da også dit eget fri valg
Tak

Her ku' debatten slutte i fred og enighed. Det _er_ nemlig _mit_ eget valg, og ikke dit eller andres!
Og når det er _mit_ eget valg ska' du ikke true med at smide mig i fængsel eller true med straf, vel? Som regeringen's lov jo gør det iøjeblikket. For hvis du begynder at true med den slags, så ka' det jo ikke længere være _mit_ eget valg, vel?
Ka' du se modsætningen nu? Mellem personligt frit valg og narko-krigen? Det ka' jo ikke være _mit_ valg, hvis du forbyder mig det. Derfor må du stoppe forbuddet så det reelt ka' blive _mit_ valg.
Det er problemet's kerne du har fat på her, minimal

Minimal skrev:
Jeg mener naturen, som den er. Det er ikke noget, som vi mennesker har bestemt (som det er med moral), men vi fungerer bare på den måde, at vi skal udvikle os optimalt og blive det perfekte menneske. Derfor er det imod vores natur at begrænse vores udvikling, og det gør man bl.a. ved at bruge narko til at kunne udvikle sig.
Du må gerne blive det perfekte menneske hvis du vil. Men du ska' bare ikke nægte mig at være Uperfekt hvis det er det _jeg_ vil. Bare fordi _du_ mener det er mennesket's natur at gøre bestemte ting, betyder det altså ikke at alle er enige med den definition at 'natur'. Det er ikke imod _min_ natur at bruge narko (og jeg vil nok påstå jeg kender _min_ natur bedre end du gør

)
Minimal skrev:
Bare fordi lovgivningen siger, at hash næsten er det samme som hårdere stoffer, gør det ikke relevant at diskutere hash, når jeg primært snakker om stimulanser og anden hård narko.
Jo, for det er _forbuddet_ der skaber de fleste problemer, og _ikke_ stoffet i-sig-selv.
Minimal skrev:
Og det er altså undtagelsen, at stoffer skaber problemer? Der er ikke så meget at rafle om. Generaliseringer holder som regel rimelig godt.
Se hvad jeg lige sagde oven-over.
Minimal skrev:
Jeg har skrevet min holdning til moral. Og det er det samme for alle mennesker. Nogle er bare ikke selv i stand til at forstå det.
Ja tak, du sagde:
Minimal skrev:
Det er da også dit eget fri valg, om du vil ødelægge dig selv ved at skære i dig selv, banke hovedet ind i væggen eller gå ud og søge nedbrydende kærlighed. Men det er ikke et spørgsmål om moral. Moral vil jeg sådan set skide et stykke.
Og den moral er jeg helt enig i, og glad for at du udtrykker så klart. Det betyder nemlig at du anerkender at individder har en personlig egen-ret over deres egen krop. Det er meget vigtigt. Det fra-ta'r nemlig dig retten til at sætte narko-brugere i fængsel, eller true dem med sanktioner hvis de bruger narko. Du underkender narko-krigen med den udtalelse, og det er jeg naturligvis glad for.
Minimal skrev:
JEL skrev:
Så enkelt er det ikke altid. Taliban's lov-givning handlede ikke om had til kvinder, men om at de mente det var en synd at kvinden var synlig for manden. Deres lov ville _beskytte_ kvinderne mod at blive begæret af andre mænd. Så deres lov synes de selv stod for det gode og etisk forsvarlige.
Eller usa's 'prohibition' i gamle dage. Dengang mente man det var forkert at drikke alkohold, og derfor førte man den 'god-hjertede' krig mod hjemme-brændere (med skyderier og drab til følge, som blev begået for at _beskytte_ folk mod alkohol. Præcis som man idag gør mod narko. Der er ingen forskel grundlæggende)
Eller i endnu ældre tider, da man brændte hekse af for at redde dem i gud's å-syn, så slog man dem også ihjel fordi man ville beskytte deres sjæl.
Hver gang man mener det er iorden at andre mennesker ska' straffes eller forfølges fordi de ikke lever op til den moral man selv har, begår man overgreb mod disse mennesker, og det er _altid_ ondt selvom man mener man gør en go' gerning.
Alle de eksempler handler også om holdninger, som vi mennesker selv har skabt. Det er vel derfor, at de er så åndssvage. Det kunne man bare ikke se før.
_Alle_ holdninger skabes af mennesker. Og derfor er det vigtigt at fastholde fokus på når man får holdninger der går udover andre mennesker, og skader andre mennesker, for så er det _forkerte_ holdninger. Narko-krigen går udover andre mennesker, og derfor er den forkert.
Minimal skrev:
Og guns don't kill people, people kill people? Men du har stadig ikke lov i det her land til at gå ned og købe en pistol uden tilladelse. De steder, hvor du kan købe våben uden tilladelse, er det også kun, fordi de mener, at man skal kunne beskytte sig selv. Man sælger ikke våben til enhver, der vil eje et, bare fordi at man skal have lov til at gøre lige, hvad man har lyst til. Du siger sådan set også, at det er regeringens skyld, at Bent Børnelokker ikke får lov at arbejde i en fritidsklub. Nu håber jeg så ikke, at nogen kommer med den der "jeg vil altså ikke sammenlignes med pædofile eller mordere", for det gælder bare om at forstå pointen.
People kill people... jo, det er mit syns-punkt. Jeg har været medlem af en skytte-klub, og der var ikke så meget som 1 eneste våben der på noget tidspunkt opførte sig truende overfor noget menneske eller andet levende væsen. Det kan våben jo i sagen's natur ikke gøre med-mindre de _føres_ af et menneske. Så jo; people kill people.
Ellers bli'r du jo også nødt til at forbyde stort set alt værktøj og køkken-redskaber. De ka' jo også dræbe hvis de bruges til det. Næste gang du ska' ha' bøf så må du ikke bruge kniv fordi det er et morderisk våben, eller hvad? Eller hvis du ska' sømme et billede op på væggen så må du ikke bruge en hammer fordi den historisk set har liv på samvittigheden. Det holder jo ikke, vel?
Bent Børnelokker er et menneske og ikke en ting, og derfor er han selvfølgelig ikke fritaget fra skyld som våben, knive og hammere. Ka' du se forskellen?
Minimal skrev:
Nogle gange er det bedste altså ikke at gøre det så let for andre som muligt. Du bliver en vatpik, hvis ikke du får nogle slag og noget modstand en gang imellem. Samtidig skal du have at vide, hvad der er rigtigt og forkert, og det er nogle gange kun muligt ved at være hård og kontant.
Vent lige lidt; du si'r det ikke handler om moral, men nu si'r du jeg ska' lære rigtigt og forkert???? Hvordan hænger det sammen?? Rigtigt og forkert _er_ jo moral!!
Og så synes jeg ærlig talt ikke det er din sag om jeg vil være vat-pik eller ej

