Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 19:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej alle sammen, håber i kan komme med et godt råd.
Jeg har en ven som betyder meget for mig, han er virkelig som en bror for mig. Men her på det sidste tid er min ven begynde at ryge hash hverdag, det har stået på i snart 4 måneder. Har ikke vist noget rigtig til da vi kom lidt væk for hinaden da jeg skulle flytte skole og ikke havde så meget tid, jeg finder så ud af da jeg stopper på den skole og kommer i snak med ham igen at han er begyndt at ryge hverdag. Jeg blev lidt sådan jja det må du sku selv bestemme, det er ikke mit liv. Men altså nu når jeg møder ham eller vi er sammen så er han altid pisse skæv og han ikke holde en seriøst samtale med ham og har virkelig brug for en at snakke med er lidt nede pågrund af en pige. Når jeg prøver at føre en seriøst samtale så sidder han bare at griner og det provoker mig rigtig meget, så nu har jeg valgt at ligge ham på is efter sidste gang hvor vandet gik over.
Men altså ja jeg bekymre mig sku for ham, han er altid været god i skole og nu falder han karakter og han begynder så småt at være ligeglad med alle, de handler bare kun om hans skide hash. Jeg prøvet for snakket lidt med ham om at han måske skulle trippe lidt ned, men altså så sidder han bare at griner af mig og for mig til at lyde som en idoit og begynder at køre på mig med mit forbrug af amf og coke. Men altså der kan overhovedet ikke sammenlignes da jeg gør det til fester og når jeg er i byen.
Ja det kan godt være at jeg måske er lidt dobbel da jeg også selv ryge hash og tage andre stoffer, men jeg vil bare have det skal gå drengen godt og han ikke ender ude i noget han ikke kan komme ud af.
Håber nogle kan hjælpe Hilsen Jonas

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er på ingen måde dobbeltmoralsk, hvis dit forbrug, er, som du selv beskriver det, et forbrug og hvor hans tilsyneladende er et misbrug (hvor han gør det for ofte, og det går ud over hans skolegang, sociale kompetencer og meget andet). Men dette er ikke en diskussion om forbrug kontra misbrug. Du vil gerne hjælpe din ven, da du mener, han har et problem. Dette er første skridt. Men man skal også lige tænke over, om han selv forstår, han har et problem, eller om han rent faktisk har et? Udfra dine udtalelser i dit indlæg, går jeg ud fra, vi har at gøre med en person, der er begyndt at ryge cannabis dagligt. Du mener, det skader hans forhold til dig (og andre?). Der er mange måder, man kan gribe dette an på, og her på siden er der sikkert mange, der har stået i lignende situationer. Jeg har dog stået i den modsatte grøft. Jeg har nemlig stået i selve misbruget. Venner kunne ikke diskutere det med mig (det skal siges, vi her snakker langvarigt benzodiazepin-misbrug, hvilket selvfølgelig ikke er helt sammenligneligt), for jeg var overbevist om, at benzodiazepiner var til stor gavn for mig. Jeg kunne pludselig gå på gaden uden at være angst og sådan. Din ven oplever måske, hans problemer (hvis han har disse) eller kedsomhed forsvinder, når han ryger hash. Foreslå ham aktiviteter i kan deltage sammen i, hvor der ikke ryges. Sig, du er lidt bekymret, men det er hans eget valg. Derudover er det vigtigt at sige, han skader sit forhold til dig med sit forbrug. Få en konstruktiv diskussion i gang, og vis ham, du bare prøver at hjælpe.

