Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 21:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

HEJ

Ville vide om der var nogle der ved om der er et gratis sofewire til at lave psychedilic musik med.
Har søgt på google og andre steder, men ingen held :(

Ville være glad for noget hjælp :roll:

:tnx:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg synes nu sagtens man kan finde gode gratis programmer... Reaper er gratis (i en ubegrænset prøveperiode) og det er efter min mening LANGT bedre end cubase og logic. På KVR audio kan du finde alt hvad du skal bruge af gratis VST's...

Selvfølgelig koster de rigtig gode synths penge... Men du kan sagtens komme i gang gratis efter min mening.

http://www.kvraudio.com/
http://www.reaper.fm/

Dedikeret medlem

Prøv Reaper og tag i din nærmeste musikforretning. I mange (bl.a. hos http://www.aage.dk) kan man få en gratis demo af mange programmer, der i blandt Ableton Live. Ableton Live ville efter min mening være et godt bud til din forespørgsel. Srlv bruger jeg Logic, og er en glad bruger.

Dedikeret medlem

hvis du søger lidt så kan da helt sikkert finde et program til at lave musik.
og jeg er da ret sikker på at et musik program kan lave alt musik, hvis bare man er dygtig nok?

Personligt så leger jeg meget med FL studio for tiden, og jeg har da kunne lave små stykker af alle de genre jeg har prøvet mig frem med.

Hvis du har tænkt dig at lege lidt med musik programmer, så vil jeg anbefale dig at finde et prøve-program før, eller hvis din samvittighed byder dig det kan du finde et gratis. Det er en god idé lige at se om det er noget for dig inden du kaster dig rigtig ud i de (meget dyre) professionelle programmer.

Det har taget mig ca et år, at nå til det punkt jeg er nu, også kaldet amatør-niveau. Dvs at jeg først har lært at lave specifikke lyde, bass og solide kicks nu samt at bruge effekter på disse.

Men hvis du vil lave musik i en ordentlig kvallitet, så kræver det at du smider uendelig store summer, uendelig meget tid og kender stort set alle retningslinierne for genren.

Jeg siger held og lykke og slutter af med at nævne de få programmer jeg kender til formålet:

FL studio (også kaldet fruity loops, mener den er oppe på version 7)
Cubase
Reason (fra propellerhead)
Hiphop/Dance E-Jay (meget simpelt, men kun amatør program. Der har været mange gratis versioner ud gennem tiden)

Junior medlem

ellers kan du jo altid starte ud med noget FL7 i en prøveperiode (det er dog ret dyrt når prøveperioden er udløbet) og så hvis du kan lide det, kan du jo støtte udviklerne :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Hvis du ejer en mac så køb Logic pro 7 Det vildeste program til psytrance og elektronisk generelt

Hvis ikke så kan Cubase, Ableton live og Fl Studio anbefales som sequencer og plugins fra Native Instruments, Arturia og Ik multimedia.

Også kan jeg på det kræftigste anbefale ALLE der ønsker at lege med psytrance at anskaffe bas plugin'et Alien303. Det er et vsti plugin der er specialt udviklet til psytrance bass lines, og koster ikke alverden

http://www.g-sonique.com/g-sonique/alien.htm

Hvis du ønsker at få den hel rigtige onde og dybe kick. Kan du benytte dig af et freeware vsti, ved navn Psykick. Det levere hvertfald varen. Skriv til mig hvis du ønsker det

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Seks kilo!
Jeg vil også forslå Cubase + Nexus VSTI.
Meeeen.. Jeg har nu også lavet rimeligt psychedelic i Reason :D

Men start stille og roligt ud med FL f.eks. Det er en rigtig god måde at lærer det grundlæggende på.

Insane psychedelia user!

Når det kommer til musiksoftware så er det tit et spørgsmål om smag og vane. Af de mest anvendte sequencer programmer kan nævnes: Ableton Live, Propellerheads Reason, Cakewalk Sonar, Fruityloops Studio, Apple Logic Pro, Steinberg Cubase, Digidesign Pro Tools.

