Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 jul 2025 16:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg har i lang tid nu taget et antidepressivt stof ved navn Remeron. Det er ikke en SSRI, dog. For et stykke tid siden havde jeg besluttet mig for at tage noget MDMA. Jeg er godt klar over, at MDMA ikke er specielt virksomt sammen med SSRI'er, men da jeg ikke får en SSRI, tænkte jeg, at jeg ville prøve at se, hvad der skete.

Jeg tog en dosis på 1½ tablet (Sprællemænd). Der skete ikke det helt store. En lidt speedet virkning, men ellers ikke så meget. Remeron indeholder et stof ved navn Mirtazapin, og det er 'tetracyklisk', som det så fint hedder. Problemet er, at jeg ikke helt forstår, hvad det betyder, og hvordan det virker sammen med MDMA.

Jeg vil gerne have en ordentlig effekt af MDMA, selvfølgelig. Men hvis mit medicin p.t. forhindrer det, gider jeg ikke tage det mere foreløbigt. Og så vil jeg gerne høre, om det er ekstremt frarådet at tage MDMA, samtidig med en antidepressiv, medicinsk behandling. Jeg fik ingen nedtur, da jeg tog MDMA. Jeg var ked af det og i dårligt humør, men det skyldes personlige forhold og har derfor intet med MDMA'en at gøre. Ingen "Terrible Tuesday".

Kan nogen fortælle mig lidt om det her?

[ 31 Juli 2003: Besked ændret af: Melicamp ]

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Nu skal jeg ikke komme og spille klog, men jeg vil mene at det er dårligt at tage MDMA hvis du føler dig deprimeret. Grunden kender du nok alt for godt i forvejen.
Hvis du skal havde en teknisk udredning omkring det andet, så er det nok dextrose eller prometheus du skal vente på *kigger sig om*.

Mvh. Psyko

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
De tricykliske antidepressiva menes specielt at øge transmitterfunktionen af monoaminerne noradrenalin og serotonin ved at hæmme disses tilbageabsorption fra synapsespalterummet til den præsynaptiske nerveterminal.

Kilde: Lægemiddelkataloget

For mig ser det ud til at tricykliske antidepressiver hæmmer genoptagelsen af både Serotonin og Noradrenalin...
Dvs. at virkningsmekanismen er den samme som SSRI'er, men at præparatet også har samme effekt på Noradrenalin.

Jeg kan ikke selv give nogen mere uddybende forklaring, men generelt bør man holde sig fra MDMA (og andre stoffer), hvis man er blevet ordineret et antidepressiv.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Hmm, det skulle du da have sagt dengang vi snakkede sammen efter din første gang... Jeg kunne heller ikke helt forstå hvis du ikke blev mere lam af 1,5 sprællemænd, da det er rimelig kraftige MDXX kex.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Dextrose:
For mig ser det ud til at tricykliske antidepressiver hæmmer genoptagelsen af både Serotonin og Noradrenalin...
Dvs. at virkningsmekanismen er den samme som SSRI'er, men at præparatet også har samme effekt på Noradrenalin.
<HR></BLOCKQUOTE>

Det er korrekt. Nu er der bare lige det at Remeron IKKE er et tricyklisk præparat. Derimod er det i kategorien Antidepressiva, serotonin- og noradrenalinvirkende præparater (dual action). Ikke at det gør den store forskel, effekten er, som Dex skriver, meget lig en SSRI, med en tilsvarende effekt på noradrenalin-systemet også. Resultatet er nogenlunde det samme, nemlig at MDMA ikke kan forventes at have nogen nævneværdig virkning hvis man er på Remeron. Man kan læse mere om det hvis man klikker på ovenstående URL.

-Child

Dedikeret medlem

Bvadr!
Remeron er noget nasty shit, men eftersom det haemmer optagelsen af adrenalin, er det saa ikke noget at undgaa hvis maan tager amfetamin og andre stoffer der paavirker adrenalin-systemet saasom E?

For meget adrenalin er jo ikke saerligt godt? [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Eleusis:
Bvadr!
Remeron er noget nasty shit, men eftersom det haemmer optagelsen af adrenalin, er det saa ikke noget at undgaa hvis maan tager amfetamin og andre stoffer der paavirker adrenalin-systemet saasom E?

For meget adrenalin er jo ikke saerligt godt? [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
<HR></BLOCKQUOTE>

Det er noradrenalin-optagelsen som bliver hæmmet, ikke adrenalin-optagelsen. Der er en væsentlig forskel!

-Child

[ 07 2003: Besked ændret af: Child_Inside ]

Medlem

Geografisk sted: my secret garden
child> hvordan er Remeron i forhold til SSRI'ere efter din mening(hvis du har prøvet sidstnævnte også)? Altså den antidepressive effekt?

Er det stærkere/anderledes?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af elizabeth:
child> hvordan er Remeron i forhold til SSRI'ere efter din mening(hvis du har prøvet sidstnævnte også)? Altså den antidepressive effekt?

