Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 06:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Dette er mit lille bidrrag til en så god side den allerede har hjulpet mig op til flere gange!

Dette handler om udtrapning af opiat misbrug (heroin osv). jeg bruger metadon i dette eksempel, men andet kan også bruges (subuxone fks).

Dette er et indlæg jeg både skriver for at hjælpe mig selv, og så ku det måske i sidste ende hjælpe en anden, så det bliver både lidt en guide til nedtrapning og log. prøver at holde guide delen i det første indlæg, og loggen om mit fremskridt/tilbageskridt/listeskridt/løben/falden og alt slags gangart i de næste indlæg.

Det er dog vigtigt alle laver en plan der passer til dem og i deres tempo, hele grunden til at nedtrappe og ikke tage en kold tyrker, er at man har det så godt man kan fungere i verdagen.

Gode tips:
* Hold dig aktiv! (motion, aktivitet, og vær social!)
* Husk at spise og drikke rigeligt! - Selv om det kan være svært
* Varme bade kan hjælpe, evt karbad.
* Underholdning, film, spil, evt hobby.
* Snak med folk om det selv om det kan være svært(brug evt psy)

Hjælpemidler(medicin):
(Det er vigtigt du holder dig til din nedtrapnings plan! Og ikke misbruger din medicin)
* Opiat til nedtrapning (jeg foretrækker metadon, men subuxone/subutex er også gode)
* Benzodiazepin(evt clonazepam og diazepam da de har muskel afslappene effekt)
* Thc/Kratom/Jhw-xx/Alkohol (det kan tage en del af abstinens symtomerne, men lad være at misbruge det!)
* Imodium(selv om jeg synes det er for dyrt, men til slutningen kan det være effektivt)
* Svagt opiat til enden af nedtrapningen. (kodein eller tramadol evt)
* Multi vitaminer - men det er nu altid godt! ;)

Nedtrapnings plan:
(Dette er min plan den er ikke færdig, og alle har brug for en der passer til dem!, men med metadon sku 10% om ugen være max for mindst ubehag, plus at jeg nu har været igang lidt tid.)

(I starten tager jeg ok store bider af, men jo længere ned jeg kommer jo længere bliver jeg på den dose, og når det er ved at være i enden supplere jeg nok med nogle benzo'er)

her er næste uge sådan mere eller mindre:

19-01-2010: 5mg Metadon.
20-01-2010: 5mg Metadon.
21-01-2010: 5mg Metadon.
22-01-2010: 2.5mg Metadon.
23-01-2010: 2.5mg Metadon.
24-01-2010: 2.5mg Metadon.
25-01-2010: 2.5mg Metadon.

så begynder jeg at tage det lidt langsommere

1 uge på 2mg
1 uge på 1.5-8mg måske
osv (ca 10-15% per uge).

(Listen kan og vil sikkert ændres løbene men det er altid godt at have lidt at gå efter!)

Lidt ekstra info, fact's og gejl:
* det er ikke altid godt at ryge tjald hvis man er abstinent og har det psykisk skidt, så kan det frembringe paranoia
* det er ikke alle det er en god ide at at bruge benzo'er til hjælp med, nogle kan ikke styre at lade dem ligge
* jo længere tid man bruger på at trappe ned jo mindre ubehageligt er det, men jo sværere er det også at stoppe i længden!
* det er virkelig godt at have nogle at snakke om det med! det kan ikke siges nok.
* beroligene urter, godnat/grøn te, baldrian og humle
* prøv på at have så normal en døgnrytme som muligt!
* hold dig væk fra stimulanser(kaffe, amf, kokain osv)!
* hvis du endelig falder i, så husk at tage højde for din tolerance måske ikke er så stor mere!
* falder du i, så lad også være med at binge(bruge i flere dage i træk, du er lynhurtigt tilbage hvor du startede)
* husk det er farligt at blande opiater med benzo'er(og andre depressiver) men det ved alle vi junkier vel ;)

hvis der er noget vi skal have tilføjet må i lige skrive, så skal jeg nok kigge på det!

