Oprindelig fransk absinthe havde et thujonindhold på omkring de 20mg/kg og det er rigeligt til at nedsænke en fuldvoksen mand i en thujonrus. Se blot på Aleister Crowley -han var altså en stor dreng på næsten 2m! *g*. De tjekkiske absinther ligger ikke under for EU's thujongrænse og kan derfor sætte indholdet så højt de vil. Et par shots af en 100 mg/kg. er rigeligt til at gøre dig mystisk. "Tricket" hvis man kan kalde det det, ved at drikke absinth, er at drikke sine glas hurtigt (så er de også kolde). På den måde mærker man thujonen før alkoholen sætter ind. Når de 60% rammer sætter thujonen dog hurtigt ud.
Når man drikker absinth bør man ikke forvente at blive blæst eller sendt på tur som med andre stoffer. Det er ikke et hallucinogen og det har det alrig været! Man oplever en klar effekt ud over alkoholen, som bedst kan beskrives som et kreativt klarsyn. Humøret højnes og man har lettere til inspiration. Det føles som om alkolrusen har fået en lidt skarpere "edge".
Der er så mange ting der udgør en god absinth. Rusen i sig selv er kun en del af helheden. Ingredienserne ,farven, duften, smagen, brygningsmetoden og louch'en har alt sammen betydning for det samlede indtryk.
Hvis du er desperat narkoman så ryg nogle peanutskaller, eller smid en dusk malurt i en halv flaske vodka. Hvis du derimod har sans for de finere ting i livet og interesserer dig en smule for en spændende periode i europæisk kultur, la Belle Epóque, så vil jeg kraftigt opfordre dig til at bestille en ske og en af de traditionelle franske absinther. Du vil ikke fortryde det.
Det kan sgu godt være jeg er lidt af en snob, men jeg mener bare at "la Fée Verde" fortjener at blive behandlet med en smule respekt!
Til sidst vil jeg lige smide et link. Det er her at nogle af de mest seriøse "absintheurs" holder til. Nogle af dem kan være lidt snobbede, men alt i alt er det et totalt cool site! [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
www.sepulchritude.com/chapelperilous/absinthe Læs i øvrigt FAQ'en for en uddybning af absinthens virkning!
/Karma!
[ 07 Oktober 2002: Besked ændret af: Halifax666 ]