Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 19:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Nu har jeg kigget lidt i forum, og været inde på siden hvor man kan læse omkring de forskellige stoffer. Har undret mig lidt over at man slet ikke kan finde nogen steder at man tager skade af at tage E piller. Altså miste hjerneceller osv. Kan det virkelig passe?

På forhånd tak :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Et overforbrug af MDMA skal helt sikkert nok brænde din hjerne sammen.

Hold intervaller på 2-3 måneder, gerne mere.

Titel:
Junior medlem

Okay. Det var sku lang tid. Har læst at ens hjerne nulstilles når der er gået fire uger?

Titel:
Junior medlem

Og nogen der ved hvor mange hjerneceller man mister ved at indtage MDMA iforhold til Alkohol?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvis vi nu forestiller os at en person faktisk kunne give dig et tal, hvad ville du så bruge det til? =)

Du skal tage mange flere faktorer i brug for at kunne stille alkohol og mdma op imod hinanden og finde ud af hvad der er mindst risikabelt - såsom dosering, hyppighed, alder, tidligere forbrug, mental tilstand, etc. etc. etc.

Hvad er det helt præcist du vil vide?

Og velkommen forresten!

Titel:
Junior medlem

Jeg vil vide om Ecstasy egentlig er så "harmløst" som jeg har forstået.

Når jeg læser om det inde under "Fakta om stoffer" ser det ud som om at det slet ikke er farligt. Og den liste som BBC har lavet er det et af rusmidlerne som ligger nederst.

Vil gerne vide hvad det er jeg går og tager, før jeg "måske" brænder min hjerne af.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ecstasy er på ingen måder harmløst. Det er et voldkneppende voldsomt stof, som kan forårsage nogle af de mest alvorlige bivirkninger ved for voldsomt forbrug, og tager du det på samme måde og lige så ofte, som gennemsnittet drikker sig stive, så er du på vej til at blive godt smadret fysisk og psykisk. En streg MDMA et par gange om året kommer nok ikke til at betyde noget, og du kan da også have et vist forbrug af MDMA eller kiks, uden at det kommer til at ødelægge noget for dig, men det er fandeme ikke et harmløst stof, heller ikke når det er i ren form.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Op i dig... HÆHÆHÆ
Jeg har også set den dokumentar BBC har lavet, og der ligger det langt under hash på listen over 20 farligste stoffer. Der er nogen der er helt galt på den :shock:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror helt klart at det er vigtigt at understrege at vi taler om stoffer.

ALLE stoffer er farlige i for store doser, selvfølgelig er der stoffer som er farlige på andre måder. For eksempel er cannabis nok ikke stoffet som man kan overdosere og dø af, dog er der en lille chance for at man kan udvikle en psykosis (især over lang tids misbrug) samt afhængighed der kan medføre søvnløshed.

Her er en syntetisk stimulans som MDMA er klart farligere i overdoserings området, men hvis du holder dine pauser (self. gælder dette også i en vis grad for cannabis) og derved kan holde dine doser på et nogenlunde fornuftigt rekreationelt niveau (dvs. max 2-3mg/kg, som det anbefales fra thedea.org) og eventuelt benytter 5-htp efter brug, kan man benytte det fine begreb vi kender som Harm Reduction. Desværre er man stadig ikke 100% sikker på hvorfor MDMA er neurotoksisk. Det kan til hver en tid anbefales at drikke vand til, især hvis du danser meget (som man kunne forestille sig man gjorde til en fest/koncert f.eks.) samt indtage antioxidenter som Vitamin C.

Det er som de overstående skriver, også et must at holde pauser mellem indtag af MDMA, 1 måned er godt, 2 måneder er bedre. Det er i hvert tilfælde helt skidt HR mæssigt at tage det hver weekend.

Derfor kan du ikke helt snakke om Alkohol vs. Ecstasy, selvom det er yderst fristende ;)

- Her snakker jeg udenlukkende om REN MDMA og tager ikke hensyn til eventuelle urenheder der måtte forekomme hvis man indtog mdma i form af Ecstasy tabletter.

med henhold til BBC-dokumentaren som jeg synes self. er meget kontroversiel, men yderst interessant. Jeg kan godt se hvordan listen giver mening, og synes det er super fedt at BBC beskæftiger sig med den slags, og viser det i offentligt fjernsyn. Det er i det mindste et godt skridt i den rigtige retning! - Også selvom det er meget objektivt, men nuvel det skal vel skæres lidt i pap før folk forstår det ;)

Du kan finde mere om MDMA's virkning på krop og hjerne samt neurotoksisteten (Dog ikke noget om hvor mange hjerneceller du mister - så simpelt kan du ikke stille det op!) lige her:

http://thedea.org/
http://thedea.org/neurotoxicity.html

http://www.erowid.org/chemicals/mdma/
http://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma_health.shtml

Pilletests af ecstasy:

http://ecstasydata.org/
http://pillreports.com/

Håber du kan bruge mit svar til noget !

