Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 22:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Hej kære medtrippere og andet godtfolk!

Warning: Denne tråd er ikke skrevet ædru, så den blev altså desværre lidt længere end jeg havde regnet med, bær over :D pointen er go nok! 8)

Lidt i forlængelse af det aktivist møde som narkotikapolitisk netværks havde stablet på benene, og med tanke på alt det positive arbejde som aktivistgruppen kommer til at bidrage med i denne kamp for enten afkriminalisering eller legalisering.

Jeg er udmærket klar over at psychedelia.dk allerede har et politisk forum, i brødteksten i hovedmenuen under linket, står der at dette forum blandt andet bruges til at diskutere ytringsfrihed blandt flere ting. Og de tråde der er i det politiske forum er imo af meget svingende standard. Bare overskriften får mange brugere til at bladre over tråden når den popper op i "aktive emner" som vel er den mest brugte funktion på siden..

Har debatteret med lidt forskellige brugere herinde fra, og der er en blandet holdning til hvor effektivt at endnu et nyt forum vil være. For det vil uden tvivl blive fyldt med pis og gøjler tråde, som desværre også har inficeret mange af de andre fora. :(

Derfor er min idé for at dette forum skal have et højt akademisk og fagligt niveau! For at bibeholde det, kunne man som på lign vis med avanceret dyrkning og adgangen til wiki'en at der nedsættes et udvalg/brugergruppe som havde forholdsvis meget kontakt til netværket og som forholdsvis let vil kunne lave nogle fantastiske tråde om alle de spændene projekter og organisationer som virkelig knokler røven ud af bukserne for at videnskabeligt at dokumentere stofbrug og alt hvad der fører derunder. Jeg er overbevist om at hvis nogle psybrugere med et mindre overskud vil få virkelig overskud, viden og gåpåmod til at ændre holdningerne blandt omgangskredsen, bekendte osv. ved netop at der findes et faktuelt forum med en høj standard for tråde.
Der vil måske endda være et par spirende aktivister som gennem en god solid bekræftelse på at der virkelig sker af ting og sager rundt om i verden, endda også i vores egen lille andedam her i Danmark, som på den måde vil få tændt en indre flamme for at gøre en aktivt indstats i kampen! Det kræver ikke specielt meget at kunne yde en aktiv indsats. Og selv den mindste hjælp er bedre end ingen hjælp i denne kamp for at ændre folks syn og holdninger omkring stoffer som ikke er accepteret i samfundet.

Oplysning er vejen frem hvis at vores alle drøm om at kunne indtage stoffer uden at frygte konsekvenserne fra politiet, ved at vi alle nedgør os selv til kriminelle.. bare fordi at vores rusmidler er omgivet af en lovgivning, som på ingen måde er bygget på tons af videnskabelige fakta der lodret viser at det er en hoved i busken politik der føres efter et uopnåeligt Utopia hvor at Danmark er ryddet for stoffer, og de brugere som hver stofgruppe har.

For at give lidt hurtigt ABC i filosofisk politik (for dem som ikke er undervist i det(intet ondt ment overhovedet :) )), så brander Venstre sig selv, som et liberalistisk parti. De filosoffer som grundlage den liberale tankegang, snakker alle om at individets frihed skal være så stor som mulig, så længe at individet udøvelse af det personlige frie valg, ikke er til skade for andre mennesker (i gamle dage ting som vold, tyveri, voldtægt, indbrud osv. osv.) Derudover skal alle individer som indgår i et samfund acceptere en samfundspagt.. Hvilket vil sige at alle borgere i samfundet opgiver den individuelle frihed, for gennem samfundspagten at få et sæt regler som gælder for alle, og sikkerhed for at man ikke får krænket den private ejendom som er "det helligste" eller at der er nogen som krænker ens personlige frihed. Den politik som bliver ført af den siddende såkaldte "liberale regering", er forbud efter forbud. Som igen ikke har gennemgået samme procesforløb og vurdering, som når fødevareministeriet forbyder forskellige kemikalier og tilsætningsstoffer som findes i mad og legetøj fx. Hvorfor er det at vores rusmidler ikke kan få samme retfærdige vurdering på et videnskabeligt grundlag fremfor "Hov.. der er nogle af de nye DRÆBERSTOFFER.. de er sikkert som de andre, lad os forbyde dem!"

