dankdawg skrev:
Zarathustra skrev:
Det er et ret underholdende forsøg på at forsvare noget, der tydeligvis bare slet ikke hænger sammen (bring it on, Dankdawg og alle jer libertarianer-fisser derude i narko-land!

).
Det er kun et problem som det bliver stillet op i linket du henviser til, hvis man godtager præmissen. Men den nyttebetragtning som der ligger til grund for den vil mange libertarianere ikke anerkende, og derfor er det sådan set slet ikke et problem for de fleste. Man benytter ofte Lockeansk tankegang indenfor libertarianisme, men det betyder ikke at man slavisk følger hans ord som var han gud.
Der er derimod nogle helt andre grundlæggende problemer man kan tage fat på, så som hvordan man i det hele taget tilegner sig ejendom på retfærdig vis. Mange libertarianere vil sige at man i nogen grad skal 'blande sin arbejdskraft' med naturen (inspireret af Locke) men hvad betyder det egentlig? Den klassiske situation er jo den med at pisse i stillehavet..ejer man så det hele? (Nozick er i øvrigt langt bedre og kvikkere end nogen anti-libertarianer til at sætte spørgsmålstegn ved libertarianske grundantagelser...læs Anarchy, State & Utopia. Den er virkelig sjov..er det f.eks. muligt for en libertarianer at undlade at forbryde sig mod ikke-agressiionsprincippet hvis han skal forsvare sig mod en angribende tank hvorpå der er fastspændt spædbørn?

)
Til syvende og sidst er det spørgsmål som ingen kan svare på. Der findes næppe nogle perfekte systemer for hvordan vi kan indrette os, men vi lader os lede af ideer og igennem praksis finder vi ud af en løsning, og der mener jeg bestemt at libertarianismens ideer er de mest frihedsmaksimerende vi kan lade os lede af. Det er hvad jeg mener er interessant ved det.
Wow! Det lød næsten som en lille indrømmelse fra din side!(?)
Jeg ville virkelig gerne læse "Anarchy, State & Utopia", og havde faktisk spurgt min vejleder om jeg ikke kunne bruge den som pensum til min ene eksamens-opgave hér til sommer... men han mente, at jeg hellere skulle fokusere på udvidelser af det negative friheds-begreb (da emnen/interessen var "er et negativt friheds-begreb tilstrækkeligt til at beskrive fænomenet "frihed", eller er der brug for "noget mere"?") end selve fremstillingen af det negative friheds-begreb (som jeg ellers ville have brugt Nozick som hoved-eksempel på).
Men det kommer nok... det er faktisk et af de værker, der står højst på min to-read-liste.
Har du læst hans erkendelses-teori? Jeg har kun (som med hans politiske filosofi) læst (grundige) sekundær-litterære gennemgange af den, men den virker ret skarp. Hans "truth tracking"-teori omkring viden er virkelig fiks.