En af mine venner prøvede at hjælpe mig, men gik for hårdt til den og ødelagde blot det hele for ham selv og jeg. Så tag det hele lidt ad gangen og se, hvordan det udarter sig. Forhør evt. om situationer, der opstår i forbindelse med denne sag her på boardet. Her er masser af flinke mennesker, der glædeligt vil hjælpe. :)

Medlem

Altså min ven han har den del problemer med familien, hans far ikke lige været den bedste far og hans mor lider af en form for sygdom der gør hun ikke kan arbejde. Ved det har taget hårdt på ham, især når hans mor har lånt penge af ham. Forstår jeg godt det kan være hårdt og ville selv blive ked af det vis jeg skulle se min mor på den måde. Men altså da jeg snakket med ham sidste gang hvor det endte med at jeg blev sur og provoketet der begyndte jeg at komme ind på det om det var problemer han flygtet fra. Han sagde at det ikke var derfor, det var fordi han syntes det var fedt længere var den ikke, ved bare ikke hvor meget jeg skal tro på den. Jeg tror ikke han ved at han har et misbrug, men det har han. Har set når han ikke lige har fået en morgen fed, det var timelig uhyggeligt at se på og jeg måtte gå ud af legeligheden, for det var ikke til at holde ud. Han rystet over hele kroppen, begynde at snakke rigtigt hurtigt og blev nærmest rastløs, da jeg så det blev jeg enig med mig selv om at han har et problem.
Når jeg prøver at få en diskussion op om hans problem så for han det til at lyde som mig det er mig der er idioten og jeg bliver vildt provokeret, for han sidder at grinerne af mig når jeg faktisk bare vil hjælpe ham. Jeg følger bare vis han forsætter sådan så går det udover vores venskab for vil ikke accepter at jeg skal følge mig som en idiot når jeg bare vil hjælpe.

Jeg har lagt mærke til at mennesker her inde er meget flinke og det er også derfor jeg søger råd her inde :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er ufattelig mange måder, man kan gribe netop din sag an på. Men det er vigtigst, du frem for alt forstår, hvordan han vil reagere i forskellige situationer evt. i en debat / diskussion om hans forbrug. Man kunne også lade andre venner eller familie involvere, men igen kan dette også skabe flere problemer, end det løser. Jeg vil dog tro, at hvis du viser venlighed, tolerance og lytter til ham, så kan du / I langsomt arbejde jer frem til en diskussion om hvorvidt, cannabis(mis)bruget har taget overhånd. Han flygter sandsynligvis fra sine problemer. Disse skal han have hjælp for. Helst gennem professionelle som psykologer og psykiatere, men også gerne gennem andre med stor erfaring og viden herom.

Jeg har desværre svært ved at komme i tanke om mere, der burde kunne hjælpe, netop fordi det kan være så kompliceret, og det kan udarte sig på flere forskellige måder både positivt og negativt. Jeg vil håbe, der er nogle andre, der vil bidrage til tråden. Brugere, der selv har stået i samme situation som dig.

Held og lykke med det!

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Som en anden også har skrevet så prøv at hive ham med ud til forskellige aktiviteter.
Det vil muligvis stimulere ham til at ændre lidt på visse aspekter af hans liv - inaktivitet er virkelig ikke sagen hvis man skal stoppe eller skære ned på et hashmisbrug.
Men i det lange løb er det HANS valg om han vil tage sig sammen, hvis du presser ham for voldsomt på den forkerte måde risikerer du at skubbe ham fra dig og det vil slet ikke hjælpe ham.
At han bare sidder og griner når du prøver at snakke fornuftigt med ham er dog ikke et godt tegn, det lyder af seriøs fornægtelse.
Prøv evt. at hooke ham op med en sød pige som ikke ryger hvis det er muligt - tøser er også en fin motivation til at stoppe.

Medlem

Sorry jeg ikke har været aktiv de sidste dage, er nemlig lige begyndt i skole igen :)

I skal have tak for jeres råd, jeg har en lille update.

