Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 20:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: <RADAR OFFLINE>
Hej Psychedelia.dk

Noget tid siden jeg har besøgt jer, men livet er seriøst, og man er ved at blive mere ansvarlig end, man var førhen :wink: .. I må undskylde hvis topic er placeret forkert, men så de respektive moderators gerne flytte tråden, på forhånd tak!

Og nu til spørgsmålet..

Vi lever i en generation, hvor kemien for alvor har fået sit gennembrud.. Udover at der kan komme sjove, eksperimentale, lærerige oplevelser ud af det, så må der også være en fordel mht. de stressende studier med hård tidsplan. Jeg har set en del på smart drugs/smart nutritions på det sidste, jeg kan bare ikke helt finde ud af hvad jeg ville kaste mine penge efter først.. Jeg søger et middel der er harmløst over for kroppen og psyken, men som hjælper med at holde tankerne fokuseret på opgaven/projektet, hvad man nu studere, ala ligesom nogen gør det, studere på ritalin, eller benzodizapiner. Jeg lever sundt, får masser af grønt og frugt, og indtager ikke nogen multivitaminer eller andre former for vitaminer. Men spørgsmålet er så, hvad skal man vælge? Jeg har set wikipedia's side her om "Smart Drugs" (eller Nootropics, som nogen også kalder det), omkring stoffer der hjælper hjernen med indlæringen http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_Drugs

Men er der nogen der er kommet frem til det et af dem med bedst virkning og samtidigt er harmløse for krop og psyke?

Har kigget lidt på Bacopa Monnierra
http://en.wikipedia.org/wiki/Bacopa_monniera

og i forvejen har Azarius også et rimeligt god udvalg, mest i form af vitamintilskud.

Hvad stoler i mest på? Og er der nogle der har erfaringer med forskellige produkter af den slags?

Igen, jeg er dybt taknemmelige for alle gode svar og inputs omkring det her.

Senest rettet af dezza 30 aug 2007 14:13, rettet i alt 3 gange.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
for det første vil jeg råde dig til at fjerne de links da flere personer herinde finder det irriterende eftersom det er i strid mod sidens regler...

jeg vil faktisk bare anbefale dig kaffe... måske nogle kost tilskud som sælges i danmark, spørg evt. matas om råd..

for du kan jo hurtigt finde noget som lyder perfekt men som egentlig ikke rigtigt er blevet studeret godt og grundigt igennem..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

waggafnipsen skrev:
for det første vil jeg råde dig til at fjerne de links da flere personer herinde finder det irriterende eftersom det er i strid mod sidens regler...

Er gjort

waggafnipsen skrev:
jeg vil faktisk bare anbefale dig kaffe... måske nogle kost tilskud som sælges i danmark, spørg evt. matas om råd..

Jeg tvivler på at en hvilken som helst matas ansat kan forklare mig lige præcis hvad jeg har brug for, jeg har set flere steder det generelt ikke er anbefalet bare at bruge multivitaminer, da man tit for for mange af nogle vitaminer så der skader mere end det gavner.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
INGEN FORHANDLERLINKS!

Ellers kan jeg anbefale efedrin/efedra holdige produkter, de er forholdvist harmløse ved et lavt forbrug. Bliver tit solgt som slanke midler, bla. ECA stacks hvor efedrin, koffein og aspirin er blandet sammen for at give den bedste fedtforbrændende effekt.

Specielt et produkt der hedder "Ephedra 850" har jeg haft stor succes med.

Ellers kan koffein piller også være en hjælp på aftener hvor det er ved at blive lidt små'sent.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du linker stadig ved at skrive: blabla.net

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Jeg vil egentlig bare anbefale noget guarana-ekstrakt. Det virker langsomt, så man ender ikke med at blive totalt speed'et, næsten uanset hvor meget tager(selvfølgelig inden for fornuftens grænser).
Det er heller ikke svært at falde i søvn på guarana, men man kan risikere at ligge dårligt.
Undskyld!
Det er vitterligt ikke så svært at falde i søvn når man har taget guarana, som det eksempelvis kan være hvis man har taget ephedra/efedrin.
Så et godt ekstrakt af guarana er nok mit bedste bud.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
dezza skrev:
Jeg søger et middel der er harmløst over for kroppen og psyken, men som hjælper med at holde tankerne fokuseret på opgaven/projektet, hvad man nu studere, ala ligesom nogen gør det, studere på ritalin, eller benzodizapiner.

For det første: Jeg er ret sikker på, at du ikke præsterer bedre (intellektuelt) ved at indtage koffein, amfetamin eller kokain. Er ret sikker på at have læst, at folk i en test kun scorede 98% af deres ædru score, når de var på koffein/amfetamin, selvom de følte at de præsterede bedre. Jeg kan godt prøve at finde en henvisning til denne undersøgelse, gider bare ikke lige nu.
Synes også selv jeg kan mærke, at jeg ikke bliver mere fokusseret eller koncentreret når jeg drikker kaffe, tager amfetamin el.l., jeg bliver bare "kunstigt frisk". Jeg er ihvertfald ikke bedre til at løse matematiske opgaver, tænke kreativt eller præstere intellektuelt på andre måder.

