The Pharmacist skrev:
Jamen, saa kan det da vaere vi kender hinanden

Jo, flunitrazepam (FLU fra nu af) er da ret lipofilt, det er jeg klar over. Med hensyn til euforisk virkning vil jeg dog mene at alkohol er lidt i en anden boldgade. Ethanol destabiliserer (saa vidt jeg husker) cellemembranen ligesom de fleste andre organiske oploesningsmidler og giver eufori af den vej, helt hundrede via VTA. FLU paavirker GABA receptorer (ved positiv allosterisk modulation) og haemmer CNS af en vej. Derfor overrasker det mig lidt hvis FLU kan give eufori alene. Som naevnt har jeg set undersoegelser hvor man viser at benzodiazepiner giver mange effekter, der ligner alkohol (manglende koordination, etc) men uden euforien. I maa gerne rette mig hvis jeg tager fejl...
Med hensyn til farven, saa er dem vi har her i Danmark alle hvide.
Det er da ikke så sært at flunitrazepam kan give eufori alene. Der findes jo benzodiazepin bindingssteder på GABA[sub]A[/sub] receptoren, som medfører længere åbningstid af den tilhørende ionkanal (GABA[sub]A[/sub] kanalen er ionotrop), som medfører større influx af chlorid og dermed en hyperpolarisering af neuronet (ihvertfald i de områder hvor chlorids ligevægtspotentiale er mere positivt end hvilemembranpotentialet). Summen af det hele er større frigivelse af GABA bl.a. til den forlængede rygmarv, men også til områder der bliver påvirket af de mesolimbiske baner (herunder altså belønningssystemet). Jeg ved ikke om du kan sammenstille den euforiske effekt med andre stoffer der virker nogenlunde ens (f.eks. opiater), men der fås ihvertfald en eller anden form for velbefindende, der er meget behageligt.
Alkohol dels destabiliserer membranen og viser dels kompetetiv antagonisme på undertypen af NMDA og Kainat receptorer (glutamat-receptorer). Alkohol har ikke samme indirekte virkningsmekanisme på belønningssystemet, men den øgede hæmning af bl.a. den forlængede rygmarv er den samme. Det var derfor jeg skrev at virkningen var lidt lig benzodiazepiner.
Mht. farven så ved jeg ikke om det kun er i USA de er blå, er det det?