Jeg mener virkelig at hvis vi kan få skabt en folkestemning blandt vores omgangskreds, kan vi håbe på at det smitter lidt af på bare 2 ud af 10 man snakker med det om, igen går videre til næste vennekreds med de rigtige argumenter i ryggen.

Det jeg prøver at komme frem til, er om der for det første er stemning for sådan et intellektuelt forum hvor at man vil kunne tilegne sig den bedste information der findes på dette rivende område? Håber da ikke jeg er den eneste psybruger som brænder for at få det elendige ry med kriminelle, ondskabsfulde pushere som fortæller alt for at sælge deres varer som oftest ikke lige frem er kvalitet, langt væk fra os velfungerende mennesker som godt kan styre et rusmiddel indtag, og stadig være fuldt funktionsdygtige mennesker i skolen, på jobbet og i alle socialle sammenhænge. Og som blot ønsker at slippe for frygten om hvis det endelig går galt, er det fordi at man er blevet taget med stoffer, og derfor stemplet fra ufatteligt mange arbejdspladser. Det er til grin!

Hvorfor ikke få skabt et forum med begrænset skriverettigheder? Evt lidt som at kommentarer til triprapporter - hvis nu at psy.dk skal være lidt demokratisk. Personligt tror jeg mere på den begrænsede gruppe, som har skriveadgang. Som en garanti for at når der er en ny tråd i forummet, så er der 110 % noget af interesse at læse. Og ikke bare lala fra random brugere som i deres geniale koger har fundet på den bedst mulige utopia løsning for verden. Men seriøs information!
Og at almindelige brugere så stadig vil kunne oprette tråde i politisk forum med inspiration fra den information som er garanteret læseværdi i legaliseringsforumet.

Jeg havde selv den glæde af at være med til aktivist mødet arrangeret af Narkotikapolitisk netværk i samarbejde med Gadejuristen. Og må virkelig sige at jeg har fået ekstra blod på tanden efter det møde! Det var super at møde andre mennesker som tog denne problemstilling lige så seriøs som en selv. Så kan kun varmt anbefalede dem, som måske godt vil snuse lidt til det enorme arbejde der foregår på global plan synes jeg bestemt at I skal komme til det næste møde..

Nå.. lidt off topic.. My bad..

Essensen er:

1. Er der stemning og interesse for et sådan ordenligt forum hvor at man vil kunne tilegne sig proffesionel viden og finde steder hvor mere viden vil kunne forefindes på nettet?
-uddybbet.. Jeg forstiller mig at der er tråde om de mange forskellige netværk som arbejder kolossal meget for at ændre den nuværende lovgivning og generelle opfattelse af "utraditionelle rusmidler", Tråde med indslag for behandling af relevante lovforslags behandlinger, både nationalt, men også internationalt - både for og imod målet om ikke at være kriminel bare fordi at man hellere vil se farver, end at drikke, slås og få kønssygdomme på ugentlig basis..! :stupid:

2. Giv din mening til mit forslag, kom med dine egne hvis du mener at det vil være et godt udgangspunkt dog med mangler?

3. Men ikke mindst, er det overhovedet muligt at lokke DYSW til at trylle lidt så frem at stemningen er for det og han har tiden til det? :)

Mvh.