For det andet: Skulle man blive mere koncentreret af benzodiazepiner?? Jeg tror de flestes erfaring er, at man bliver sløvere, dummere og husker dårligere!

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at holde mig til grøn the, og så læse/arbejde når du er frisk og oplagt. Sæt en del ekstra tid af til læsningen/arbejdet, så du kan gøre det lige når du er mest frisk, og prøv så at være fleksibel med dine andre aftaler osv..
Min egen erfaring siger mig, at jeg alligevel ikke fatter særligt meget eller husker særligt godt, hvis jeg er totalt uoplagt.

Det eneste stof jeg har prøvet, hvor jeg følte mig ret sikker på, at jeg i det mindste præsterede på mit normale (vågne, udhvilede osv.) niveau rent intellektuelt, var 4-MAR. Og det tror jeg er næsten umuligt at få fat på, medmindre du kender en venlig kemiker :wink:

... du har ikke ADHD/Damp, vel?

Titel:
Flueknepper kongen

IMHO har amfetamin og methamfetamin et begrænset potentiale til at facilitere opgaveskrivning, indlæring m.v., især forholdsvist lave doser.

Det øger koncentrationen for mit vedkommende, til et vist punkt, og virker naturligvis også mod søvnighed. Kombinationen med kaffe er uønsket, da man bliver hyperstimuleret og mister fokus fra the task at hand.

Titel:
Insane psychedelia user!

Levose skrev:
Kombinationen med kaffe er uønsket, da man bliver hyperstimuleret og mister fokus fra the task at hand.

... indsæt selv plat kommentar...

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Panax Ginseng virker ret fint i perioder med stress IMO

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg tror ikke (længere) at stimulanser som f.eks. ephedra og guarana - eller for den sags skyld amfetamin - gør en bedre til at studere. De kan for nogen være OK til at få skrevet en opgave færdig i en snæver vending, men til hverdagsbrug tror jeg ikke på at de giver et konstruktivt løft. De kan tværtimod forstærke enhver følelse af stress som man har i forvejen.
Jeg har eksperimenteret med at tage piracetam sammen med ALCAR / acetyl-L-carnitin i nogen måneder. Effekten var ret subtil, men der virkede til at være en vis forbedring af min evne til at fokusere på opgaver i længere tid ad gangen. Dog ikke noget så dramatisk at jeg fortsatte "kuren" da jeg løb tør.
Edit: ...Og ja, 4-methylaminorex er også det tætteste jeg er kommet på en akut stimulans som gav en egentlig nootropisk effekt i små mængder.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg tager selv et ekstra tilskud af diverse kost og helsemidler, især for at holde mig igang med studierne. For tiden kører jeg en kombo af Panax Ginseng, Omega 3 fiskeolie (Super EPA), Ginkgo Biloba, Vitra's Grønsags Mix, Gele Royal, et råt honningbi produkt samt planten Maca.

Jeg synes godt at jeg kan mærke en mindre effekt, men det var først da jeg kom til mine eksamener lige før sommerferien at jeg virkelig kunne mærke en forbedring. Der dyrkede jeg dog samtidigt også en del motion og lidt åndedratsøvelser. :wink:

Piracetam ville jeg virkelig gerne prøve, men det blev desværre snuppet i tolden som et ulovligt lægemiddel. Er der nogen der kender til lignende LOVLIGE produkter??

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tak for alle de mange gode svar..

Det lyder da somom, det ikke er et helt let spørgsmål og mange forskellige meninger og erfaringer med..

Syntes Piracetam lyder meget lovende.. Hvordan

Entheo skrev:
Jeg tager selv et ekstra tilskud af diverse kost og helsemidler, især for at holde mig igang med studierne. For tiden kører jeg en kombo af Panax Ginseng, Omega 3 fiskeolie (Super EPA), Ginkgo Biloba, Vitra's Grønsags Mix, Gele Royal, et råt honningbi produkt samt planten Maca.

Hvad er vitra's grønsags mix, Maca, og Gele Royal? Det honningbi produkt du bruger er det det snask fra tavlerne der er lidt rødligt i det?

Zarathustra skrev:
... du har ikke ADHD/Damp, vel?

