Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 02:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Bornholm
denne tråd er slettet

Senest rettet af TheRagingPussy 25 okt 2010 18:57, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Jeg ville passe meget på hvis jeg var dig ang. kol det er ikke at spøge med, min mormor havde det og var utrolig syg og så forfærdelig ud, desværre gik hun bort af en alder af 57. :(

Junior medlem
Brugeravatar

Efter hvad jeg har hørt, skulle smøgere være meget slemmere for lungerne i forhold til pot og skunk. Jeg ville kun ryge pot og skunk rent ved dit vedkommende. Ellers kan du jo altid bage dig en dejlig hashkage! Ved dog ikke helt hvad KOL er:) Held og lykke med ryge stoppet (har selv været røgfri fra smøgerne i 170 dage!)

Medlem
Brugeravatar

lager05 skrev:
Efter hvad jeg har hørt, skulle smøgere være meget slemmere for lungerne i forhold til pot og skunk. Jeg ville kun ryge pot og skunk rent ved dit vedkommende. Ellers kan du jo altid bage dig en dejlig hashkage! Ved dog ikke helt hvad KOL er:) Held og lykke med ryge stoppet (har selv været røgfri fra smøgerne i 170 dage!)

Det er rygerlunger - http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/rygelunger.htm

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
zoede skrev:
Jeg ville passe meget på hvis jeg var dig ang. kol det er ikke at spøge med, min mormor havde det og var utrolig syg og så forfærdelig ud, desværre gik hun bort af en alder af 57. :(

Min egen mormor fik også konstateret KOL for 6-7 år siden og havde en meget begrænset lungekapacitet deraf. Staklen blev ekstremt pustefuld (for at holde os til det bornholmske ord for forpustet) og man kunne se at det var et problem for hende at røre sig mere end et par skridt ad gangen.
Det var ikke anstændigt for en ellers åndsfrisk dame, men fik en ende for 1½ år siden da hun døde af lungekræft 80 år gammel.
RIP kære mormor!

Nå....cut to the chase! Jeg stoppede selv med at ryge smøger for ca. 12 år siden, da det simpelthen var blevet for dyrt både at ryge tjald, feste igennem på sprut og amf den halve uge, samt også at ryge smøger - på SU - så jeg kvittede det mest oplagte og det som kvitterede med den mindste fornøjelse, nemlig smøgerne.
Tobaksvanen jeg havde tillagt mig, var selvfølgelig svær at kvitte i starten og de næste to år var jeg da også festryger i weekenden, når den stod på øl og festivitas, men efterhånden som tiden gik, blev det mindre og mindre og til sidst "glemte" jeg rent faktisk at ryge smøger. Da jeg endelig fik tændt en smøg, så smagte det bare af helvede til.
I starten af rygestoppet - i hverdagene, havde jeg også nogle problemer med at overbevise mig selv om det var det rigtige. Efter et bonghovede eller flere var en smøg fænomenal god. Men den midlertidige kur var blot at ryge flere bonghoveder end normalt, så jeg undgik at ryge smøger. Jeg behøver nok ikke at sige at det var en temmelig stenet periode af mit liv LOL - men jeg fik kvittet smøgerne.

Der er lavet undersøgelser, der ikke kan påvise en sammenhæng mellem hashrygning og lungekræft.
http://www.scienceblog.com/cms/marijuan ... 18538.html
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 193338.htm
Søg og du skal finde flere links ;)

Derimod er alm. tobaksrygning uden tvivl en killer i denne sammenhæng. Så det er tilsyneladende en win/win at kvitte smøgerne!

Jeg kan ikke rigtig komme med HR angående hashrygning, andet end at du skal holde dig til joints og undgå banger og bonger hvor man suger sig helt blå i hovedet, samt at riste smøgerne tilstrækkeligt!
Man skulle tro at jeg var mere udsat for at hoste, når jeg ryger joints ift. folk som også ryger smøger. Men det forholder sig dog anderledes. Jeg har bekendte som, mere eller mindre, hoster som en gamle stoddere, som sandsynligvis skyldes deres tobaksrygning. De hoster langt mere og har den typiske "elastik" i halsen når de hoster, som skyldes slim der løsnes. Ptui!
Jeg vil hellere lade være med at ryge, end at ryge dårlig urt/klump, men når jeg i weekenden vedligeholder mit sparsomme hashforbrug, så skal der dælme også tilsættes en vis mængde velristet tobak, for at få det hele til at gå op i en højere enhed. Det bedste ville nok være at bruge noget mindre potent, men stadigvæk velsmagende, pot til de mest potente hash-/skunktyper og dermed undgå tobakken fuldstændig, men sålænge tobakken ristes fornuftigt, så kan man sagtens trylle en delikat smagende pind frem.