Her igår fik jeg haft i ham min ven, det har snart været 2 uger siden vi rigtig har snakket sammen. Det var så ham som ringet til mig fordi han skulle have hjælp til en skole opgave. Jeg gik over til ham og havde en god følelse i kroppen, for nu ville jeg banke nogle ting i hovedet på ham.
Da jeg kom op hos ham hvor han igang med sin opgave og det varmet mig på en måde at jeg så ham lave noget og ikke være skæv, vi begyndte at lave på opgaven og vi havde det rigtig fed, grinet og fik snakket om en masse ting, vi glemte næsten opgaven. Nolge timer senere var vi sådan færdige og vi lavet noget mad og røg en smøg, da vi begyndte at spise så spurgte ham mig om jeg ville ryge med på en joint, hele den glade følelse jeg havdet forsvandt og jeg tænkte bare WTF. Jeg begynde at starte en diskussion og prøvet at komme ind på livet af ham, denne her gang var det helt anderledes vi kunne snakke om alt og til sidst sagde han til mig at han gerne vil trippe ned eller helt stoppe. Han begyndte at græde og sagde alle muligt ting som gik lige i hjertet på mig, det lyd virkelig som han gerne vil stoppe nu. Håber han holder fast i den beslutning

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Han skal være glad for han har en ven som dig.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
Hold fast i ham og følg op på den samtale i har haft, men husk at et komplet rygestop ikke kommer fra dag til dag og at det tager lang tid.
Prøv at være der for ham osv, det vil højst sandsynligt gøre jeres venskab endnu mere solidt.
Lykke til og en stor thumps up herfra!

Junior medlem

det din ven er igang med der, er præcis det jeg gjorde..
det endte med at jeg misted min bedsteven & en af mine gode venner stak mig med jeg røg hash & tog amf, såé nu er jeg endt påé et misbuger center & har ikk røget i to uger, skal dog i weekenden, selvom jeg skal testes om lidt.
men jeg valgte også hash frem for venner, droppet/glemte aftaler for at ryge hash, istedet for at bruge pengene påé tøj, brugte jeg det påé hash.
men hold fast i din ven selvom han er såé sindsyg fuckt i hoved, som jeg os var. men misted min bedsteven & det fortryder jeg såé meget, ville lave det om vis jeg ku.
men nu har jeg det bare sådan, nu kan det hele sku da os være lige meget, nu får jeg ikk min bedsteven tilbage også må jeg jo bare prøve at snyde til den der test, vis jeg havde haft min ven nu, havde jeg ikk tænkt mig og ryge hash eller tage amf, vis personen ikk vil ha det.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
xganjamanx skrev:
men nu har jeg det bare sådan, nu kan det hele sku da os være lige meget, nu får jeg ikk min bedsteven tilbage også må jeg jo bare prøve at snyde til den der test, vis jeg havde haft min ven nu, havde jeg ikk tænkt mig og ryge hash eller tage amf, vis personen ikk vil ha det.

Ja undskyld jeg siger det, men den der holdning er da bare SÅ offer-rolle-agtig. "Ja, min ven har forladt mig, så nu går jeg bare ned!"
Come on, Dramaqueen! Tag ansvar for dit eget liv, istedet for at skubbe skylden for dit fald over på din ven. DU har valgt at blive misbruger, og din ven har en sund rygrad, som gør at han siger fra over for dig! Tag skylden på dine skuldrer, og tag din vens afvisning som et wake up call om, at det er på tide at tage dig sammen.

Der er folk som kommer så langt ud, at de tager deres liv, for at "straffe" alle de venner som gennem tiden gik fra dem. Der ønsker du vel ikke at havne vel? Det er svagt og patetisk.

Når det er sagt, ved jeg godt at det ikke er nemt, når man mister nogen man holder af, og man skal også pleje sin selvmedlidenhed -til en vis grad. Men brug den konstruktivt, til at give dig selv den opbakning og forståelse du har så hårdt brug for. Aksepter hvor du står, og vær så glad for de fremskridt du tager. Sig til dig selv, at din selvmedlidenhed, og mindreværd ikke skal få bugt med dig, så du går ned.

Og til trådstarter: Det er rigtig flot at du ønsker at hjælpe din ven, og ikke bare lader ham være. Men det er nok vigtigt at du til dels også aksepterer at han ryger lidt, for ellers vil han bare lukke helt i for dig. Hold fast i de konstruktive samtaler, og vær den, han føler han kan betro sig til.

