zoede skrev:
Jeg ville passe meget på hvis jeg var dig ang. kol det er ikke at spøge med, min mormor havde det og var utrolig syg og så forfærdelig ud, desværre gik hun bort af en alder af 57.

Min egen mormor fik også konstateret KOL for 6-7 år siden og havde en meget begrænset lungekapacitet deraf. Staklen blev ekstremt pustefuld (for at holde os til det bornholmske ord for forpustet) og man kunne se at det var et problem for hende at røre sig mere end et par skridt ad gangen.
Det var ikke anstændigt for en ellers åndsfrisk dame, men fik en ende for 1½ år siden da hun døde af lungekræft 80 år gammel.
RIP kære mormor!
Nå....cut to the chase! Jeg stoppede selv med at ryge smøger for ca. 12 år siden, da det simpelthen var blevet for dyrt både at ryge tjald, feste igennem på sprut og amf den halve uge, samt også at ryge smøger - på SU - så jeg kvittede det mest oplagte og det som kvitterede med den mindste fornøjelse, nemlig smøgerne.
Tobaksvanen jeg havde tillagt mig, var selvfølgelig svær at kvitte i starten og de næste to år var jeg da også festryger i weekenden, når den stod på øl og festivitas, men efterhånden som tiden gik, blev det mindre og mindre og til sidst "glemte" jeg rent faktisk at ryge smøger. Da jeg endelig fik tændt en smøg, så smagte det bare af helvede til.
I starten af rygestoppet - i hverdagene, havde jeg også nogle problemer med at overbevise mig selv om det var det rigtige. Efter et bonghovede eller flere var en smøg fænomenal god. Men den midlertidige kur var blot at ryge flere bonghoveder end normalt, så jeg undgik at ryge smøger. Jeg behøver nok ikke at sige at det var en temmelig stenet periode af mit liv LOL - men jeg fik kvittet smøgerne.
Der er lavet undersøgelser, der ikke kan påvise en sammenhæng mellem hashrygning og lungekræft.
http://www.scienceblog.com/cms/marijuan ... 18538.htmlhttp://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 193338.htmSøg og du skal finde flere links

Derimod er alm. tobaksrygning uden tvivl en killer i denne sammenhæng. Så det er tilsyneladende en win/win at kvitte smøgerne!
Jeg kan ikke rigtig komme med HR angående hashrygning, andet end at du skal holde dig til joints og undgå banger og bonger hvor man suger sig helt blå i hovedet, samt at riste smøgerne tilstrækkeligt!
Man skulle tro at jeg var mere udsat for at hoste, når jeg ryger joints ift. folk som også ryger smøger. Men det forholder sig dog anderledes. Jeg har bekendte som, mere eller mindre, hoster som en gamle stoddere, som sandsynligvis skyldes deres tobaksrygning. De hoster langt mere og har den typiske "elastik" i halsen når de hoster, som skyldes slim der løsnes. Ptui!
Jeg vil hellere lade være med at ryge, end at ryge dårlig urt/klump, men når jeg i weekenden vedligeholder mit sparsomme hashforbrug, så skal der dælme også tilsættes en vis mængde velristet tobak, for at få det hele til at gå op i en højere enhed. Det bedste ville nok være at bruge noget mindre potent, men stadigvæk velsmagende, pot til de mest potente hash-/skunktyper og dermed undgå tobakken fuldstændig, men sålænge tobakken ristes fornuftigt, så kan man sagtens trylle en delikat smagende pind frem.
Lige for tiden er jeg doven og tager bilen på job alt for ofte, men når vejret er til det, så cykler jeg både på mountain/citybike i terrænet og racerbike på landevejen. Selvom jeg ikke har ambitioner om at vinde eller iføre mig Bjarne Riis kostume, så er det meget meget få personer jeg ikke kan følge med, når jeg har go´e ben efter hverdagscykling. Så jeg føler slet ikke at den sparsomme jointrygning (med tobak) i weekenden ødelægger noget for mit helbred overhovedet...
Spørg mig ikke hvad jeg har i sinde med denne post, men synes blot at du skulle kende min historie omkring selvsamme issue!
Jeg synes dog, at du skal være realistisk med dine planer. Det er trods alt lettere at stoppe med én ting ad gangen, fremfor du skal have den dobbelt mentale udfordring i at tænke på stop med både tjald og smøger. Det gør ikke sagen lettere! Gør op med dig selv om det er fornuftigt at stoppe med begge ting samtidig!
Hellere fuldføre med én ting, fremfor at begge ryger på gulvet ud fra devisen
Less is more, hvis du forstår

Mvh
Bom Shankar