Nu vil jeg også lige give en balle og mit tip til topicen her?!?!
MaximumG har ret, især med hensyn til at prøve sig frem er det nemmeste. (det giver færre spørgsmål og mere erfaring)
Men med hensyn til nogle ting du har skrevet må du for mig leve i en fuldstændig omvendt verden, kan du ikke lige sende en 10 kg antistof derfra hvor du bor??
(det er meget værd her)
Du siger..
regel 1: Alt udstyr skal skaffes gratis eller fås osv. ingen udstyr Må købes. Med undtagelse af gødning og ting som er umulige at skaffe gratis
Den er nu lavet om til: regel 1. der ´SKAL´ ikke bruges penge på noget ud over jord og gødning!
Øøøøh!!!!
Jord kan skaffes OVERALT selv fra busken ved det lokale stoppested/købmand, park, mark, naboens have, o.s.v (om natten). Så er det sparet..
Hvad med lyspærer? Dem kan du skaffe gratis eller hvordan?
De kan i almindelighed klunses fra genbrugsstationen, (hvis man overhoved må klunse dem mere??) men det er ret sikkert de ikke virker.
Men hvad havde du lige planlagt her??
At en eller anden lige havde en overskuds veg/bloompære liggende og flyde der passede i en af dine mange fatninger, som du lige fiks kunne få??
Lyspærer koster min ven.
Tror ikke der er mange førstegang growers, med lavt budget har kunnet starte med at FÅ en ny pære.
Jeg tror er du heldig her, kan du finde en billig brugt i en genbrugsbutik. Som stadig er udbrændt og ikke lyser nok.
Lyspærer koster og indendørs dyrkning koster også (lidt). Færdig.
Ved ikke om du har læst guides eller ej, jeg selv har ikke det store behov for at læse dem,
men jeg har da bidt mærke i, at i de guides jeg har skimtet igennem, anbefales X antal watt og/eller lumen på en m2.
Så tippene er LÆS noget mere, tag et gennemsnit og et skridt i en retning DU mener er den helt rigtige.
Og køb så en pære du "ved" virker (læs: har en mening om)
Der ikke mange videnskabelige dokumenterede lamper til plantedyrkning, og de de er koster også derefter.
For spørger du hver enkelt herinde på psyk, vil du nok finde ud af, at der er lige så mange forskellige pærer i brug som du har sokker i skuffen.
Og hvad med og spare pengene helt på jord ved at lave en engangs investering i DWC.
(Deep Water Culture), det kræver faktisk kun en spand med låg, et dørslag med lecakugler, en luftpumpe med slange og en luftsten!
Endeligt startgebyr: Blandet gods, incl gødning (MAX) 250kr. + lys ca 250kr = en "lille" plovbasse = en mindre bytur på en måned = 3 måneders vækst før næste pengeindskud. Billigt hva´???
Dertil kræves kun vand og "gødning", og her havde du jo ikke tænkt at spare alligevel. vel??
Og lige..
Hvid plastikpose reflekterer lys med ca 80-90%
Gul plastikpose 70-80%
Held og lykke