Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 07:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Ja, nu fik jeg omsider taget mig sammen til at poste dette topic (Klokken 4 om natten, skide godt). Jeg ved, at I er nogle stykker herinde, der lever som 100% vegetarer. Jeg har selv leget med tanken, og jeg har egentlig lyst til at tage springet, men jeg mangler ligesom lidt baggrundsviden.

Er der nogle specielle ting, man skal huske/passe på?
Hvordan sammensætter I jeres kost?
Er der noget supplerende litteratur, der er værd at læse?

Medlem

Geografisk sted: Aalborg
Du skal huske på at grisekød ikke er vegansk, selvom den er lyserød. Det samme gælder eventuelle lyserøde fisk.

Dedikeret medlem

meli for helevede, don't even think about joining the dark side.......... [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
vegetar?? tja hvorfor ikke -- FORDI KØD SMAGER GODT, OG ER SUNDT!! måske skulle man blive barbar istedet???

jeg ved det ikke, men hvis man beslutter sig for at være vegetar, skal man ihvertfald sørge for ikke at komme i underskud med: proteiner, jern, A og D vetaminer

protein fås let gennem bønner og ærter (isår tørrede bønner)
og resten kan man jo let få i piller [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

men jeg synes i hvert fald at kød er det HELE værd [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: syd for nordpolen
@Nepenthe...hvis du edelig bestuller dig for det så skal du huske at du ikke for den samme mængde protiner som hvis du spiser kød! så du skal enten spise en masse spinat, bønner eller soyaprodukter eller bliver du utrolig syg! [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] men held og lykke! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
MVH Arkimedes [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
P.S. Hvorfor vil du holde op med at spise kød?

[ 29 Juli 2002: Besked ændret af: Arkimedes ]

Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
Som en gut en gang sagde : "Jeg har sku ikke kæmpet mig hele vejen op igennem fødekæden for at leve af planter". [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Hej dér.
Jeg har været vegetar i snart 13 år, og har ALDRIG savnet kød. Spørgsmålet er snarere hvilken slags vegetar du vælger at være? Spiser du mælkeprodukter? æg? Vælger du at være veganer? Dvs. en der slet ikke spiser noget animalsk? Selv er jeg lakto-ovo vegetar, dvs. jeg spiser mælk og æg. Jeg har tidligere været veganer, men syntes at det var for krævende. Det er vigtigt at du vælger den form for vegetarianisme der passer dig bedst, så det føles som en glæde, og ikke som en byrde.
Men her et par ting der er værd at vide:
Det er IKKE svært at være vegetar. Det er billigere end at spise kød. Det er sundere og der er INGEN næringsstoffer som er svære at få, ihvertfald ikke hvis du spiser æg og mælk. Du skal vide at kødindustrien i 70erne satte en kæmpestor kampagne igang for at bilde folk ind at man ikke kunne få proteiner nok som vegetar, hvilket er noget vås, da proteiner er noget af det nemmeste at få.

Det eneste du skal huske på er at spise varieret. En gang bønner og ris, dækker en meget stor del af dine daglige behov for næringsstoffer. Der er alle de proteiner (og endda de bedste former for proteiner) som du skal have. Hvis du ikke drikker mælk, så husk at spise lidt peanutbutter eller få dine jordnødder på en anden måde. De indeholder nemlig B12 vitaminer, der ellers er svære at få uden mælk eller kød. Jern er ikke svært at få, hvis du spiser grønne grønsager. Valnødder kan give dig omega-3 fedtsyrer. D Viatminer får man jo igennem mælkeprodukter og sollys (jeps, hvis du er udenfor 20 minutter om ugen er det nok!)...generelt er det ikke svært at få de ting man skal have, men er du tvivl, så kan du klikke HER!

