Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 23:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Att.: Nye
Insane psychedelia user!

Det er kedeligt, at det er nødvendigt at skrive det her, det burde være en selvfølge, men ligesom i det virkelige liv er der på et forum uskrevne regler for hvad der er god opførsel. Det er der tilsyneladende adskillige nye medlemmer som har behov for at få fortalt. Wikipedia opsummerer det meget godt:

* One should read all the rules and guidelines established by the community. Some communities may have different regulations on a particular subject.
    * One should always be courteous to other forum members.
    * Before creating a new topic thread, one is advised to search to see if a similar topic already exists.
    * Contributors should follow standard grammar and spelling rules and avoid slang. Leetspeak is sometimes accepted.
    * If the forum is categorized, one should strive to post in the correct section.
    * When making a technical inquiry, one should include as much technical information as possible, especially in the subject line.
    * Contributors are asked to stay on-topic.
    * Contributors should avoid double posting and Crossposting.
    * To avoid appearing self-absorbed, one should respond to topics started by others more often than starting topics of one's own.
    * Contributors should avoid the use of all CAPITAL LETTERS in posts. ALL CAPS is considered "shouting" and causes readability issues.
    * One is advised not to resurrect a very old topic if nothing significant will be added. This practice is known as revival, bumping or Necroing.
    * One should try to refrain from lashing back at a poorly behaving member or participating in a flame war; instead, notify the messageboard's staff of the event.
    * When quoting a previous post, one should only include the relevant portion of that post. Contributors are requested to keep in mind that their audience can likely still see the message they are quoting on the same screen and can read it again if need be.
    * Signatures on forums should generally have a maximum height of 100 pixels, as to not cause clutter.

Fremhævelserne er de "overtrædelser" som jeg har hæftet mig ved. Vær kritisk med om den information du deler med andre medlemmer har nogen interesse. Der er ingen grund til at skrive "hey mayns nu er jeg på amf hehe fed blæser ikke :D :) :P :S). Nobody cares.

PS. Hvis I ikke forstår engelsk, så er det synd. Og pinligt. Get a fuckin' dictionary.

Titel:
Flueknepper kongen

På trods af den hårde formulering er det sandt. +Sticky.

Det er pisseirrelevant at man "ser sol måne og stjerner omg jeg er så baglam" når det intet har med emnet at gøre.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Sorry kan ikke engelsk, for da I andre lærte det i skolen bøvlede jeg stadig med at lære dansk og blev fritaget for engelsk og tysk, da jeg har dyslexia og det først blev fundet ud af i 4 klasse. Så mens i andre er blevet sprolige har jeg bare lært at begå mig nogenlunde skrifteligt.
Heldigvis kan man i dag få nogle gode hjælpeprogrammer og beklager hvis min standard ikke lever op til jeres.
Men vil det sige at jeg med mine ringe skriftelige formeleringer ikke er velkommen her?
Bliver lidt gal på en formulering om at de skulle være pineligt at ikke kunne læse andre sprog, da du åbenbart ikke aner hvilken kamp det er at ikke kunne skrive et brev uden hjælp og kun kunne gøre sig forståelig på en teksbehandling.
Jeg kan da hurtigt gå ud fra at jeg ikke er den eneste der har disse problemer og det giver meget øvelse at deltage i debatter og lignende.

Titel: tja
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
for de som er inde i deres edb ik mig ville det nok ikke være så svært og smide det igennem en ordbog vel i to højtbårne.
Har tænkt lidt over det flueknepper koncept er det pga størrelsen på jeres errigerede lem at vi skal være så minimal-meter præcise med alt sprog osv - kan forstå hvis der er noget som kan være vildledende, men til tider ??????????

Titel:
Dedikeret medlem

hvad skal man med en ordbog hvis man alligevel ikke kan se forskællen i stavemåder :lol: Nogle folk ved bare ikke nok til at kunne udtale sig om visse ting :cry:

Titel: Re: tja
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Badblindboy skrev:
for de som er inde i deres edb ik mig ville det nok ikke være så svært og smide det igennem en ordbog vel i to højtbårne.
Har tænkt lidt over det flueknepper koncept er det pga størrelsen på jeres errigerede lem at vi skal være så minimal-meter præcise med alt sprog osv - kan forstå hvis der er noget som kan være vildledende, men til tider ??????????

