@Zarathustra; du er forblændet af din egen selv-antagede overlegenhed og tro på egen ekspertise, og ser derfor slet ikke hvad jeg faktisk forsøger at sige.
Du ved udemærket godt at matematik er en menneskeskabt konstruktion og ikke har en skid med den fysiske verden at gøre. Matematik er et sprog på linie med alle andre menneske-skabte sprog. Matematik er ikke vokset op af jorden eller opdaget gennem kikkerte. Den er defineret af mennesker, og ka' derfor ændres af mennesker efter forgodt-befindende.
Det er et Ubestrideligt faktum at AL korrekt matematik er den matematik FLERTALLET bestemmer er korrekt. Naturen har aldrig givet os en facit-liste over hvad der er rigtig eller forkert matematik. Så hvis flertallet en dag beslutter at resultatet af 2+2 ska' kaldes 5, så vil 2+2 fra den dag af sku' kaldes 5, og enhver der kalder det noget andet, 4 feks, vil fra den dag af være en Uvidende idiot der ikke fatter eksperterne's overlegenhed eller 'matematikkens universelle skønhed'.
Matematik har intet selvstændigt med den virkelige verden at gøre, det er en rent menneskeskabt teoretisk disciplin der relaterer 100 procent til vores bevidsthed. Altså et sprog. Og sprog ka' IKKE løs-rives eller stå alene, som var de fysisk beviselige genstande med faste facit-lister der ikke ka' bestrides eller re-defineres. Et sprog uden relation til sine brugere er en selv-modsigelse.
Derfor gi'r det ingen rationel mening at tale om ikke-relativ 'sandhed' indenfor matematik. Der er højst en menneske-defineret sandhed, altså en sandhed der relaterer direkte til mennesket der har defineret den. En flertals-bestemt sandhed. Men ikke en universel sandhed eller en sandhed der ka' stå alene udenfor mennesket.
Så dit ekspert-tyrani gi'r ingen logisk mening. Og det ka' jeg bevise ganske enkelt:
Prøv at sige højt for dig selv: 0.999 er IKKE det samme som 1, og kig så efter om verden har ændret sig.
Som du nok vil opdage så har det NUL konsekvens for den reelle verden om du si'r 0.999 er eller ikke er 1. Ergo er det bevist at sprog ikke er en fysisk sandhed, men at sprog udelukkende relaterer til den der bruger sproget, og at sprog frit ka' re-defineres af brugerne som de vil.
Sandheden i sprog ligger udelukkende i at vi er enige om nogle fælles konventioner/regler, som er nødvendige for at ku' tale sammen (bøf betyder bøf og æble betyder æble, osv), og jeg bestrider på intet tidspunkt at et flertal af matematikere er enige om at 0.999 = 1 (altså at de er enige om at bøf betyder bøf)
Det eneste jeg prøver at gøre klart for dig, er at der ikke er tale om en fysisk sandhed (som feks at en fysisk bøf altid er en bøf selvom man kalder den æble. Bøffen er fysisk bestemt, men sproget er ikke, og man ka' sagtens blive enige om i fremtiden at kalde en bøf for et æble uden at det vil gi' problemer sålænge alle bare er enige om hvad det abstrakte begreb 'æble' dækker over af fysisk eksistens)
Altså er der INTET i den fysiske verden der dikterer at 0.999 = 1 (og heller ikke det modsatte for den sags skyld, sagt i al fairness

)
Og angående det med magten, så er det selvfølgelig trukket skarpt op, men i sin essens er det en væsentlig rolle i al uddannelse. At være 'dannet' betyder at man tilhører 'det gode selskab'. Det handler ikke kun om matematik, men om alt. Du er 'dannet' hvis du spiser med kniv og gaffel feks, og Udannet hvis du bruger fingrene. At være dannet er simpelthen det samme som at være FORMET.
Og det er præcis dét uddannelse handler om og går ud på; at FORME eleverne til noget præ-bestemt, til et ønsket resultat.
Og det handler altid om magt i en vis grad (igen så er det skarpt trukket op, man ku' også bruge ord som indflydelse)
Folk sender deres børn på de skoler de mener bedst ka' forme deres børn til det forældrende ønsker de ska' formes (uddannes) til. Det er helt elementært og foregår overalt.
Nogle muslimer sender deres børn på koran-skoler feks, for at forme (uddanne) dem til gode muslimer. Og hvorfor gør de det? Fordi de mener dét er den mest korrekte uddannelse, og fordi det forstærker deres eget verdens-billede.
I vesten skoler man folk efter andre idealer, men ud fra samme princip om at ville forme folk til noget bestemt.
Det er også derfor vi feks hører krav om at folk der bor i danmark ska' tale dansk. Fordi man dermed ka' konsolidere (forstærke, dvs gøre mere magt-fuldt) det danske.
Det er samme princip bag danskheds-prøven man kræver folk ska' bestå for at ku' bo her. Igen for at fremhæve 1 ideologi fremfor andre. Igen; magt-konsolidering.
La' vær' med at sige du ikke allerede ved alt dette, for det er jeg sikker på du gør.
Og selvfølgelig gælder alt dette også indenfor vestlig moderne matematik. Tænk feks på hvad der ville ske med den vestlige uddannelse, alle universiteterne og proffessorene og de lærde og hele vores historie, og alle de penge der bruges på at forme eleverne efter den, hvis firmaerne pludselig kun ansatte folk der var skolede i romer-tal. Hvis det skete ville hele den opbyggede uddannelses-institution jo blive værdi-løs, og det ønsker den naturligvis ikke.
Hvis firmaer kun ansatte folk uddannede i romer-tal matematik, så ville ingen vælge vestlige universiteter eller skoler mere, og så ville hele den vestlige tradition falde til jorden. Så for at undgå dette, og for at konsolidere sin egen position, så må alt udefra-kommende nødvendigvis behandles som noget lavere-stående. Og dermed opstår ekspert-tyrani; "VI ved hvad der er rigtigt (for hvis vi ikke gjorde ville vi blive arbejds-løse, og det ønsker vi selvfølgelig ikke, for det er jo fedest at være ovenpå og ha' magt og midler til at ku' bestemme over sit liv og sin situation)" (den grund-mekanisme går igen overalt, undtaget der hvor man søger REEL indsigt i hvad der VIRKELIGT foregår her i eksistensen. Ægte åbenhed overfor ny lær-dom og viden ka' kun opnås hvis man vitterligt tør ta' chancen at man måske selv er den der ta'r fejl. Sålænge man hårdnakket fremturer at man selv ved bedst, og at alle de andre bare er lallende værdi-løse storheds-vanvids ramte fjolser, så er man lukket inde i sit eget fatamorgana. "Fuld kraft på Titanic, for JEG ved nok hvordan den ska' sejles, elitær og klog og højt-uddannet som jeg er... øhh, hvad var det der lige ramte os der??")