Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 13:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Risperidon ?
Medlem

Hej derude !

Landet ligger sådan at min psykiater, har ændret min medicinering i forbindelse med angst og depression. Jeg ville derfor høre om nogen kender til følgevirkninger af risperidon, eller om nogen har god erfaringen med dette produkt ?
Jeg er lige startet på et nyt forløb, efter et forgæves forsøg med sertralin, derfor er jeg er nu skiftet til en kombination af 0,5 mg risperidon, og 75 mg venlafaxin om dagen.
Jeg ved fra min psykiater at jeg helst skal holde mig fra alkoholen, hashen og alle andre rusmidler. Dette havde jeg dog rigtig svært ved, under behandlingen med sertralin, hvilket nok også er skyld i at det ikke endte med et bedre resultat.

Jeg går nu både til misbrugskonsulent og psykiater fordi jeg ikke kan stoppe mit forbrug, trods kraftige anbefalinger imod at beruse mig. Sagen er den, at jeg har svært ved at se mig selv holde helt igen med specielt alkohol, hash og en sjælden gang imellem kokain. Jeg vil derfor gerne vide om det er fuldstændig uforsvarligt, at have en dag om måneden, hvor man giver den lidt gas? Eller må jeg bare bide i det sure æble og holde helt igen med alt jeg går og indtager?

Håber der er nogen der har forstand på emnet derude !

Peace out, og hav en god weekend.

Insane psychedelia user!

Få fat i en psykolog i stedet for. Det er mig ubegribeligt at folk skal gå rundt og indtage antipsykotisk medicin, mod angst.

Du kan sagtens beruse dig som du lyster, men det gavner bare ikke din vej ud af angsten. Du må gøre op med dig selv hvad du vil.

:)

Medlem

MIn psykiater fortalte mig at risperidon var mod søvnproblemer, og for at samle mine tanker. Hun fortalte mig også, at min kemiske balance i hjernen vil blive ved med at falde, hvis jeg bliver ved med at indtage alkohol og ryge hash, men synes det lyder lidt langt ude, eller er det sandt? Hun sagde også at niveauet af serotonin, ville blive så lavt at det ikke kunne genopbygges, uanset om jeg tog antidepressiver eller ej. jeg vil dog lige tilføje at jeg dyrker motion 3 gange om ugen (løb) i 45 minutter, hvilket også hjælper en del på humøret.
Ved bare ikke rigtig om jeg skal tage hendes råd med et gran salt? Jeg er trodsalt kun 20 år, så det at kvitte alle weekend arrangementer ville være svært for mig, men jeg vil gøre hvad jeg kan for at skære mit forbrug ned.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg vil anbefale dig at tage din psykiaters udtalelser med et meget stort gran salt. "Kemisk ubalance" teorien er meget kontroversiel, og det med at dit serotoninniveau vil blive så lavt at det ikke kan genopbygges hvis du intager alkohol og hash er decideret løgn. Hun lyder som en ureflekteret og dårlig psykiater, der ikke forholder sig kritisk til lægemiddelindustriens ensidige påvirkning. Jeg vil på det kraftigste opfordre dig til at finde en anden.

Når det er sagt, så synes jeg du skal tage dine problemer alvorligt. Find en måde at arbejde med dem der fungerer for dig: Psykolog, meditation, terapi etc. Det er i øvrigt rigtig godt at du dyrker motion. Bliv ved med det! Jeg anbefale dig at gøre dig fri af psykofarmaka, så vidt det er muligt, men du skal selvfølgelig ikke bare uden videre stoppe hvis det betyder at din tilstand bliver fuldstændig uoverskuelig.

Og klart, hold dig rusmiddelforbrug lavt. Nu kender jeg dig ikke, og det kan sagtens være jeg tager fejl, men umiddelbart tænker jeg at det ikke nødvendigvis vil være godt for din tilstand helt at droppe den adspredelse og glæde der kan være i at feste og få lidt gang i den en enkelt gang om måneden eller to. Askese er sgu overvurderet som en vej til sundhed. Men lad det for alt i verden ikke blive en flugt.

Medlem

Tak for opmærksomheden. Det gik skide godt denne weekend, kun 2 dages druk og en tur en masse svampe :S

Spørgsmpl til drupe: Gør du selv brug af meditation ? jeg har selv tidligere mediteret, men jeg har alt for svært ved at slappe af og fokusere, hvilket gør det rigtig svært for mig at tage det seriøst. Jeg har aldrig rigtig haft tolmodigheden til det, og har altid haft svært ved at koncentrere mig. Men jeg går som sagt til psykiater og misbrugskonsulent. Har gjort brug af psykolog, det var dog ikke lige min kop té.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
10hi-f9z skrev:
Spørgsmpl til drupe: Gør du selv brug af meditation ? jeg har selv tidligere mediteret, men jeg har alt for svært ved at slappe af og fokusere, hvilket gør det rigtig svært for mig at tage det seriøst. Jeg har aldrig rigtig haft tolmodigheden til det, og har altid haft svært ved at koncentrere mig. Men jeg går som sagt til psykiater og misbrugskonsulent. Har gjort brug af psykolog, det var dog ikke lige min kop té.

Jeg har mediteret fast i en del år, men nu er det mere lejlighedsvist. Det gør ikke noget du har svært ved at slappe af og fokusere, det kender jeg alt for godt, og er sådan set bare endnu en god grund til at meditere. Men det kræver en dosis tålmodighed, det gør det da, men det handler mest om at være villig til at bruge tiden det kræver.
Generelt: Pas på med ikke af afskrive en teknik pga. nogle enkelte dårlige erfaringer. Både psykolog, meditation og andet.

Medlem

Tak for rådene, dem vil jeg tage til mig. Der er vel ikke andet for end at kaste mig ud i det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]