Da Logic Pro er et Mac baseret program virker det kun på Mac OS (dvs. Mac ;) ), hvilket begrænser dets anvendelse en smule, da det er de færreste der bruger Mac. Pro Tools er ikke overdrevet velegnet til elektronisk musik som sådan, men til større studio'er er Pro Tools HD standard til optagelse, redigering og mastering. Det kan bl.a. også køre ReWire, som tillader at du har en master applikation (f.eks. Pro Tools) og en slave applikation (kræver at din slave applikation også understøtter ReWire) som f.eks. Reason eller Ableton Live. Cubase har jeg ikke den vilde forstand på da jeg aldrig har arbejet med det, men det er bredt anvendt til elektronisk musik, selv om, af det jeg har set, kun kan bruges som arranger og sequencer til eksterne plug-ins - enten decideret hardware eller VST's. Selv har jeg i en periode brugt Pro Tools LE 7.3 (som ReWire master) og Reason 4.0 (som slave), men er for nylig gået over til Ableton Live som master i stedet for Pro Tools. En anden ting er, at Pro Tools kun kan køre med et audio interface (kommer an på Pro Tools versionen), dvs. du skal som minimum have f.eks. en Mbox2 (til LE) eller hvis du har pengene, en 003 Rack. Hvad der så er irriterende lige for mit vedkomne er at, den lyddriver som Mbox'en bruger tilsyneladende ikke er kompatibel med mit chipset eller min CPU, hvilket betyder at så snart den startes "craher" den og står herfra og bruger 100% CPU kraft. Det er en af grundene til at jeg er skiftet over til Ableton Live, som for mig at se, er klart overlegent, ihvertfald til de formål jeg har. Pro Tools og plug-ins til Pro Tools er generelt også ret dyre, og ikke altid pengene værd IMO.

Som udgangspunkt, da jeg hverken har erfaring med Cubase eller Logic, vil jeg forsøge mig med Reason. Det kan godt virke lidt uoverskueligt i starten, men så snart du har fanget sammenhængen er det et ret fedt program. Eneste minus jeg kan komme på er, at selve sequenceren er midi-baseret, dvs. du kan som sådan ikke indsætte audio tracks og optage rå wave el. lign. Du kan heller ikke via sequenceren afspille rå wave, og det skal i så fald foregå via midi (hvor du f.eks. skal loade din wave sample i en samplerne, f.eks. NN-19 eller NN-XT). Du kan heller ikke bruge VST's med Reason, hvilket også begrænser anvendeligheden her en smule. Det er grunden til jeg bruger Ableton Live som master, der har alle de ting som Reason mangler.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Da Logic Pro er et Mac baseret program virker det kun på Mac OS (dvs. Mac ;) ), hvilket begrænser dets anvendelse en smule, da det er de færreste der bruger Mac. Pro Tools er ikke overdrevet velegnet til elektronisk musik som sådan, men til større studio'er er Pro Tools HD standard til optagelse, redigering og mastering. Det kan bl.a. også køre ReWire, som tillader at du har en master applikation (f.eks. Pro Tools) og en slave applikation (kræver at din slave applikation også understøtter ReWire) som f.eks. Reason eller Ableton Live. .

Jeg vil pointer at du sagtens idag kan køre alle plugins igennem enten Native Instrument kore eller vst rtas converteren. Derudover er det da langt langt fra de færreste der bruger mac logic hvis man kigger sig lidt omkring i det elektroniske musik miljø

Insane psychedelia user!

Mjaah, det kan man så diskutere. Jeg har faktisk aldrig prøvet at arbejde med musik på Mac, så jeg tror ikke jeg rigtig kan komme med en kvalificeret udtalelse om hvad der er godt og skidt. Jeg ved, der er nogle der bruger Mac, men jeg er ikke så sikker på hvor vidt udbredt det er.

eedeolla skrev:
Jeg vil pointer at du sagtens idag kan køre alle plugins igennem enten Native Instrument kore eller vst rtas converteren

Jeg tror ikke jeg er helt med på hvad du mener? KORE kan administrere dine VST plugins, men jeg kan ikke se hvorfor man skulle konvertere dem til RTAS, med mindre du arbejder i Pro Tools? Jeg tror det kræver en uddybning ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vil ikke anbefale at starte med reason.... Ja, det er da nemt, men det er sindssygt kreativt begrænsende, og der er nogen virkelig irriterende ting ved det (som det nærmeste virker fjollet at de ikke har ændre, er de ikke ved version 3 nu?). Jeg ville gå direkte til et rigtigt program som cubase/logic/reaper/protools. Altså, du ender alligevel der hvis du vil lave noget seriøst, så hvorfor spilde tid på at lære et program som reason?

