Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 23:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

The Doors - myten bag dørene
DR2 Tema 28. april 2007 kl. 20:00 på DR2
Tilrettelæggelse: Bo Bech Christensen

Hør mere om The Doors på P2 Plus fredag d. 27 april kl. 14.

I år er det 40 år siden, at The Doors udgav deres skelsættende selvbetitlede debutalbum – det med ’Light My Fire’, ’Break On Through’ og ikke mindst den ultimative episke 12-minutters rockballade - ’The End’. Dermed begyndte historien om et af de mest originale og dristige rock-grupper nogensinde.

Med bl.a. friske interviews med de oprindelige bandmedlemmer Robbie Krieger og Ray Manzarek, en legendarisk live-koncert med the Doors optaget af DR i TV-byen i 1968 og dokumentarfilmen ’Ingen slipper levende herfra - The Doors hyldest til Jim Morrison’- fejrer DR2 Tema The Doors’ jubilæum på behørig vis.

For at blive udødelig skal man dø. Jim Morrison fulgte i hælene på sine forbilleder blandt de unge, døde poeter og brændte op i en alder af blot 27 år. Dermed var rockens første ikon født. DR2 Tema ser nærmere på myten bag Jim Morrison og the Doors - bl.a. med en dag ved Morrisons gravsted på den berømte kirkegård Père Lachaise i Paris. Her lever myten om ham endnu, og såvel unge som gamle fans valfarter hver dag til gravstedet.

DR2 Tema viser også dokumentarfilmen ’Ingen slipper levende herfra - The Doors hyldest til Jim Morrison’ fra 1981, hvor bl.a. de tre øvrige Doors-medlemmer fortæller om livet med deres poetiske, karismatiske og grænseoverskridende kammerat.

The Doors - meget mere end Morrison
Når man siger The Doors tænker de fleste først og fremmest på Jim Morrison. Men Morrison selv understregede hyppigt, at der var tale om en gruppe og at han kun var én af fire medlemmer. Det kommer sikkert også bag på mange, at deres største hit - 'Light My Fire' - slet ikke er skrevet af Morrison selv. Den blev derimod - ganske som mange andre Doors kompositioner - forfattet af gruppens guitarist Robby Krieger. Og hvem kan iøvrigt forestille sig denne melodi uden Ray Manzareks altdominerende orgel?

DR2 Tema har mødt de to Doors-medlemmer Ray Manzarek og Robby Krieger i London, hvor de 40 år efter deres første udgivelse og gennembrud fortæller om, hvad der gjorde de fire individer til en mytisk enhed - for andre! For dem selv var det jo bare virkelighed...

The Doors og Danmark
DR2 Tema ser også nærmere på The Doors gennem danske briller, og taler bl.a. med forfatteren Vagn Lundbye om den dag i 1968 han tilbragte med gruppen i København. Bandet var på dette tidspunkt på turné i Europa og på højdepunktet af deres karriere. DR var ved den lejlighed så heldige at få besøg af gruppen, der indspillede en live-koncert i TV-byens studie 3. DR2 Tema transmitterer hele den berømte DR-optagelse fra 1968, hvor The Doors bl.a. spiller ’Love Me Two Times’, ’When The Music Is Over’ og ’Unknown Soldier’.

Endelig har DR2 Tema talt med 23-årige Didde, der er Doors-fan og gerne ville have levet i de glade 60’ere - nu må hun nøjes med en koncert med det danske Doors-orkester Strange Days.

Hør mere om The Doors på P2 Plus fredag d. 27 april kl. 14.

http://www.dr.dk/DR2/Temaaften/Kommende ... 104022.htm

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: honolulu
Nogle fede programmer de sender

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Er det sådan er dr2's tema lørdage nogensinde bliver genudsendt på et senere tidspunkt?

Jeg vil nemlig vildt gerne se det, men er desvære ikke hjemme den aften, argh... :(

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Mors ontologica skrev:
Er det sådan er dr2's tema lørdage nogensinde bliver genudsendt på et senere tidspunkt?

Jeg vil nemlig vildt gerne se det, men er desvære ikke hjemme den aften, argh... :(

Ja, det plejer at stå inde på DR's hjemmeside under programbeskrivelsen, efter at de har sendt udsendelsen.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

elmand skrev:
Mors ontologica skrev:

Ja, det plejer at stå inde på DR's hjemmeside under programbeskrivelsen, efter at de har sendt udsendelsen.

