Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 maj 2025 21:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hey folk. Jeg er ny herinde, og ved egentlig ikke hvordan det forgår? ;) Men min idé med at være bruger her er faktisk at rådgive, og gøre et forsøg på at hjælpe/vejlede misbrugere/forbrugere til et bedere liv uden hash/stoffer..
Jeg har selv været clean i 1 1/2år. Brugt tid i dagbehandling (unge-gruppe), individuel behandling og døgbehandling.
Jeg har erfaring indenfor det område! Jeg er selv et ungt menneske og ved hvor hammer hårdt det er, ikke at tage beslutningen, men at tage sig selv alvorligt når det kommer til beslutningen - vil jeg være clean eller ej??
Jeg startede med hash engang imellem, som så blev til hver dag. Jeg kom på institution. Og holdte mig så fra det, på trods af at det var omkring mig. Jeg hoppede så fra institution til institution, pga dårlig adfærd. Jeg kom så på en institution på sydsjælland, og det var der det så startede for alvor..
Så fandt jeg en omgangskreds der mindede om mig selv. Og det gik så ud på kriminalitet hash og narko! for at gøre en lang historie kort var jeg der et års tid og blev så smidt ud. Når ja, hvorfor så ikke starte forfra.. Ind i den gamle omgangskred igen som jeg kom fra før. jeg gik i det igen et par år. Blev alvorligt syg oppe i mit hovede og i mine tanker. alt væltede, depression, utilpashed, ja alt skidt. søgte dagbehandling og svingede mellem at ikke ville være clean og SKULLE være clean for min psyke og krops skyld. jamen det tog sgu sine tilbagefald og op igen, sådan 5mdrs tid.
jeg tog en beslutning; at prøve døgbehandling. Er du gal hvor var det bare ikke rart. Afgifting, puha, ingen havde jo sagt det skulle være nemt.. Men jeg klarede det, hele turen ;) er clean idag. Det var sådan lidt.. (kunne skrive meget mere) men vil gerne give jer der har mod vilje og interesse til at blive clean, en chance for at tygge lidt på den. kan informere jer om at jeg ikke nævner mit køn, alder, navn eller by, for ikke at risikere nogen gamle bekendtskaber. Men skriv, vil tjekke debatten et par gange om ugen. ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Hej

Det lyder lidt som om du tror det her er et forum fyldt med narkomaner og at du et sted kører forbrug og misbrug af stoffer over i det samme.
Nu kan jeg kun snakke for mig selv - men jeg har intet ønske om at skulle leve mit liv uden at blæse lidt narko engang imellem og nogle gange tit.
Jeg er ikke kriminel på nogen måde - andet end jeg er i besiddelse af diverse rusmidler til tider - ellers passer jeg bare mit liv og gør ingen mennesker ondt.

Hvorfor er det forudindtaget at et liv uden opløftende syretrips, hyggelige fede og kogte k-holes er bedre end et med?

Du virker lidt frelst og det også helt ok, jeg er glad på dine veje over at dit liv er lyst og du er glad, har fået nyt mod - ny start - hvad man nu kalder det - det er der nogen der har brug for.

Du kan jo eventuelt kigge medaljens bagside igennem engang imellem og se om der skulle være en der har brug for nogle råd på vejen til at blive "clean".....
Held og lykke med dit projekt - selvom jeg et eller andet sted tror at folk herinde har et lidt andet syn på tingene end du har.

P.L.U.R

Medlem

Hvis du kan tricket til at blive en lalleglad tosse, uden nogen eskapismetrang, en idé om at det ikke behøver at være sådan en verden og fjerne mine ambitionerner så jeg ikke skal lide med min f**cking lektier hver dag til min videregående uddannelse så tryl, ellers tja...

Jeg er sikker på det er ment i den bedste mening, men du er helt forkert på den. Selv om der så skulle være nogen der kunne bruge hjælp, hvad kan du så hjælpe med? Du kom i behandling, så du har lært at abstinenser gør ondt... Det er vi fandme mange der ved, der er alle slags mennesker herinde, også dem der har taget de ar på sjælen med sig, uden at forkaste deres fortid.