En anden ting, der overraskede mig da jeg blev vegetar, er at det provokerer mange mennesker. Jeg kritiserer ALDRIG kødspisere, da jeg jo selv har spist kød en gang i tidernes morgen, og jeg iøvrigt mener at den slags er et meget personligt valg, som dybest set ikke rager nogen. Derfor er det heller ikke mig der sidder og siger 'tænk på lille Bambi med de brune øjne' når folk sidder og nyder et stykke hjortekød. Du må være forberedt på at mange kødspisere får dårlig samvittighed når de ser en vegetar, og derfor vil prøve at nedgøre dig, provokere dig, lave vittigheder omkring dit valg, osv. Derfor er det bedst at du er diskret omkring din vegetarianisme. Når folk spørger til det, hvis de f.eks. ser at du spiser noget andet end de gør ved en festmiddag el. lign. så husk at sige at valget er personligt, og hvis de vil spise køs så synes du det er fint. På den måde afvæbner du dem, der måske ellers vil opfatte dit valg som et personligt angreb på dem.

Har du andre spørgsmål, så bare skriv dem her og held og lykke med det [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Og det havde helt vildt meget med psychedelia at gøre ... tror ikke vegatar mad er det jeg gider at læse om her [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
jeg får ikke dårlig samvittighed, fordi jeg er skyld i en ko´s død.... og jeg føler mig ike provokeret af folk der er vegetarer... - FØR DE BEGYNDER PÅ: IKKE AT KØBE LÆDERSKO, IKKE AT DRIKKE MÆLK, IKKE AT SPILLE PÅ KLAVER MED ELFENBENS-"TASTER", og så stå og ser sur ud når man kigger i fryseboxen efter en god bøf----
men ellers er det ok, at være vegetar

Ps. hvad er der af vetaminer og mineraler i svampe?? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

[ 30 Juli 2002: Besked ændret af: TurboTorben ]

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Fuck det... Kød smager pissegodt, og eftersom naturen har skabt køer og kyllinger så velsmagende, vil jeg med god samvittighed spise dem! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg supplerer dog altid med masser af mælkeprodukter og grøntsager.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Er selv vegetar på 19 år nu, shit det er faktisk lang tid. Når men anyhow så vil jeg bare støtte op omkring det som dankdawg sagde undtagen det med at havde spist kød engang. Det har jeg kun gjort når folk laver vegetarmad med kød i !

In our memories
Brugeravatar

Vegetarmad med kød i ???

Haha...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Den mest dækkende/ernæringsrigtige/perfekte sammensætning af proteiner findes i lammekød.

In our memories
Brugeravatar

Hvor lamt!

Medlem

Geografisk sted: et eller andet sted
@ Nepenthe

Som Dank skriver er der rigtig nok mange forskellige slags vegetare, men hvis du absolut ikke vil indtage noget dyrisk, så skal du huske at læse alle E´rne som står bag på f.eks slik poserne. Der er uffattelig meget slik man ikke kan æde hvis man er fast besluttet for ikke at æde dyr.

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Ehhh...Opfatter I allesammen fisk som kød?

-Psyko

Dedikeret medlem

fisk er ikke kød.......fisk er det man spiser når man løber tør for kød, eller når det er kvinder som har lavet madne [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Denmark
Hehe!

Well, fisk er da kød, IMO! Dog spiser jeg helst ikke fisk...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
E 120 er feks skjoldlus

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Woody --> tja, måske skulle denne post have været i BLÆST-forummet.

Det er rigtigt hvad Hamp skriver om skjoldlus, de bruger det blandt andet til at farve Campari med. Selv spiser jeg ikke vingummier og den slags, men som sagt, så er det jo op til en selv hvordan man har lyst til at indrette sit liv, og hvor langt man vil gå.

Iøvrigt meget sjovt at nogen af jer her, netop bekræfter min pointe med at der bare er nogen mennesker der føler sig provokeret når man nævner ordet 'vegetar', osse selv om jeg bestræbte mig på at understrege at det er forkert at påtvinge andre sine holdninger når det kommer til noget så personligt som tilvalg/fravalg af animalske produkter.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]