Gentleman Finn skrev:
Xpert eller oberstpicollo her kommer et lidt dumt spg.
- men hvordan renser i rent fysisk frøene i groft salt og vand, er det ikke ret svært deres størrelse taget i betragtning?
Svarer nok udelukkende for mig selv, men tvivler på der er ret mange andre metoder at gøre/forklare det på.

Jeg starter med at skrabe frøene fri af deres skald eller "pels" om man vil. Nemt at gøre med sine negle, ellers kan det gøres med en saks eller en hobbykniv. Det giver i og for sig et udmærket resultat, men du kan virkelig se forskellen på deres overflade efter en tur i salt/vand blandingen.
De skinner og er helt blanke og glatte, og eventuelle rester af skald og små tynde 'hinder', som jeg synes at have observeret på enkelte frø, er helt væk.
Hvis dit spørgsmål er, hvordan jeg i praksis gør, så kommer jeg noget groft salt i en skål. En hel del faktisk. Og derefter en smule vand. Vil skyde på at blandingsforholdet måske er 1:5 (vand/salt). Jeg får en grumset, af konsistens, glasur-agtig salt blanding. Så nulrer jeg hvert enkelt frø i væsken mellem to tommelfingre. Det sliber frøene og er lige så simpelt og nemt som det lyder.
Hvis du skal rense mange frø på denne måde, erfarer du at det virker, for til tider er min tommelfinger helt hudløs og glat efter sådan en omgang saltvandsmassage
Håber det var svar på dit spørgsmål - ellers er du velkommen til at vende tilbage