Obama

Edit: en enkelt træls stavefejl

Senest rettet af Obama 06 jun 2010 11:32, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Jeg synes som udgangspunkt idéen er god, men det gør jeg først og fremmest af den grund, at jeg mangler et sted at kunne "følge med i" hvad narkotikapolitisk netværk går rundt og laver.
Hvis skriveretten alligevel skal være begrænset, så tror jeg næsten det giver mere mening at samle det hele i netværkets regi. Jeg regner da med, at netværket på et tidspunkt indenfor en rimelig fremtid får sig en hjemmeside, hvor man kan følge med deres aktiviteter m.m. (?)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der findes en hjemmeside, men der er ikke rigtigt noget derinde endnu, det er jo en større opgave at sætte sådan en hjemmeside op som skal være brugervenlig osv.

Hele ideen er også at den almene psybruger kan følge med i hvad der sker, og få inspiration og evt blod for tanden for at gøre en aktiv indsats. :) Man kan vel lave det sådan at dem som gerne vil skrive konstruktivt kan få adgang? Helt nazi skal det heller ikke være

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside
Hey Obama

Jeg synes det lyder som en rigtig god idé! Netop det du snakker om (afkriminalisering af forskellige ting, eller i det mindste oplysning om stofferne) er virkelig noget jeg går og savner i min hverdag. Personligt har jeg kun røget hash, og går fuldt ind for det skulle være lovligt (reguleret med aldersbegrænsning osvosv..)

Hvis jeg f.eks. snakker med forældre, venner og lig. virker de helt uoplyste og kan enelig ikke komme med nogle ordentlige argumenter for hvorfor det er/skal være ulovligt.

Synes du selv at ALLE stoffer skal være lovlige? Inklusiv heroin og kokain? Personligt tror jeg at min grænse går der, men på den anden side ville det jo også et mindre tabubelagt emne med forældre osv.. Så ville man måske slet ikke bruge det, og hvis man endelig kommer ud for at blive misbruger, så ville man meget nemmere kunne komme i kontakt og få hjælp til at stoppe.

Men som sagt synes jeg at det ville være en VILD fed idé, at lave et forum vedrørende legalisering. Så ville det også være nemmere lige at se hvilke argumenter og lig. ting man kunne bruge til at understøtte sin mening - hvis det var samlet et sted!

:peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Jeg synes det er en glimrende idé og med mulighederne på et phpBB, så er det jo muligt at lave en kategori hvor det kun er en udvalgt skare der kan oprette emner, men alle kan svare... Det burde da nedsætte mængden af gøjl markant...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Nomad skrev:
Jeg synes det er en glimrende idé og med mulighederne på et phpBB, så er det jo muligt at lave en kategori hvor det kun er en udvalgt skare der kan oprette emner, men alle kan svare... Det burde da nedsætte mængden af gøjl markant...

Hvis dette skal indføres, så synes jeg også at der skal være en tråd hvori at man kan skrive et oplæg til en seriøs tråd, selvom man ikke har rettighederne til at lave en selv. Så kan en mod afgøre om det er relevant nok.

Ellers kunne postcount-buekratriet godt gå hen og blive en bremseklods..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg syntes godt om idéen og syntes det ville være godt hvis udvalgte folk kunne oprette tråde og alle kunne svare. Måske skulle svarene godkendes ligesom i triprapport sektionen.

Den primære grund til at der skal være kommentar funktion er at selv om man er udvalgt til at skrive kan man komme med fejloplysninger og det ville da være ærgeligt hvis disse ikke kunne modbevises af andre brugere.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Er helt enig i at det skulle være muligt at kunne svare for dem som har noget fornuftigt at bidrage med. Her er der flere løsninger, 1. folk søger om tilladelse til at skrive. 2. alle indlæg skal godkendes (tror jeg at mods vil være kede af). eller 3. at alle kunne svare, og at en hårdere modering vil blive håndhævet i dette forum!

Der findes så mange spændene tiltag, og vil garantere at langt størstedelen af psybrugere aldrig har hørt eller læst om de her organisationer mm.