Hvem ved? Jeg er ikke blevet undersøgt før.. Har en dum vane med at sidde og trippe med benene nogen gange, og føler nogle gange at det kan være svært at tage sig sammen til at lave lektier eller lave lektier i længere tid af gangen.. Mange siger jeg tænker for meget i hverdagen, over alle mulige ting.. Jeg har altid noget at lave, har altid noget at tage notat på, og finder næsten på nye ideer eller ting jeg vil undersøge hver dag, men det syntes jeg ikke selv lyder særligt alvorligt, eller? Levose skrev at man med kaffe bliver hyperstimuleret og mister fokus imens man er fokuseret på opgaven, det er også nogle gange det der er problemet med mig, jeg er ved at lave noget, men tænker også på en masse andre ting imens, istedet for at holde mine tanker på det jeg er igang med.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Som flere har nævnt er koffein (og andre stimulanser) ikke positivt for studieevnerne, man bliver bare mere hyper og stresset.

Derimod har følgende hjulpet mig igennem mange lange studie-nætter/ sene aftner:
GINKGO BILOBA og evt RUSSISK ROD (som kosttilskud, hver dag)
og æterisk ROSMARINOLIE i en olielampe eller simpelthen på et stykke vat eller i en lille skål med vand på ovnen/radiatoren.
Rosmarin øger blodtilførslen til hjernen og styrker hukommelsen. Blid, effektiv og uden bivirkninger.

Undgå røgelse når du skal læse, for hjernen har brug for ilt, ikke røg.

Et kostråd kan også være nyttigt i forhold til studiesituationer:
Undgå det "kunstige/fake" energi-boost, der er i sukker - det giver vanvittige blodsukker-ubalancer,
så du efter kort tid bliver træt igen og skal ha mere sukker for at komme ovenpå igen
- (sukker burde klassificeres som hård narko!!), men det er en anden snak...

Brød og kager gør dig tung og uoplagt.

Grønsager og frugt indeholder vitaminer, mineraler og masser af livskraft, som hjernen har brug for.
Og grøn te drikkes i spandevis.

God læselyst :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!

banisteriopsis skrev:
Som flere har nævnt er koffein (og andre stimulanser) ikke positivt for studieevnerne, man bliver bare mere hyper og stresset.

banisteriopsis skrev:

Nigga what? Der er masser af koffein i grøn the.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Thein i grøn te

Titel:
Insane psychedelia user!

Dr. Phibes skrev:
banisteriopsis skrev:

banisteriopsis skrev:

Nigga what? Der er masser af koffein i grøn the.

Så vidt jeg ved er der mindre koffein i grøn the end i almindelig the... og der er mindre i almindelig the end i kaffe.

Synes der er mindre chok-effekt over grøn the end kaffe.

Titel:
Insane psychedelia user!

Thein = Koffein

Jeg ville ikke komme med et korrigerende udsagn, hvis ikke jeg havde lavet min research ordentligt :) Du skal være velkommen til at slå op under Thein i Merck Indexet.

Zarathustra skrev:
Synes der er mindre chok-effekt over grøn the end kaffe.

Nu påpegede jeg også bare, at hendes udsagn var modstridende.

Senest rettet af Dr. Phibes 30 aug 2007 21:45, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

banisteriopsis skrev:
GINKGO BILOBA og evt RUSSISK ROD (som kosttilskud, hver dag)
og æterisk ROSMARINOLIE i en olielampe eller simpelthen på et stykke vat eller i en lille skål med vand på ovnen/radiatoren.
Rosmarin øger blodtilførslen til hjernen og styrker hukommelsen. Blid, effektiv og uden bivirkninger.

Ginkgo Biloba, er der overhovedet nogle beviser for at det hjælper? Syntes lidt den er i samme bås som Aloe Vera, ikke skadelig, men heller ikke nødvendigvis hjælpsom? Jeg prøver ikke at sige dig imod, men vil bare gerne vide om det virkelig er det værd?

Russisk rod? Er det ikke ginseng fra sibirien? Hvad er forskellen på det og til andre ginseng varianter? Og igen, er det bevist?

Skal man bare sidde i en damp af rosmarinolie eller? Lyder lidt specielt, og igen er der noget dokumentation på det virker?

banisteriopsis skrev:
Undgå røgelse når du skal læse, for hjernen har brug for ilt, ikke røg.

Hvilken slags røgelse? Røgelse, som i buddhaa? Eller røgelse, som i hash?

banisteriopsis skrev:
Og grøn te drikkes i spandeis.

Er det den kinesiske grønne te vi snakker om?

Tak for de gode svar :) Undskyld alle spørgsmålene, men har det med at gå i dybden.

Titel:
Insane psychedelia user!

dezza skrev:
banisteriopsis skrev:
Og grøn te drikkes i spandeis.

Er det den kinesiske grønne te vi snakker om?.

Ja, kinesisk eller japansk.

Den indeholder små mængder koffein, der gør dig frisk (men ikke så meget som kaffe, så du bliver ikke wired og hyperaktiv), og phenolerne (?) i theen skulle vidst også øge blodtilførslen til hjernen.

Derudover beskytter anti-oxidanterne din krop mod vira, og hjælper med at fjerne frie radikaler, dvs. "modvirke ældning" (sagt meget poppet).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]