Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 13:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 20  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ok. Jeg holder mig til kokos og vermiculite, som jeg egentlig også startede med. hehe.

Har forresten lige et nyt billede af min liquid culture. Dag 10. Synes selv at det ser ganske fornuftigt ud. :)

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hey hey!
Så er det min tur til at stille et spørgsmål eller to.

Som tidligere skrevet, har jeg fire kager i gang med at kolonisere og på dem havde jeg tænkt mig at afprøve denne populære casingmetode: http://www.fungifun.org/English/Casing

Jeg har en god sæk vermiculite og så har jeg lige købt mig en gang sphagnumtørv jeg vil mikse det op med 60/40 eller 50/50. Ifølge Fungifun-artiklen kan man nøjes med at bruge mikroovnen til at sterilisere med, så det har jeg tænkt mig at afprøve.
Jeg har valgt ikke at tilsætte kalksten, da der er uendeligt meget kalk i mit drikkevand, så jeg håber det kan hjælpe lidt på at stabilisere pH-en nogenlunde, så den ikke er alt for sur til svampene.

Før når jeg har brugt casing, har jeg ikke dunket på nogen måde, men jeg kom til at tænke på om det egentlig var en idé? Jeg plejer bare at sprøjte lidt vand på casingen for at sikre mig den holder sig fugtig hele tiden. Det har virket ok.
Næsten alle artikler jeg har læst der omhandler PF Tek og casing nævner intet om dunkning. Kun kuldechok, lys og udskiftning af luften. Så derfor har jeg aldrig skænket det en tanke.
Er det muligt/en god idé at dunke sine casings og hvis ja, er der så nogen der har et forslag til hvordan?

Ved PF Tek er det jo ret simpelt, de hænger så godt sammen pga. koloniseringen at det ikke bare smuldrer når der bliver tilsat vand.
Men jeg ved sgu ikke med casing... Undrer mig om det er muligt, eller om jeg bare fortsat skal gøre som jeg plejer: Smuldre mine PF Tek kager når de er gennemkoloniserede, fylde op med casingsubstratet i aluminumsbakker og så stille dem mørkt en gang til, indtil jeg ser en smule mycelie på toppen og så ellers give dem lys, luft og lidt kulde.

Nogen der har tanker omkring casing + dunkning?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Du kan sagtens dunke/oversvømme din casing eller "bulk" grow, og det er efter min mening den optimale måde at rehydrere på. Typisk behøver du ikke dunke nær så lang tid som ved PF tek, da casingen ret nemt bliver vandmættet. Hvis du vil lave et stort grow (stort areal og tykkelse af substratet) så er lidt overvejelser inden man går igang en god idé, netop så du undgår at det hele går i stykker som du nævner. Der er en del inspiration her: http://forums.mycotopia.net/dunking/ - bare se efter "bulk" grow teknikkerne.

Jeg er bange for det lige er gået op for mig at noget af det jeg har skrevet er forkert/forvirrende, da jeg (som jeg også skrev) har brugt pottemuld og ikke _ren_ spagnum. Så det er forkert når jeg samtidig har sagt at casing=spagnum ikke behøver pH justering. da jeg personligt ikke har testet om ren spagnum fungerer godt på den måde. Eller rettere sagt, jeg ved det ikke.

Forskellen mellem de to er: Pottemulden har en noget højere pH end ren spagnum, normalt i hvert fald kan spagnum ligge nede omkring en pH 4, mens pottemulden er oppe omkring de 6. Og den ideelle pH er omkring 7 +- et par decimaler. Hvad er pHen på dit spagnum?

Så - for en sikkerheds skyld - brug hellere almindelig pottemuld hvis du ikke vil lege med kalk og pH-strips/have-pH-meter. Det koster kun en 10-20 kr for en 20 liters pose i Netto. De har åbent i dag! Træstykker er værd at sortere fra og lige blende engang efter min mening, da man ikke kan regne med de bliver ordentligt sterile af en omgang trykkogning, og slet ikke i mikroovnen.

Så dyb beklagelse fra min side, hvis det er mig der har inspireret til det!! (og også hvis det ikke er)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg bryder lige ind. :)

Laver i hul i bunden af jeres casing kasser, så der er en form for drænings system? Eller er det bedre at lade helt vær.

Dedikeret medlem

Nul huller for mig, men der er da ikke noget i vejen for et dræningshul. Du kan jo fixe en prop der passer i med lidt silicone fx. eller gaffatape. Hvis det er med henblik på dunking så se evt den link jeg postede lige før til Ariaji, da der er en del forskellige forslag til hvordan man kan gøre det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

En lille update.

Jeg smed sporerne i d. 3 dec.

Billede

Go' lørdag. :)

Dedikeret medlem

Tillykke, det ser sgu godt ud :-)

Dedikeret medlem

BehindMind skrev:
En lille update.

Jeg smed sporerne i d. 3 dec.

Billede

Go' lørdag. :)

Nytårsupdate? :rocking:

Medlem

hey hvilke svampe kan man bruge til medicinske formål?

nogle der er kender nogle specielle egenskaber..

jeg interesserer mig meget for naturmedicin, så længe det er videskabeligt..

Dedikeret medlem

Wiki artiklen er ret god. http://en.wikipedia.org/wiki/Medicinal_mushrooms

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Schhhvamp...

Glassene er fuldt koloniseret, og de er blevet smuldret i 3 bakker, med casing lag bestående af vermiculite/kokos. De står nu og varmer sig, og venter på de første tegn myceli, så de kan komme i mit ghetto fruiting chamber.

