Magic 8-Ball skrev:
Magnetfeltet, der knytter sig til den elektriske aktivitet i ionkanalerne er ekstremt svagt, og kan kun måles med meget avanceret udstyr - det tiltrækker altså ikke noget som helst. Derudover er det noget omsonst at mene, at der er noget essentielt, der forbinder tanken om penge med rigtige penge. Der er jo ingenting, der har noget med penge at gøre i din hjerne, når du tænker penge. Det er en intern repræsentation med absolut ingen faktisk penge-essens. Det lader til, at teorien forudsætter, at enhver tanke har i sig en iboende kode, der kan afkodes af immaterialle objekter, hvorefter de to låses magnetisk sammen (eller en noget kausalt tilsvarende). Kan du ikke se en del problemer med det? Hvorledes er jeg f.eks. biologisk udviklet til at kunne neurologisk indkode elektriske signaler for Fujitsu Siemens ESPRIMO Mobile U9215, en genstand, der ikke eksisterede, da jeg blev bragt til verden? Hvordan fungerer denne tiltrækning helt præcis? Det er jo helt oplagt ikke magnetisme, da magnetismen er alt for svag til at tiltrække noget som helst. Hvorledes lader det sig gøre, at kun ting, der normalt ville kunne opnås ved hårdt arbejde, kan tiltrækkes? Jeg tror i hvert fald, at mange teenagedrenge har sendt masser af positive tanker efter Pamela Anderson, men for kun de færreste har hun ligget derhjemme senere samme aften.
Overvej i øvrigt, om ikke der er nogle meget usympatiske konsekvenser af teorien. Jeg kan regne ud, at der må være flere generationer af mennesker syd for Sahara, der simpelthen har tænkt de forkerte tanker? Kræftpatienter må ligeledes selv være uden om deres sygdom.
Jeg vil meget gerne acceptere, at positive tanker i og for sig selv er en rigtig god ting, og som tidligere nævnt at de kan bringe godt afkast. Måske kan de endda bringe de ting med sig, som man tænker på, måske fordi man fokuserer og arbejder hen i mod det. Måske kan man endda få større chance for at opnå de ting, man gerne vil have, ved at tro på The Secret - men da kun fordi man får selvtillid, der jo altid er en god ting i livet. Pointen er, at diverse obskure tiltrækningslove her er forklaringsmæssigt overflødige. Fjern hokus pokus og forsøg at lede det samme glade liv, så går det lige så godt.
Well, din bevidsthed kan jo forestille sig alle mulige ting, der tilsyneladende ikke eksisterer (feks drømme/mareridt) så hvorfor ikke også forestille sig en
Fujitsu Siemens ESPRIMO Mobile U9215? Og hvad er det helt præcist der gør, at det skal være stærk magnetisme for at tingene kan blive tiltrukket, når nu det er bevidsthedsenergier og ikke køleskabsmagneter, der er emnet?
Ligeledes handler det ikke bare om, at man skal tænke på tingene, så sker de, men nærmere, at man skal være i den rette tilstand for, at det virker. Man skal så at sige tune sig ind på universets frekvens, for at det virker. Måske derfor Pamela ikke har haft så travlt med at besøge teenagedrenge...
Jeg synes klart det mest interessante ved "the secret" er, at det lader til at virke, og hvordan det virker kan altid diskuteres, fordi svaret med allerstørste sandsynlighed ikke kan beskrives af hverken klassisk mekanik eller kvantemekanik.