Det er for at holde et bare nogenlunde seriøst niveau herinde, eftersom vi i forvejen ikke bliver taget seriøst, når folk udefra kommer og kigger.
Niveauet er faldet drastisk det sidste år eller to. Drastisk!

Titel: Og
Dedikeret medlem

Er forum ikke for ordblide tja så falder niveauet yderligere - især når der er indtil flere, som ville kunne oversætte den engelske version på ja slå mig 10 - 20 sekunder.

Hvis der er noget niveau vi skal tale om så syntes jeg det drejer sig mere om Harm reduction, for jeg synes så og sige at sites brug af dette ord er under al kritik.
Prøv og læs lidt - anbefalinger/henvisninger omkring diverse stimulanser jeg har sku ikke engang hørt 1/3 af navnene før, men vupti sådan således og der udaf og jeg har alligevel være med i 16-17 år og er faktisk rystet.
Jeg kunne fint forestille mig et seriøst narko forrum, men for helvede det her site er i mine øjne til for at undgå at flere får de problemmer som alle former for misbrug giver.
Ja der er foreskel på brug og misbrug, men de fleste starter med og bruge og ender som misbrugere.
Så simpelt er det.

Titel: Re: Og
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Badblindboy skrev:
Er forum ikke for ordblide

Var det med vilje?

Badblindboy skrev:
især når der er indtil flere

Indtil flere?

Badblindboy skrev:
syntes jeg

Gør du stadig det? Altså i nutid?

Badblindboy skrev:
Prøv og læs lidt

at? læse?

Badblindboy skrev:
at flere får de problemmer

Får hvad for noget?

Badblindboy skrev:
jeg har sku ikke engang hørt

Mener du "sgu"?

Badblindboy skrev:
Ja der er foreskel på brug og misbrug

Ja, der er osteklokke på brug og misbrug?

Ved du hvad? Du må ikke længere skrive på psy.dk! Du er bandlyst for altid! Vi axaptere ikke din slags herinde. Herinde SKAL man være intellektuel, at du ved det!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
The_red_pill: lækkert skrevet!

Belladonna og I andre ordblinde:

Dette er et rigtig godt HR-forum, og det er hårdt tiltrængt. Hvis folkene herinde "tvinges" til at sætte niveauet ned, så får det fatale konsekvenser! Jeg har selv oplevet herinde, at "Tonen er hård, men meningen kærlig" eller hvordan det berømte citat nu lyder.

Javidst er det ærgeligt, at du/I ikke kan læse, men når I har med så seriøse og farlige(som euforiserende stoffer af enhver art er uden ordentlig HR) ting at gøre, så læs for helved brugsanvisningen! Dette site er brugsanvisningsportalen, og kan I ikke læse det, så få støttepedagoen til det, eller lad være. Det er for Jeres egen skyld. Jeres handikap - jeres problem.

Titel:
Dedikeret medlem

Lad mig lige minde jer om at denne tråd er en sticky tråd i generel diskussion! Den er skrevet som en oplysning til de nye medlemmer og IKKE til jeres diskution. Så fuck af med jeres forpestede kommentarer!!

:twisted:

Titel:
Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
Puttes skrev:
Lad mig lige minde jer om at denne tråd er en sticky tråd i generel diskussion! Den er skrevet som en oplysning til de nye medlemmer og IKKE til jeres diskution. Så fuck af med jeres forpestede kommentarer!!

Lige meget om den her tråd er sticky eller ej, så er jeg ked af at der bliver lukket så meget mundlort ud her! Det er ikke mig der har bestemt at denne tråd skal være sticky, men omvendt så er jeg heller ikke meget for idéen om at lave en ny tråd for at diskutere dette emne.
Det handler ikke om hvorvidt man er ordblind eller ej, og at gøre med simple stavefejl som the-red-pill gør er bestemt ikke løsningen. Når nu tossen selv formår at stave til "acceptere", så hiver han diskussionen ned på et endnu lavere niveau.

