bandil:
Det er da sådan set ligemeget, hvad man laver, når man ikke lærer alverdens ting, som man ikke har lyst til (jvf. "at nakke folk").
Værnepligt er vold mod den personlige frihed; der er da slet ikke noget at diskutere. Man kan så synes om militæret eller ej, men selvom man kan lide det, så er det stadig at spilde/voldtage andres tid.
Lad os se. Hvad laver man i militæret? - Ja, for det første, så kommer man jo i god form (Juhuu, drenge! Har I hørt det? - Skynd Jer at melde Jer frivilligt!). Så lærer man også disciplin. Nej, det er faktisk løgn, fordi verbet 'at lære' henfører til en viden, som man tildeler sig af egen fri vilje.
Kan man undgå at "lære" disciplin i militæret? - Nej, for gør man det ikke, så kan man sgu bare få en ekstra stroppetur, og en til, og en til, indtil man makker ret. Det er ikke som i eksempelvis en skole, hvor man (eventuelt) bare kan lade være med at følge med i undervisningen, hvis man er uinteresseret. Der bliver ændret på een, om man vil det eller ej.
Man lærer altså ikke disciplin, man bliver voldtaget med det.
Hvad lærer man mere i militæret? - Ja, så kommer alle de andre ting, som kan være 'at lære'-ting.
Jeg synes da, det er ok, at folk bruger deres tid i militæret, men værnepligten giver mig kvalme, og jeg vil til enhver til modsætte mig militær tjeneste, om det kommer til at stå nogen steder eller ej: Der er fandeme ikke nogen, der pisser på min personlige frihed!
[ 15 2001: Besked ændret af: Melicamp ]
|