Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Grib skrev:
og hvad vil en dårlig destillering sige?

Når man destillere alkohol, så koger man alkoholen fra resten (vandet, gærrester og hvad man ellers skulle finde på) omkring 79,5 grader C, for derefter at lade det kondensere, og så har man en stærkere alkohol. Når man laver alkohol med gær+sukker metoden, bliver alkoholen kun på omkring 10-14 % da gærcellerne dør i dette klima, så derfor destillere man derfra for at få en stærkere alkohol procent. Skal dog ikke kunne sige hvad der skulle gå galt dér, men husker da min fysiklærer i folkeskolen sagde at det var noget halvgiftigt stas vi lavede (foruden alkoholens giftighed naturligvis)

Senest rettet af Bismann 24 jun 2008 16:22, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Problemet er at methanols kogepunkt ligger relativt tæt op af ethanols. Hvis man er i besiddelse af ordentligt udstyr, vælger folk vist oftest at smide de først ~50 ml væk, der kommer igennem destillationsudstyret. Dette skyldes at methanol vil komme først over (-hvis det er til stede!), pga. det lavere kogepunkt. Hvis man ikke har ordentligt udstyr, vil det ikke være til at adskille de forskellige alkoholer, pga. deres tætte kogepunkter.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Paul Muad Dib skrev:
Så det er en skrøne at folk er kommet galt afsted med hjemmebryg???
For så lyver min svenske nabo da... der skulle være en del oppe i nord, som oplever dårlig hjemmebryg med et skadeligt indhold af Meth-alkohol.

Men hvis det passer, så er det da en god viden at have. Så kan jeg trykt sætte munden for truget, og slupre de lækre safter i mig.

Men helt ærligt, hvad sker der med methylon alkoholen?

Der er skam mange folk som er kommet grueligt galt afsted med alkohol. Desværre har der været eksempler i lande med tradition for hjemmebryg, at idioter har tilsat methanol, eller solgt methanol som værende ethanol.
Men som tidligere forklaret, den methanol du med en hvis risiko kan risikere er i den hjemmebryg du har købt, kommer ikke fra selve gæringsprocessen. Udover det, så er der nok større chance for at der er methanol i det du køber fra en i moskva til det du køber fra en i norden.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg har google lidt rundt nu. Der er mange kilder der påstår at der dannes methanol ved gæring, men ingen der forklarer hvordan og hvorfor. Wikipedia siger, som jer, at det gør det ikke og det er jeg mest tilbøjelig til at tro. Måske handler det om at methanol bliver forvækslet med fusel, som dannes hvis gæren har mindre gode livsbetingelser, jvf. wikipedia. Dog hævdede en ret seriøst udseende side om destillation af alkohol at det første destillat skulle kasseres pga. methanol og det sidste pga. fusel, så jeg er stadig lidt i tvivl.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
jeg lavede for et par år siden en ballon med rabarbervin. Den første smule vin jeg fik til overs (efterhånden som gæren dør, tapper man vinen fra, og tilbage er en smule vin, og døde gærceller) smagte ad helvedes til, men blev efter en destillering, til en ganske fin ~50% sprit. Tilsat mynte, var det en sand fornøjelse at drikke.
Men da produktet blev tappet af dunkene 6-8 måneder senere, og jeg besluttede mig for at drikke mig en kæp i øret, blev jeg NOGET overrasket (altså dagen efter)... jeg nåede vel at drikke en liter, inden min mor havde lavet mad. Jeg var småsnaldret da jeg satte mig til bords, men snart kunne jeg hverken holde balancen, eller maden indenbords. Jeg fik den mest plagende hovedpine jeg kan huske, og gik kort efter i gulvet.
1 liter 10-13% alkohol, har jeg drukket adskillige gange før og siden. Derfor har jeg en stærk mistanke om at fusel har været synderen.

jeg prøvede senere hen at destillere noget af produktet, for at se om methanol, kunne være årsagen, men det kom så vidt jeg kunne vurdere kun forskellige estere over.

nåh, lang post, uden nogen egentlig pointe, andet end at man skal overvåge sit bryggeri grundigt:)

Medlem
Brugeravatar

Så vidt jeg ved, kommer folk methanol i deres bryg, fordi det er billigere at producere. Tingen er, at hvis du indtager den rette mængde ethanol sammen med, vil kroppen blot udskille methanolen og metabolisere ethanolen. Det er metaboliseringen af methanol, som danner nogle meget uheldige stoffer. Se her. Faktisk er behandlingen for folk med methanol-forgiftning, at hælde en flaske vodka i maven på dem, mere eller mindre. Se også denne diskussion, og læs fra "Michael Sebastian"s post, den syvende.

Methanol er meget billigt at producere og du kan blive fuld af det. Derfor drikker drankere det.

Medlem
Brugeravatar

et par korte kommentarer til indæget...

anvend kun rendyrket vingær til fremstilling at spiritus ikke bagegær som er forurenet..

methanol dannes hovedsaglig under anaerobe forhold så derfor ryst din vin ballong daglig den 1. uge så er ethanol % så høj den er hæmende for dannelse af methanol

højere alkoholder omdannes evt med oxidationsmidde til syrer før destillation

fusel er ikke skadlig hvis der er anvend ren gær.. fules er det der giver smagen i sprutten

en vin kan komme op på ca 17% før gærren dør men tager ca 4 mdr under optimale forhold

bare et par kommentarer.....

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

1RB The best skrev:

anvend kun rendyrket vingær til fremstilling at spiritus ikke bagegær som er forurenet..

methanol dannes hovedsaglig under anaerobe forhold så derfor ryst din vin ballong daglig den 1. uge så er ethanol % så høj den er hæmende for dannelse af methanol

fusel er ikke skadlig hvis der er anvend ren gær.. fules er det der giver smagen i sprutten

en vin kan komme op på ca 17% før gærren dør men tager ca 4 mdr under optimale forhold

Har du slet ikke læst tråden?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
1RB The best skrev:

Tror nu mere folk ryster den første uge, da gær under aerobe forhold vil formere sig. - det er påkrævet du giver svampen anerobe forhold, for den gære alkohol.

1RB The best skrev:

Er der ikke fare for at man blot for omdannet sit ethanol til formaldehyd og eddikesyre?
1RB The best skrev:

de er stadig skadelige, og kan skabe ekstra tunge tømmermænd..
1RB The best skrev:

alm gærceller dør ved 12-14% hvorimod specialdyrkede svampe kan komme helt op på 20%.

on topic> så vidt jeg har forstået, bliver der skabt højere alkoholler under gæring - men under normale omstændigheder, hvor pH osv ikke er fucked helt op, vil dette ikke være skadelige mængder.

forgiftningerne skyldes folk der blander methanol i deres sprit.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
1RB The best skrev:

Jeg vil anbefale dig at læse lidt op på fermenteringsteknologien :wink:

Jeg ved ikke hvad du mener med "forurenet bagegær". Det er skam en renkultur af Saccharomyces cerevisiae - uden kontaminanter!!!
Den samme slægt anvendes til ølbrygning. Her er "sukkersvampen" bare optimeret til produktion af ethanol, modsat bagegær, som er optimeret til produktion af kuldioxid. De hedder i daglig tale hhv. Brewers yeast og Bakers yeast!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]