Som sagt handler det ikke, i hvert fald i mine øjne, om man kan stave eller ej. Jo, på et vist plan handler det selvfølgeligt om det, men generelt? Nej.
Det handler om at der er mange mennesker, nye som gamle, der begår den fejl at undlade at tænke sig om før de skriver et indlæg.

Jeg forstår udemærket hvad Dr. Phibes mener med hans indlæg, og jeg tror ikke at han mener hans kommentar om at det er "pinligt. Get a fuckin' dictionary" på samme måde som fx bellaDonna atropa forstår den.
Selvfølgeligt kan man have en undskyldning for at ikke være så god i engelsk, og personligt har jeg intet imod at forklare eller oversætte et par sætninger til dansk, så længe at der er en god grund.
Det kræver dog samtidigt at vedkommende har forsøgt sig, og samtidigt spørger pænt om hjælp.
Der er (næsten) ikke noget værre end folk der forventer og forlanger. Dette er en side hvor medlemmerne i høj grad interesserer sig for stoffet (og stofferne), og derfor heller ikke har noget problem med at øse ud af deres viden.

Et problem på denne side er også at folk nogle gange undlader at forholde sig kritisk overfor det de hører. Et eksempel er allerede blevet præsenteret i denne tråd:
Badblindboy skrev:
Ja der er foreskel på brug og misbrug, men de fleste starter med og bruge og ender som misbrugere.

Ok, så folk starter ikke med at være misbrugere? Eller mener du at størstedelen af dem der tager euforiserende stoffer ender med at blive misbrugere?
Forresten er der en stavefejl i dit indlæg. Find den selv.

And skrev:
Dette er et rigtig godt HR-forum, og det er hårdt tiltrængt. Hvis folkene herinde "tvinges" til at sætte niveauet ned, så får det fatale konsekvenser! Jeg har selv oplevet herinde, at "Tonen er hård, men meningen kærlig" eller hvordan det berømte citat nu lyder.

And, det handler jo ikke om hvorvidt at ordblinde ikke kan stave, eller at nogle folk til tider har problemer med at formulere sig korrekt.
Fordi at man ikke lige kan stave til "axaptere", så skal man bare smutte langt væk fra den her side?
Det holder ingenlunde at du brokker dig over niveauet. Det falder ikke pga. et par enkelte stavefejl. Det falder fordi at nogle folk bare ikke har forstået at folk på denne side er frivillige, og ikke folk der er ansat til at hjælpe dem.

HR har, så vidt jeg kan forstå, oftest ikke noget at gøre med dem der laver en bruger, og 10 sekunder efter laver tre nye tråde hvor de spørger om det er farligt at tage amfetamin. De brugere er for det meste allerede tabt, for inden de når at se svaret, så har de sat næsen til stoffet.
Istedet kunne man måske indføre at nye brugere skal vente eksempelvis én uge før deres nye bruger kan tages i brug. På den måde undgår man en hel masse unødvendige indlæg, og i mellemtiden kunne man håbe at pågældende bruger lærer at bruge søgemaskinen.
Hvis det virkeligt er kritisk, så er der stadig et forum hvori gæster kan skrive beskeder, og hvis det er noget seriøst, så er jeg overbevist om at der også kommer svar der.

Jeg er selv aldeles ny og uerfaren på psychedelia.dk, men jeg prøver at tænke over de ting jeg skriver. Jeg er udemærket klar over at der kan være stavefejl i mit indlæg, men jeg har gjort et forsøg, og dette er mine holdninger. Jeg håber virkeligt at psychedelia.dk kan være et sted for alle som er interesserede, og at siden ikke skal ødelægges fordi at folk som And har et had til ordblinde eller andre der ikke mestrer det danske sprog skriftligt.

Hav en fortsat god søndag aften!

-Rune K

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
And > Kan du ikke tale lidt pænere? Det er ganske rigtigt, at tonen herinde er hård, men hvis du ser dig omkring, så er det uhyre sjældent at vi sviner folk for ting, der ligger uden for folks egen kontrol.