Hvis oplysning er vejen frem, så vil et seriøst forum med seriøse indlæg og tråde med links, film mm. som var offentligt tilgængelig være et stort skridt i den rigtige retning!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg kan egentlig bedst lide løsning, den ville dog som 2eren også give mods meget arbejde. Men måske bliver folk trætte af at prøve at skrive ligegyldige indlæg hvis ved de bliver slettet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Edit: Så tog jeg mig alligevel sammen til at få læst det hele, så jeg har ændret mit indlæg.

Jeg er helt enig i, at det ville være rigtig smart med sådan et underforum, da vi er så mange dygtige mennesker herinde - samt at der forhåbentlig er rigtig mange med glødende hjerter for en bedre konsensus omkring rusmiddelpolitikken. Det vil også være en kanon branding-mulighed for vores lille Narkotikapolitiske Netværk, samt - som du selv pointerer, Obama - det vil være meget, meget lettere for spirer at komme "ind i kampen". Og det er vigtigt, for denne kamp bliver så hård at vi skal bruge hver en muskel vores fælles krop kan bruge.

En anden pointe er Psychedelia.dk's målsætning, som jo passer som fod i hose hermed. Så hvis I - kære mods, admins og lignende - virkelig kan sværge - med højre hånd på Pikhal - på den målsætning I har sat på forsiden, så lad sådan et forum starte op.

Men foruden alle de tonstunge argumenter for at få dette forum oprettet er der også nogle modstræbende:
Psychedelia.dk er i forvejen i modvind i størstedelen af pressen. Derfor vil dette forum komme til at se sig skidt ud, jeg kan forestille mig en BT-artikel med overskriften "Hardcore narko-misbrugerer vil gøre dødsnarko lovligt" eller sådan noget lignende. Modargumentet hertil kan være, at et "aktivist-forum" vil kunne yde en stærk presseindsats herimod, således at sådan en artikel kan kuglegraves i læserbreve og Nationen-indlæg. Såfremt vi kan det, for som vi talte om til mødet - Narkotikapolitisk Netværk - så er det sindssygt svært at få folk motiveret og ud af jordhulen. Måske sådan et forum her også kan hjælpe med til dette.

Hvis dette "aktivist-forum"(det bør have et pænere navn(aktivist lyder brostenskastende)) også skal virke motiverende for folk nytter det dog ikke noget, at det er read-only. Den enkelte skal føle, at vedkommende har noget at bidrage med. Derfor synes jeg, at Obamas tredje løsning er vejen; en hårdere, mere konsekvent moderering.

Jeg vil gerne melde mig som moderator for sådan et forum, hvis det er dér testiklen sidder i klemme :lol:

Mvh
Anders

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Super godt at jeg ikke er den eneste der gerne vil have et sådan forum! :D
Vi har brug for alle de krafter som vi kan få fat i for at vinde denne kamp, både politisk, og blandt den generelle befolkning.
Tror virkelig på at det her godt kan lykkes hvis bare at vi kan få lokket sådan et forum ud af lommen på admins :)
Jeg ved at der er flere psy brugere som glædeligt vil fylde forumet med interessante tråde fyldt med alt hvad der sker på dette rivende område, der findes nogle rigtig store nationale og internationale netværk som kæmper den her kamp for os almindelige dødelige. Og med et sådan forum vil folk kunne se hvad der sker, da det bliver serveret på et sølvfad!

Mvh
Obama

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
And skrev:
Men foruden alle de tonstunge argumenter for at få dette forum oprettet er der også nogle modstræbende:
Psychedelia.dk er i forvejen i modvind i størstedelen af pressen. Derfor vil dette forum komme til at se sig skidt ud, jeg kan forestille mig en BT-artikel med overskriften "Hardcore narko-misbrugerer vil gøre dødsnarko lovligt" eller sådan noget lignende.

Jeg har svært ved at forestille mig dette blive et problem. De folk der har sådan et syn på psychedelia vil alligevel 'ikke forvente bedre' og derfor være ligeglade. Samtidig vil det, for folk der har et lidt mere nuanceret syn på sagen, være en positiv ting at vi ikke bare er nogle bonghoveder der chatter fra sofa til sofa med bongen i munden. Vi viser at vi er et seriøst politisk forum med et formål i den virkelige verden.