Så den 'hjælp' fra din side, til at blive en hård negl, vil jeg meget gerne ha' mig fra-bedt. Det er 'hårde negle' der har startet irak-krigen, og det er 'hårde negle' der ødelægger det for os andre der ønsker fred og ro og hippie-lykke

Minimal skrev:
De er ulovlige, fordi det er besluttet, at det er det bedste for samfundet som helhed. Det handler netop om folks helbred og livskvalitet, da regeringen da ellers bare ville sætte sig på narkomarkedet og gøre dem lovlige.
Det handler ikke om _mit_ helbred og _min_ livs-kvalitet, ka' jeg så lige hilse dig og sige. For den skider de svin på fuldstændig uden hæmninger. Mit liv er generelt blevet dårligere siden denne regering kom til. Ikke pga narko, men pga forbuddet og krigen mod narko. Det er de lige-glade med. Så din til-tro til deres næste-kærlighed holder ikke. Regeringen gør intet for at forbedre _mit_ liv, tværtimod. Så hvis dét er formålet med krigen, så virker den ikke.
Minimal skrev:
JEL skrev:
nå... ja, så forstår jeg altså ikke hvorfor du selv bruger narko, hvis det er _så_ forfærdeligt.
Det sker sådan set også kun, når jeg er så stiv, at jeg glemmer alle de gennemtænkte tanker, jeg har omkring det.
Så bør alkohol vel forbydes?? Du si'r jo det får dig til at bruge narko mod din egentlige sobre vilje. Altså at det nærmest er et gateway-drug til et liv som narko-forbryder