Belladonna > Beklager, at And gik over stregen dér...Håber nogen tager sig sammen og oversætter det snart.

mvh. Psyko

Titel: Re: Att.: Nye
In our memories

Det her en meget lemfældig pseudo-oversættelse til dansk. Den er ikke ment som en præcis oversættelse af hvert punkt, så hvis man har lyst til at påpege fejl, bør man allerede nu vide, at standardsvaret hertil vil være "knyt sylten, røvsnaps"

1. Man bør læse alle regler og guidelines der er etableret på sitet.
2. Man bar altid være høflig overfor andre medlemmer.
3. Før man opretter et emne, er det en god ide at søge på siden, for at se om andre har spurgt om noget lignende
4. Folk der poster, bør følge almene regler for stavning og grammatik. Slang bør undgås. Leetspeak er nogle gange acceptabelt.
5. Hvis forummet er opdelt i kategorier, bør man altid sørge for at poste i den rigtige sektion.
6. Når man laver en teknisk efterspørgsel, bør man inkludere så meget teknisk information som muligt, særligt i overskriften.
7. Man bør altid holde sig til emnet.
For at undgå at virke selvoptaget, bør man svare på andres emner/spørgsmål, før man opretter
8. Folk der poster, bør undgå double poster og krydsposter.
9. For at undgå at virke selvoptaget, bør man svare på andres emner/spørgsmål, oftere end man opretter egne emner.
10. Lad være med at skrive med stort hele tiden. Slå caps lock fra!
11. Man skal ikke svare på et meget gammel topic, hvis man ikke har noget vigtigt at komme med.
12. I stedet for at kaste tilbage med mudder på eventuelle mudderkastere bør man underrette admins/moderatorer om problemet.
13. Når man citerer fra en tidligere post bør man inkludere alle relevante dele i citatet.
14. Signaturer bør generelt ikke være højere end 100 pixels.

Titel:
Dedikeret medlem

the-red-pill jeg takker for din fine og humoristiske videre formidling.
Den med de ordblide - ja den er med vilje - jeg kender et par stykker og de er født med et handicap som er hårdt og leve med og det løsner som regel op for et tabubelagt emne, hvilket ordblindhed desværre ofte er.

Jeg har desværre foræret alle mine elefanter til en som elsker dem meget højt ellers havde du fået dem alle af mig.

And :D Jeg tror den var ufrivillig, men du er også lidt ordblid :wink: . Jeg kan personligt sige at jeg ikke ønsker at side sammen med min støtte pædagog og skrive her på siden - ja jeg har en tilknyttet.

Runek Jeg tror heller ikke at den gode Dr. Phibes havde tilhensigt og træde på bellaDonna atropa, hvorfor skulle han?

Jeg synes, at det er en dansk side så hvorfor gøre det besværligt og skrive på engelsk - især hvis det er henvendt til nye brugere, som måske ikke engang har haft engelsk i skolen endnu.
Jeg ved/tror at der et eller andet sted i den her maskine befinder sig en slags auto-oversætter, men jeg kan godt have misforstået dette pga min hjerneskade. Okay?

"Det handler ikke om hvorvidt man er ordblind eller ej, og at gøre med simple stavefejl som the-red-pill gør er bestemt ikke løsningen. Når nu tossen selv formår at stave til "acceptere", så hiver han diskussionen ned på et endnu lavere niveau."
Skrev runek

Nej han forsøger faktisk og redde diskussionen med lidt humor. Prøv lige og læs hvor let mit dansk kan misforståes/fordrejes. Jeg har et lille håb om at det alligevel er lettere for en dansker og læse mit dansk end engelsk - men okay til tider er kinesisk nok lettere.

"Ja der er foreskel på brug og misbrug, men de fleste starter med og bruge og ender som misbrugere."
Skrev jeg selv

Du (runek) vil gerne misforstå mig - eller hvad?
Jeg kender ingen af dem jeg gik med da jeg var teenager (da vi begyndte og bruge), som stadig er brugere den dag i dag - de er døde, misbrugere af diverse stimulancer eller clean (Jehovas vidner og betjente). Hov glemte lige dem som er tvangs medicineret på den lukkede hm de er vel ude af deres misbrug???????

Og min stavefejl kan du finde mellem mine behårede baller.

