Alright... Så får du lige hele smøren fra min vinkel af:
Læs noget mere. Du stiller ufatteligt mange spørgsmål der alle nemt kan besvares gennem information fra CF-guiden alene. Hvilket gør din post ufatteligt uoverskuelig. Har man så mange spørgsmål og man vil sikre sig at få svar på dem alle, så kan det altså betale sig lige at bruge 5 minutter ekstra og få sat det ordentligt op og skrevet rent. Sådan en omgang der er det de færreste stoners der gider bruge tid på. Bare et venligt råd hvis du fortsætter stimen af spørgsmål

Det lyder som om du har kigget i den, men ikke læst den grundigt nok, eller måske slet ikke kender den.
Men her er den:
http://dcfonline.dk/cfGør du ALT hvad der står i den her guide, så kommer dit grow til at køre 100% fejlfrit. Du kommer ikke til at mangle noget og folk den er beregnet til, er nybegyndere der søger den mest effektive måde at gro planter på, uden at smide alt for mange penge efter det.
Jeg tager dine spørgsmål fra en ende af:
CFL er klart HID-lamper underlegen.
Du skal ikke kigge efter prisen pr. watt. Du skal til gengæld kigge på antal lumen pr. watt.
Det er her det interessante ligger. 2 CFL-lamper på 200W stykket kommer i sidste ende til at koste endnu mere end HID-lamper. Hvis du tager 2x200W CFL vs. en 400W HID, så har du samme antal watt, men LANGT færre lumen pr. watt i forhold til HID.
Så HID vil absolut være at foretrække.
Og heldigvis for dig, skal du kun bruge 1 type HID for et 100% succesfuldt grow. Du skal bruge en HPS-lampe.
Den absolut bedste pære til prisen, er en 600W HPS-pære. Denne er den mest effektive når man tænker på både pris pr. watt og lumen pr. watt. Den kan både bruges til vækst og grow.
Der findes også en anden type HID-pære kaldet MH, men den er mere interessant hvis man virkelig vil forkæle sit grow. Den er beregnet til vækst udelukkende.
Lyder som om du har styr på din udsugning, men mangler viden om kulfilter.
De lugter rigtig kraftigt når de går i blomst (alt afhængig af sort er der nogle der dufter ekstremt, næsten stinker, samt nogle der knap nok kan lugtes) så hvis du vil holde dit grow stealth, så går du efter et kulfilter.
1 er nok, såfremt du køber det i en størrelse der passer til rummet. Regn dit rumfang ud og find et filter der kan trække det rumfang ca. 1-3 gange i minuttet.
Samtidig skal du sørge for at have udsugning der er kraftig nok til at suge gennem stoffet samt kullet. Den skal både ha' noget kubikmeter pr. time samt et kraftigt nok tryk. Kanalventilatorer er dyre, men absolut det bedste til prisen.
På 1x1 meter ville jeg, hvis jeg var dig og skulle starte på mit første grow, købe mig en 400W (eller 600W hvis du har penge nok til rigtig god udsugning) HPS-pære og plante 18 frø. Regn med 50% bliver hanner medmindre du har købt feminiserede frø og sorter så halvdelen af. Er der færre hanner end hunner, så sorterer du også de svageste og grimmeste hunner fra for at få plads. Så har du mulighed for at gro 9 forholdsvis store planter.
Fordi du har været så utålmodig står du nu med 40 potentielle planter. Du kan absolut ikke have 40 planter i dit skab så du må skille dig af med resten medmindre du har mulighed for at lave et ekstra rum til moderplanter. Så lader du dem i stedet vokse sig store og sorterer de pæneste fra som moderplanter. Bare et par stykker. Så kan du altid tage stiklinger fra dem i stedet for at plante frø, til næste omgang.
Det forklarer også dit spørgsmål om konstant vækst. Kloning er måden at køre på, frø tager simpelthen for lang tid hvis man prøver at dyrke hurtigst muligt.
væk med alle hermafroditter.
Brug noget af højden i skabet til et moderrum/stiklingerum. Du har ikke brug for hele 2½m hvis du skal gro til dig og din kammerat. Det man kan opnå på den plads kommer helt an på forståelse og erfaring. Forvent intet, så bliver du ikke skuffet første gang.