Desuden vil det aldrig lukke siden at BT og deres læsere ikke kan lide os. De kan hade i deres egen sø. Faktisk vil det måske endda gøre det sværere at lukke psychedelia (i en fjern fremtid 7-9-13 :) ) fordi at det endnu mere vil blive tolket som politisk censur.

Medlem
Brugeravatar

And skrev:
Psychedelia.dk er i forvejen i modvind i størstedelen af pressen. Derfor vil dette forum komme til at se sig skidt ud, jeg kan forestille mig en BT-artikel med overskriften "Hardcore narko-misbrugerer vil gøre dødsnarko lovligt" eller sådan noget lignende.

Dette kunne også være til vores fordel. Det er jo ikke sådan at alle der læser BT er nogle naive narko-hadende mennesker. Tror også der er nogle der har samme meninger som os, nogle der ikke har meget viden på det område og godt kunne tænke sig at læse vores side af sagen eller folk der slet ingen mening har om det (endnu).
BT er jo ret stort med mange læsere, så hvis BT skriver om os får vi meget dække, og ved at folk inde på BT kommer ind og måske læser en smule på det forum som jo så også er af høj kvalitet, kan det være det bringer dem i tvivl om den nuværende narkotika-politik.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej.
Er godt nok glad for at jeg fandt denne tråd.
Jeg har igennem årene skabslæst med her inde en gang imellem, men har ikke skrevet så meget.
Jeg synes også det ville være perfekt med et forum på psychedelia, dedikeret som en slags database for alle de gode argumenter, videnskabelige undersøgelser, artikler, og for at koordinere hvor debatten foregår netop nu, osv. for at fremme vores gode fælles sag.

Jeg kom her egentlig for at opfordre jer til at deltage i en afkriminaliserings/legaliserings debat, som jeg har startet på online avisen 180grader.

Igennem det sidste 1½ år har jeg intensivt fulgt, og deltaget i, den afkriminaliserings/legaliserings bølge der er skyllet ind over USA, Canada, Mexico, og store dele af Sydamerika. Jeg har hver dag brugt en del tid på at læse alt nyt omkring emnet. Samtidig har jeg diskuteret det med alle og enhver, der har ville lytte på mig.
Jeg er, ligesom jer, virkelig træt af den unuancerede debat vedr. rusmidler, og er rigtig træt af at blive set som en forbryder af samfundet, bare fordi jeg har valgt et mere sikkert rusmiddel, end opløsningsmidlet alkohol.

Derfor har jeg for 10 dage siden besluttet mig for at det var slut med at vente på at debatten for alvor startede her i DK, og jeg har skrevet 3 klummer, der iøvrigt har været meget populære, og som har siddet på forsiden af ''avisen'' i flere dage. Jeg er fast besluttet på at synliggøre hykleriet, dobbeltmoralen, fordommene, og undervise de uvidende, samt tvivlerne, og mener at 180grader er en af de rigtig gode platforme at gøre det fra. På 180grader diskuteres et hav af samfunds emner, og adskillige andre medier, inkl. tv kanaler, og aviser, refererer ofte til siden. Desuden læser flere politikkere med på siden.

Her er de 3 klummer jeg har skrevet.

Dette var den første, og er skrevet med lidt kant og surhed, men det ser ikke ud til at det har stødt nogen:
http://www.180grader.dk/Politik/cannabi ... r-vaagn-op

Her er de 2 jeg har lavet i weekenden der lige er gået:
http://www.180grader.dk/Krimi/berlin-oe ... il-15-gram

http://www.180grader.dk/Krimi/hvis-du-l ... ne-for-dig

Det er nemt at hjælpe i debatten uden nødvendigvis at skrive noget. Ved at registrere sig på siden, og derefter give de 3 artikler et + point ved at trykke pil op, ude til venstre.
Disse point er med at at gøre klummerne mere synlige, for jo flere point, og kommentarer, jo længere tid ligger de på forsiden.

Så det vil jeg sætte stor pris på, hvis i vil gøre.

Jeg har tænkt mig at fortsætte med at skrive klummer på 180grader løbende, og synes det ville være alletiders hvis jeg kunne poste links i et forum her inde dedikeret til kampen for legalisering/afkriminalisering.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Godt initiativ Cookie. Jeg blev overrasket over hvor mange der skriver totalt ignorante kommentarer til dine artikler. Jeg troede de fleste 180grader brugere havde fattet at forbuddet ikke fører noget godt med sig. Havde ellers tænkt mig at kritisere dig en smule, for at prøve at promovere legalisering på en side hvor næsten alle støttede det i forvejen, men jeg kan godt se at der er massere af folk derinde som man kan oplyse og omvende :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tillyke med dit indlæg nr. 500 .. heheh.

Jeg er glad for at der der er nogle der blotter deres fordomme og dobbeltmoral og uvidenhed der inde, men havde egentlig troet der ville være endnu flere. Heldigvis er der også mange der forstår hykleriet. Men der er jo også et flertal i befolkningen for afkriminalisering. Nu mangler vi bare at pressen rykker over på vores side, og det vil ske, imo, ligesom det gjorde i USA. Og derefter skal politikkerne nok komme med.
Jeg argumenterer primært for afkriminalisering af cannabis brugeren, selom jeg ultimativt mener at alle stoffer skal legaliseres, og reguleres, på forskellige måder. Men en afkriminalisering af Cannabis er meget svær at argumentere imod, og jeg mener at i det øjeblik det går op for dem der bruger cannabis, at de faktisk kan komme frem og forlange at vi bliver afkriminaliserede, så vil det ske reletivt hurtigt derefter. Det kræver dog nok lige en ny regering først.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har aldrig forstået pointen med at afkriminalisere, uden at legalisere fuldstændigt. Jeg ved ikke om du forveksler begreberne, eller om jeg gør, men af hvad jeg forstår ved afkriminalisering, så tillader man stadig ikke salg af hash/stoffer, men kun det at have noget til eget forbrug. Ved at gøre på den måde, taber man jo nogle af de allervigtigste argumenter på gulvet, da politiet stadig vil bekæmpe pushere, og pushere stadig vil sælge stoffer, og vi vil stadig have det sorte marked. Dermed vil vi ikke få nogen penge i statskassen, og man vil ikke skabe nye job, som man ellers vil ved en legalisering, og banderne vil stadig bekrige hinanden om at overtage det sorte marked, og man vil stadig få et ringere produkt der kan være direkte farligt på grund af det stadig bliver blandet med farlige ting og sager. I mine øjne er afkriminalisering kun marginalt bedre end et forbud.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jamen vi er stort set enige.
Jeg mener bare at en helt igennem legalisering vil være en for stor mundfuld for politikkerne at sluge i første omgang. Der er mange latterlige aspekter i den nuværende forbudspolitik, men noget af det mest groteske er at politikkerne, og politiet, går efter den enkelte bruger af en af verdens sikreste rusmidler. Så i den ideelle verden skulle vi naturligvis gå efter en legalisering. Umiddelbart mener jeg bare at en afkriminalisering af den enkelte bruger er inden for rækkevidde. Det betyder selvfølgelig ikke at vi skal forspilde en eneste chance for at diskutere en reel legalisering.

Medlem

Morten på 14 skrev:
Jeg har aldrig forstået pointen med at afkriminalisere(..)

Det er det eneste der (i teorien) er muligt - en legalisering er ikke, med mindre det meste af verden da bliver enige.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

En legalisering var muligt i Holland. Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være muligt i Danmark - det kræver bare at politikerne følger folkets vilje.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]