Mange tak Psyko det var lige hvad jeg manglede - kan du have en god uge - ked af det gik ud over din nattesøvn, men det er påskønnet. :wink:

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Badblindboy skrev:
Jeg synes, at det er en dansk side så hvorfor gøre det besværligt og skrive på engelsk - især hvis det er henvendt til nye brugere, som måske ikke engang har haft engelsk i skolen endnu.

De bliver da også bare yngre og yngre.
Hvis du startede i den alder så forstår jeg vist bedre..

Handler det ikke mest om at vi skal undgå den der, "Jeg har hørt" "min fætter tog" "..men jeg er ikke sikker" tendens hvor folk svarer i øst og vest. Altså være mere påpasselige med kun at svare på spørgsmål hvis vi er helt sikre. I den korte tid jeg har været her, har jeg læst utallige eksempler på at folk bare slynger et eller andet ud, som senere skal rettes af dem som virkelig ved noget. Det er meget trist for det forringer kredibiliteten for stedet her.

Vi skal jo huske at brugen af stoffer kun kan forsvares hvis man har 100% styr på havd man laver, eller man kan få præcis vejledning fra et sted som dette. Ellers er det vel egentlig bedre at rette sig efter samfundsnormen: Hold jer fra stoffer!

Og så: UTFSE!

Titel:
In our memories

Badblindboy skrev:
Mange tak Psyko det var lige hvad jeg manglede - kan du have en god uge - ked af det gik ud over din nattesøvn, men det er påskønnet. :wink:

Det skal du ikke tænke over, jeg kunne alligevel ikke sove (før jeg havde fået tre-fire genstande indenbords i form af en flaske mousserende vin.)

Titel:
Dedikeret medlem

Sådan, så tror jeg at jeg er kommet så langt ned på jorden igen at jeg kan skrive et ordenligt indlæg 8)

Nå men det overrasker mig noget kun at der er nogen der går så meget op i stavefejl ,og synes at sidestille det med intelligens.
Jeg havde ikke lige regnet med de her reaktioner med mit spørgsmål om mine indlæg så ikke var velkommen her eller hvad?.
Skrev indlægget mest fordig jeg allerede har postet lidt herinde og nu hvor jeg havde fået oversat denne guideline ville jeg bare vide om det var noget jeg skulle holde op med.

Jeg var en del overrasket, at et sted som selv byder på at man går ind i det med et åbenet sind, kunne lægge sådan er fordømmende holdning i sine guidelines, det er jeg så stadig :roll:

Til jer (Ived selv hvem I er) som går i totalt i oversving over mit indlæg, det er sku synd for jer at I ikke kan se længere end til et par stavefejl.

Jeg kan kun sige at det er frivilligt om man læser et indlæg eller ikke, hvis I så ikke kan lide/læse det, så hop det over, det gør jeg når der er for mange ukændte ord til at min oplæser kan følje med.

Jeg vil sige at det er temmelig frustrerende, at der er mange der bruger et meget højt sprogbrug, så man skal investere i dyrere grej for at kunne følje med, men det er mit problem og derfor hopper jeg dem over. Det kunne I så også gør med dem som I synes ligger under jeres lavmål.

At jeg gør brug af et forsimplet ordbrug, gør mig ikke uintillegent, blot mine programmer der ikke kan gøre det bedre.
Mine indlæg bærer meget præg af at de har været igennem div. tekstbehandlinger og genkendelse programmer og derved forsvinder meget af den personlige signatur der er ved jer andres indlæg.

Jeg kan godt lide at bevæge mig på div. forums og gør det gerne. Jeg har aldrig før fået en så stor storm og uvidenhed om hvad det drejer sig om. Hvad med at være lige så åbne for andre minoireteter som I selv eftersøger for jeres ?

Tak til Psyko, der lige gad at lægge en oversettelse ind her. Kan være at det hjælper andre i at lade være med at poste herinde, nu hvor de kan læse at de ikke er velkomne som sprogspasser.

Oplysning til de uvidende om ordblindhed/dyslexia, så kan I komme med jeres påstande når I ved lidt mere om hvad der er at være ordblind.

Der er tre hovedgrunde til læse- og skrivehandicap:

1 - Øjnene kan ikke sende blikket hen over tekst.
2 - Hørelsen er forpint.
3 - Den læse- skrivehandicappede har bløde, oversmidige led.

