Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 maj 2025 19:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Hej til alle jer svampefanatikere på psychedelia. Jeg har luret her et stykke tid og nu synes jeg det er på tide at bidrage lidt.

Jeg skal snart til og gøre mig mine første erfaringer med svampedyrkning.(og svampe i det hele taget) Det eneste psykedelia jeg har prøvet var et middelstærkt LSA trip, ved indtagelse af blå tragtsnerle. Det har kun givet mig mod på mere :P. Der kommer nok en triprapport en af dagene.

Jeg overvejede i starten at bestille friske svampe, men da jeg læste om dyrkningen og så hvor højt engagerede folk blev i det, blev det klart for mig at jeg ville være med hele vejen. Der ligger jo også en vis udfordring i det, idet svampedyrkning ikke bare er noget man lige gør. Den form for fordybelse tiltaler mig, og jeg er overbevist om at det er med til i den sidste ende at gøre trippet til en bedre og mere fuldbyrdet oplevelse.

Så situationen er nu således:
Jeg bestilt alle de remedier jeg kunne komme i tanke om, som er påkrævede som minimum for at kunne starte dyrkningen.
Jeg har :
1,5 kg. lange brune ris (Økologiske fra føtex. Kun 15 kr./kg iøvrigt)
20L. Vermiculite (skulle komme ind ad døren først i næste uge)
10ml. Psilocybe Cubensis B+ Sporeopløsning*
Trykkoger 6L skulle snart komme.
70 L Bedroller i mælkehvid semiklar plastik.
2 sorte Plastikbokse (31x21,5x15cm)
Akvarie varmelegeme/termostat 50W

Jeg mangler:
Hygrometer
Nogle brugbare glas med bred åbning til at lave kager. Jeg synes der er morderlig svært at finde nogle velegnede glas. De eneste glas jeg kunne finde havde gummi låg.(sennepsglas i netto). Hvis i har tip til hvor jeg kan finde nogle gode glas ca. 2-3 dl i århus så sig endelig frem.

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at benytte PF-tek. Dog med et par modifikationer.
Jeg har ikke investeret i pumper og alt det hejs. Det må komme senere. Til gengæld bed jeg mærke i et forsag fra Flimmer i en tidligere tråd.(Tak i øvrigt til Flimmer for flere glimrende tråde og ideer :tnx: ) En akvarievarmer koster under en 100-lap og tillader en at indstille temperaturen rimelig præcist og sikre optimale betingelser. Samtidig løser man også delvist problemet med luftfugtigheden. Den er nyttig både under inkubationen og i spiringsfasen. Eneste ulæmpe er at jeg ikke kan regulere varme og fugtighed uafhængigt af hinanden. Der bliver jeg muligvis nødt til at lave et kompromis. Eller finde en anden varmekilde, varmelampe f.eks.

Det eneste jeg så skal koncentrere mig om er at vifte min. 2 gange dagligt. Det synes jeg er til at overkomme.

Jeg har lige testet setuppet ved 30C(det optimale ved inkubation, right?) og her ser det ud til at fugtigheden er 100%, resulterende i at låg og sider driver af kondensvand. Det er dog af mindre betydning.

Når jeg får et hygrometer vil jeg teste fugtigheden ved 25C. Jeg ved ikke hvilken forskel det gør at der kommer vædet vermiculite og kager i kasserne. Nogen bud?

Jeg har læst at en drypskærm er en god ting når man opererer under et fladt låg. Er der nogen der ved hvad hældningen så evt. skulle være. De fleste illustrationer viser en enkelt skrå plade nedsænket i et terrarie. Kunne man forestille sig en konstruktion som et hustag? Det ville kunne lade sig gøre, selv med min begrænsede plads. Ellers skal jeg til at skære siderne af kasserne. Jeg købte netop disse kasser for at sikre at svampene kun fik lys fra oven.

Anyways.. her er opstillingen:
Billede
Man kan lige ane varmelegemet i bunden.

Ellers er jeg ikke så glad for at kasserne er helt klinet op ad sidevæggen.
Kondensen løber tilsyneladende ned i dem. Det kan være at mindre vand ville være en fordel. Hvad siger i?
Billede
Man ser at det også drypper ned fra låget. Men det er vel at mærke ved 30C. Der er en lille lampe som lyser når varmelegemet er aktivt.

Hullet til ledningen lavede jeg ved at bore et lille hul, save ned til hullet og lirke ledningen derned. Det sidder helt stramt.
Billede

mht. Sterilisationen så synes jeg at FS(Fractional Sterilisation)teknikken lyder interessant. Såvidt jeg forstod det, er det noget med at bakterier er mere varmeresistente i perioder hvor de er inaktive. Lader man dem stå lidt under gode forhold og kolonisere, bliver de lettere at slå ihjæl. Der blev forslået en cyklus af 60 min. kogning med 24 timers mellemrum over 3 dage. Nogle bakterier sætter sporer allerede efter 30 timer, derfor er 24 timer maks. Er det noget jeg skal tage notits af, eller er det unødvendigt når man bruger trykkoger?

