Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 23:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Medlem

Jeg ønsker at starte en diskussion om, hvorfor selvmedicinering er sådan en dårlig ide,.
Jeg henviser til bl.a. andet til min egen tråd., hvor der er en der absolut ikke mener det er en god ide.

Jeg kan dog ikke se det store problem i det, hvis det i sidste ende kan hjælpe mig (eller andre)
Jeg har truffet min valg omkring selvmedicinering, og er startet og det er gået fint nok den første uges tid.

Jeg har spekuleret meget over, at på den ene eller anden måde, så er der mange herinde der selvmedicinere sig selv med det ene eller andet. Heri blandt at ryge cannabis, måske for at kunne kontrollere jeres temperament. Det kan være hvilket som helst substans, af den ene eller anden slags.

Så jeg har meget svært ved at se hvad problemet skulle være, ved at jeg vælger at gøre det.

Senest rettet af Honey 28 feb 2011 01:05, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Meh, problemet er imho, at du ikke har hele den værktøjskasse som professionelle har. Psykiatri er i forvejen gætteværk nok som det er.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Eleusis skrev:
Meh, problemet er imho, at du ikke har hele den værktøjskasse som professionelle har. Psykiatri er i forvejen gætteværk nok som det er.

Hvad indeholder den her værktøjskasse som du mener man ikke kan anskaffe sig i sin lokale krammer, men kun af Uni-krammeren ?

Medlem

Eleusis skrev:

Jamen hvis du som du selv siger, er psykiatrien det rene gætteværk, så kan du da ikke være sikker på om jeg har ''værktøjkassen til det''

Så hvorfor bringe psykiatrien på banen, hvis de ikke selv er udstyret nok til det?

Medlem
Brugeravatar

Honey skrev:
Jamen hvis du som du selv siger, er psykiatrien det rene gætteværk, så kan du da ikke være sikker på om jeg har ''værktøjkassen til det''

Så hvorfor bringe psykiatrien på banen, hvis de ikke selv er udstyret nok til det?

Fordi psykiatrien er nogle selvpostulerede eksperter på et vidensområde ingen andre beskæftiger sig med ... Psykiatrien startede ud med galehuse der torturede folk for at få dem til at rette sig ind efter normen :-) ..
Psykiatrien er stadig et slagtehus hvor man torturere folk til at passe ind - hvis ikke de har kompetencerne til at redde trådene ud med samtale - så har de altid deres psykofarma som i det mindste, for en stund, vil pacificere de her problem-eksistenser så de kan komme tilbage på sporet og være olie for tandhjulene ^_^ ...

Fordi psykiatrien er ligeså god til at rode bod på folks problemer, som alle andre menesker er .. Ingen kan rode bod på andres problemer.

Selvmedicinering kræver selvsagt mindst den samme viden, kendskab, kundskab til diverse stoffers virkemekanismer og al anden øvrig relevant viden omkring menneskets anatomiske system osv ..
Ligeså vel som det kræver distancering, objektivitet, nøje målinger og nøje notater ..

Gå ind til selvmedicinering som du ville gå ind til ethvert videnskabeligt forsøg ...
Hvis ikke du ville gå ind til et videnskabeligt forsøg - skal du heller ikke gå ind til selvmedicinering ...

Dedikeret medlem

Honey skrev:
Eleusis skrev:

Har ikke sagt at psykiatri er det "rene gætteværk", men det er ikke en eksakt videnskab.
Det er der erfaringen kommer ind i billedet. Erfaringen hos en psykiater som har praktiseret i 30 år, har haft tusinder af patienter, og ved pr. erfaring hvad der virker når den initiale behandling ikke virker.

Same psykiater har en anden værktøjskasse som hedder receptblokken.

Desuden kan man let komme til at gøre ondt værre: Benzoer mod angst, eller hash mod depression f.eks.

Dedikeret medlem

Citat:
Fordi psykiatrien er nogle selvpostulerede eksperter på et vidensområde ingen andre beskæftiger sig med ... Psykiatrien startede ud med galehuse der torturede folk for at få dem til at rette sig ind efter normen :-) ..
Psykiatrien er stadig et slagtehus hvor man torturere folk til at passe ind - hvis ikke de har kompetencerne til at redde trådene ud med samtale - så har de altid deres psykofarma som i det mindste, for en stund, vil pacificere de her problem-eksistenser så de kan komme tilbage på sporet og være olie for tandhjulene ^_^ ...

Hey Quaz, Scientology har lige ringet... De vil gerne have deres anti-psykiatri plancher og klicheer tilbage, og de blev sidst set hos dig...