Men med en kvadratmeter kan man hurtigt komme op og runde 200-500g alt efter evner og sort.
Drop co2-tilførsel. Det skal du slet ikke bekymre dig om ved dit første grow. Det er ikke for at være led, men du gaber over virkelig mange ting du har prøvet at sætte dig ind i, men ikke har læst nok om til at forstå. Så du vil bare ende med at fucke noget op eller gøre noget mere dyrt for dig selv end du havde behøvet.
Eller rent og skært fokusere på ALT for mange detaljer så dit grow lider under det.
co2-tilførsel er ikke en garanteret booster - kun hvis man har erfaringen til at udnytte det. Det kan måske give et par procent, men hvis man ikke har prøvet at gro før, tror jeg kun det vil gøre alt mere besværligt.
pH skal du slet ikke fokusere på når du dyrker i jord. Og du skal under ingen omstændigheder justere op, som du snakker om du har haft gang i!
Det mest optimale er hvis pH-værdien ligger omkring 6. Det er nemt for de fleste at holde. Bare vand uden at justere det, jord justerer automatisk ned, men har svært ved at justere op.
Og nej, i cannabis-verdenen er der altså ting der absolut ikke er vel gjort, når de er selv gjort.
Steder du ikke bør spare, hvis du er ude efter et funktionelt grow du kan ende med at stole på og regne med er:
Lys
Udluftning
Gødning og mikronæring
Evt. jord
Evt. plads til moderplanter for at afkorte en masse ventetid.
Et mikroskop (de fås til under 100,-) til at bestemme høsttidspunkt.
Lad være med at fokusere på:
pH - som forklaret så har jorden styr på det hele. Bare rolig...
Over- eller undergødning - start først med at gøde efter 3-4 bladsæt. Og start SMÅT. 1ml pr. L vand helst. De fleste planter klarer sig glimrende uden gødning/med små mængder, så undergødning finder sjældent sted i stor stil. Bare sørg for de har adgang til de vigtigste. Læs CF-guiden for mere info.
Over- undervanding - hvis du bruger potter med dræn og en meget luftig jordblanding, så skal du ikke spare på vandet! Giv dem så meget at det begynder at løbe ud gennem bunden. Så har de vand nok til lang tid og bliver ikke kvalt da alt det overskydende bliver drænet fra. Så skal de ca. vandes en gang om ugen alt efter størrelse og lysforhold.
Udbytte - ja, det sucks, men lad helt være med at fokusere på udbytte ved første grow. Du skal først lære hele processen at kende. Derfor jeg foreslår at starte roligt ud og så senere prøve mere avancerede metoder når du har lært dine planter at kende samt forstået de diverse stadier 100% med førstehåndserfaring.
Håber du forstod pointen bag min post. Det er ikke for at skræmme dig til at stille flere spørgsmål, for du er somend velkommen til at stille alle dem du vil, ligemeget hvor dumt det så end lyder.
Men hvis din utålmodighed igen viser sig, så overvej lige om det du spurgte om måske er blevet svaret på før, eller er common knowledge hvis man følger standard-guiden (CF). Hvis ikke, så kommer svaret nok på et eller andet tidspunkt.
Det bedste er sgu bare at springe ud i det og prøve en eventuel idé af man får.
Oh, og angående hvilken strain... Kender du forskel på indica, sativa og hybrider?
Hvis ikke så læs om dem... Der er simpelthen ikke andet for end bare at prøve sig frem.
Det er hårdt og der er så fandens mange, men at hjælpe dig frem til lige præcis det du kunne tænke dig, er fandens svært. Hvis ikke umuligt for os.
Læs om de forskellige standarder.
Jeg kan anbefale dig at prøve nogle stabile og gode grundsorter ud. Der er flere forslag i CF-guiden.
Men ellers bare vælg en strain du synes lyder spændende og sørg for den er beregnet til indendørs-grow.
Og det sidste:
GIB er bare et mærke. Men du tænker sikkert på en HPS (den ene slags HID). De er som sagt den bedste allround-pære. Så køb du bare sådan en...
Der tages forbehold for stavefejl og misforståelser...