2c-Bart skrev:
Ang. det Malkavian siger om hash og psykoser. Hash kan fremprovokere en psykose, endda livslang. Min far har arbejdet på en lukket sikker modtager afdeling i Glostrup de første 15 år af mit liv. Han ved efterhånden en del om de forskellige ting, plus at han har oplevet en af sine kolleger få en psykose. En anden kollega sagde til min far at man ikke kan behandle folk med stofproblemer uden at have prøvet det selv, så han tilbød min far og en nyansat at ryge med ham en dag. Den nyansatte hun blev angst, hun havde ikke prøvet noget som helst andet end alkohol hele sit liv. Hun fik en psykose og kom ikke på arbejde nogensinde igen.
Lad mig lige opløse denne historie til noget lidt mindre Drug War agtigt...
Det er Recipe for Disaster (c), når man laver en Set og Setting, hvor en nyansat og givetvis MEGET nervøs person bliver sat til at ryge hash. Det er ikke et særligt fedt pres at få lagt på sine skuldre, og det må være utroligt grænseoverskridende at sidde som den svage part i et situation, hvor magtmæssigt mere erfarne og stærke kollegaer giver én stoffer. Føj for en masse forventninger...
Det hun reelt oplevede var det, der korrekt hedder en
psykotisk episode - eller et "bad trip" eller angstanfald.
Og hun kom ikke på arbejde igen. Ejjjjj hvor overraskende

. Den stakkels kvinde, som hele sit liv er blevet fyldt af skrækhistorier om hash, bliver nyansat et sted, hvor hun vitterligt tror hun skal behandle folk som "hash har gjort sindssyge", og det første hendes kollegaer gør, er at tilbyde hende ulovlige stoffer som hun er pisse bange for, og så får hun et angstanfald. Det er både klamt, grænseoverskridende og sikkert også dybt skamfuldt. Oh hun har lige bragt sig i en situation, hvor hendes kollegaer nu "har noget på hende" (at hun faktisk har indtaget dødsnarko).
Endelig er der den subtile virkning af ideologien, ja hele narko-paradigmet. Hvorfor blev kvinden mon væk fra arbejde? Faktum er at vi IKKE ved det, men stort set alle i det her samfund
bruger deres ideologi til at udfylde hullerne i deres viden. Så de konkluderer - og forvansker hypotese og teori - at "kvinden har fået en psykose og kunne ikke arbejde mere pga. sin psykiske sygdom", og nogle tilføjer såmænd nok endda "...og hun blev aldrig sig selv igen - joe hash kan fremprovokere en psykose, endda livslang". Slemme, slemme hash.
Du gik lige i fælden.
Dokumentation:
Enkelt er det jo ikke, af Peter Ege.
Cannabis use and risk of psychotic or aff ective mental health outcomes: a systematic review (dette er det bedste videnskaben har formået at konkludere endnu, og der er endog gode grunde til at mistro deres påstand om at have fundet kausale sammenhænge, se Ege artiklen, men selv i hvis vi accepterer dette, så tyder alt på at cannabis kun øger sandsynligheden i absolutte tal med 0,002 - eller 0,2% - for at udvikle en psykose pga. hash)