<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Syntese: Der er vel flere forskellige slags døre, som kan åbnes. His man tager udgangspunkt i Huxley's Doors of Perception er der ingen tvivl om at stoffer åbner den dør, som vores kognitive apparat (sanser osv.) udgør i forhold til omverdenen. Hvis man ser på Leary's omskrivning af Den Tibetanske Dødebog til en vejledning i psykedeliske trips, er der en masse døre, som hver især bringer een nærmere imod en form for endelig oplysning (eller død og gen-fødsel i den oprindelige, tibetanske udgave). Her er det jo igen stofferne, som åbner dørene . Men i de tilfælde hvor stofferne har åbnet døre som man ikke kommer ud af igen (psykosen) er man jo så ikke endt i den anden, oplyste ende af den her række af døre. Psykosen kan vel nærmere sammenlignes med at hænge fast i de hallucinerede stadier imellem dørene, eller imellem den almindelige bevidsthed og det oplyste (og dermed ikke hallucinerede) stadium. Og når Nydahl taler om at åbne døren, men ikke komme ind, må der hentydes til en forestilling om at man ved meditation osv. - men ikke med stoffer - kan transcendere de hallucinerede stadier imellem dørene og "komme ind" i oplysningens frigjorte stadium. Nydahl tror så ikke på at man kommer derhen med stoffer, Leary tror på det, men de mener ihvertfald begge to at der findes sådan et oplyst, harmonisk stadium, som man kan leve i konstant. Det er jeg til gengæld ikke så overbevist om at der gør. Jeg tror til gengæld på at man kan komme nærmere på en vis erkendelse af sig selv og sin omverden ved hjælp af stoffer. Så jeg er med på at kalde Nydahl for pseudo og opblæst fordi han vil tage patent på sandheden med sin religion, og udelukker at der er andre måder at gøre tingene på.<HR></BLOCKQUOTE>
Nu kender jeg ikke så meget til manden... Men dine argumenter er en hel del bedre [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
De hallucinerede stadier tror jeg i de fleste tilfælde har meget at gøre med at sanseapparatet oplever deres egen aktivitet i en abnorm tilstand, så for at få nogen egentlig spirituel oplevelse så er det også som du selv siger nødvendigt at komme videre til den erkendelse at selve paletten til at skabe de hallucinerede stadier, er en selv... Men netop derfor et det nødvendigt at man er istand til at frigøre "paletten" fra sanseparattet og kroppen, hvilket man NETOP ikke opnår ved narko eftersom det jo direkte virker ind på kroppen og ad genvejen stimulere "paletten" til at fremvise abnorm aktivitet igennem nervesystemet, "paletten" er egentlig bare et andet ord jeg bruger for sjælen...
For at opnå spirituel udvikling kræves det netop at man frigøre sjælen fra kroppen og netop ikke fængsler sjælen til kroppen ved at spejle sin aktivitet i abnorme kropstilstande.... [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Jeg betvivler ikke at mange mennesker med psykiske problemer kan have enorm meget gavn af psychedeliske oplevelser, men bedre var det hvis personen havde styrke nok til selv at overvinde dem, men det er jo ikke alle som har det, så derfor kan stoffer være en hjælp for nogle...
Men indse det dog, stoffer er intet andet end en krykke og en undskyldning for selv at gøre arbejdet...
Men som sagt stoffer åbner døren, men man kommer ikke ind.
Dette gør man ikke af den grund at det kræver psykisk styrke for at åbne døren uden stoffer, den psykiske styrke som det kræver gør NETOP at man bliver istand til at gå ind af døren...
Den styrke opbygger man netop IKKE ved at tage stoffer...
Derfor kan stoffer ikke bruges effektivt til at opnå spirituelle fremskridt, det kan højest være en appetit vækker og et lille smug-kig
Det samme gælder for det rent terapeutiske niveau... Det er som regel næsten altid de første gennemgribende oplevelser på psychedeliske stoffer som er mest helbredende, når man har nået et vis punkt, dvs. når man er kommet helt op til toppen af bakken, så er vejen kun ned... Ígen...
Højt at flyve... dybt at falde...
Jeg erkender klart at jeg spiser hash fordi det løser nogle problemer for mig(mit problem er at jeg tænker alt for meget), som jeg egentlig burde klare på en bedre måde, men nu er det også en af de få laster som jeg har tilbage... [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Har quittet stoffer generelt... (Det var helt klart det sværeste! [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img] Men nødvendigt i det lange løb, hvis man gerne vil videre i sin udvikling og det vil jeg meget gerne... men måske også nok mest fordi jeg allerede har gjort spirituelle fremskridt uden hjælp fra stoffer, så kan jeg jo ligesågodt vænne min krop af med den last, så den ikke bliver for doven til at modate ordrer fra sjælen [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
smøger...
fjernsyn (ser måske en halv times fjernsyn om dagen, men det er mest nyheder for at kunne følge med og Klarsyn og åndernes magt og andre programmer som man kan lære noget fornuftigt af...) Gider ikke spilde min tid på film og serier
Junkfood...
Alkohol...
Og mange andre ting som jeg før holdt af...
Se det kræver styrke... Men den findes og vi kan alle finde den inde i os selv... [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
[ 14 2003: Besked ændret af: Anima ]
|