Hilsen Fanny

Medlem

I skal virkelig have tak for jeres råd, det varmer mig meget ;)

Men ja altså jeg ved godt at jeg bliver nåd til at accepter at han ryger lidt, og har jeg hellere ikke noget imod. Men altså at jeg skal se på min ven som jeg ser som min bror være skæv hver gang det er ikke særlig fedt. At han ryger en lørdag aften kan jeg ikke sige noget til da jeg selv godt kan li at dope mig selv til fester. Men når jeg kan se det skader på ham og at han har et misbrug så vil jeg gerne hjælpe ham, der er jo ingen som ønsker et andet menneske et misbrug.
Jeg bliver nåd til at se i øjnene det bliver en hård kamp både for mig og selv ham vis jeg skal tale ham til fornuft, men vil gerne kæmpe den kamp om så den bliver tabt eller vundet.
Jeg er udemærket klar over at man ikke bare stopper for den ene dag til den anden, men altså vis han bare startet med at trippe ned så er det jo en fremgang.
Men endnu engang i skal have tak for jeres råd. End til videre kan jeg sige at hans ryge stop ikke lige frem går den rigtige vej selvom vi havde fået en god snak. Men vælger at stå fast i min beslutning om at jeg vil hjælpe ham.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Bubber skrev:
Han skal være glad for han har en ven som dig.

Alle burde ha sådan en ven..... :)

PLUR

Medlem

Tak for jeres ros alle sammen det varmer sku meget ;)

Junior medlem

til Fanny: ville overhoved iik ha det til at lyde som om det var min vens skyld, for ved 100 % godt at det var min skyld, jeg ku jo bare la vær med at ryge eller tage noget.. mente bare at nu har jeg stort set kun venner tilbage som ryger & sniffer, & vis jeg stopper mister jeg os de venner, vis jeg havde haft min bedsteven, ku jeg støtte mig op af ham. men forstår fandme godt han iik gad mig mer. men nu hvor jeg har læst det igemmen jeg har skrevt, kan jeg godt se det slet iik hænger sammen med det jeg endeligt mente.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
xganjamanx@ Ja, jeg kan godt se, at det er en ond spiral at havne i, at miste sine "sunde" venner når man ryger meget, så man kun sidder tilbage med ryger-vennerne. Måske kunne du kontakte din gamle ven, og sige at du ikke vil ryge når du er sammen med ham? Sig til ham, at jeres venskab er vigtigt for dig, fordi I laver andre ting sammen end bare at stene.
Det kunne også være at der var andre af dine ryger-venner, som ønskede at komme ud af det, så I måske kunne tage hinanden under armen og hjælpe hinanden til at holde op, eller i hverfald nedsætte forbruget.

Hilsen Fanny

Medlem

Det er ikke hashen der påvirker ham på denne måde, kan dog godt være fordi han har nogle problemer med familien.
Tror mest på at det er fordi han tager andre stoffer, hvis han endelig gør, så er det ikke bare weekender men i hverdage. Da jeg var meget ung røg jeg ud i et mindre stofmisbrug af amf hvor vi tog det 1 uge i træk, spiste og sov også kørte vi igen. Denne metode gjorde mig blød i bolden og ligeglad. Da mine forældre opdagede det, efter en rigtig god kammerat stak mig( Der skal lige siges at vi stadig er herre gode venner og at jeg har takket ham et utal af gange !), gav min mor mig en bog omkring dette. I bogen stod der noget ala denne dur : " I dit hjerte har du en stjerne, for hver gang du tager et stof( I mit tilfælde amf. ) så slider det stjernen ned, jo mere slidt stjernen bliver, jo mere ligeglad bliver du med alting." Når jeg tænker tilbage på dette kan jeg kun give denne bog ret!

Ved ikke hvordan det jeg har skrevet skulle hjælpe dig, håber dog at du måske kan bruge det. Evt. til at forklare din ven hvad det er der sker oppe i skalden på ham !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]