:D

Senest rettet af Mystery 05 mar 2008 14:53, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Resist skrev:

Minimal skrev:
Ecstasy er på ingen måder harmløst. Det er et voldkneppende voldsomt stof, som kan forårsage nogle af de mest alvorlige bivirkninger ved for voldsomt forbrug, og tager du det på samme måde og lige så ofte, som gennemsnittet drikker sig stive, så er du på vej til at blive godt smadret fysisk og psykisk.

Kan vi ikke hæve debatten lidt? Brænde min hjerne sammen? Bliver den 1000 grader og smelter? Skade mig fysisk? Brækker jeg så mit ben?

Mere specifikke udsagn og dokumentation ville være rart. Argumenterne har ingen vægt, og udsagnet MDMA vil IKKE brænde din hjerne sammen eller voldsmadre dig fysik eller psykisk, er lige sande så længe at begge sider af argumentet står som isolerede kommentarer.

Hav data eller STFU :wink:

Titel:
Medlem

Max Tramp skrev:

Hvis man skal være rigtig streng, så skal udsagn bakkes op af pålidelige kilder. (Her hører wikipedia og mange andre googlede kilder selvfølgelig ikke under) :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Freddy17 skrev:
Nu har jeg kigget lidt i forum, og været inde på siden hvor man kan læse omkring de forskellige stoffer. Har undret mig lidt over at man slet ikke kan finde nogen steder at man tager skade af at tage E piller. Altså miste hjerneceller osv. Kan det virkelig passe?

Du må have ledt de forkerte steder, men "E piller" er måske heller ikke den rette nøgle at bruge (husk at læse vores egen wiki om MDMA og siden om myter). Der er ligesom to sider i sagen. Den ene er det psykoaktive stof, der hedder MDMA, og så er der den potentielle "narko-romkugle" Ecstasy.

Når vi tager den med narko-romkuglen Ecstasy, så må vi sige som bookmakeren: "all bets are OFF motherfucker". Disse piller kan indeholde alt muligt i alle mulige kombinationer og mængder - og har i al den tid MDMA har været ulovligt gjort det. Bland piperaziner, meth, amf og MDMA og det er på eget ansvar - og guderne forbyde der er PMA, PCP eller et eller andet ditto hæsligt i.

Efterspørg rent MDMA i krystalform og pas på pillerne (og tag dem ikke, før du har checket indholdet på nettet). For potentielt kan det gå meget galt.

Man har forsket omfattende i MDMA's neurotoxicitet, men rygterne om at MDMA laver huller i hjernen er baseret på nogle forkerte undersøgelser af en DEA betalt forsker ved navn Ricuarte. Hans resultater blev trukket tilbage efter at skandalen blev opdaget (han havde givet sine rotter heroiske mængder af methamfetamin, ikke MDMA...)

Den nyeste forskning er ved at samle sig om de konklusioner, som f.eks. http://www.thedea.org længe har anset for at være det mest sandsynlige. Et kort rids:

- MDMA giver ikke i sig selv permanente hjerneskader (altså "brænder MDMA ikke hjernecellerne af")

- MDMA giver målbare og mærkbare forandringer i hjernen ved ca. 20 mg/kg i grise, om man mener det samme kan finde sted hos mennesker (jfr. dyr-menneske-modellen). Man mener også at hyppigt forbrug af mindre doser kan akkumulere skader, der minder om de skadelige enkeltdoser på 20 mg/kg hos grise.

- Disse reversible hjerneforandringer forsvinder efter ca. 2 måneders afholdenhed

- MDMA i kombination med hedeslag (pga. varmt lokale, dans, overanstrengelse og dehydrering) kan give permanente hjerneskader. Det er nok mest fair at sige, at MDMA øger risikoen for overophedning.

- Alt grimt der kan siges om MDMA og overophedning bliver gjort mange gange værre hvis der er blandet alkohol og (meth)amfetamin ind i billeder. Alkoholen bedøver sanserne endnu mere, og amfetaminen virker som doping og presser derfor nemmere kroppen ud i livsfare. (Tænk på gamle dage, hvor Tour de France rytterne døde som fluer på vej op af Mount Ventoux på sådan en Team Easy One cocktail.)