Du har vel ikke som dit livs mål at blive clean, hvad med noget brugbart, hvad er dit mål nu?

Mvh.
Anarkrig

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Jeg er enig i hvad de to andre har skrevet..
Synes du er på en mission som allerede har slået fejl fra starten af!
Bare fordi at DU ikke kan kontrollere din trang og din dumhed til at hænge ud med de forkerte mennesker, betyder det altså ikke at vi andre "almindelige" mennesker ikke kan styre det. Synes det er lidt ynkeligt (undskyld udtrykket), at du sådan har meldt din ind i indre mission. For helt ærligt.. Igen, undskyld hvis det lyder hårdt. Men synes virkelig det er at pisse på andres dømmekraft at du sådan proklamere dig selv med at du er clean og gerne vil hjælpe andre til det, din mening er sikkert god nok, ingen tvivl der. Men bare fordi at du ikke kan kontrollere dig selv, og ikke holde styr på dit forbrug af andre rusmidler end de lovlige, betyder det virkelig ikke at vi andre ikke kan klare det. Synes nærmest det er en hån at du skriver det indlæg som du gør. Vil vædde med at jeg og mange andre er langt højere uddannet end du selv er, og har en langt federe liv hvad angår job, sociale relationer, og alt andet der gør livet til det som livet er. Og alligevel kan "alle" godt sørge for ikke at ende i rendestenen som dig selv. Men derimod godt styre det, at have et alternativt rusmiddelforbrug, uden at det går ud over livskvalitetten på nogen måde.

Synes det er skidegodt for dig selv at du har indset at du ikke kan styre dit forbrug, for desværre findes de mennesker, og de skal selvfølgelig have den hjælp de har brug for. Men din indgangsvinkel er virkelig helt forkert.

Hvis du virkelig ønsker at hjælpe andre der måske er på samme sidespor som du selv har været, så synes jeg at du skal gå i gang med at fortælle hvorfor og hvordan du kom så langt ud som du gør, for det du har skrevet indtil videre, virker bare som om at du lige har brug for at fortælle "en masse stakkels sjæle" at du er blevet stoffri, og derfor har fået et bedre liv. Fordi at DU ikke kunne styre det, men det kan jeg godt.. Hvorfor skal jeg så stoppe?

Ud fra mine erfaringer med folk der ryger på institution, så er det (no offence) i 99 % af alle tilfælde fordi at de unge mennesker både har haft en dårlig barndom, kombineret med at folk ikke har særlig mange brikker at rykke rundt med. Jovist bliver folk frisør eller murer. Meen, der er langt mellem dem der tager en videregående uddannelse, som har haft en fortid på en institution. Det kan enten betyde to ting, at folk der kommer dertil, ikke kan klare hverdagens problemer, som tidligere skrevet. Eller at de ikke har for mange legoklodser at stable ovenpå hinanden.

Vil rigtig gerne have at du prøvede at omformulere dit indlæg, for synes det er spændende at finde ud af hvorfor at folk ikke kan styre det. Igen, den dårlige dømmekraft som går igen ved dem der ikke kan skelne mellem syntes og synes.

Medlem
Brugeravatar

Undskyld, men hvorfor er I så hårde ved én der gerne vil hjælpe ?
Det er sgu fint nok I ikke har behov for den hjælp, men det kan der sgu være mange andre derude der har.
Jeg synes det er flot at tilbyde sin hjælp og at ville hjælpe folk ud fra den erfaring man har med problemet fremfor det der "Du skal bare tage en kold tyrker og være aktiv imens" råd der altid kommer herinde.
Og flot at stå frem og sige "Hey - jeg har været misbruger af noget og nu er jeg clean".
Respekt herfra.

Edit: Jeg bøjer mig for Obama - Folk vil nok godt kende din historie fra start til slut :)
Hvad der gjorde du endeligt besluttede dig for at blive clean, hvorfor du ikke holdt det i starten, hvad dine indtryk af de forskellige metoder er osv.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: En provins til Sverige
EDIT:
"gøre et forsøg på at hjælpe/vejlede misbrugere/forbrugere til et bedere liv uden hash/stoffer.."