Minimal skrev:
Ok, hvis du virkelig vil diskutere det på det plan, så nej, det ville ikke give mening at bure en flaske vodka inde i en celle, da vodkaen er en livløs genstand. Personen kan begå handlinger, og det er farligt at køre bil, når man har drukket en flaske vodka. Det ved han godt, så derfor er det hans skyld og hans ansvar, når han sætter sig ud og kører bil. Men ifølge din logik burde man jo så gøre det lovligt at køre bil på en flaske vodka, da spritbilisten jo nødig skulle stresses eller påduttes onde menneskers moral.
Mennesket er ansvarligt for sine egne handlinger. Længere er den ikke. Kører du nogen ned er jeg sådan set ligeglad med om du har drukket vodka eller ej. Det der er vigtigt er om du skader _andre_. Skader du _andre_ har du gjort noget forkert. Skader du _dig-selv_ er det dit eget ansvar om du synes du har gjort noget forkert eller ej.
Minimal skrev:
JEL skrev:
Eller orgasme, som jo ska' drive dig til at sætte børn i verden, og føre menneskeheden videre, den udnytter du for sjovs skyld hver gang du onanerer. Der kommer intet godt ud af at onanere, andet end personlig vel-lyst. Er det også snyd og dybt negativt og misbrug af dit belønnings-system?
Nej, det er det ikke. Der er store forskelle. For det første er onani sundt for dig og ikke skadeligt. Det kan ikke bruges til at begå sig bedre uden at gøre noget for det (ligesom stoffer), men det kan bruges til at inspirere en til at gå ud og finde noget rigtig sex. Der er intet negativt forbundet med at onanere. Det ødelægger ikke noget andet, og det afholder dig heller ikke fra at finde en partner at have sex med.
Hey, check lige hvad du si'r

:
"Det kan ikke bruges til at begå sig bedre uden at gøre noget for det (ligesom stoffer)"
Du si'r faktisk her at der er en positiv egenskab ved narko. Og den positive egenskab vil du nægte andre mennesker at udnytte fordi du ønsker forbud mod narko. Ka' du ikke bare nøjes med at forbyde _dig-selv_ at bruge narko (og så ikke blande andre ind i det)?
Minimal skrev:
Igen har det ikke noget med moral at gøre. Du ved godt, hvad jeg mener med "slemme mennesker". Det er mennesker, der ikke har høje menneskelige værdier og opnår fremgang ved, at andre opnår modgang. Stoffer er også forbundet med virkelighedsflugt, vold, prostitution osv. Slemme ting, ikk'? Fuck nu, om man er kriminel. Det er så uvigtigt. Det er vigtigere at forstå, at det bare ikke er godt for dig at bygge dig op på stoffer.
Mennesker der opnår fremgang på bekostning af andre's modgang, er vist ikke noget der er specielt relateret til narko-brugere. Hvis mit helbred feks går istykker, så vil det ku' bruges af narko-modstandere som et plus for deres narko-krig ("se hvad vi sagde! narko er farligt!"). I dét tilfælde vil min modgang være deres fremgang. Så den slags 'slemme' mennesker ka' du squ finde alle steder, og ikke specielt kun blandt narko-brugere.
Og her vil jeg lige indskyde, i bedste paranoide stil, at deres narko-krig og konstante stress og trusler _ikke_ ligefrem gavner et menneske's helbred! Tænk lige på dén engang, hvis _mit_ helbred altså virkelig interesserer dig sådan som du påstår.
Virkeligheds-flugt er ikke Ubetinget negativt. Når du ser en film ta'r du også pause fra 'virkeligheden'. Eller når du går til fest og drikker hjernen ud. Så det er heller ikke kun relateret til narko-brugere.
Og så ved jeg egentlig slet ikke om jeg anerkender begrebet 'virkeligheds-flugt', for du er jo stadig i 'virkeligheden' Uanset hvad du gør... men det er nok mere ovre i 'filosofisk' vi ska' ta' dén

Minimal skrev:
Der skal ikke være plads til alt. Men der skal da være plads til at blive i sine egne holdninger, uanset hvor hippie-naive de er.
Helt konkret, ja eller nej; ska' der være plads til at ku' bruge narko på sig selv?
Altså; lovligt eller ikke-lovligt. Ikke det der korrupte midt-imellem lovlig-Ulovlighed. Enten-eller.
Mener du alvorligt at policen bør storme ethvert hjem i danmark og sætte enhver narko-bruger i fængsel for at stad-fæste at narko ska' være Ulovligt?
Hvis du vender det blinde øje til, og altså dermed reelt tillader noget Ulovligt, har du jo faktisk dermed defacto ophævet forbuddet og dermed gjort det lovligt. Ulovligheder du ikke bekæmper ka' ikke defineres som Ulovligheder, så der er ingen middel-vej her; enten er du _imod_ eller også er du _for_ en legalisering. Hvis du si'r det ska' være forbudt, men at folk alligevel godt må bruge det, så for-plumrer du rets-sikkerheden og udhuler hele rets-staten til en komisk farce der er til grin (og dét er langt mere alvorligt end narko-brug)