Øjnene kan ikke læse
Hos de fleste læsehandicappede duer øjnenes bevægelser ikke til at læse med. Sætter du en tekst foran dem, kan du se deres øjne enten gå - bum - fast og ikke rokke sig af stedet, eller også ruller øjnene rundt i hovedet på dem, og den læsehandicappede ender med at sidde og kigge op i loftet.
Lige meget hvor tit du siger, at det er teksten, de skal se på, ruller øjnene.
Selve synet er der sjældent noget i vejen med. Det er blot helt ude af kontrol.
De dårlige øjenbevægelser kan tit blive noget bedre, hvis man spiller bold, fordi man har lyst. Men de kan blive meget bedre eller fuldstændig perfekte, hvis hørelsen blir behandlet med Volfairlyd.

Forpint hørelse
De fleste læse- eller skrivehandicappede er plaget af deres hørelse. De har en hørelse, som kan synes at være god nok, hvis det er skolens sundhedsplejerske eller en ørelæge, der tester. Men i virkeligheden er det en hørelse, som slet ikke tåler den lydstyrke, som en normal hørelse skal kunne tåle. Hverken sundhedsplejersken eller ørelægen tester hvor meget et yngre menneskes hørelse kan belastes.
Elever med forpint hørelse kan trække sig ind i sig selv og blive fjerne, når de sidder i skoleklassen. Deres hørelse er så sart og blir så hurtigt træt af at lytte, at de ikke har anden udvej end at prøve at lukke al lyd ude.
Desværre kan du ikke lukke for din hørelse.
Virkningen af forpint hørelse kan være hyperaktivitet. Eller dårlig koncentration. En skoleelev med forpint hørelse er tit ikke i stand til at samle sig om noget som helst. Passerer der en flyvemaskine, kan eleven styrte til vinduet for at se den.
Forpint hørelse.
Når læreren siger noget, kan en elev med forpint hørelse sige:
-Hvad?
Eller: -Hvorfor det?
Men de lytter slet ikke til svaret på deres eget spørgsmål. Lægger du mærke til, at spørgsmålet ikke var alvorligt ment, eller at svaret ikke trænger ind, ved du med god sikkerhed, at spørgsmålet udsprang af forpint hørelse.
Forpint hørelse fører ofte til at man får besvær med at skrive endelser på ord.
Forpint hørelse fører ofte til at man ikke bagefter kan komme i tanker om, hvad der skete i skoletimen.
Forpint hørelse fører ofte til at man blir udendørsmenneske. Man kan dårligt tåle at være inden døre.
Forpint hørelse fører ofte til at man hele tiden skal høre musik, når man er nødt til at være inde.

Førstehjælp
Børn med forpint hørelse blir tit kaldt DAMP- eller MBD-børn. Det er en diagnose som kan gøre det legalt for læger at gi dem fx Ritalin, som er speed. Virkningen af speed er upålidelig. Bivirkningerne derimod er ondartede. Den mulige positive virkning holder kun så længe speedrecepten varer. Nogle af bivirkningerne kan være langvarige eller livsvarige.
Den forpinte hørelse kan blive en hel del bedre hvis man hører kraftig musik fx i ungdomsklubben. Helst fra store eller meget store højtalerkabinetter. Virkningen vil være langvarig eller livsvarig, og der er ingen bivirkninger. Musikken må blot aldrig gøre ondt i ørerne.
Men den forpinte hørelse kan blive meget bedre eller den kan blive fuldstændig normal, hvis den blir behandlet med Volfairlyd. Hørelsens evne til at tåle belastning kan nemlig trænes på nogenlunde samme måde, som man træner en muskel til at blive stærkere. Virkningen vil være langvarig eller livsvarig. Der er ingen bivirkninger.

