Dette er mit lille bidrrag til en så god side den allerede har hjulpet mig op til flere gange!Dette handler om udtrapning af opiat misbrug (heroin osv). jeg bruger metadon i dette eksempel, men andet kan også bruges (subuxone fks).
Dette er et indlæg jeg både skriver for at hjælpe mig selv, og så ku det måske i sidste ende hjælpe en anden, så det bliver både lidt en guide til nedtrapning og log. prøver at holde guide delen i det første indlæg, og loggen om mit fremskridt/tilbageskridt/listeskridt/løben/falden og alt slags gangart i de næste indlæg.
Det er dog vigtigt alle laver en plan der passer til dem og i deres tempo, hele grunden til at nedtrappe og ikke tage en kold tyrker, er at man har det så godt man kan fungere i verdagen.
Gode tips:* Hold dig aktiv! (motion, aktivitet, og vær social!)
* Husk at spise og drikke rigeligt! - Selv om det kan være svært
* Varme bade kan hjælpe, evt karbad.
* Underholdning, film, spil, evt hobby.
* Snak med folk om det selv om det kan være svært(brug evt psy)
Hjælpemidler(medicin):(Det er vigtigt du holder dig til din nedtrapnings plan! Og ikke misbruger din medicin)* Opiat til nedtrapning (jeg foretrækker metadon, men subuxone/subutex er også gode)
* Benzodiazepin(evt clonazepam og diazepam da de har muskel afslappene effekt)
* Thc/Kratom/Jhw-xx/Alkohol (det kan tage en del af abstinens symtomerne, men lad være at misbruge det!)
* Imodium(selv om jeg synes det er for dyrt, men til slutningen kan det være effektivt)
* Svagt opiat til enden af nedtrapningen. (kodein eller tramadol evt)
* Multi vitaminer - men det er nu altid godt!
Nedtrapnings plan:(Dette er min plan den er ikke færdig, og alle har brug for en der passer til dem!, men med metadon sku 10% om ugen være max for mindst ubehag, plus at jeg nu har været igang lidt tid.)(I starten tager jeg ok store bider af, men jo længere ned jeg kommer jo længere bliver jeg på den dose, og når det er ved at være i enden supplere jeg nok med nogle benzo'er)her er næste uge sådan mere eller mindre:
19-01-2010: 5mg Metadon.
20-01-2010: 5mg Metadon.
21-01-2010: 5mg Metadon.
22-01-2010: 2.5mg Metadon.
23-01-2010: 2.5mg Metadon.
24-01-2010: 2.5mg Metadon.
25-01-2010: 2.5mg Metadon.
så begynder jeg at tage det lidt langsommere
1 uge på 2mg
1 uge på 1.5-8mg måske
osv (ca 10-15% per uge).
(Listen kan og vil sikkert ændres løbene men det er altid godt at have lidt at gå efter!)Lidt ekstra info, fact's og gejl:* det er ikke altid godt at ryge tjald hvis man er abstinent og har det psykisk skidt, så kan det frembringe paranoia
* det er ikke alle det er en god ide at at bruge benzo'er til hjælp med, nogle kan ikke styre at lade dem ligge
* jo længere tid man bruger på at trappe ned jo mindre ubehageligt er det, men jo sværere er det også at stoppe i længden!
* det er virkelig godt at have nogle at snakke om det med! det kan ikke siges nok.
* beroligene urter, godnat/grøn te, baldrian og humle
* prøv på at have så normal en døgnrytme som muligt!
* hold dig væk fra stimulanser(kaffe, amf, kokain osv)!
* hvis du endelig falder i, så husk at tage højde for din tolerance måske ikke er så stor mere!
* falder du i, så lad også være med at binge(bruge i flere dage i træk, du er lynhurtigt tilbage hvor du startede)
* husk det er farligt at blande opiater med benzo'er(og andre depressiver) men det ved alle vi junkier vel
hvis der er noget vi skal have tilføjet må i lige skrive, så skal jeg nok kigge på det!En anden ting at overveje stærkt er også om det er værd i forhold til en uge eller to med influenza dope, det er derfor for guds skyld vigtigt at du bruger dit nedtrapnings valg til at trappe ned på! og ikke bare bliver hængene i det, pointen er du skal bruge det til at stoppe med!