Jeg tror at jeg opretter en tråd med mit grow, når jeg kommer hjem igen. :wink:

Dedikeret medlem

Lyder godt, BehindMind! :-)

Junior medlem

Geografisk sted: syd for oslo - nord for rom
....håber det er det rigtige sted jeg poster :D

jeg har i gennem et stykke tid dyrket svampe ved PF-metoden med succes.

har derfor opgraderet min "hobby" med en trykkoger.

har nu sækket en petriskål med agar-agar mycelium op i et glas med steriliseret vand i håb om at jeg kan inokulere nogle kager.

er der nogle som kan be- eller afkræfte mit forsøg?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvad har du gjort, siger du?

Junior medlem

undskylder lige for mit tidligere indlæg - men var en smule "træt" og kunne ikke lige finde ud af at formulere mig ordentligt

Prøver lige igen :)

trykkogte agar-agar medie (tørgær, honning, vand, agar) og efterfulgt hældte det i petriskåle. Lod skålende med indhold afkøle og stå i et par dage.

Smed de kontaminerede ud!

De "rene" agar-medier blev forsigtig oversprøjtet med mycelium-opløsning fra en steril sprøjte, der var blevet erhvervet fra et tidligere "indkøb".

Lagde dem til side i ca. grader 20 C´, i en mørk skuffe.

Petriskålene var fuldt ud koloniserede (hvide krystal lignende totter samt fine hvide strenge (som jeg har set det før på PF-kager)).

Trykkogte et glas med vand (med skår i(til at hakke myceliet i stykker med)- sprøjte og kanyle, PF-kager bestående af vermiculite/økologiske ris (havde ikke flere brune så det blev til noget andet - mener blot hvis det økologisk, skal det nok fungere - nogen som har erfaring med dette?) og lod skidtet køle af natten over.

Fandt dernæst en petriskål frem, som så meget "passende" ud - og skar forsigtigt tern i agar-mediet og smed det ned i det sterile vand med skår.

Rystede "livet" ud a glasset - indtil der flød med flager (lækker cocktail Tom Cruise) som jeg sugede op i den sterile kanyle og sprøjte.

Sprøjtede herligheden ned i min PF-kager som nu er kommet ned i den varme skuffe og ligge lunt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Medmindre du ville lave et flydende medium, så er det ikke så nødvendigt at flytte mycelien fra agar til vand til medie. Så kunne du bare have flyttet det fra agar til medie og undgået en kontaminationsrisiko, men ellers lyder det fino-fino.

Junior medlem

jeg var ikke klar over at man kunne smide agar mediet ned i pf-kagerne. Troede de skulle injiceres, da jeg gerne plejer at "forsegle" toppen af kagerne med "ren" vermiculite. hvordan skal jeg så bære mig af?

kagerne blev nøje undersøgt i går - og kunne konstatere at der var gået løjer i dem - myceliet groede udmærket, men desværre ikke som det eneste - desuden var lugten noget fæl! ved ikke om det mon kunne ligge ved risene eller om det simpelthen er gået kontamination i overgangsfasen med myceliesprøjten. Skidtet blev i hvert fald kasseret.

OM IGEN!

har såmænd også overvejet at skifte vækst mediet ud med popkorn-majs (økologiske), da jeg har fået erhvervet mig en nydelig trykkoger (tror satme det er en 13 l.).

har ivrigt ledt efter hele rugkerner, dog forgæves da jeg er alt for nærig til at betale syge overpriser for korn!

Hvad med fuglefrø - de skal vel også være økologiske...

håber i finder tiden til at svare på mine spørgsmål - mange tak på forhånd

Arla

Junior medlem

i går fik jeg smidt mine popkorn majs i blød (24 ca.), hvorefter jeg simrede dem i godt en times tid over lavt blus. drænede dem for vand gennem en viskestykke og fyldte dem i glas (2/3). For at kunne give mit mycelie mulighed for at komme af med sit co2, har jeg lavet et hul i låget og stoppet en tot polyfill, stramt ned i det. har lagt et lag tefilter på toppen af glassene inden de blev forseglet med skruelåget.

kogte skidtet i trykkoger ca. 70 min og er nu stillet til afkølning.

i morgen vil jeg prøve at tage en steril vævsprøve fra en frisk cubensis, samt prøve med noget mycelie i agarmedie tilmed en sprøjte med mycelieopløsning og sætte gang i glassene.

ser frem til at fortælle om min "kommende" succes :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
i går fik jeg smidt mine popkorn majs i blød (24 ca.), hvorefter jeg simrede dem i godt en times tid over lavt blus. drænede dem for vand gennem en viskestykke og fyldte dem i glas (2/3). For at kunne give mit mycelie mulighed for at komme af med sit co2, har jeg lavet et hul i låget og stoppet en tot polyfill, stramt ned i det. har lagt et lag tefilter på toppen af glassene inden de blev forseglet med skruelåget.

kogte skidtet i trykkoger ca. 70 min og er nu stillet til afkølning.

i morgen vil jeg prøve at tage en steril vævsprøve fra en frisk cubensis, samt prøve med noget mycelie i agarmedie tilmed en sprøjte med mycelieopløsning og sætte gang i glassene.

ser frem til at fortælle om min "kommende" succes :D

70 min i trykkogeren er ikke nok. Det bliver anbefalet at man normal trykkoger i ca. 90 min med ris,rug,fuglefrø osv. men majs skal have længere tid, jeg vil tro at 120 min skulle gøre tricket. SWIM har dyrket en del gange på majs, og hans erfaringer siger at det er mere held end forstand at kagerne kolonisere hvis man ikke sterilisere dem længere tid end normalt. :)

Mvh.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Er der nogen, der har personlige erfaring med casing frem for cakes? Efter en smule research på shroomery lader det til at være den foretrukne metode blandt garvede growere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]