Medlem

Eleusis skrev:
Honey skrev:
Eleusis skrev:

Har ikke sagt at psykiatri er det "rene gætteværk", men det er ikke en eksakt videnskab.
Det er der erfaringen kommer ind i billedet. Erfaringen hos en psykiater som har praktiseret i 30 år, har haft tusinder af patienter, og ved pr. erfaring hvad der virker når den initiale behandling ikke virker.

Desuden kan man let komme til at gøre ondt værre: Benzoer mod angst, eller hash mod depression f.eks.

Nu har jeg jo været været i psykiatrien for 7 år siden, så det er da ikke ensbetydende med at det virker.

Ja, det kan du godt have ret i, at de har deres recpetblok, men så er det godt der er andre metoder.

Hvordan kan det komme til at gøre ondt værre, altså i forbindelse med benzoer..?
Tænker du på afhængigheden eller noget helt andet?

Men hvorfor er det så okay for andre og ikke mig..?

Medlem
Brugeravatar

Eleusis skrev:

Levner de 30 års erfaring ikke plads mulighed for konservativisme og dogmatisme?:) ... Desuden har receptblokken været evig forældet - den snakker kun om syntetiske stoffer .. naturen byder på mange gemmer :) ..

Drejer det sig igen ikke om at være opmærksom at bruge hovedet? ..
At lade være med at flygte fra sine psykiske problemer ved at fylde hovedet med stoffer ? ..
Eleusis skrev:
Hey Quaz, Scientology har lige ringet... De vil gerne have deres anti-psykiatri plancher og klicheer tilbage, og de blev sidst set hos dig...

Tak! :)<3 jeg har længe ønsket at aflevere deres lort tilbage :-) det hjælper jo ikke at flå dem ud af psykiatriens institution og over i en religiøs institution ... :-*

Dedikeret medlem

Citat:
Nu har jeg jo været været i psykiatrien for 7 år siden, så det er da ikke ensbetydende med at det virker.

Definer "været i psykiatrien"?
Selvfølgelig findes der uduelige psykiatere, men der findes lige så mange dygtige, kompetente fagfolk. Hvis det første forløb ikke var godt, gælder det om at finde en psykiater som "matcher dig".
Og der er sket en vis udvikling inden for branchen de sidste 7 år: Ny medicin osv.

Citat:
Hvordan kan det komme til at gøre ondt værre, altså i forbindelse med benzoer..?

Også afhængigheden (som kan tage mange måneder eller år at komme ud af), men også tolerancen som kan stige lynhurtigt. Endeligt kan der ske det som hedder en rebound effekt som følge af benzoer. Øget benzo forbrug kan give mere angst, som igen fører til flere benzoer.

Citat:

Jeg siger ikke at det ikke er ok for dig, bare at det helt generelt, som oftest, ikke er den bedste ide.

Medlem
Brugeravatar

Honey skrev:

De andre må heller ikke ...
fordi de ikke er glade,
flygter de, ind i stoffernes verden,
de er ligeglade, hvad de andre siger.
og med sig selv...

De andre må;
fordi de er glade,
fordi de ikke misbruger,
fordi de ikke flygter,
fordi de gør det intelligent...

"Jeg har det skide dårligt i mit liv, jeg er træt af at alle de andre må junke og jeg ikke må" ..
De andre må heller ikke - de er bare ligeglade ... både dem der må og ikke må ..

Hvad er det konkret du gerne vil opnå igennem selvmedicinering? :)
Hvad er dit mål for øje?

Dedikeret medlem

Citat:
At lade være med at flygte fra sine psykiske problemer ved at fylde hovedet med stoffer ? ..

Ah, det vil sige at du også går imod selvmedicinering ved at fylde hovedet med stoffer, glimrende!
Nogle psykiske problemer kan godt løses uden medicin. Kognitiv terapi ved depression, angst og fobier f.eks. Men ved ting som skizofreni er det kun kontraproduktivt, og gør ondt værre.

Medlem
Brugeravatar

Eleusis skrev:
Citat:

Ah, det vil sige at du også går imod selvmedicinering ved at fylde hovedet med stoffer, glimrende!
Nogle psykiske problemer kan godt løses uden medicin. Kognitiv terapi ved depression, angst og fobier f.eks. Men ved ting som skizofreni er det kun kontraproduktivt, og gør ondt værre.

Din måde at ræsonnere på får puls til at stige .. Grr -.-'
Jeg er imod hjernedødt forbrug af enhver substans =) ..
Alt skal være i balance .. Det er universets orden :]

Well hvis du mener kognitiv terapi kun gør ondt værre ved skizofrene, må vi vel finde ud af hvad der skabte skizofreni i første omgang for at finde en behandlingsmetode? ...
De som eksisterer nu helbreder jo intet, men undertrykker og erstatter blot en bevidsthedstilstand med en syntetisk .. en falsk .. hvordan tror du selvet har det med at gå rundt og se igennem ubevidst uklare vinduer?

