Sådan, så tror jeg at jeg er kommet så langt ned på jorden igen at jeg kan skrive et ordenligt indlæg
Nå men det overrasker mig noget kun at der er nogen der går så meget op i stavefejl ,og synes at sidestille det med intelligens.
Jeg havde ikke lige regnet med de her reaktioner med mit spørgsmål om mine indlæg så ikke var velkommen her eller hvad?.
Skrev indlægget mest fordig jeg allerede har postet lidt herinde og nu hvor jeg havde fået oversat denne guideline ville jeg bare vide om det var noget jeg skulle holde op med.
Jeg var en del overrasket, at et sted som selv byder på at man går ind i det med et åbenet sind, kunne lægge sådan er fordømmende holdning i sine guidelines, det er jeg så stadig
Til jer (Ived selv hvem I er) som går i totalt i oversving over mit indlæg, det er sku synd for jer at I ikke kan se længere end til et par stavefejl.
Jeg kan kun sige at det er frivilligt om man læser et indlæg eller ikke, hvis I så ikke kan lide/læse det, så hop det over, det gør jeg når der er for mange ukændte ord til at min oplæser kan følje med.
Jeg vil sige at det er temmelig frustrerende, at der er mange der bruger et meget højt sprogbrug, så man skal investere i dyrere grej for at kunne følje med, men det er mit problem og derfor hopper jeg dem over. Det kunne I så også gør med dem som I synes ligger under jeres lavmål.
At jeg gør brug af et forsimplet ordbrug, gør mig ikke uintillegent, blot mine programmer der ikke kan gøre det bedre.
Mine indlæg bærer meget præg af at de har været igennem div. tekstbehandlinger og genkendelse programmer og derved forsvinder meget af den personlige signatur der er ved jer andres indlæg.
Jeg kan godt lide at bevæge mig på div. forums og gør det gerne. Jeg har aldrig før fået en så stor storm og uvidenhed om hvad det drejer sig om. Hvad med at være lige så åbne for andre minoireteter som I selv eftersøger for jeres ?
Tak til Psyko, der lige gad at lægge en oversettelse ind her. Kan være at det hjælper andre i at lade være med at poste herinde, nu hvor de kan læse at de ikke er velkomne som sprogspasser.
Oplysning til de uvidende om ordblindhed/dyslexia, så kan I komme med jeres påstande når I ved lidt mere om hvad der er at være ordblind.
Der er tre hovedgrunde til læse- og skrivehandicap:
1 - Øjnene kan ikke sende blikket hen over tekst.
2 - Hørelsen er forpint.
3 - Den læse- skrivehandicappede har bløde, oversmidige led.
Øjnene kan ikke læse
Hos de fleste læsehandicappede duer øjnenes bevægelser ikke til at læse med. Sætter du en tekst foran dem, kan du se deres øjne enten gå - bum - fast og ikke rokke sig af stedet, eller også ruller øjnene rundt i hovedet på dem, og den læsehandicappede ender med at sidde og kigge op i loftet.
Lige meget hvor tit du siger, at det er teksten, de skal se på, ruller øjnene.
Selve synet er der sjældent noget i vejen med. Det er blot helt ude af kontrol.
De dårlige øjenbevægelser kan tit blive noget bedre, hvis man spiller bold, fordi man har lyst. Men de kan blive meget bedre eller fuldstændig perfekte, hvis hørelsen blir behandlet med Volfairlyd.
Forpint hørelse
De fleste læse- eller skrivehandicappede er plaget af deres hørelse. De har en hørelse, som kan synes at være god nok, hvis det er skolens sundhedsplejerske eller en ørelæge, der tester. Men i virkeligheden er det en hørelse, som slet ikke tåler den lydstyrke, som en normal hørelse skal kunne tåle. Hverken sundhedsplejersken eller ørelægen tester hvor meget et yngre menneskes hørelse kan belastes.
Elever med forpint hørelse kan trække sig ind i sig selv og blive fjerne, når de sidder i skoleklassen. Deres hørelse er så sart og blir så hurtigt træt af at lytte, at de ikke har anden udvej end at prøve at lukke al lyd ude.
Desværre kan du ikke lukke for din hørelse.
Virkningen af forpint hørelse kan være hyperaktivitet. Eller dårlig koncentration. En skoleelev med forpint hørelse er tit ikke i stand til at samle sig om noget som helst. Passerer der en flyvemaskine, kan eleven styrte til vinduet for at se den.
Forpint hørelse.
Når læreren siger noget, kan en elev med forpint hørelse sige:
-Hvad?
Eller: -Hvorfor det?
Men de lytter slet ikke til svaret på deres eget spørgsmål. Lægger du mærke til, at spørgsmålet ikke var alvorligt ment, eller at svaret ikke trænger ind, ved du med god sikkerhed, at spørgsmålet udsprang af forpint hørelse.
Forpint hørelse fører ofte til at man får besvær med at skrive endelser på ord.
Forpint hørelse fører ofte til at man ikke bagefter kan komme i tanker om, hvad der skete i skoletimen.