Awesome dude, jeg mener elmand.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I de tusind landes sø
Så er det nu.....

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: honolulu
LÆKKERMÅS

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lækkert lækkert..

Det redede lige min aften. :)

Medlem

I udsendelsen om Jim Morrison sluttedes med et digt som lød noget i retning af.

Jeg søgte virklighedens yderste grænser
men jeg var kun nysgerrig.
kun nysgerrig.

Kender nogen den fulde og rigtige ordlyd?

Freud

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Freud skrev:
I udsendelsen om Jim Morrison sluttedes med et digt som lød noget i retning af.

Jeg søgte virklighedens yderste grænser
men jeg var kun nysgerrig.
kun nysgerrig.

Kender nogen den fulde og rigtige ordlyd?

Freud

Jeg fik også set temalørdagen med et af mine absolutte favoritbands! 8)

Freud, Jim Morrison's citat lyder som følger:

“Let's just say I was testing the bounds of reality. I was curious to see what would happen. That's all it was: curiosity.”

PS! Til dedikerede fans : I anledningen af 40-års jubilæumet er der udsendt en remastered udgave af den første plade fra 1967.
De overlevende medlemmer Ray Manzarek, Bobby Krieger og John Densmore har gået sammen med producer Bruce Botnick og i studiet finpudset lydkvaliteten på de gamle optagelser.
Gaffa gav den 6 stjerner.
-Har ikke selv fået fingre i den endnu, men skriver lige tilbage i denne tråd, når jeg har lyttet den igennem.

/Drumstick

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Ville gerne have set det, og så da noget af det.
Men sådan går det jo når det er lørdag og der er knald på ;)

Hvis nogen finder ud af hvornår det bliver genudsendt, så skriv lige.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Var der nogen der lagde mærke til at Manzarek sagde at The Doors bestod af trommer, orgel og bas...?!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: en blomstereng omgivet af flyvende grønne guldfisk! (i Århus))
Kammerat Hvirvelvind skrev:
Var der nogen der lagde mærke til at Manzarek sagde at The Doors bestod af trommer, orgel og bas...?!

Ja det undrede jeg mig også meget over.. jeg fik resten af aftenen til at gå med at sidde og se om jeg kunne spotte en bas nogen steder, men uden held... hehe.. alt i alt et rigtig fedt tema, dog ville jeg gerne have mere viden omkring jim's tanker og filosofier.. jeg synes det var alt for overfladisk.. det var mest af alt et "helgen-portræt" af Jim Morrison.. man hørte adskildige gange, at det var fantastisk alt det jim har gjort for de unge, og for rock musikken osv. men de kom ikke med noget klar konklusion på hva det præcis er han har gjort.. :? der var alt for lidt indblik i jim's syrede tankegang.. :) men nu må jeg snart få anskaffet mig filmen, så jeg kan få den set!!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kammerat Hvirvelvind skrev:

Hehe.. Ja, det stenede jeg også rimelig meget over..

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Til det ang. Bas:

Citat:
The Doors were unusual among rock groups because they did not use a bass guitar whilst playing live. Instead, Manzarek played the bass lines with his left hand on the newly invented Fender Rhodes bass keyboard, an offshoot of the well-known Fender Rhodes electric piano, and other keyboards with his right hand. However, the group occasionally used bass players such as Jerry Scheff, Doug Lubahn, Harvey Brooks, Kerry Magness, Lonnie Mack, Leroy Vinegar, and Ray Neapolitan on their albums.

Taget fra http://en.wikipedia.org/wiki/The_Doors

Titel: doors...
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
total fedt.... det der med dørene... det var min weekends filosofi....DAAAH :D

Titel:
In our memories

Genudsendelse:

06. maj 2007 kl. 13:30

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Hypnotika skrev:
Genudsendelse:

Hvad skulle vi gøre uden Hypnotika til at holde os opdateret. :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Hypnotika skrev:
Genudsendelse:

:tnx:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: wonderland
Ja det var en fed dokumentar! Ikke så meget deri jeg ikke havde set før, mén interviewene i London var jo helt nye..
Elsker simpelthen det band.. og har da alle CD'er og de fleste udgivet DVD'er og kan sige at Danmarkskoncerten i kbh var en virkelig fed en.. specielt pga filmningen som DR havde gjort pisse godt!

Det er noget tanke vækkende musik der bl.a. inspirerede Syd Barret fra Pink Floyd til at lave lange intro'er og i det hele taget lange numre... hehe..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]