De to ord her skurer godt nok lidt i ørerne.

Er sikker på at intentionerne er fine. Velkommen til.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Jeg synes også de første par svar er ret forudindtagede og meget defensive. Vi har ikke alle brug for hjælp, men face it, medaljens bagside er her for en grund. Folk med erfaring i at stoppe, og som kender behandlersystemet indefra er altid velkomne på psy, så længe de ikke er ude på at prædike. Og det synes jeg absolut ikke det lader til at blodsvedtårer er.

Så velkommen til, fedt du vil hjælpe dem, der har brug for hjælp! Du får nok mest ud af at holde dig til Medaljens Bagside og så holde øje med tråde, hvor folk spørger om hjælp til feks at stoppe med hash. Dem er der gerne nogle stykker af :)

Junior medlem

Det er helt okay at i mener hvad i mener, af kritik lærer man :)
grunden til jeg ikke har skrevet så meget ift. mit liv uden misbrug, er at jeg ville se hvad folk havde af interesse for mit emne inden da?!
Ganske simpelt. Har ingen løst på nogen måde til at 'dunke' folk i hovedet. Vi er alle forskellige, og har hvert vores.
Jeg er sådan set lidt ligeglad med hvad folk har af job, og rang.
Mit mål med det her er BESTEMT ikke at prædieke, men jeg ved personligt at det der gav mig gnisten til hjælp til et fungerende liv (FOR MIG!!) var, at nogen fortalte de havde været mere eller mindre samme sted. også følte jeg mig ikke alene om mine problemer.
Jeg kan godt se nu at jeg er gået ind til noget jeg måske ikke kan fuldfører, men jeg har det fint med at ''ramme'' bare en enkel med mit budskab.
men som sagt er I rigtig rigtig velkommen til at skrive hvis jeg fanger jer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Gået ind til noget du ikke kan fuldføre? Hvad er det du er gået ind til? Du gør mig nysgerrig.

Du lidt ligeglad med hvad folk har af rang og job? Rang hvorhenne?

Dit budskab er gået ind.

KOF: Jeg har været misbruger og er nu kun forbruger... 6 år af mit liv har jeg brugt i "rendestenen" eller hvad fuck det skal kaldes.. men nu jeg blot forbruger og har det ret godt med det.

P.L.U.R

Medlem
Brugeravatar

Freakaling skrev:
KOF: Jeg har været misbruger og er nu kun forbruger... 6 år af mit liv har jeg brugt i "rendestenen" eller hvad fuck det skal kaldes.. men nu jeg blot forbruger og har det ret godt med det.

P.L.U.R

Hvorfor fortæller du mig det ? :)
Hvordan kan man skelne mellem forbruger og misbruger - hvor går grænsen?
Og kan man selv gøre det?
I'm just asking.
Folk kan da have nok så styr på deres liv efter deres egen mening, mens virkeligheden rent faktisk er noget andet.
Jeg siger ikke dét gælder for dig, bare så vi har det på det rene, jeg vil bare godt høre din mening - og jer andres for den sags skyld.

blodsvedtårer - Du må sgu ikke give op nu, bare fordi der er nogen herinde der ikke har brug for hjælp.
noname har fat i det rigtige, ind i Medaljens bagside og find tråde, jeg er sikker på du kan finde de første 3 tråde bare på første side.
(Nu ved jeg ikke om det er lidt all around hjælp du har, eller om de forskellige råd kan bruges flere steder.. )
hash misbrug et par spørgsmål angående og stoppe
Fnidder!
Svedture mm. Hashmisbrug

Og jeg fik ret.. Så tag kampen op, hvis du har overskud til det :) Held og lykke :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg har blot lige en kommentar til hele det der spørgsmål om, hvor grænsen mellem brug og misbrug går.. etc.