En anden ting at overveje stærkt er også om det er værd i forhold til en uge eller to med influenza dope, det er derfor for guds skyld vigtigt at du bruger dit nedtrapnings valg til at trappe ned på! og ikke bare bliver hængene i det, pointen er du skal bruge det til at stoppe med!

:wink:

Senest rettet af emingos 26 jan 2010 13:40, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fantastisk indlæg. Det er dejligt at se, folk forsøger at hjælpe hinanden i deres misbrug.

Thumbs up!

Medlem
Brugeravatar

Mange tak! der kommer mere løbene, og så updatere jeg hvordan det går hen af vejen måske ikke alle dage men ofte da :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Rigtig god tråd, og et fantastisk stykke arbejde.

Thumbs up, emingos!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Jeg følger spændt med - og ønsker dig virkelig alt godt Emingos!!! =)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Må man høre hvordan det går? :-)

Medlem
Brugeravatar

det går faktisk rigtig godt so far, igår havde jeg det lidt skidt og var rimelig depri, ellers har det værste ved dette stop nok været kulden hehe

jeg skulle bare have holdt mig til bupe istedet da det har antidepressiv effekter i små doser, hvis bare metadon havde det ville det være perfekt :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvordan går det med det, emingos?

Medlem
Brugeravatar

havde et mindre(50mg metadon, ~250mg dope og 60mg oxy) tilbagefald her lørdag/søndag så jeg er vel stortset samme sted som sidst :/

ohh well det sker, det er bare op på hesten og igang igen og ikke binge de næste 2 uger

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
ærgeligt! men det er jo ikke verdens undergang. så længe du gør forsøget og oprigtigt ønsker at kvitte så skal det nok lykkes på et tidspunkt. held og lykke :rocking:

Junior medlem
Brugeravatar

sprød rapport men kunne godt tænke mig at høre lidt mere om hashen nu hvor jeg ihvertfald på et tidspunkt skal holde en ordenlig lang pause

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, det var da lidt ærgeligt, men i det mindste har du ikke mistet modet. Så det er jo bare at prøve igen.

Også et held og lykke herfra!

Medlem
Brugeravatar

springer dosen over i dag hvis jeg kan, så håber jeg 5mg kan holde mig imorgen og så er det bare igang igen

Medlem
Brugeravatar

er totalt broke i denne måned pga et par ekstra uventede regninger som jeg hellere ville have ud af verden med det samme, så er lidt tvunget til at trappe helt ud nu.. det er nok meget godt egenlig selv om det godt kunne være blevet mere smertefrit hvis jeg bare kunne styre det, men det har jeg sku haft lidt sværere ved end sidste gang

så nu har jeg lige metadon til ~10 dage måske lidt mere hvis jeg strækker den, og så sku jeg gerne få lidt benzo'er i næste uge så er det sku tid til at gøre noget ved det :)

imens har jeg fået mig en lille smule dope igår som jeg er ved at have fået udrydet, så springer jeg dosen over imorgen tror jeg og så ellers i gang med en ubehagelig hurtig nedtrapning

glæder mig fandme til når man ikke bliver syg mere bare fordi man ikke har fået sine opiater

god weekend alle sammen, og held og lykke til andre der er i gang med at stoppe eller tænker på det :)

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
I lige måde!
Godt at du stadig har mod på at trappe ned :D

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
emingos skrev:

her er næste uge sådan mere eller mindre:

19-01-2010: 5mg Metadon.
20-01-2010: 5mg Metadon.
21-01-2010: 5mg Metadon.
22-01-2010: 2.5mg Metadon.
23-01-2010: 2.5mg Metadon.
24-01-2010: 2.5mg Metadon.
25-01-2010: 2.5mg Metadon.

så begynder jeg at tage det lidt langsommere

1 uge på 2mg
1 uge på 1.5-8mg måske
osv (ca 10-15% per uge).