En sidste ting.(nu må i snart være trætte)
Firmaet jeg bestilte sprøjter hos har sjusket med pakningen, med det resultat at de er blevet trykket, og 5ml af opløsningen er løbet ud i posen. Er det for stor en risiko at suge det tilbage i sprøjten lige før inokulation?
Billede
Jeg har på fornemmelsen at jeg nok bare bør nøjes med de 5 ml. der er tilbage. Det kan vel alligevel give 5 glas eller noget? Hvor mange huller skal jeg lave i hullet? Jeg hælder til 4.

Har i nogen forslag/anmærkninger?
Ellers vil jeg bare sige tak for al den information i har bidraget med til sitet, og jeg glæder mig som en sindssyg til at komme i gang.

mvh Halugenlampe

Senest rettet af Edward Coke 12 mar 2008 15:03, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
Først og fremmest: Hold da op et setup. Det ser rigtig godt ud.

Mht. til luftfugtighed, så er jeg temmelig sikker på at den ikke vil komme under 100%, selv hvis temperaturen kommer ned på de 25 grader C som du snakker om, det er jo et lukket system. Jeg ville bestemt ikke bekymre mig om det.
Tror ikke at det gør nogen forskel når der kommer vermiculite og kager deri, om ikke andet så vil våd vermiculite give et større overfladeareal og dermed hjælpe til med at holde luftfugtigheden konstant.

Hældningen. Tja. Der skal jo ikke så meget til. Det vigtigste er vel bare at sørge for at der ikke drypper vand direkte ned i dine kager. Et par graders hældning skulle være rigeligt.

Hvis du har tænkt dig at købe en trykkoger, så kan du bare bruge den normale metode til PF Tek. FS er, så vidt jeg kan læse mig frem til, kun til sterilisation hvor man ikke har en trykkoger til rådighed, jf.:

Citat:
A pressure cooker can be used to sterilize BRF substrate. Pressure cookers are also bulky, reasonably expensive and very difficult to locate for some (you can’t go pick up a cheap pressure cooker from the local big ‘Mart or thrift store in many other countries).
The thrust of this document is a sterilization process called Fractional Sterilization (hereafter FS). This process is also called Tyndallization (as it was discovered by J. Tyndall in the mid 1800’s). This is not a new idea/process. The Tyndallization process predates home pressure cookers by over 100 years.

http://forums.mycotopia.net/sterilization/14500-fractional-sterilization-mushrooms-without-pressure-cooker.html#post301717

Altså er det enten eller mht. trykkoger eller FS.

Sprøjten. Hmm. Jeg ville være lidt bange for det, men hvis posen er lukket helt tæt, ville jeg tage chancen. Hvis ikke, så er det op til dig selv om du vil forsøge med det hele, eller evt. kun med den i sprøjten resterende væske.

Jeg må hellere sige at mine eneste erfaring med dyrkning af svampe er det growkit jeg netop (i tirsdags) satte klar. Jeg prøver blot at tænke logisk ;)

I hvert fald, så mange gange held og lykke med projektet. Hvis det er succesfuldt kunne det jo ske at jeg kom til at kopiere din setup.. :D

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg er tror ikke luftfugtigheden bliver for lav, jeg er nærmere bange for det modsatte. Hvis den er for høj er det vist noget med at myceliet gror helt uhæmmet og der ikke kommer pins.

Jeg holder jer naturligvis opdateret med projektet, når det kommer igang.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Kiggede lidt på det, og ifølge shroomery.org må det godt være 100%:
Citat:
What are the ideal humidity levels for cakes and casings?

For cakes: 95-100% relative humidity
For casings: 92% dropped to as low as 82% during fruiting.

http://www.shroomery.org/9136/Humidifying-FAQ

Som jeg forstår det, så skal fugtigheden gerne være mellem 95-100% når man laver det som dig, altså med cakes.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Korrekt, med kager er det fint med 95-98%, mens med casing (altså en fx leverpostejsbakke fyldt med mycelie) skal den være omkring 85-90%.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Så er der gode nyheder.

Myceliet breder sig raskt i mine glas.
Jeg havde lidt problemer i starten dog. Havde indstillet temperaturen til 30 grader. Jeg kunne ikke forstå at der efter 5 dage ikke var det mindste tegn på mycelium. Så læste jeg at det levende mycelie hæver temperaturen i glassene med 2 grader. Det ordnede sig også da jeg sænkede temp. til 27. efter 2 dage kom de første pletter.
Billede

Nu 7 dage efter:
Billede

Jeg har brugt en blanding af 1/4 hele ris, ½ Vermiculite, 1/4 vand.
Efter 1 time i trykkogeren var blandingen næsten kobberfarvet, og så meget tæt ud, undtagen i et af glassene hvor jeg ikke havde helt nok til at fylde det. Det glas koloniserer dobbelt så hurtigt som de andre. Så ved jeg det til næste gang.
Billede
ingen spor af forgiftninger so far! fingers crossed

Titel:
Psychedelia Sponsor

Det ser sku spændende ud -- glæder mig også til at se hvor meget du får ud af det ;)

Jeg krydser fingre på dine vegne!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
runek skrev:
Det ser sku spændende ud -- glæder mig også til at se hvor meget du får ud af det ;)

Jeg krydser fingre på dine vegne!

ditto her :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
:yeah:

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: n/a
Tager hatten af for det smarte set up..

