Hej til alle jer svampefanatikere på psychedelia. Jeg har luret her et stykke tid og nu synes jeg det er på tide at bidrage lidt.
Jeg skal snart til og gøre mig mine første erfaringer med svampedyrkning.(og svampe i det hele taget) Det eneste psykedelia jeg har prøvet var et middelstærkt LSA trip, ved indtagelse af blå tragtsnerle. Det har kun givet mig mod på mere

. Der kommer nok en triprapport en af dagene.
Jeg overvejede i starten at bestille friske svampe, men da jeg læste om dyrkningen og så hvor højt engagerede folk blev i det, blev det klart for mig at jeg ville være med hele vejen. Der ligger jo også en vis udfordring i det, idet svampedyrkning ikke bare er noget man lige gør. Den form for fordybelse tiltaler mig, og jeg er overbevist om at det er med til i den sidste ende at gøre trippet til en bedre og mere fuldbyrdet oplevelse.
Så situationen er nu således:
Jeg bestilt alle de remedier jeg kunne komme i tanke om, som er påkrævede som minimum for at kunne starte dyrkningen.
Jeg har :
1,5 kg. lange brune ris (Økologiske fra føtex. Kun 15 kr./kg iøvrigt)
20L. Vermiculite (skulle komme ind ad døren først i næste uge)
10ml. Psilocybe Cubensis B+ Sporeopløsning*
Trykkoger 6L skulle snart komme.
70 L Bedroller i mælkehvid semiklar plastik.
2 sorte Plastikbokse (31x21,5x15cm)
Akvarie varmelegeme/termostat 50W
Jeg mangler:
Hygrometer
Nogle brugbare glas med bred åbning til at lave kager. Jeg synes der er morderlig svært at finde nogle velegnede glas. De eneste glas jeg kunne finde havde gummi låg.(sennepsglas i netto). Hvis i har tip til hvor jeg kan finde nogle gode glas ca. 2-3 dl i århus så sig endelig frem.
Jeg har selvfølgelig tænkt mig at benytte PF-tek. Dog med et par modifikationer.
Jeg har ikke investeret i pumper og alt det hejs. Det må komme senere. Til gengæld bed jeg mærke i et forsag fra Flimmer i en tidligere tråd.(Tak i øvrigt til Flimmer for flere glimrende tråde og ideer

) En akvarievarmer koster under en 100-lap og tillader en at indstille temperaturen rimelig præcist og sikre optimale betingelser. Samtidig løser man også delvist problemet med luftfugtigheden. Den er nyttig både under inkubationen og i spiringsfasen. Eneste ulæmpe er at jeg ikke kan regulere varme og fugtighed uafhængigt af hinanden. Der bliver jeg muligvis nødt til at lave et kompromis. Eller finde en anden varmekilde, varmelampe f.eks.
Det eneste jeg så skal koncentrere mig om er at vifte min. 2 gange dagligt. Det synes jeg er til at overkomme.
Jeg har lige testet setuppet ved 30C(det optimale ved inkubation, right?) og her ser det ud til at fugtigheden er 100%, resulterende i at låg og sider driver af kondensvand. Det er dog af mindre betydning.
Når jeg får et hygrometer vil jeg teste fugtigheden ved 25C. Jeg ved ikke hvilken forskel det gør at der kommer vædet vermiculite og kager i kasserne. Nogen bud?
Jeg har læst at en drypskærm er en god ting når man opererer under et fladt låg. Er der nogen der ved hvad hældningen så evt. skulle være. De fleste illustrationer viser en enkelt skrå plade nedsænket i et terrarie. Kunne man forestille sig en konstruktion som et hustag? Det ville kunne lade sig gøre, selv med min begrænsede plads. Ellers skal jeg til at skære siderne af kasserne. Jeg købte netop disse kasser for at sikre at svampene kun fik lys fra oven.
Anyways.. her er opstillingen:

Man kan lige ane varmelegemet i bunden.
Ellers er jeg ikke så glad for at kasserne er helt klinet op ad sidevæggen.
Kondensen løber tilsyneladende ned i dem. Det kan være at mindre vand ville være en fordel. Hvad siger i?

Man ser at det også drypper ned fra låget. Men det er vel at mærke ved 30C. Der er en lille lampe som lyser når varmelegemet er aktivt.
Hullet til ledningen lavede jeg ved at bore et lille hul, save ned til hullet og lirke ledningen derned. Det sidder helt stramt.

mht. Sterilisationen så synes jeg at FS(Fractional Sterilisation)teknikken lyder interessant. Såvidt jeg forstod det, er det noget med at bakterier er mere varmeresistente i perioder hvor de er inaktive. Lader man dem stå lidt under gode forhold og kolonisere, bliver de lettere at slå ihjæl. Der blev forslået en cyklus af 60 min. kogning med 24 timers mellemrum over 3 dage. Nogle bakterier sætter sporer allerede efter 30 timer, derfor er 24 timer maks. Er det noget jeg skal tage notits af, eller er det unødvendigt når man bruger trykkoger?
En sidste ting.(nu må i snart være trætte)
Firmaet jeg bestilte sprøjter hos har sjusket med pakningen, med det resultat at de er blevet trykket, og 5ml af opløsningen er løbet ud i posen. Er det for stor en risiko at suge det tilbage i sprøjten lige før inokulation?

Jeg har på fornemmelsen at jeg nok bare bør nøjes med de 5 ml. der er tilbage. Det kan vel alligevel give 5 glas eller noget? Hvor mange huller skal jeg lave i hullet? Jeg hælder til 4.
Har i nogen forslag/anmærkninger?
Ellers vil jeg bare sige tak for al den information i har bidraget med til sitet, og jeg glæder mig som en sindssyg til at komme i gang.
mvh Halugenlampe