Forpint hørelse fører ofte til at man blir udendørsmenneske. Man kan dårligt tåle at være inden døre.
Forpint hørelse fører ofte til at man hele tiden skal høre musik, når man er nødt til at være inde.
Førstehjælp
Børn med forpint hørelse blir tit kaldt DAMP- eller MBD-børn. Det er en diagnose som kan gøre det legalt for læger at gi dem fx Ritalin, som er speed. Virkningen af speed er upålidelig. Bivirkningerne derimod er ondartede. Den mulige positive virkning holder kun så længe speedrecepten varer. Nogle af bivirkningerne kan være langvarige eller livsvarige.
Den forpinte hørelse kan blive en hel del bedre hvis man hører kraftig musik fx i ungdomsklubben. Helst fra store eller meget store højtalerkabinetter. Virkningen vil være langvarig eller livsvarig, og der er ingen bivirkninger. Musikken må blot aldrig gøre ondt i ørerne.
Men den forpinte hørelse kan blive meget bedre eller den kan blive fuldstændig normal, hvis den blir behandlet med Volfairlyd. Hørelsens evne til at tåle belastning kan nemlig trænes på nogenlunde samme måde, som man træner en muskel til at blive stærkere. Virkningen vil være langvarig eller livsvarig. Der er ingen bivirkninger.
Gummifingre
Et stort flertal af læse- og skrivehandicappede børn og unge har:
Gummifingre.
Alle læse- og skrivehandicappede har påfaldende mange bløde, oversmidige led i ryggen, i bækkenet, i lemmerne.
Har du gummifingre, og er din krop og dine lemmer præget af bløde, oversmidige led, får du svært ved at kende højre og venstre. Det vil ikke altid være lige nemt for dig at kende fx b fra d. Du kan også tit komme til at bytte om på de tal og bogstaver og ord, du regner eller læser eller skriver.
Meget tit kan du ikke huske din fødselsdag eller det år, du er født, eller dit personnummer, eller dit telefonnummer eller din adresse eller dit postnummer. Du kan få svært ved at kende klokken. Du kan i det hele taget have besvær med at orientere dig automatisk i alt det, der har med:
Retning
med tid
og med rum
- at gøre.
Det som hedder "gummifingre" og "bløde, oversmidige led" i denne superkorte tur, blir i virkeligheden kaldt Hypermobilitet.
At du kan få svært ved at kende b fra d og at kende højre og venstre, når du har bløde, oversmidige led, er der en naturlig og logisk forklaring på. Men den er lang.
Masser af gode læsere er hypermobile. Hypermobilitet behøver ikke fungere dårligt og gøre dig læsehandicappet. Men har du ikke den særlige oversmidighed i mange af dine led, er du fra begyndelsen dømt til et liv som normallæser. Og du vil heller ikke ha noget særligt besvær med at skrive.
Når hypermobilitet er dårligt fungerende og fører til læse- eller skrivehandicap, kan Volfairlyd i de fleste tilfælde skaffe blandt andet normal læsefærdighed til veje. Behandlinger med Volfairlyd gør en dårligt fungerende hypermobilitet til en velfungerende hypermobilitet.
Bedre højtlæsning
Dette er ikke nogen smart påstand.
Undervisningsministeriet lod en gang en ørelæge undersøge, om Volfairlyd gør stærkt læsehandicappede børn i tredje og fjerde klasse til bedre læsere. Det viste sig - fuldstændig uventet for de, der havde med forsøget at gøre - at alle læse- skrivehandicappede, som blev behandlet, fik deres højtlæsningsevne forbedret. De aller dårligste læsere fik mest ud af det. Fremgangen var på op til mere end fire hundrede procent.
Du kan læse om forsøget og se lægens rapport i Ugeskrift for Læger.
En ordentlig skalle
Hvad med bare at gi den en ordentlig skalle med læse- og skrivetræning?
Desværre.
I al den tid, der har været skoler, har man prøvet at læse- og skrivetræne med læse- og skrivehandicappede. Det har aldrig ført til noget godt.
Når øjnene ruller rundt i hovedet eller når de står stille, må man holde op med at undervise øjnene. Man må tilbyde en behandling der gør, at øjnene kan komme til at samarbejde.
Når hørelsen er sart og forpint og ikke kan bruges til at opfatte hvad læreren siger og ikke tåler at være inden døre, må man holde op med at undervise den hørelse. Man må tilbyde en behandling, der gør hørelsen stærk og brugbar.
Skolen taler kun om læsehandicap, når læseundervisning ikke gir brugbart resultat.
Altså:
Efter skolens opfattelse af læsehandicap kan læseundervisning pr. definition aldrig føre til brugbare resultater. Erfaringen viser, at det gør det da heller ikke.
Men læseundervisning er bestemt ikke den eneste mulighed, som en læse- eller skrivehandicappet har.
Vil du tale med sagkyndige om det?
Ring til
(+0045) 3940 1436
eller e-mail til
ordblind@ordblind.dkHåber det åbner øjnene hos nogle af jer
bellaDonna