Insane psychedelia user!

Kreativt begrænsende, det synes jeg er lidt voldsomt at sige. Den måde du kan forbinde de forskellige komponenter på synes jeg nærmest gør mulighederne ubegrænset. Jeg ville langt hellere arbejde med Reason som sequencer end Pro Tools. Hvad er det da ved Reason du synes er begrænsende? Og btw, de er ved version 4.0 nu og der er kommet en ny fed synthesizer (Thor) og en arpeggiator (RPG-8).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Et par eksempler...
Det understøtter ikke VST'er, dvs. du kan kun anvende de effekter og instrumenter de har valgt at putte i pakken.
Det understøtter ikke/dårligt brug af audiospor og loops, du kan fx ikke optage et audiospor.
Der er lagt alt for meget vægt på at det skal minde om et rigtigt analogt rack. Det giver nogen irritationsmomenter, fx. at du kan fylde mixeren eller trommesampleren op og så skal til at lave en ny.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Mjaah, det kan man så diskutere. Jeg har faktisk aldrig prøvet at arbejde med musik på Mac, så jeg tror ikke jeg rigtig kan komme med en kvalificeret udtalelse om hvad der er godt og skidt. Jeg ved, der er nogle der bruger Mac, men jeg er ikke så sikker på hvor vidt udbredt det er.

eedeolla skrev:
Jeg vil pointer at du sagtens idag kan køre alle plugins igennem enten Native Instrument kore eller vst rtas converteren

Jeg tror ikke jeg er helt med på hvad du mener? KORE kan administrere dine VST plugins, men jeg kan ikke se hvorfor man skulle konvertere dem til RTAS, med mindre du arbejder i Pro Tools? Jeg tror det kræver en uddybning ;)

Sorry, jeg fik ikke lige formuleret det ordenligt. Du kan v.h.a. NI's Kore eller FXPansion RTAs Vst adapter bruge alle vst og vsti som RTas i ProTools, hvis nu ProTools er dit program.

Ang. at det kun er et få tal der bruger Mac til produktion, optalelse og edigering af musik, så må du tror om. Det er faktisk meget meget udbredt. Hvertfald blandt professionelle. Prøv bare at spørg på danmarks største musik produktions og studie forum http://www.lydmaskinen.dk så tror jeg 8/10 bruger mac. Men det er selvfølgelig bare et skøn :mrgreen: Eller prøv at kigge rundt i de forskellig lyd-studier i danmark

Insane psychedelia user!

jim fear -> Der er jeg helt enig med dig. Det er skidt at det ikke understøtter eksterne plug-ins og at man ikke kan optage lydspor. Det ser jeg også helt klart som et minus. Men omvendt synes jeg at de plug-ins der følger med i pakken er rigtig gode og jeg tror man virkelig skal op på et avanceret stadie før de bliver en begrænsning. Som alternativ kan man netop (som jeg selv gør) lade Reason køre som Rewire slave og køre det igennem en master applikation som f.eks. Pro Tools, eller i mit tilfælde, Ableton Live. Med Live kan du optage, redigere osv. og det understøtter også VST's. Og så er det i øvrigt loop baseret som gør det exceptionelt til elektronisk musik :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg synes det er synd at der slet ikke er blevet nævnt noget om Native Instruments Absynth og Reaktor. Begge to fremragende software til at frembringe dybt psychedeliske og "fuckt-up twisted noisy sounds" som traditionelle subtraktive synths ikke kan komme op i nærheden af, uden brug af effekter.

Hvis man har mod på det, vil jeg klart anbegfale alle at kigge nærmere på disse programmer. I vil ikke blive skuffet

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg kan kun melde mig enig med vedkommende over mig :rocking:
Reaktor is the shit! Men andet kan sagtens gå! Find en torrent med reason, det er helt fint at starte op i og du kan nå rigtig langt med det. Som begynder vil jeg ikke anbefale dig Logic, Cubase eller Reaper.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]