Det kunne være spændende at høre hvor store doser Methadon du startede med at tage, da du begyndte din nedtrapning.

Mine egne erfaringer med Methadon er enten en "direkte" nedtrapning hvor jeg først trappede ned fra ca. 1 gram brun heroin om dagen til ca. ½ gram, og derfra gik over til ca. 50 mg Methadon om dagen og trappede ned derfra ved at skære 5 mg ned hveranden dag.
Det er ret hardcore at skære 5 mg ned hver dag, specielt når man kommer ned omkring de 25-30 mg pr. dag. Men jeg var enormt motiveret og havde en masse overskud.

Eller en nedtrapning hvor jeg først tog en kold tyrker i 3-4 døgn, og derefter gik over på Methadon - hér har jeg startet med at tage 25-30 mg Methadon pr. dag for at dække abstinenserne, og så langsomt trappet ned derfra, ved at skære 5 mg af dags-dosis når jeg havde overskud til det.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Mine egne erfaringer med hash, alkohol, benzodiazepiner osv. er, at det ikke hjælper mig særligt godt.

Hash gør mig oftest bare mere stresset og anspændt, hvis jeg har det dårligt når jeg ryger.

Alkohol mildner abstinenserne, men hvis man har bare den mindste smule tømmermænd, så forstærker det abstinenserne utroligt meget, og det man får ud af at mildne abstinenserne er man nødt til at betale tilbage med renter når alkoholen ikke virker længere.

Benzodiazepiner virker rigtig godt, da man både bliver afslappet, rolig, lam og ligeglad. Desværre er der meget stor risiko for, at man bare bytter sit opioid-misbrug ud med et benzo-misbrug, og det er (for mit vedkommende) næsten værre at trappe ud af et benzo-misbrug end af et opioid-misbrug.
HVIS man bruger benzoer, så skal man holde doserne meget lave, og sørge for at "overvåge sig selv" og være meget påpasselig med ikke at æde en masse og blive lam og så æde endnu flere.

... Det eneste der rigtig virker (for mig) er enten en nedtrapning på opioid-stoffer, der tager størstedelen af abstinenserne, så man kan fungere i hverdagen, eller en kold tyrker, hvor man får det hele overstået på én gang.

Medlem
Brugeravatar

jeg trappede ned ligesom dig bare fra et halvt gram om dagen til omkring 150mg, så hoppede jeg over til metadon på 20mg efter et par dage ned på 15 og efter en uges tid ned på 12,5mg og så ned på 10 derfra tog det så lidt længere men der gik faktisk ikek lang tid før jeg var nede på 5 men der begyndte cravings og depressionen for alvor at sætte ind så har forhøjet min dose nogle dage til 7,5-10mg når det har været rigtig slemt, tror også jeg var lige lidt for ivrig med at komme ned i dose

men er jeg faktisk enig med dig, og det mest når man kommer ned i de små doser og skal til at tage springet at jeg bruger benzodiazepiner til hjælpemiddel, og kun som hjælpemiddel og ikke sidde og lamme sig på dem som du skriver

jeg det også selv sådan med alkohol og hash, men nogen gange kan en lille joint eller en genstand om aftenen være rimelig effektivt

Medlem
Brugeravatar

hopper over på subuxone imorgen, så trappe så langt ned jeg kan på det og så er det vist ved at være tid

er rimelig optimistisk 15mg skulle være det man plejer at trappe ned til før man skifter til subuxone og jeg er på 5mg metadon lige pt, så skulle jeg gerne få mig lidt clonazepam jeg gemmer til når jeg skal af subuxonen :)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Et sted i omegnen af KBH.
I de foreskrifter (til læger) om subuxone står der at subuxone normalt skal gives når vedkommende er nede på 20-30 (max 40) mg metadon om dagen.
24-72 timers ventetid fra sidste dose metadon til første dose subuxone - afhængigt af hvornår abstinenssymptomerne begynder at komme - normalt venter man vidst til at patienten er oppe på en 13-14 stykker på COWS-skalaen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]