Det er selvfølgelig to svært definerende begreber, og mange har forskellige meninger. Men jeg synes det bliver ret spændende når man inkluderer pointen med, at "sådan er virkeligheden omkring en bare ikke". Det er som om, at man bruger samfundet (for det er vel virkeligheden omkring en) som en målepind for hvonår noget er "sundt". Det er jeg bare ikke enig i man kan. Jeg synes vores samfund i bund og grund er dybt usundt. Der er alt for meget stress og fart over feltet. Når man så tripper lidt en gang imellem ligesom jeg, og vil bruge tid på at fordybe sig, kan samfundet omkring en godt gå hen og gå for hurtigt, og jeg kan måske ikke følge helt med et par dage. Men det er da usundt. Samfundet vil dog mene, at jeg så har et problem, og et misbrug, fordi jeg ikke kan følge med. Men undskyld mig for at ville dykke dybere ned i mig selv og tilværelsen som sådan, og ikke bare nå en fucking deadline hele tiden igen og igen for at opnå "success". Successkriteriet er altså mavesår.

Det er sat meget på spidsen, og skrevet i al hast. Men jeg håber i forstår pointen.
Bare fordi "virkeligheden omkring en" definerer noget som misbrug, eller skadeligt, er det nødvendigvis ikke sådan. Nogle gange, jo jo, så er det da rigtigt, at enkelte individer kommer meget galt afsted grundet et destruktivt misbrug. Men jeg mener ikke det er destruktivt at tage en pause en gang imellem.
Og så sidder der sikkert en og vil blæse dette argument op til, at jeg så mener det er i orden hvis alle bare holder pause hele tiden. Til dem vil jeg sige: læs argumentet igen. Dette vil, drager man min konklusion til ende, være defineret som misbrug, da det vil lede individet i sænk.

Anyway, til trådstarter. Pisse ærgerligt for dig du ikke kunne tackle det, og fedt du gider hjælpe andre der har samme problemer som dig. Det er bare ikke mig. Så ellers tak.

Dedikeret medlem

Odden: Fuldstændig enig!
Dog må du meget gerne uddybe, hvad det er der gør, at du ikke føler at du kan følge med et par dage efter trips (selvom det nok er lidt udenfor denne tråds sigte).
Er det nogle konkrete eftereffekter eller bare en konsekvens af, at du har fået præsenteret meget nyt "tankemateriale" under trippet der skal arbejdes igennem?

Jeg elsker ligesom dig at rive en dag ud af kalenderen til et afslappet trip i ny og næ, men jeg føler mig nu mere "genopladet" end noget andet i dagene efter :) .

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kof: Fordi du får det til at lyde som om det noget stort at have haft et misbrug og så være kommet ud af det. Synes nok jeg har ret til at skrive som jeg gør - mange af de råd jeg har herinde fra, virker sjovt nok - fordi det sjovt nok kommer fra folk som selv har været der. Derfor kan jeg slet ikke forstå du siger "fremfor de råd der bla bla bla" - derfor skriver jeg det til dig, så må mine råd jo være lige så gode som hans, af den ene årsag, jeg også har været misbruger... Ligesom alle de andre herinde der også har været misbrugere der ikke er det mere???

Og det som du giver du noname ret i med medaljens bagside, har jeg skrevet længere oppe i den post som er SÅ slem SÅ slem SÅ slem i dine øjne - jeg sviner jo manden til - helt vildt... :P hvad med du lige læser hele ens post inden du dømmer den som svinsk? Jeg var bare ret ærlig overfor manden, det der ikke noget slemt i at være - ærlighed er faktisk et skridt på vejen ud af misbruget... dog er det ærlighed overfor sig selv - men fuck nu det... Blodsvedtårer ved meget mere om det fordi han har været i behandling..... No offence - men hvis behandling betyder man bliver blind overfor facts og får den der "no-drugs-Attitude" som afvænning tit har det med at føre med sig og det der med man skal holde sig fra de mennesker man tager stofferne med, miljøet osv osv osv... Det virker sgu nok meget fint hvis man sidder i et miljø hvor folk får tæsk for 100 kroner eller hvor de facts pusheren siger er sandheden - men virker det hvis man sidder i et helt normalt miljø og er endt i misbrug måske pga 2 måneders konstant påvirkelse gennem en sommer eller lignende og det som man så skal fjerne sig fra er hele ens liv? Virker det så også? Når det er gode ting der fører misbruget med sig og ikke dårlige ting? Man behøver jo ikke have det skidt for at ende i misbrug - det bare tage det samme stof nok dage i træk - så ender det ud i en eller anden form for afhængighed.
Hvad gør at Blodsvedtårer er så meget bedre til at give rådene end andre folk som måske har haft det inde på livet hele livet? Hvad er det som der gør forskellen? Og ikke på noget tidspunkt har jeg været hård ved manden - han er eks-narkoman, sådan nogen som os kan sgu godt klare lidt skarp tone.

