Hey hey!
Så er det min tur til at stille et spørgsmål eller to.
Som tidligere skrevet, har jeg fire kager i gang med at kolonisere og på dem havde jeg tænkt mig at afprøve denne populære casingmetode:
http://www.fungifun.org/English/CasingJeg har en god sæk vermiculite og så har jeg lige købt mig en gang sphagnumtørv jeg vil mikse det op med 60/40 eller 50/50. Ifølge Fungifun-artiklen kan man nøjes med at bruge mikroovnen til at sterilisere med, så det har jeg tænkt mig at afprøve.
Jeg har valgt ikke at tilsætte kalksten, da der er uendeligt meget kalk i mit drikkevand, så jeg håber det kan hjælpe lidt på at stabilisere pH-en nogenlunde, så den ikke er alt for sur til svampene.
Før når jeg har brugt casing, har jeg ikke dunket på nogen måde, men jeg kom til at tænke på om det egentlig var en idé? Jeg plejer bare at sprøjte lidt vand på casingen for at sikre mig den holder sig fugtig hele tiden. Det har virket ok.
Næsten alle artikler jeg har læst der omhandler PF Tek og casing nævner intet om dunkning. Kun kuldechok, lys og udskiftning af luften. Så derfor har jeg aldrig skænket det en tanke.
Er det muligt/en god idé at dunke sine casings og hvis ja, er der så nogen der har et forslag til hvordan?
Ved PF Tek er det jo ret simpelt, de hænger så godt sammen pga. koloniseringen at det ikke bare smuldrer når der bliver tilsat vand.
Men jeg ved sgu ikke med casing... Undrer mig om det er muligt, eller om jeg bare fortsat skal gøre som jeg plejer: Smuldre mine PF Tek kager når de er gennemkoloniserede, fylde op med casingsubstratet i aluminumsbakker og så stille dem mørkt en gang til, indtil jeg ser en smule mycelie på toppen og så ellers give dem lys, luft og lidt kulde.
Nogen der har tanker omkring casing + dunkning?