Vil følge dine opdateringer, så jeg også selv kan blive lidt klogere på emnet.. :D

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Smart setup hjælper ikke når man har været en klaptorsk og fyldt for meget substrat i glassene. :x Det ser meget trangt ud og myceliet har fyldt de små huller ud der var. Skal jeg risikere inficering og hælde noget af myceliet over i andre glas?

Myceliet har ikke bredt sig siden jeg sidst skrev i tråden. Hvad gør jeg nu. Der er mest mycelium i toppen af glassene.

Help me, please. :( mig + godt råd = Succes = svampe = :D mig

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Prøv om du kan dunke kagen løs, ned imod låget.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det har jeg faktisk prøvet. Glasset er helt fyldt, kagen rykker sig ikke en millimeter.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Du kan også prøve at nedsatte temperatur med en grad. Men jeg tror faktisk ikke, det vil hjælpe. Du har pakket for meget substrat i glassene :(. Tja, så kan du hælde mycelium i andre glas eller prøve en anden tek end cakes.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Nu er der snart gået lidt tid i den her tråd siden sidste opdatering.. Er der noget nyt omkring dit grow?
Hvordan fungerer det med grokassen? Flere billeder ville være lækkert! :D

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Der bliver råbt på opdateringer. Det skal i så få. Projektet har stået stille i et godt stykke tid fordi jeg ikke har gidet besværet med at sterilisere nyt substrat osv. Det har jeg stadig ikke fået gjort, men det gør jeg snart så jeg kan få gavn af det mycelie jeg allerede har, som skriger på lebensraum.

Det jeg HAR gjort er at jeg har taget den kage som var næsten fuldt koloniseret og dunket den i kogt vand, ca. 10 timer i køleren. Derefter blev kagen anbragt i en kasse på vædet vermiculite i mangel på bedre(perlite). Kassen blev så sat i vandbad i min bedroller. Det skulle sikre luftfugtigheden.

Det gjorde det også. Alt for godt endda. I stedet for det lækre rhizomorfiske mycelium fik jeg bomuldsvat i små totter. Ingen skud.
Noget måtte gøres. Jeg sænkede temperaturen lidt til 22 grader. Hjalp ikke.

Så besluttede jeg at droppe akvarieopstillingen. Jeg fandt en hylde oppe under loftet i et hjørne af min hybel, hvor varmtvandsrørene løber op til overboen. Jeg fornemmede hurtigt at det var det helt rigtige. Fugtigheden ligger stadig oppe på de 100, men i stedet for mere vat viste de første små svampefostre sig.

Og umådelig stor er min lykke ved at se de små fordoble deres masse fra dag til dag, som hvalunger på væksthormoner.

Jeg tjekker hygrometeret 2 gange dagligt og vifter 2-3 gange. Jeg har en meget fin forstøver jeg bruger til at tilføre fugt uden at skade myceliet. Jeg var så uforsigtig at komme til at hælde kassen for meget, så kagen rullede rundt, men det var heldigvis da svampene var bitte, bitte, så der skete ikke noget. Man kan måske se de blå mærker som tegn på den mishandling kagen er blevet udsat for. Det er altså ikke bakterier.

Håber i vil nyde billederne.
Første pins(torsdag):
Billede
Billede

Fredag:
Billede

I går:
Billede

I dag:
Billede
Billede
Billede

Jeg er lidt nærvøs for at dem på siden skal skvatte af inden de bliver store, da jeg synes de er så smalle nede hvor de hæfter til kagen, men det er måske normalt. Jeg har også først i dag indset at de jo for pokker skal have lys. Det har de så fået nu.

Ellers er jeg bare :D
Kys

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det ser jo fantastisk ud! Tillykke med at der så endeligt er kommet gang i! :)

By the way... Da jeg selv kun kan ønske om muligheden til at lave mit eget grow, vil jeg lige spørge: hvordan er konsistensen egentlig af mycelie?

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ja, altså det kommer jo an på om du har fået indstillet fugtigheden rigtigt. Rhizomorfisk(trådlignende) mycelie er vel nærmest som spundet uld, mens bomuldsmycelie er som vat. Begge er dog meget bløde.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

:tnx: Det ser godt ud :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
jeg bukker og nejer 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste