banisteriopsis skrev:
@Lorten: Jeg talte for nogle år siden med Alexander Shulgin om svampe og temperaturer. Iflg. ham er 120 grader celcius intet problem.
Faktisk bør man iflg. Paul Stamets kun indtage svampe, der har været i kogende vand, for at dræbe mikroorganismer, der trives i bedste velgående på svampe og som er uønskede i den menneskelige krop.
@HopIFjordeN: åååh nej da, du smider da ikke svampen ud??? Come on dude, lad være med at være sart. Den smager da himmelsk af....svamp.....

og virker som svamp.
Jeg laver selv en potent SN-te ved at lade suppen spilkoge i ca. 5 minutter. Det har altid virket, på trods af røster, der slukke mene det modsatte. Jeg vil dog heller ikke overstige 5 mins, da det har vist sig at være en fin ekstraktionsmetode.
Efter jeg har set hvor mange orme, som kan være i nogle håndfulde friske SN, så stoppede jeg promte med at fortære de friske svampe - det er sgu lidt klamt når hver svamp i gennemsnit indeholder over 2 orme...pu-haaaaa....
Og da svampene bogstaveligt talt vokser i lort, så er der nok rigtig mange fækale bakterier på dem. Det er både klamt og potentielt sygdomsfremkaldende.
Endvidere er sandsynligheden for sporedannende jordbakterier på svampene indlysende stor.
Disse vil også dræbes ved kogning, MEN sporene vil overleve ved 100°C.
Derfor tænker jeg at det ikke er så hensigtsmæssigt at gemme svampete ved stuetemperatur over ½ dags(højst) tid, hvis man vil være fri for toxiner fra jordbakterier, da sporene kan vokse op i det gunstige miljø, som en te byder på under de rette vilkår. Lidt a´la samme problemstilling som at genopvarme en persillesovs...
Ovenstående er selvfølgelig ikke noget problem med egen avl i en renkultur.
Jeg tør ikke sige om hvorvidt det er fornuftigt at koge cubensis af egen avl, da sammensætningen af aktive alkaloider er forskellig i semilanceata og cubensis og de forskellige alkaloider har forskellig temp. stabilitet.