Gummifingre
Et stort flertal af læse- og skrivehandicappede børn og unge har:
Gummifingre.
Alle læse- og skrivehandicappede har påfaldende mange bløde, oversmidige led i ryggen, i bækkenet, i lemmerne.
Har du gummifingre, og er din krop og dine lemmer præget af bløde, oversmidige led, får du svært ved at kende højre og venstre. Det vil ikke altid være lige nemt for dig at kende fx b fra d. Du kan også tit komme til at bytte om på de tal og bogstaver og ord, du regner eller læser eller skriver.
Meget tit kan du ikke huske din fødselsdag eller det år, du er født, eller dit personnummer, eller dit telefonnummer eller din adresse eller dit postnummer. Du kan få svært ved at kende klokken. Du kan i det hele taget have besvær med at orientere dig automatisk i alt det, der har med:

Retning
med tid
og med rum

- at gøre.
Det som hedder "gummifingre" og "bløde, oversmidige led" i denne superkorte tur, blir i virkeligheden kaldt Hypermobilitet.
At du kan få svært ved at kende b fra d og at kende højre og venstre, når du har bløde, oversmidige led, er der en naturlig og logisk forklaring på. Men den er lang.
Masser af gode læsere er hypermobile. Hypermobilitet behøver ikke fungere dårligt og gøre dig læsehandicappet. Men har du ikke den særlige oversmidighed i mange af dine led, er du fra begyndelsen dømt til et liv som normallæser. Og du vil heller ikke ha noget særligt besvær med at skrive.
Når hypermobilitet er dårligt fungerende og fører til læse- eller skrivehandicap, kan Volfairlyd i de fleste tilfælde skaffe blandt andet normal læsefærdighed til veje. Behandlinger med Volfairlyd gør en dårligt fungerende hypermobilitet til en velfungerende hypermobilitet.

Bedre højtlæsning
Dette er ikke nogen smart påstand.
Undervisningsministeriet lod en gang en ørelæge undersøge, om Volfairlyd gør stærkt læsehandicappede børn i tredje og fjerde klasse til bedre læsere. Det viste sig - fuldstændig uventet for de, der havde med forsøget at gøre - at alle læse- skrivehandicappede, som blev behandlet, fik deres højtlæsningsevne forbedret. De aller dårligste læsere fik mest ud af det. Fremgangen var på op til mere end fire hundrede procent.
Du kan læse om forsøget og se lægens rapport i Ugeskrift for Læger.

En ordentlig skalle
Hvad med bare at gi den en ordentlig skalle med læse- og skrivetræning?
Desværre.
I al den tid, der har været skoler, har man prøvet at læse- og skrivetræne med læse- og skrivehandicappede. Det har aldrig ført til noget godt.
Når øjnene ruller rundt i hovedet eller når de står stille, må man holde op med at undervise øjnene. Man må tilbyde en behandling der gør, at øjnene kan komme til at samarbejde.
Når hørelsen er sart og forpint og ikke kan bruges til at opfatte hvad læreren siger og ikke tåler at være inden døre, må man holde op med at undervise den hørelse. Man må tilbyde en behandling, der gør hørelsen stærk og brugbar.
Skolen taler kun om læsehandicap, når læseundervisning ikke gir brugbart resultat.
Altså:
Efter skolens opfattelse af læsehandicap kan læseundervisning pr. definition aldrig føre til brugbare resultater. Erfaringen viser, at det gør det da heller ikke.
Men læseundervisning er bestemt ikke den eneste mulighed, som en læse- eller skrivehandicappet har.
Vil du tale med sagkyndige om det?
Ring til
(+0045) 3940 1436
eller e-mail til
ordblind@ordblind.dk

Håber det åbner øjnene hos nogle af jer :idea:

bellaDonna

Titel:
In our memories

bellaDonna atropa skrev:
Tak til Psyko, der lige gad at lægge en oversettelse ind her. Kan være at det hjælper andre i at lade være med at poste herinde, nu hvor de kan læse at de ikke er velkomne som sprogspasser.

Jeg lagde den ikke blot ind, jeg skrev den skam ad hoc 8) . Jeg anerkender, at ordblindhed hverken er selvforskyldt eller forbundet til intelligens. Jeg har en rigtig god ven, der er stærkt ordblind. Desuden er det klassiske eksempel jo også Niels Bohr - den danske fysiker, som ingen vist kan beskylde for at have været småbegavet.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem

ekstremt relevant for den her tråd og psychedelia generelt
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=stuck+up

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Enki skrev:
ekstremt relevant for den her tråd og psychedelia generelt
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=stuck+up

Ekstrem rammende beskrivelse af dig: