Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 21:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ok det kan være der er flere end mig, der synes området med nogle af de kraftigste opioider er spændende og især potensen er facinerende, så jeg starter den her tråd og håber jeg selv kan lære noget.
Jeg har egentlig ikke nogen særlig struktur i hovedet pt. jeg starter det bare og så må vi se, hvad vej det går. Desværre bugger min explorer, så det er altså ikke for at opnå et højt antal posts at jeg bider tråden over, men af tekniske årsager :P Jeg vil egentlig foreslå en moderator at samle mine posts om muligt.

Som reference er her morfin molekylet, da kemien relativt til morfin vil være interessant:
Billede

Jf. medicin.dk er vejledende oral enkeltdose af morfin 10-15 mg

Etorphine:
Billede

Rimelig åbenlys similaritet af dette semi-syntetiske opioid, der kan fremstilles ved en Diels-Alder cyclo-addition reaction fra thebaine. Den relativt lange side-kæde gør etorphine mere lipophil, hvorved det lettere penetrere ind i CNS. jf wiki er potensen af etorphine 1000-3000 gange mere potent end morfin - dosen af Etorphin ligger i området 5 ug for mennesker. Da stoffet ikke er mere sikkert end morfin og ellers ikke har nogle interessante egenskaber bruges etorphin ikke til mennesker, men i et eller andet omfang til bedøvelse af store dyr som elefanter og næsehorn, da de små doser, der skal bruges kan være i en pil. Fra wiki:
Citat:
Etorphine is often used to immobilize elephants and other large mammals. Etorphine is only available legally for veterinary use and is strictly governed by law. Diprenorphine (M5050) is an opioid receptor antagonist that can be administered in proportion to the amount of etorphine used (1.3 times) to reverse its effects. Veterinary-strength etorphine is fatal to humans; one drop on the skin can cause death within a few minutes.[4]. For this reason the package as supplied to vets always includes the human antidote as well as Revivon.

One of its main advantages in general veterinary work is its speed of operation and, even more important, the speed with which Revivon reverses the effects.

Senest rettet af Adobe 25 jun 2010 01:18, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har faktisk undre mig et stykke tid over, hvordan effekt på opioide receptore kan give ikke bare analgetisk effekt, men anæstetisk effekt - hvis nogen kan kaste lys over dette kunne det være fedt.

Petidin/meperidine.
Billede
Jf. medicin.dk er enkeltdosis af petidin 100 mg. Selvom petidin langtfra er et specielt potent opioid, har det en plads, da opdagelsen af petidins effekt på opioide receptorer gav information om de essentielle strukturelle elementer af opioid agonister. De essentielle elementer lod til at være den aromatiske ring og piperidin ringen i en bestemt orientering og rummæssig placering iforhold til hinanden. AFAIK var Dr. Janssens lead til syntetisering af alle fentanyl derivaterne netop petidin.

Fentanyl:
Billede
Fra wiki
Citat:
Fentanyl is approximately 100 times more potent than morphine,[6] with 100 micrograms of Fentanyl approximately equivalent to 10 mg of morphine and 75 mg of pethidine (meperidine) in analgesic activity.[7] It has an LD50 of 3.1 milligrams per kilogram in rats, 0.03 milligrams per kilogram in monkeys, and an undetermined LD50 in humans.

Indtil nu har jeg ikke knyttet en eneste kommentar til ruseffekten af disse opioider, men jeg har relativt stor respekt for fentanyl, da jeg synes at den respirations deprimerende effekt af fentanyl er ret mærkbar. Men her har vi altså et opiod, der har rusdoser i ca. samme størrelsesorden som LSD. Som det ses passer fentanyl ind i modellen nævnt under petidin.

Nogle fentanyl derivater
Carfentanyl:
Billede
Ok, hvis man er bare lidt narko-nørd, så er det svært at komme udenom at carfentanyl er interessant af flere grunde :P Det er et af de mest potente opioider - overgået af det mest potente kendt af mennesker: lofentanyl http://en.wikipedia.org/wiki/Lofentanil , hvor dosen ligger under en milliontedel af et gram! Wiki:
Citat:
It has a quantitative potency approximately 10,000 times that of morphine and 100 times that of fentanyl, with activity in humans starting at about 1 μg. It is marketed under the trade name Wildnil as a tranquilizer for large animals.[1] Carfentanil is intended for animal use only as its extreme potency makes it inappropriate for use in humans. Currently sufentanil, approximately 10-20 times less potent (500 to 1000 times the efficacy of morphine per weight) than carfentanil, is the maximum strength fentanyl analog for use in humans.

En historie sjov historie er at carfentanyl har været anvendt militært af russerne (skøre russere...?) - her er wiki's historie om episoden:
Citat:
Allegedly, during the 2002 Moscow theater hostage crisis, the Russian military made use of an aerosol form of either carfentanil or another similar drug such as 3-methylfentanyl to subdue Chechen hostage takers.[2] Its short action, easy reversibility and therapeutic index (10600 vs. 300 for fentanyl) would make it a near-perfect agent for this purpose. Wax et al. surmise from the available evidence that the Moscow emergency services had not been informed of the use of the agent, but were instructed to bring opioid antagonists. Because of the lack of information provided, the emergency workers did not bring adequate supplies of naloxone or naltrexone (opioid antagonists) to prevent complications in many of the victims. Assuming that carfentanil was the only active constituent (which has not been verified by the Russian military), the primary acute toxic effect to the theatre victims would have been opioid-induced apnea; in this case mechanical ventilation and/or treatment with opioid antagonists would have been life-saving for many or all victims.

Vildt. Jeg mener alle gidsler og terrorister døde? Mon de døde lykkelige? Ok det skal man ikke joke med, men altså...

Senest rettet af Adobe 25 jun 2010 01:11, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu nævntes sufentanyl, så der skal selvfølgelig lige et billed op af det også:
Billede
Sufentanyl bruges AFAIK som smertestillende ved fødsler (Analgetisk supplement til epidural bupivacain ved forløsning)!
Hvis jeg må have lov at være lidt konspiratorisk, synes jeg det er sjovt at fentanyl derivaterne er relativt svære at finde på medicin.dk :P Men, der er dog en oversigt over de forskellige anvendte fentanyl-derivater i danmark: http://medicin.dk/Opioider+(An%c3%a6stetika).tlk (da der er en parantes i linket skal du selv copy-paste linket til din explore)
Der anvendes 3 derivater af fentanyl til mennesker i Danmark: Sufentanyl, alfentanyl og ramifentanyl - AFAIK kun til parenteral anvendelse. Fentanyl-derivaterne har markant forskellige farmakologiske egenskaber og afledt deraf ses forskellig anvendelse. Sufentanyl har 7-10 gange større afinitet for µ-receptorerne end fentanyl og som dermed er næsten 1.000 gange mere potent end morfin.
Alfentanyl har en plasmahalveringstid på 90-110 minutter og den kraftige smertestillende effekt vare 6-10 minutter.
Ramifentanyl har en plasmahalveringstid på 3-10 minutter (!!) og har en virkningsvarighed på få minutter. Sælges som koncentratat Ultiva til opløsning til infussionsvæske til kontinuert infussion. For noget tid siden, så jeg et glas ultiva på en intensivafdeling på et hospital, og da der stod noget, der pegede på fentanyl-derivat, startede min søgning, som nu er endt i denne post :P Det er et analgetikum til brug ved indledning og/eller vedligeholdelse af generel anæstesi. Bemærk: På grund af lægemidlets meget korte virkningsvarighed skal det sikres, at der er planlagt en postoperativ smertebehandling. Den åbenlyse fordel er den hurtige plasmahalveringstid, så man 'hurtigt' kan få fru Petersen på benene efter en operation.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er der nogen der kender til en teori til, hvilke neuron targets, der medfører eufori? Så vidt jeg har fundet ud af skyldes opioiders euforiserende effekt snarere agonisering af nogle dopamin-receptore i det mesolimbiske område af hjernen, snarere end binding til my- eller kappa-opioide receptore? Hvis nogen har et eluciderende link er jeg mere end taknemmelig :)