Lige for tiden er jeg doven og tager bilen på job alt for ofte, men når vejret er til det, så cykler jeg både på mountain/citybike i terrænet og racerbike på landevejen. Selvom jeg ikke har ambitioner om at vinde eller iføre mig Bjarne Riis kostume, så er det meget meget få personer jeg ikke kan følge med, når jeg har go´e ben efter hverdagscykling. Så jeg føler slet ikke at den sparsomme jointrygning (med tobak) i weekenden ødelægger noget for mit helbred overhovedet...

Spørg mig ikke hvad jeg har i sinde med denne post, men synes blot at du skulle kende min historie omkring selvsamme issue!

Jeg synes dog, at du skal være realistisk med dine planer. Det er trods alt lettere at stoppe med én ting ad gangen, fremfor du skal have den dobbelt mentale udfordring i at tænke på stop med både tjald og smøger. Det gør ikke sagen lettere! Gør op med dig selv om det er fornuftigt at stoppe med begge ting samtidig!
Hellere fuldføre med én ting, fremfor at begge ryger på gulvet ud fra devisen Less is more, hvis du forstår ;)

Mvh

Bom Shankar

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Dengang jeg skulle stoppe med smøgerne for 1½ år siden, begyndte jeg kort sagt bare at ryge en del flere joints. Det virkede super godt for mig, men det kan nok ikke anbefales som generel HR! Hvis du på et tidspunkt ligger rigtig syg, så brug muligheden for at stoppe med smøgerne, da jeg i hvert fald ikke havde overskud eller lyst til en smøg efter en god lang ferie i sengen med rigtig høj feber mm. Da jeg på 5. dagen havde fået det lidt bedre, tænkte jeg "hvis jeg kunne klare 4 dage uden smøger, så kan jeg også klare 5" og det virkede helt fortræffeligt for mig. Havde godtnok en smule lyst til en smøg de første 14 dage, men den trang forsvandt langsomt igen. Har prøvet flere gange med nicotin tyggegummi, men det eneste der virkede for mig var en kold tyrker.

Held og lykke med smøgerne :)

Moderator
Brugeravatar

HR-lungeråd mht. hashrygningen, vil jeg, som du også selv siger, sige vaporizer, men generelt så gælder det om at ryge så lidt materiale som muligt, og samtidige blive lige så skæv.
- Køb skunk og hash af bedre kvalitet (topkvalitet), og put mindre af både dét og tobak i, end du ellers ville i dine joints.
- Rul ét-lags.
- Ryg hash/nol/ice rent på skærm på pibe (Jeg ville eventuelt overveje en Bubbler som pibe pga. vandrensningen).
- Husk at holde pauser engang imellem, samt at skifte imellem det du ryger, for at nedbringe tollerencen generelt og overfor en bestemt cannabiodsammensætning.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg døjer med meget af det samme som du selv, og min speciallæge i allergi har specifik sagt at hash er okay, og i nogle tilfælde gavnligt for bl.a. astmatisk bronkitis. I præcis hvilket omfang det så er i orden at ryge cannabis ved jeg ikke, men du kunne jo overveje at investere i alternativt rygeudstyr som f.eks. en vaporizer - så behøver du ikke at ryge det i tobak, plus du bliver fri for de skadevirkninger der er ved rygning (når man brænder noget og indånder det er der ALTID en øget chance for at udvikle kræft - vaporizeren opheder blot potten til de aktive stoffer bliver frigivet, og så inhalerer du det som damp). En anden mulighed hvis du ikke er forhippet på at RYGE cannabis er jo madlavning med stoffet i, hvilket altid er fornøjeligt!

Medlem

Her et par opridsninger fra Malkavians cannabismyter (link):

* "Enhver form for rygning er farlig pga. røgen og dens indhold af CO (carbonmonoxid) og diverse forbrændingsstoffer, der regnes for at være kræftfremkaldende"
* "storrygende cannabisbrugere" (..) "løber som alle andre storrygere risikoen for irritation af luftvejene, kronisk bronkitis, rygerlunger, måske øget risiko for kræft"
* Tilsyneladende giver *ren* røget cannabis ikke øget sandsynlighed for lungekræft

Det var lige sådan overordnet - tjek selv siden, og undersøg kilderne.