Grænsen mellem misbrug går der hvor man vågner om morgenen og bare har lyst til at være blæst - enten fordi man er blæst hele tiden og hjernen er mere vant til det end til ikke at være det eller fordi man er så knust indeni af livets hammer at det gør for ondt at være her og så der hvor man vågner om morgenen og det første man gør er at lufte sin hund og spise morgenmad og derpå træne - det der hvor der ikke altid ligger en pose narko et eller andet sted og man altid lige har et par g på sig i nødstilfælde... det jo altid godt lige at have et par g "xxxxxx" til lidt hygge. Man kan også sige at grænsen mellem forbrug og misbrug går der hvor kontrollen er blevet stoffets og ikke menneskets.... Det ikke så svært at skelne de ting og det skal da slet ikke være en person som har mindre viden om narko end hvad der kan googles på 10 minutter eller slet ikke selv har været misbruger (det er behandlerne jeg hentyder til nu) fordi hvordan kan de det? Når de står op hjemme i deres luxushus med deres luxus ting i deres luxus stille og rolige liv hvor alt hvad der står i medierne er rigtigt og fucking bla bla - behøver jeg uddybe mere - de mennesker - hvad kan de? Kan de føle hvordan man har det? Nej fordi de ved det ikke, de har ikke følt de ting, de har ikke set de ting - men de har løsningen.... Så fedt når folk der ikke har nogen personligerfaring kommer med en løsning der helt sikkert virker...

Og man kan sagtens ha styr på sit liv og ikke have det, det er fuldstændig korrekt - men det tager 10 minutter at spørge sine venner om man er ved at være for fucked up... men ellers burde det ikke tage 10 minutter at tænke sig til at et heftigt forbrug af kemikalier konstant nok ikke er helt som det burde være.... Ærlighed overfor sig selv.... men derfor er blodsvedtårer stadigvæk velkommen, jeg tror bare ikke hans holy crusade er den helt rigtig vinkel at tage det fra.

P.L.U.R

Insane psychedelia user!

Generelt synes jeg det er en dum i de at betegne hvad/hvornår der/det er et misbrug, det kan andre mennesker ud over personen som bruger stoffer ikke definere.
Forbruget af stoffer kan være nok så destruktivt og ødelæggene for personen som tager dem, uden at det behøver at være et misbrug. Der findes personer som vitterligt ønsker at ødelægge sig selv, og som bruger stofferne som et værktøj.

Bottomline: Så længe man har et mål med at tage stofferne, er det imo ikke et misbrug.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis ens mål stræber imod den menneskelige natur så det vel et misbrug? At ødelægge sig selv kan nok være et mål, men det et mål skabt af noget - et menneske ødelægger ikke sig selv uden en grund.

P.L.U.R

Junior medlem

Kan ikke lige finde ud af hvad du hedde,r men du stiller spørgsmål omkring hash, som jeg har forstået. Det med ''fnidder''? og sved turer??
mener du noget der kommer et par dage efter du ikke har taget noget, eller mens du tager noget?

Vil bare lige sige at det bestemt ikke er alle behandlere der snakker ud fra noget de ikke selv har prøvet!!
- ved ikke lige hvad du hedder men du skrev noget med luxus liv, var det ift. behandlere?

Jeg er hverken hellig eller noget, slet ikke.
jeg har bare fundet den rigtige vej frem for mig, og jeg leger ikke med skæbnen.