Du mister altså ikke hjerneceller, men forandringerne i din hjerne kan accelerere depression og give den ofte rapporterede "grå hverdag". Læg dertil de andre farer ved blanding af stoffer og uheldige omstændigheder så som meget varme danselokaler.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Max Tramp skrev:
Resist skrev:

Minimal skrev:
Ecstasy er på ingen måder harmløst. Det er et voldkneppende voldsomt stof, som kan forårsage nogle af de mest alvorlige bivirkninger ved for voldsomt forbrug, og tager du det på samme måde og lige så ofte, som gennemsnittet drikker sig stive, så er du på vej til at blive godt smadret fysisk og psykisk.

Kan vi ikke hæve debatten lidt? Brænde min hjerne sammen? Bliver den 1000 grader og smelter? Skade mig fysisk? Brækker jeg så mit ben?

Mere specifikke udsagn og dokumentation ville være rart. Argumenterne har ingen vægt, og udsagnet MDMA vil IKKE brænde din hjerne sammen eller voldsmadre dig fysik eller psykisk, er lige sande så længe at begge sider af argumentet står som isolerede kommentarer.

Er det virkelig nødvendigt at bevæge sig ud i at forklare, hvordan sådan en enorm ubalance i biokemien og fysisk overbelastning forårsager ustabilitet i ens velbefindende? Jeg tror ikke, at det står beskrevet videnskabeligt nogen steder, at man fucker sin velfærd op, hvis man æder kiks hver weekend, men det kan man se på folk, hvis man åbner sine små øjne. Og bare af én heftig tur på kiks/MDMA er man ikke i tvivl om, at man ikke har godt af det, hverken fysisk eller psykisk.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Max Tramp skrev:
Resist skrev:

Minimal skrev:

MDMA's skader er eftehånden så velkendt et fænomen, at kun ignoranter og tramper brianer kan stille spørgsmål ved synonymer for hjerneskader.

Jeg finder det også sjovt at du kan bitche over synonymer, når links med alt vital information står i posten lige over din. :roll:

Titel:
Medlem

Freddy17 skrev:
Og nogen der ved hvor mange hjerneceller man mister ved at indtage MDMA iforhold til Alkohol?

man har undersøgt hjernen på en død alkoholiker og en død "normal" person og antallet af hjerneceller og der var lige mange

så du mister ikke hjerneceller af alcohol, selv efter druk hver dag i mange år har du ikke mistet nogen pågrund af alcoholen der kan dog gå op til 30år+ før din hjerne fungere optimalt igen

kilde: illustreret videnskab (google is your friend)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hold nu op med at generalisere Minimal og Resist!

I taler som om han sætter lighedstegn mellem brug af mdma = æde 5-10 ecstasytabletter hver weekend!

I må da lige udvide jeres egen horizont lidt og spare os for fordommene, og prøve at forklare HVORNÅR og HVORDAN MDMA er skadeligt, og benytte det vi er her for! (Harm reduction, hvis i havde glemt det)

:shock: - nuvel, undskyld for det sure opstød, men synes altså ikke i har bidraget med meget nyttigt til det her topic

Til Malkavian

Det er korrekt at 'du' helt klart vil være på den sikre side hvis du undgår at tage MDMA oftere end én gang hver 2. måned eller sjældnere. Og jeg synes desuden det var et 'godt dansk' oprids du kom med foroven, for dem der ikke gider læse mange linier engelsk ;)

Dog synes jeg det er interessant at læse om følgende

Citerer fra TheDEA.org

The boldest of the brain blood flow experiments was done by researchers from UCLA's Neurology, Radiology, and Psychiatry departments. They studied the amount of blood flow in current and former 'ecstasy' user's brains and found that recent users (within the past few weeks) had slightly lower blood flow to parts of the brain, but people who hadn't used for four weeks had perfectly normal levels of total and regional blood flow within their brains.[8] That wasn't the bold part, however: Not content simply to test volunteers who had used 'ecstasy' on their own, they gave recreational doses of MDMA to a number of the volunteers after their initial scan, then re-scanned their brains afterwards. As expected, there was a decrease in blood flow immediately after MDMA use, but it returned to normal within 3-4 weeks. In their final report, the researchers concluded that "Low-dose recreational MDMA use does not cause detectable persistent rCBF (regional cerebral blood flow) changes in humans."

