Hej dér.
Jeg har været vegetar i snart 13 år, og har ALDRIG savnet kød. Spørgsmålet er snarere hvilken slags vegetar du vælger at være? Spiser du mælkeprodukter? æg? Vælger du at være veganer? Dvs. en der slet ikke spiser noget animalsk? Selv er jeg lakto-ovo vegetar, dvs. jeg spiser mælk og æg. Jeg har tidligere været veganer, men syntes at det var for krævende. Det er vigtigt at du vælger den form for vegetarianisme der passer dig bedst, så det føles som en glæde, og ikke som en byrde.
Men her et par ting der er værd at vide:
Det er IKKE svært at være vegetar. Det er billigere end at spise kød. Det er sundere og der er INGEN næringsstoffer som er svære at få, ihvertfald ikke hvis du spiser æg og mælk. Du skal vide at kødindustrien i 70erne satte en kæmpestor kampagne igang for at bilde folk ind at man ikke kunne få proteiner nok som vegetar, hvilket er noget vås, da proteiner er noget af det nemmeste at få.
Det eneste du skal huske på er at spise varieret. En gang bønner og ris, dækker en meget stor del af dine daglige behov for næringsstoffer. Der er alle de proteiner (og endda de bedste former for proteiner) som du skal have. Hvis du ikke drikker mælk, så husk at spise lidt peanutbutter eller få dine jordnødder på en anden måde. De indeholder nemlig B12 vitaminer, der ellers er svære at få uden mælk eller kød. Jern er ikke svært at få, hvis du spiser grønne grønsager. Valnødder kan give dig omega-3 fedtsyrer. D Viatminer får man jo igennem mælkeprodukter og sollys (jeps, hvis du er udenfor 20 minutter om ugen er det nok!)...generelt er det ikke svært at få de ting man skal have, men er du tvivl, så kan du klikke
HER!En anden ting, der overraskede mig da jeg blev vegetar, er at det provokerer mange mennesker. Jeg kritiserer ALDRIG kødspisere, da jeg jo selv har spist kød en gang i tidernes morgen, og jeg iøvrigt mener at den slags er et meget personligt valg, som dybest set ikke rager nogen. Derfor er det heller ikke mig der sidder og siger 'tænk på lille Bambi med de brune øjne' når folk sidder og nyder et stykke hjortekød. Du må være forberedt på at mange kødspisere får dårlig samvittighed når de ser en vegetar, og derfor vil prøve at nedgøre dig, provokere dig, lave vittigheder omkring dit valg, osv. Derfor er det bedst at du er diskret omkring din vegetarianisme. Når folk spørger til det, hvis de f.eks. ser at du spiser noget andet end de gør ved en festmiddag el. lign. så husk at sige at valget er personligt, og hvis de vil spise køs så synes du det er fint. På den måde afvæbner du dem, der måske ellers vil opfatte dit valg som et personligt angreb på dem.
Har du andre spørgsmål, så bare skriv dem her og held og lykke med det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]