Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 22:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: jylland
hej. så har jeg læst læst og atter set flere timers film om svampedyrkning og har besluttet mig for at prøve lykken selv da jeg aldrig har spist svampe før vil jeg gerne starte med at smage noget hjemmedyrket man selv har gået og holdt lidt øje med.
jeg modtager en growbox i næste uge

men først et par enkelte spørgsmål

1.) efter hvad jeg forstår udfra manualer og guides her inde skal kittet bare vandes (selvfølgelig sterilt) stå 12 timer, vandet hældes fra så det næsten ikke drypper og så direkte til groning (og altså ikke ligge i total mørke først i er par uger??) er det korrekt? hvis dette er korrekt ved jeg at dette kun gør sig gældende ved færdige growkits

2.) når svampene er høstet og kittet skal "flushes", skal det så bare stilles i vand igen som fra en start af? jeg så en her inde der sagde man skulle huske "casing" efter fluset.. men casing er da en hel anden måde at dyrke svampe på?? ikke sandt??

kittet bliver placeret i et "skab" der i virkeligheden minder om et meget lille værelse med normal dør osv.

der kommer varmeblæser på for temperaturens skyld hvid det er nødvendigt.

jeg har ikke mulighed for billeder ligenu men håber at få fixet et eller andet i løbet af weekenden.

hvis det hele går som planlagt øver jeg lige på et enkelt kit mere eller 2 og så har jeg planer om noget casing i lidt større omfang, med hjælp fra en guide her på boardet :D

glæder mig til at opleve mit første trip på svampe hvis alt går godt :)

Titel: yes sir..
Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
jo vand i i 12 timer og så bare hælde det fra og ind i posen uden låg på slf.

ja når du skal flushe igen skal du bare vande den igen og så i posen igen.

tror ikk du behøver varmeblæser medmindre det er koldt hvor du stiller dem. de skal bare stå ved ca 24 grader.

den første uges tid skal de bare stå i mørke og når de så begynder at komme fra skal de bare have meget lidt lys for oven så de har lidt og strække sig efter...

det tager ca 7-10 dage før de kommer frem og så efterfølgede 5-7 dage til de er plukke klar.

held og lykke og go høst mester...

Titel: tak
Medlem
Brugeravatar

jeg takker mange gange for hurtigt og præcist svar :D :!:

Titel: hmm
Medlem
Brugeravatar

jeg syntes ikke rigtig der er sket noget som helst? :-/

Titel: Re: hmm
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
rullegardinet skrev:
jeg syntes ikke rigtig der er sket noget som helst? :-/

første flush kan godt tage tid, nogle gange op til 3 uger før der kommer pins.. det skal nok komme mester :wink:

Titel: .
Medlem
Brugeravatar

skal den stå i mørke indtil eller?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Der er 4 vigtige faktorer det skal opfyldes, for at et mycelium vil skyde hat. Tilførsel af luft, høj luftfugtighed, rigtig temperatur og lys.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Der er sandsynligvis et luftfilter i posen. Det klarer luftcirkulationen.

Posen klarer også at holde luftfugtigheden.

Dit kit får rigeligt med lys hvis det bare står fremme i et normalt rum. Hvis Du har det i et skab kan du bare tænde en cykellygte over kittet i nogle timer om dagen. de behøver som sagt ikke lyset for at gro, men bruger det som "vejviser" så de vokser opad.

Jeg dyrker mine svampe i et hjørne af stuen, og med mindre du sparer på varmen, burde temperaturen i growboxen være fin ved stuetemperatur.

At få et godt resultat ud af en growbox er så nemt, at man bogstaveligt talt tror det er løgn... Men det er altså blot at stille kittet op som du selv beskriver, og så bare HOLDE FINGRENE FRA DET!

Rigtig god høst og godt juletrip!

Titel: sådan
Medlem
Brugeravatar

så er der sku sket ting og sager... jeg var dog lidt bekymret for at der intet ville ske da det hvide på overfladen (sporer?) egentlig ikke har spredt sig?

men der er dukket en 17 stykker (er det fint til 1. flush?) mere eller mindre små svampe op (opdagede jeg igår aftes) og gal de vokser hurtigt :shock:

tak for alt hjælp :)

Titel: Re: sådan
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
rullegardinet skrev:
så er der sku sket ting og sager... jeg var dog lidt bekymret for at der intet ville ske da det hvide på overfladen (sporer?) egentlig ikke har spredt sig?

men der er dukket en 17 stykker (er det fint til 1. flush?) mere eller mindre små svampe op (opdagede jeg igår aftes) og gal de vokser hurtigt :shock:

tak for alt hjælp :)

det er vældig fint imo, mine kits har svinget imellem 7-36 såååh, men imo er første flush altid ringe... bare vent til du ser 2. 3. og 4. flush, det er der det begynder at gå stærkt :D

Titel: lagt ned
Medlem
Brugeravatar

hey igen. det går super fint for de fleste af mine svampe men en enkelt en har lagt sig ned og er "død"

den valgte jeg så lidt i panik at plukke hvis den fejlede noget der kunne skade de andre svampe.. så så at den var helt blå indvendig, men læste heldigvis her inde at det vidst er ret normalt.. så mit spørgsmål er mest:

hvordan kan det være den havde lagt sig helt ned og næsten ikke hang fast i kagen?

Titel: Re: lagt ned
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
rullegardinet skrev:
hey igen. det går super fint for de fleste af mine svampe men en enkelt en har lagt sig ned og er "død"

den valgte jeg så lidt i panik at plukke hvis den fejlede noget der kunne skade de andre svampe.. så så at den var helt blå indvendig, men læste heldigvis her inde at det vidst er ret normalt.. så mit spørgsmål er mest:

hvordan kan det være den havde lagt sig helt ned og næsten ikke hang fast i kagen?

Ville ønske jeg kunne svare dig på det men mange af mine 2. flush vokser svampene altid helt fucked har også plukket flere som lå helt ned.
Så det vist også helt normalt :)

Titel: Re: lagt ned
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
rullegardinet skrev:

Det er nok vægten af svampen, der har brækket den af kagen.
Ikke være nervøs :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

(rykket da det gik lidt hurtigt med at blære mig 8) )

ja så fik jeg høstet mit første flush :D og må sige jeg er imponeret :shock:

hele 146 friske gram blev det til, og den største svamp vejede 22 g.

Citat:
Det er nok vægten af svampen, der har brækket den af kagen.
Ikke være nervøs

ja det tror jeg lige på :shock:

men da jeg desværre ikke har fixet et camera sammen og jeg ikke kan få billederne fra min mobil over til computeren kan i desværre ikke få et kig :lol:

igen mange tak for alt hjælp, og så er der bare tilbage at sige:

ROUND 2!! DING DING DING!!!! :lol:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

jeg tænkte på, hvis man vil trippe svampe alene og man vælger at se en gyserfilm, vil man så fald helt ind i gyseren og få sit livs shok(på en god måde) eller få et badtrip? eller bare følge så meget med i filmen at det er spild af svampe?

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Vi kan da ikke vide hvordan du vil reagere på en sådan oplevelse. Gyserfilm kan sikkert være ok for nogle mennesker, mens andre i en given tilstand måske ikke bør rode sig ud i en.

Kun din mentale tilstand, din psyke og dit humør + flere personlige faktorer kan afgøre hvordan du vil reagere hvis du ser i gyserfilm. Personligt har jeg "horrortrippet" en enkelt gang hvilket var en fantastisk oplevelse, men ikke noget jeg vil anbefale til andre. Det må man selv finde ud af om man har lyst til.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]