Junior medlem

som sagt er jeg ny her, og fandt ja et ''emne'' der hed medaljens bagside, læste lidt og tænkte at det nok var her jeg kunne starte, så det er derfor jeg ikke har lavet en ny tråd og det, for er faktisk heller ikke helt klar over hvordan jeg gør. ;)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det er helt fint du har lavet tråden, vi "snakker" jo nu ;-)
Men jeg leger heller ikke med skæbnen... selv om du måske vil sige jeg gør det, blot fordi jeg en gang imellem indtager noget psykedelisk.

Insane psychedelia user!

Freakaling skrev:
Hvis ens mål stræber imod den menneskelige natur så det vel et misbrug? At ødelægge sig selv kan nok være et mål, men det et mål skabt af noget - et menneske ødelægger ikke sig selv uden en grund.

P.L.U.R

Hvad er den "menneskelige natur"? Det går kun en vej på, fra den dag du bliver født - mod døden. Om man vælger at ha' det hårdt, legende let, om det skal gå hurtigt eller om det skal gå langsomt, det er op til personen at afgøre det. Præcis på samme måde som det er op til personen at afgøre om man er i et misbrug eller ej.

Nææh, selvfølgelig ødelægger man ikke sig selv uden grund - jeg kan ikke se hvad det har med sagen at gøre?

Sorry, for medvirken til at køre denne tråd ud på et sidespor..

Junior medlem

Altså jeg er blevet mishandlet fra jeg blev født af min mor, psykisk terror og meget mere ;s.
jeg boede uofficielt hos min mormor og morfar i lang tid, uden min mors accept. Hvor efter min mormor blev anmeldt for kidnapning osv, (uden held fra min mors side, da de ikke fandt mig).. Jeg havde i meget lang tid prøvet at forklare kommunen at jeg blev mishandlet hjemme, men min mor er syg, meget syg i sit hovede. Og kan derfor rulle alle og enhver rundt om sin lillefinger. Og jeg havde ikke en chance. Jeg stak af, allerede som 11årig, og boede forskellige steder rundt i byen, og da røg min første joint, og alt det der som blev til hverdag.. Kom blandt andet hos en familie hvor det egentlig bare gik ud på få fat i penge til heroin. HVER DAG. Ingen sund måde at starte sine teenage år på. Kommunen fik øjnene op, og jeg kom langt væk fra byen. Det var meget vanskeligt at være der, da jeg stadig kun var frivilligt anbragt, og ikke tvang. Rent ud sagt kunne jeg slet ikke holde det ud, det blev til vold og tyveri osv. Jeg kom så hurtigt tilbage til byen jeg kom fra, og var hos min mor 1 uge, også gik det galt igen. Ud i byen igen. De fandt en institution til mig som jeg var i et års tid, og der startede det så med bong benzo og desværre meget mere. jeg kom i netværksplejefamilie hos min mormor, og var for en gang skyld et sted jeg var tryg.. Men ikke rolig. Det blev kun vildere. Flere og flere forskellige slags stoffer, og flere gange taget ting jeg ikke vidste hvad var. Alt i alt har jeg været meget frustreret. og måtte ligge ''låg'' på mene følelser. Jeg startede så i dagbehandling, vi lavede en unge-gruppe og det var faktisk godt, til at starte med var jeg utrolig modstander af at være uden stoffer, de var mine bedste venner, og der jeg følte mig tryg. det var da skod at være uden dem. og svært, for det var jo det jeg kendte bedst. det skal lige siges at min far aldrig har været så meget inde over mig, men har stillet mange krav til mig. Som har gjordt det svært for mig at acceptere mig selv, og syndes aldrig jeg var god nok. jeg lavede en aftale med min behandler om at jeg fik 3 chancer..
1. jeg prøvede at blive clean selv kun ved samtaler og egen indsats. 2. jeg skulle begynde at tage det medicin jeg fik udskrevet, eller 3. forsøg at tage i døgn.. jeg kæmpede med alle forsøg men det var kun det sidste der lykkedes. shiiit man, der tabte jeg min stolthed og alt der fulgte med det. Det var til at starte med ikke for min egen skyld jeg blev clean, mern for familiens der efterhånden var så ødelagt (mormor og morfar) så det var der jeg startede, også var der jo behandlingsforløbet som jeg altid kan fortælle jer om.. NU vil jeg lige se hvad i skriver til det her..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]