Er det stærkere/anderledes?
<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg har aldrig selv taget antidepressiv medicin(i hvert fald ikke noget lægen havde ordineret [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]), så jeg har ingen personlig erfaring. Jeg har dog en kammerat som har prøvet både cipramil(SSRI) og remeron, og han sagde at han klart kunne mærke en forskel, remeron virkede langt bedre for ham. Dette er dog helt sikkert individuelt.

elizabeth : check din pm [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

-Child

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Lige et bonus-spørgsmål (og nu ingen UTFSE please):
Eftersom SSRI'er som f.ex. Citalopram ("Cipramil", "Akarin" osv.) forhindrer genoptagelsen og dermed nedbrydelsen (right?) af serotonin, vil det så ikke være effektiv MDMA-harm reduction at tage denne type stoffer på vejen ned fra et "MDMA-trip" eller nogle timer efter "trippets" afslutning ?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Zarathustra:
Lige et bonus-spørgsmål (og nu ingen UTFSE please):
Eftersom SSRI'er som f.ex. Citalopram ("Cipramil", "Akarin" osv.) forhindrer genoptagelsen og dermed nedbrydelsen (right?) af serotonin, vil det så ikke være effektiv MDMA-harm reduction at tage denne type stoffer på vejen ned fra et "MDMA-trip" eller nogle timer efter "trippets" afslutning ?
<HR></BLOCKQUOTE>

Du har både ret og ikke ret. Det er sådan at når serotoninen bliver genoptaget i aksonet, bliver det nedbrudt, og hér har du ret i, at hvis man forhindrer genoptagelsen, vil serotoninen ikke blive nedbrudt, eftersom nedbrydelsen sker i aksonet vha. Mono-Amin-Oxidase(MAO).
MEN: Når du er ved at komme ned fra en MDMA-oplevelse, har du allerede brugt alt dit serotonin, og derfor vil en SSRI ikke modvirke nedbrydningen, da den allerede er sket.
Derimod er der en anden mekanisme, som er påvist hos primater, og muligvis også gør sig gældende hos mennesker. Forklaring følger :
Når MDMA-effekten tager af, er det ensbetydende med at man har brugt det meste af sine serotonin-beholdninger. Udover serotonin, udløser MDMA også dopamin, og det betyder at når der ikke er mere serotonin, vil genoptagelsesmekanismen begynde at sende dopamin ind i serotonin-aksonet. Dette kan skade cellen, og er grunden til MDMA's mulige neurotoxicitet. Og her kommer så SSRI'en ind : Hvis man tager en SSRI op til 6 timer efter indtagelsen af MDMA, kan man blokere genoptagelsen, og dermed forhindre optagelsen af dopamin i serotonincellen. Det er påvist i forsøg med primater at dette kan modvirke skader på nervecellerne, men man ved ikke noget om effekten på mennesker. Det vil dog være rimeligt at antage at effekten på os er af lignende art.

*tager en DYB indånding*

Og næste gang, Zarathustra, så UTFSE! [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

-Child

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Ahh - jeg husker det dér slide-show med neurokemi [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dvs. det kan ikke skade og kan muligvis hjlælpe at tage en SSRI efter at effekten af MDMA er ovre ? (Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme mennesker)

Dedikeret medlem

@Zarathrusta
Saa vidt jeg har laest skal SSRIen tages et par timer før man tripper hvis den mulige neurotoxicitet skal haemmes...

@Child
Noradrenalin/Norepinephrin og adrenalin er det samme, neurokemisk er der ingen forskel... http://www.diabetesinfo.no/view.asp?ID=1109 www.medical-tribune.de/GMS/woerterbuch/ Adrenalin/drucken

Virkningen af Remeron er som med alle andre psykofarmaka individuel, men det anbefales dog ikke til folk der lider af bipolare lidelser såsom maniodepressivitet.
Det virker dog på nogen imod depression...

Relativistisk båthorn

@melicamp; Det er rigtigt du ikke får en "SSRI", det du får hedder en "NASA", hehe. Det står for "Norepinephrine Antagonist Serotonin Antagonist (NASA)
Mirtazapine (Remeron)".
Det er da cool nok [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg ved ikke hvordan de virker sammen med E, men jeg er generelt ikke så vild med ideen om at blande stimulanser og SSRI-lignende præparater. Seretonine-Syndrome er en alvorlig ting man ikke ska' glemme _kan_ opstå.
Såvidt jeg ka' læse mig til, er der dog ikke nogen særlig risiko for SS med remeron (remeron som combi med stimulanser altså), men mest ved 'rigtige' SSRI'er (igen; som combi med stimulanser). Så _hvis_ det har HR-effekt for mennesker, så er det sikkert fornuftigt nok at bruge (ingen anbefalinger pt herfra dog [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] )

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Zarathustra skrev :
Dvs. det kan ikke skade og kan muligvis hjælpe at tage en SSRI efter at effekten af MDMA er ovre ?<HR></BLOCKQUOTE>

Det kan muligvis reducere evt. skade på nervecellerne som MDMA måtte forvolde, men jeg skal ikke kunne sige om en SSRI i sig selv er skadelig, ecstasy eller ej.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Eleusis skrev :
Saa vidt jeg har laest skal SSRIen tages et par timer før man tripper hvis den mulige neurotoxicitet skal haemmes...<HR></BLOCKQUOTE>

Hvis du tager den et par timer før, får du ingenting ud af at tage MDMA, eftersom MDMA også optages i nervecellerne gennem genoptagelses-mekanismen.

Dancesafe skriver at man sandsynligvis vil blive beskyttet mod en evt. neurotoxicitet ved at indtage en SSRI i op til 6 timer efter indtagelsen af MDMA.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Noradrenalin/Norepinephrin og adrenalin er det samme, neurokemisk er der ingen forskel...

Okay, jeg troede der var en signifikant forskel... Indtil videre tror jeg på dig, men jeg vil lige checke op på det. Tak for oplysningen [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

-Child

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Noradrenalin og Norepinephrin er det samme - men ikke det samme som Adrenalin.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]