Her fortæller de om at blodstrømmen i de forskellige områder i hjernen er normaliseret efter 3-4 uger. Nu vil jeg selvfølgelig ikke sidde og sige at 3-4 er riiigelig ventetid for at tage MDMA igen, for der er det serotonerge lage nok ikke engang genopbygget, men synes dog stadig det er værd at vide at skaderne er 'reversible' og altså IKKE "hjernesammenbrændende" og totalt ødelæggende, som man kunne få indtryk af, hvis man læste de første par indlæg :roll:

Og den gyldne reference:
[8] Chang L, Grob C, Ernst T, Itti L, Mishkin F, Jose-Melchor R, Poland RE "Effect of ecstasy (MDMA) on cerebral blood flow: a co-registered SPECT and MRI study", Psychiatry Research (Neuroimaging Section), 2000; 98:15-28. Abstract.

- hvad siger topicstarter? Har du fået læst lidt op på emnet, eller nøjes du med at læse det danske her på siden? Vores Wiki er god til de mere simple beskrivelser, men som du nok har opdaget er engelsk sider en del mere uddybende. [/quote]

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Repulsivt skrev:

I taler som om han sætter lighedstegn mellem brug af mdma = æde 5-10 ecstasytabletter hver weekend!

I må da lige udvide jeres egen horizont lidt og spare os for fordommene, og prøve at forklare HVORNÅR og HVORDAN MDMA er skadeligt, og benytte det vi er her for! (Harm reduction, hvis i havde glemt det)

:shock: - nuvel, undskyld for det sure opstød, men synes altså ikke i har bidraget med meget nyttigt til det her topic

Der har været rapporter om folk der har misbrugt MDMA så meget at de ikke længere føler sult, tørst, søvn, frisked, surhed eller er glade. Men er konstant i en zombie agtig tilstand, og vil højst sandsynligvis æde lykkepiller en stor del af deres liv. Og så vil jeg sku mene den er ved at være gal.

Jeg erinder også en rapport om en englænder der åd MDMA hver dag i to år, hvilket resulterede i en hukommelse der ikke var længere end 20 minutter, samt massive kæbesmerter og muskel spasmer til tider, som følgebivirkninger. Om de er permanente ved jeg ikke, men under læsningen af artiklen var han ihvertfald ikke af med dem. Jeg skal nok lige prøve at se om jeg kan finde den.

Repulsivt skrev:

A hvad? Den må du lige uddybe, for det gør vi altså ikke.

Senest rettet af wEstzIde 06 mar 2008 18:43, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Resist skrev:
Jeg erinder også en rapport om en englænder der åd MDMA hver dag i to år, hvilket resulterede i en hukommelse der ikke var længere end 20 minutter, samt massive kæbesmerter og muskel spasmer til tider, som følgebivirkninger. Om de er permanente ved jeg ikke, men under læsningen af artiklen var han ihvertfald ikke af med dem. Jeg skal nok lige prøve at se om jeg kan finde den.

Han åd ecstasy piller hver dag, mener at han var oppe på en 25 stk om dagen da hans forbrug var størst.
Jeg tror at der kan være en stor forskel på de fysiske bivirkninger om det er MDMA eller e-piller der bliver indtaget.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

passion skrev:
Resist skrev:

Han åd ecstasy piller hver dag, mener at han var oppe på en 25 stk om dagen da hans forbrug var størst.
Jeg tror at der kan være en stor forskel på de fysiske bivirkninger om det er MDMA eller e-piller der bliver indtaget.

Absolut. De populære ecstasy tabletter er jo kendt for at indeholde (meth)amfetamin og andre stimulanser, oveni MDMA, hvilket kombineret kan være yderst skadeligt da blandt andet ens kropstemperatur bliver øget markant, hvilket skulle være skadeligt og kan læses mere om på thedea.org. Andre vigtige faktorer er som f.eks den gamle teori om at dopaminen bliver fejlagtigt placeret, når serotonin depoterne er tømte, hvilket så skaber frie radikaler = neurotoksisk. Og som vi ved frigiver (meth)amfetamin jo massive mængder dopamin. Om denne teori stadig holder stik er der dog delte meninger om. Men svjv er den ikke blevet modbevist endnu, og better safe than sorry guys.

Ecstasy er desuden kemikerens romkugle og kan åbenlyst indeholde ALT, men jeg hælder dog til at englænderens bivirkninger er primært grundet MDMA, og tildels grundet amfetamin substanser.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Repulsivt skrev:

Det er ikke mange, der kan nøjes med at tage fx 125 mg MDMA en gang hver tredje måned, så at advare imod det er ikke så dumt. Det er jo et stof, som man får cravings efter psykisk, og derfor er man tilbøjelig til at redosere og at gøre det ofte. Og bivirkningerne er så nemme at få. Du kan i løbet af en enkelt dag blive psykotisk, se/høre hallucinationer og være godt og grundigt fucked up i dit følelsesregister samt være en uge om at komme dig, så at kalde det uskadeligt er sindssygt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]