Man kan opsætte følgende kategorier for indtag af cannabis:

(A) Rygning af cannabis iblandet tobak i joints, bong etc.
(B) Rygning af rent cannabisprodukt [1] på bong, pibe
(C) Rygning af rent cannabisprodukt [1] i vaporizer
(D) Spisning af cannabis

[1] : Såsom potent hash/skunk

Fordele ved at fortsætte rygningen:
- Nemmere at tage del i social rygning, kræver ikke specielt udstyr / nye vaner / færdigheder
- "Den der fornemmelse", tilfredsstillelsen ved at ryge

Konsekvenser ved at fortsætte rygningen
- Rygning = snavs til lungerne = øget irritation og belastning af dine lunger (A+B)
- Risiko for udvikling af lungekræft (A)
- Risiko for udvikling af KOL, eller "hold-kæft-hvor-er-det-hårdt-at-gå-op-af-den-trappe-her"-syndrom. (A+B)
- Andre risici ved rygning såsom konsekvenser for hjerte- og blodomløb (ved A - det kan også nemt blive håndgribeligt nok)

Afvejningen af risiko kontra fordele må være op til dig.

Jeg har selv mærket til trykken for brystet og forpustelse ved almindelig tobaksrygning, og kunne så småt mærke hvor det bar hen af. Så, det lyder som en rigtig god idé at stoppe med tobaksrygningen, som du har planlagt. Jeg har selv gjort det, og det giver kun fordele. Og glem i øvrigt det sociale aspekt i det, det er en myte. Du kan være ligeså selskabelig med en flaske Whiskey i hånden :P

Mit bud: Jeg vil kalde det selvbedrag at tro på at du kan fortsætte med indtagelsesmetode A, med den allergi-lidelse du har. Er det dét værd? Derfor må B og især C og D være klart at foretrække, selvom B stadig indebærer rygning, der kan være skadelig for dine lunger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
* Tilsyneladende giver *ren* røget cannabis ikke øget sandsynlighed for lungekræft

Det er overhovedet ikke for at beklikke Malkavians arbejde eller rapporterne bag, men det er altså blevet bevist nok gange at hvis man indånder (eller spiser) noget der er brændt, øges chancen for kræft og vejrtrækningsproblemer. Det er præcis ligeså farligt at stå ved et bål udenfor som det er at ryge en potjoint, hvilket vil sige: ikke særligt meget. Min pointe er bare at det altid skader lidt at ryge noget, hvorfor der findes andre indtagelsesmuligheder hvis det nu generer en.

Medlem

Sand nok pointe, Tias.

Medlem

Tias skrev:
Citat:

Det er overhovedet ikke for at beklikke Malkavians arbejde eller rapporterne bag, men det er altså blevet bevist nok gange at hvis man indånder (eller spiser) noget der er brændt, øges chancen for kræft og vejrtrækningsproblemer. Det er præcis ligeså farligt at stå ved et bål udenfor som det er at ryge en potjoint, hvilket vil sige: ikke særligt meget. Min pointe er bare at det altid skader lidt at ryge noget, hvorfor der findes andre indtagelsesmuligheder hvis det nu generer en.

'Chancen for kræft og vejrtrækningsproblemer'
- Du mener vel risiko?

Siger du også 'Imorgen er der risiko for, at jeg vinder i lotto', nej vel? :p

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil også anbefale dig kun at ryge det bedste du kan få fat i, da du så skal ryge mindre for at opnå den ønskede effekt.
Vaporizerer er tit ret nemme at ødelægge og ikke så gode at slæbe med rundt. Så jeg vil anbefale dig at købe en pibe som fx den her:
http://www.weedsthatplease.com/images/pipes2for24.jpg
sætte en rist af merskum eller jern i, også kun ryge rent i fremtiden. Personligt ville jeg undgå pot da man skal ryge rimeligt mange hvæs for at blive skæv og istedet bare ryge hash.
Da jeg selv havde sådan en kunne jeg trods en daglig konsumering af 8-15 stærke hash joints, fint blive skæv af 0.1-0.2 gram i sådan en.
Fordelen ved den slags piber er at de også kan bruges til skunk&pot men nogen inklusiv mig vil mene det ødelægger smagen i piben men de er som alt glas nemme at rengøre.
Min egen oplevelse er at når du er vant at til at ryge god hash, ikke gider at ryge pot,standard etc da effekt og smag ikke just er noget at råbe hurra for.
Hvis du godt kan lide at ryge hash og bliver vild med at ryge det rent kan jeg varmt anbefale en gipsy pibe:
http://www.smokerama.co.uk/images/japan ... d_pipe.jpg
Jeg ville selv købe en med merskumhoved men jeg kunne ikke lige finde et billed af sådan en.

