Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 17:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

I sidste sommerferie røg jeg en smule skunk med nogle venner, som jeg havde gået på efterskole med før sommerferien. Ja, for at gøre en lang historie kort, så fik jeg det rimelig dårligt - mit hjerte hamrede og blev rimelig bange. Oprettede en tråd om dette lige efter det var sket, da jeg flere gange om dagen oplevede hård hjertebanken.

En månedstid efter begynde jeg til kiropraktor, og hjertebanken(en?) kunne skyldes rygproblemer. Siden da er det kun blevet bedre. Jeg har dog generelt haft det sådan, at jeg har været temmelig angst, når jeg har følt det mindste i min krop efter den sommerferie - og skyder hele tiden skylden på den episode.

I dag føler jeg, at det er blevet en del bedre, angsten og især hjertebanken, men kan ikke lade være med at fastholde tanken om, jeg har en (nu meget mildere) psykose. Tror måske det har noget at gøre med, at jeg skulle til at omstille mig til gymnasiet, efter jeg har haft et super år på efterskole, og har også følt mig temmelig presset med lektier og det der nu hører med gymnasiet.

Nå, men mit simple spørgsmål er, når man først har fået en hashpsykose (ved godt det er meget udefinerbart, men nu har I min historie), er den så vedvarende - eller forholder det sig sådan - ligesom hvis man har en mindre depression, eller en periode hvor man er lidt mere sårbar, at man kan slippe 100% for symptomerne. :)

På forhånd tak.
Dudeman :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Undskyld det lyder måske dumt det jeg siger nu, jeg er ikke helt ædru men jeg gør mit bedste.
men tror du ikke bare du har gået og tænkt for meget over det... ?

Det er normalt at blive nervøs og paranoid når man har røget lidt skunk og ikke kender til følelsen
evt kommer til at ryge lidt for meget, det med dit hjerte er normalt, altså at det banker hårdt og
hurtigt når du bliver påvirket, så det skal du ikke tænke på ( medmindre du fik ondt i brystkasse - vejrtrækningsbesvær og andet )
hvilket angst også kan være skyld i ( hvis den er slem )

Men jeg forstår ikke...... har du haft hjertebanken konstant lige efter den episode ? siden du siger det kan skyldes rygproblemer,
du må altså lige skære det lidt mere ud i pap så det er lettere at forstå :D
Citat:
Oprettede en tråd om dette lige efter det var sket, da jeg flere gange om dagen oplevede hård hjertebanken.

hvad ? hvor er den tråd ? og oplevede du flere problemer samme dag det var sket eller
i mange dage lige efter ?

Du lyder jo temmelig fornuftig, bare lidt uviden måske, og det lyder
som om du har fået pisket en stemning op inde i dig selv.
Jeg mener - du har angst ? det havde du nok også inden du røg lidt ?

en psykose er jo ikke lige sådan... den plejer du ikke at gå og spekulere
over du har ( ifølge nogle venner jeg kender der har været på den lukkede ) en psykose,
du får lige pludelig at vide af folk omkring dig at du er rivende ragende galt på den,
og ifølge dig er det alle andre der er galt på den og du har ret ( selv om der er mange eksempler -
er dette et typisk eksempel ifølge hvad jeg har set ) men der er jo mange grader af psykoser.

Det værst tænkelige jeg kunne forstille mig der var/er sket med dig
er at skunken har udløst noget angst hos dig ( hvis du slet ikke havde det før og fik det pludselig )
og hvis det er tilfælde burde du måske tale med en læge om det, og ikke ryge mere.

Men hvad jeg tror det er ?
tankekulder.

du må beskrive din episode noget bedre, og ikke gøre den kort.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg er enig med dudeman93 at du nok bare har tænkt for meget over det.

Du har opdaget hvor ubehagelig angst er på cannabis, og angst sætter sig i kroppen lang tid efter man har haft et "udbrud". Det samme sker hvis man bliver udsat for en traumatisk hændelse: det kan f.eks. ske hvis du bliver overfaldet, og i lang tid efter vil du se dig over skulderen, være mistænkelig over for fremmede, ect.
Det eneste du kan gøre er at "fordøje" din angst, og lade være med at blive yderligere bange for den. At have angst er ikke det samme som en psykose, så bare rolig :)

Hilsen Fanny

Junior medlem

Tak for jeres svar. Siden jeg røg skunk, følte jeg et par gange om dagen, at mit hjerte pludselig slog hårdede, og jeg blev selvfølgelig bange, hvilket gjorde det endnu værre - og var på randen til besvimelse. Det blev bedre over et par ugers tid, men følte stadig en trykken i brystet efter dette. DET viste sig at have noget med min ryg at gøre, og nu er det meget meget bedre; mærker næsten ikke noget til det.

Det der er lidt underligt i denne situation er, at den følelse som skunken muligvis satte i gang - altså at der var noget galt i mit hjerte - gik fra psykisk (tror jeg..) til mere fysisk (rygproblemerne).

Er selv rimelig overbevist om at det er tankekulder, men kan ikke overbevise mig selv nok om at det er tilfældet, til at jeg føler mig helt sikker ved at ryge igen. Har et meget lille forbrug af tjald - var omkring 2 gange om måneden før skunkepisoden (btw den eneste gang jeg har prøvet skunk. Ville det være fuldstændig uansvarligt at give mig i kast med noget tjald igen?

Jeg røg forresten en smule tjald en måned efter hændelsen, og følte ikke det helt store ubehag (lavede nogle rygøvelser inden for at forebygge ubehag) - men kunne ikke nyde det specielt, da jeg hele tiden tænkte på, om jeg nu ville få det dårligt igen og - uuhh hvad nu hvis jeg får en psykose...

Nu er det 3-4 måneder siden jeg røg sidst, og er ved at føle mig rimelig klar på at prøve igen. Igen - er det bare åndssvagt at prøve endnu en gang? Anse mig bare som svag - men det er nu engang sådan jeg føler. :)

Mvh dudeman.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Du skal ikke ryge før du selv føler dig klar til det igen. Det er af gode grunde kun dig selv der ved det.

Desuden, hvis du føler ubehaget(både fysisk og psykisk) ved at ryge er større end den nydelse du får ud af det, er det åndsvagt at ryge.

Junior medlem

Tak for svaret. Det kan du selvfølgelig have ret i. Alle de gange jeg havde røget inden den episode, hvor jeg fik det dårligt, har jeg fået det utrolig behageligt af at ryge. Men ja, det er vel noget, jeg selv må vurdere. :)

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Nu skal det siges at cannabis ikke bare er cannabis. Forholdet mellem de to cannabinoider THC og CBD (et stof som skulle virke beroligende og "antipsykotisk") kan variere en del, og specielt i stærke skunkarter er der et højere indhold af THC i. Dette kan udløse angst og paranoia, hvorimod cannabis med et højt indhold af CBD efter sigende skulle virke beroligende og øge følelsen af velvære (orker ikke lige at finde artikler). Hvis forholdet mellem de to stoffer er balanceret, vil der altså i planten være en modgift mod den angst som THC´en kan forårsage.

Hvis du har planer om at ryge igen, så ryg noget som ikke er alt for stærkt. Her skulle forholdet mellem de to cannabinoider være balanceret.

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]