Halugenlampe skrev:
Fanny skrev:
se en edderkop i øjnene..
ville det hjælpe på noget?
jeg troede sådan en angst var en projicering af primær angst.
@Halugenlampe:
Jeg kunne forestille mig, at man ved gradvis eksponering for en konkret angst (eller rettere fobi) lærer at mestre den. Det er en almindelig og rimelig effektiv adfærdspsykologisk metode. Hvis man forestiller sig, at man ved at "erobre" område for område, efterhånden kan generalisere de erfaringer, så vil jeg tro det kan hjælpe en med den primære angst.
Der er dog nogle mennesker med særlige personlighedstræk, eller problemer, der kan have svært ved overhovedet at indgå i en sådan behandling ligesom nogle ganske enkelt er så fikserede, at de opgives terapeutisk. Endelig har mange (eksempelvis personlighedsforstyrrede) ret svært ved at lære af de erfaringer de får sig. Det kan for eksempel være svært for dem, at finde "hensigtsmæssige" måder at håndtere lignende situationer på i fremtiden eller generalisere erhvervede erfaringer. Der finder selvfølgelig en naturlig læring og modenhed sted gennem livet for de mennesker, men de er ofte dyrt erhvervede (depressioner, angst, misbrug mm.). Jeg er sikker på man kunne gøre meget ved at forbedre behandlingen og tilføre flere ressourcer, men når det nu ikke er tilfældet, så kan man jo blive nødt til at hjælpe de her mennesker med deres forpinte situation. Det er eksempelvis her jeg mener medicin kan hjælpe, fordi det kan betyde forskellen på liv og død.
Mener du iøvrigt dødsangst, eller hvordan definerer du primær angst?
@Fanny: Jeg er helt enig i, at der ordineres for meget medicin, men jeg har desværre ikke den samme tro på individet, som du har. Jeg mener strukturerne i samfundet er så begrænsende og værdierne så ensidige med fokus på effektivitet og præstation, at individerne sættes under et pres, der gør dem syge og svage. De går til læge og den eneste hjælp de kan få er psykofarmaka. Medicinen skal hjælpe dem til at fortsætte med det, der var med til at gøre dem syge, blandt andet heftigt forbrugsræs, hyperkapitalisme, dislokation. osv.
Jeg mener der skal ændres på strukturerne i samfundet, så måden vi indretter vores samfund på ikke nedbryder sjæle, men det bliver selvfølgelig nødt til at ske ved hjælp af individer.