Medlem

Fed tråd, og ku være fedt at finde ud af, lige præcis hvilke områder der er ansvarlige for hvilken del af effekten, f.eks. mener jeg det er rimelig velkendt at de er my-receptorerne der står for langt størstedelen af den analgetiske effekt..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Da militæret brugte en Fentanyl analog som gas,var det værste at folk sad og døde ude i busserne efter de var båret ud fra teatret,simpelthen fordi militæret kun havde kalkuleret med at dræbe terroristerne,så der var ikke engang en læge tilstede der kunne have administreret modgift.Nogen gange tænker de sig sq ikke om.De "normale" folk der var tilstede i teatret blev jo ligeså forgiftet som terroristerne?Sigh.. :roll:
Men ja,både Etorphin og Fent analogerne er barske sager. :cheers:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har du stiftet nærmere bekendtskab med etoiprphin og nogle af fentanyls analoger Gonzo? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja jeg har prøvet et par af dem.Etorphin (M99) turde jeg ikke begynde at experimentere med,også fordi jeg havde hørt noget om antagonistiske sider,og det ville jo være lidt ubehageligt.
Carfentanyl og alm Fentanyl har jeg prøvet et par gange,og jeg kan godt life Carfentanyl,det virker bare ikke ret længe.Jeg kan godt forstå det bliver brugt meget i US til at cutte normal Heroin op med.
Folk prøver det og får et meget stærkt fix.De lægger bare ikke mærke til at rusen er ret kort(også fordi der ER jo Heroin i også),først senere når det er forsent.De mærker bare at de bliver skæve så hatten passer når de får prøven.
I en operations situation er det ret geniale stoffer.Selv om lægerne giver folk så hatten passer under operationen,er patienterne (rimeligt) friske når de vågner(mest Fentanyl analoger).Ikke ligesom i gamle dage hvor det næsten tog dem en dag at blive sig selv igen.Jeg har endnu aldrig hørt om Etorphin brugt på menesker.
Vær rar at passe på hvis du får mulighed for at prøve dem.Der er egentlig ikke den store forskel i virkningen fra f.eks Heroin.Det er skide bombe farlige stoffer,og svære at sidde og have med at gøre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har ikke i sinde at prøve etorphin eller nogle af fentanyl analogerne bare rolig, men tak for at udpensle rus-virkningen lidt.

Heh det du skriver om at anvendeligheden yderligere øges af at man har potente antagonister, så folk ikke skal gå skæve rundt hele dagen minder mig om noget en læge fortalte mig for nogle måneder siden: Det var på et hospital og lægen forklarede mig, hvordan man behandlede folk, hvor benet var røget ud af hofteskålen. Det siges at være en af de mest smertefuldeting man kan komme ud for. Lægen fortalte mig at man gjorde det at man gav patienten en kæmpe dose diazepam (for muskelafslappende virkning) og så et ordentligt skud morfin -> og så rykkede man fysisk benet på plads og skyndte sig efterfølgende at give patienten et skud me flumazenil (benzo-antagonist) og nalaxon (opioid antagonist). Jeg kan ikke lade være med at tænke det må se komisk ud. Først lammer man en sikkert skrigende patient sikkert til de sidder og savler. SÅ skynder man sig at vride knoglen på plads, hvorefter man giver modgiften og patienten kommer til sig selv. Patienten må finde sig selv i 3 meget forskellige sinds-stemninger/tilstande i løbet af meget kort tid.

Den sidste linie Gonzo - du mener de er farlige pga. potensen (altså din mening er ikke afhængigshedspotentialet vel)?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]