Når det kommer til musiksoftware så er det tit et spørgsmål om smag og vane. Af de mest anvendte sequencer programmer kan nævnes: Ableton Live, Propellerheads Reason, Cakewalk Sonar, Fruityloops Studio, Apple Logic Pro, Steinberg Cubase, Digidesign Pro Tools.
Da Logic Pro er et Mac baseret program virker det kun på Mac OS (dvs. Mac

), hvilket begrænser dets anvendelse en smule, da det er de færreste der bruger Mac. Pro Tools er ikke overdrevet velegnet til elektronisk musik som sådan, men til større studio'er er Pro Tools HD standard til optagelse, redigering og mastering. Det kan bl.a. også køre ReWire, som tillader at du har en master applikation (f.eks. Pro Tools) og en slave applikation (kræver at din slave applikation også understøtter ReWire) som f.eks. Reason eller Ableton Live. Cubase har jeg ikke den vilde forstand på da jeg aldrig har arbejet med det, men det er bredt anvendt til elektronisk musik, selv om, af det jeg har set, kun kan bruges som arranger og sequencer til eksterne plug-ins - enten decideret hardware eller VST's. Selv har jeg i en periode brugt Pro Tools LE 7.3 (som ReWire master) og Reason 4.0 (som slave), men er for nylig gået over til Ableton Live som master i stedet for Pro Tools. En anden ting er, at Pro Tools kun kan køre med et audio interface (kommer an på Pro Tools versionen), dvs. du skal som minimum have f.eks. en Mbox2 (til LE) eller hvis du har pengene, en 003 Rack. Hvad der så er irriterende lige for mit vedkomne er at, den lyddriver som Mbox'en bruger tilsyneladende ikke er kompatibel med mit chipset eller min CPU, hvilket betyder at så snart den startes "craher" den og står herfra og bruger 100% CPU kraft. Det er en af grundene til at jeg er skiftet over til Ableton Live, som for mig at se, er klart overlegent, ihvertfald til de formål jeg har. Pro Tools og plug-ins til Pro Tools er generelt også ret dyre, og ikke altid pengene værd IMO.
Som udgangspunkt, da jeg hverken har erfaring med Cubase eller Logic, vil jeg forsøge mig med Reason. Det kan godt virke lidt uoverskueligt i starten, men så snart du har fanget sammenhængen er det et ret fedt program. Eneste minus jeg kan komme på er, at selve sequenceren er midi-baseret, dvs. du kan som sådan ikke indsætte audio tracks og optage rå wave el. lign. Du kan heller ikke via sequenceren afspille rå wave, og det skal i så fald foregå via midi (hvor du f.eks. skal loade din wave sample i en samplerne, f.eks. NN-19 eller NN-XT). Du kan heller ikke bruge VST's med Reason, hvilket også begrænser anvendeligheden her en smule. Det er grunden til jeg bruger Ableton Live som master, der har alle de ting som Reason mangler.