Edit: Selvom mange nok vil anbefale at ryge på bong/vandpibe pga vandrensningen er min egen oplevelse at i perioder hvor jeg ryger bong tager min egen hoste meget til og jeg
får en helvedes masse slim i lungerne.

Junior medlem
Brugeravatar

Der er jeg dog helt uenig. Pot og skunk ville være meget bedre for dine lunger i forhold til joints med tobak. Og man kan også godt få godt stærkt pot der smager fantastisk og giver en dejlig rus. Så mit råd ville være at undgå joints med tobak i så meget du kan. Hvis du evt havde mulighed for det, ville det være nice at kunne plante selv da hjemme lavedet pot og skunk meget ofte er stærkere end det meste du kan få på gaden og staden:) Jeg tror dog ikke at hvis du fyrrede op for en enkelt hash joint eller 2 engang imellem ville dræbe dig. Men man skal tænke meget mere over hvad du ryger.
Hvis du insisterer på at ryge joints med tobak, ville jeg personligt personligt fjerne nikotinen fra tobakken ved hjælp af vandet. Dette er meget effektivt eftersom man kan få alt nikotinnen ud af det. Du kan let finde en guide her på forummet
God ryger herfra!

Medlem

Tak for de gode råd alle sammen

Senest rettet af TheRagingPussy 25 okt 2010 18:57, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Held og lykke med forehavendet - jeg håber du finder en løsning du bliver tilfreds med i længden, og som også tilgodeser dine lunger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er selv rigtig træt af at ryge tobak og joints i det hele taget. Jeg vil prøve at skære ned på hvor meget afbrændt tobak/cannabis jeg ryger og så i stedet bruge en vaporizer.
Her i næste uge tager jeg til Tyskland og kigger på et par stykker.

Selve rygningen tror jeg godt jeg kan undvære, så længe jeg slipper for at kæmpe med tobaksrøg og sur aske.

Medlem

Jeg holdt tobaksstoppet i to dage, og er så kommet til at ryge to smøger idag pga. nogle problemer med kæresten. Hun ryger næsten ikke, og lovede at stoppe sammen med mig, fordi jeg er helt neurotisk med andre folk der lugter af røg når jeg er på rygestop. Hun valgte så at ryge idag, hvilket irriterede mig grufuldt. jeg sagde til hende at enten stopper du, eller også begynder jeg igen. Jeg fortalte også at jeg ikke vil kunne have en kæreste der ryger, i det første stykke tid efter stoppet, hvilket resulterede i at hun blev mega sur og sagde jeg ikke skulle bestemme over hende.

Jeg har stadig tænkt mig at overholde rygestoppet, da jeg er røv nervøs for mit helbred. Trods min unge alder, føler jeg allerede at mine lunger er dårlige. Siden niende klasse, har jeg døjet med hoste osv. når jeg er blevet forpustet. Jeg hoster tit slim op, selvom jeg ikke er syg og er bange for at mine lunger allerede er ødelagt. Hvor meget rygerhoste er egentlig normalt at have i min alder? Hvor meget hoster i andre rygere, og er det med slim eller uden? Jeg har også røget dårlig hash i en overgang, hvilket idag gør mig ekstremt nervøs for lungeskader og den slags. Puha, jeg er helt rundt på gulvet. Jeg er simpelthen for ung til det her ...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror min situation er være end din, og jeg er yngre. Om aftenen når jeg skal sove, har jeg det nogle gange som om at jeg ikke kan trække vejret pga. for meget slim i halsen. Mine lunger gør konstant ondt og jeg hoster slim op hele dagen, flere gange i træk af gangen. Nasty shit. Måske du føler dig mere tryg i din situation nu, who knows.

Medlem

Hvis din kæreste føler sig presset/overtalt til at stoppe sin egen rygning (hvilket hun mildest talt ikke virker specielt motiveret for), er det ikke noget hverken hun eller du får noget ud af. I øvrigt må du vænne dig til at andre ryger i nærheden af dig, selvom du selv stopper. Sådan vil det bare være, punktum.

Husk at det her er din helt personlige beslutning, og hvis du virkelig ønsker at stoppe tobaksrygningen, så vil det også ske. Derudover er min indgangsvinkel, at jeg blot står med endnu et problem, hvis jeg grundet pres og stress personligt/socialt/arbejdsmæssigt starter med at ryge tobak igen. Og det er jo hvad tobaksrygning er - endnu et problem, som oven i resten af stressfaktorerne i éns liv, bliver til en større og større bunke bekymringer.

Jeg har allerede opstillet for og imod punkter. Prøv at se på dem igen, og sammenstil det med at du er røv nervøs for dit helbred, og føler at dine lunger er dårlige.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]