Dedikeret medlem

Citat:
Din måde at ræsonnere på får puls til at stige .. Grr -.-'

Det er jo kun naturligt, og derfor godt, ikke?
Citat:

Alt skal være i balance .. Det er universets orden :]

Forkert... Universet indeholder næsten kun stof, og næsten intet anti-stof. Vi må altså konkludere at det IKKE er universets orden at alt skal være i balance ;)

Citat:
hvordan tror du selvet har det med at gå rundt og se igennem ubevidst uklare vinduer?

UTROLIGT meget bedre end at gå rundt og se igennem klare skizofrene vinduer, høre stemmer, osv.

Medlem

Eleusis skrev:
Citat:

Definer "været i psykiatrien"?
Selvfølgelig findes der uduelige psykiatere, men der findes lige så mange dygtige, kompetente fagfolk. Hvis det første forløb ikke var godt, gælder det om at finde en psykiater som "matcher dig".
Og der er sket en vis udvikling inden for branchen de sidste 7 år: Ny medicin osv.

Citat:

Også afhængigheden (som kan tage mange måneder eller år at komme ud af), men også tolerancen som kan stige lynhurtigt. Endeligt kan der ske det som hedder en rebound effekt som følge af benzoer. Øget benzo forbrug kan give mere angst, som igen fører til flere benzoer.

Citat:

Jeg siger ikke at det ikke er ok for dig, bare at det helt generelt, som oftest, ikke er den bedste ide.

Puha det kan du ikke mene, at jeg skal definere.
Nu er det jo ikke kun en jeg har været hos, men 3 forskellige, hvor den sidste var jeg med i et projekt. Og ja mange ting er der sket på 7 år, at jeg har fået det være og begyndt på diverse ting.
Som jeg denne gang holdte for mig selv.

Afhængigheden af benzoer har jeg haft op og vende mange gange, så på det punkt er jeg mere eller mindre ligeglad med, for jeg er overbevist det ikke sker for mig.

Nej men jeg er efterhånden løbet tør før ide, som jeg virkelig ’’brænder for’’
Er træt af sårer andre mennesker om mig, svigte dem men ligeså meget så svigter jeg mig selv.

Quaz >
Jeg har læst mange af dine indlæg, men med et meget skævt smil.
Jeg kan slet ikke på nogen måde følge dig i mange af de ting du har skrevet.

Du skal ikke komme og fortælle mig at andre gør det fordi de er glade, jo på et hvis punkt er de vel glade, men mange gemmer på en hemmelighed.

Mit mål igennem min selvmedicinering er at først og fremmest at stoppe med de ting jeg gør imod mig selv, og hvilket nogen vil jeg ikke videre ind på her. Det står åbent og tydeligt i anden tråd.
Så det er ikke noget jeg har lyst til at rippe op igenl

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Eleusis har fat i noget af det rigtige, når han nævner "værktøjskassen". Selvmedicinering kan i sig selv vel sagtens have en egentlig virkning, men grænsen mellem brug og misbrug kan være utrolig udvisket. Alpha omega er at du samtidig lærer, at håndtere dine problemer, så du netop kan bruge dit værktøj. Det er jo f.eks heller ikke nemt, at bygge et hus, hvis du ikke aner hvordan man bruger diverse redskaber. Det kan godt være, at du på forunderlig vis for bygget et hus med ren og skær gætværk, men det er immervæk en del nemmere, når du har viden om hvordan du gør.

Om det er så er sådan, at du får din viden fra en psykolog, en psykiater eller en helt tredje, er jo for så vidt ligegyldigt. Men man kommer ikke uden om, at de oftest har den fornødne viden, til at hjælpe dig.

Så mit råd er til dig, at du skal påpasselig med dit lille projekt. At du fylder dig med ting, og sager, får ikke dine problemer til at forsvinde. Du kommer ikke uden om, at skulle deale med dine problemer på et eller andet tidspunkt.

Medlem

BehindMind skrev:
Eleusis har fat i noget af det rigtige, når han nævner "værktøjskassen". Selvmedicinering kan i sig selv vel sagtens have en egentlig virkning, men grænsen mellem brug og misbrug kan være utrolig udvisket. Alpha omega er at du samtidig lærer, at håndtere dine problemer, så du netop kan bruge dit værktøj. Det er jo f.eks heller ikke nemt, at bygge et hus, hvis du ikke aner hvordan man bruger diverse redskaber. Det kan godt være, at du på forunderlig vis for bygget et hus med ren og skær gætværk, men det er immervæk en del nemmere, når du har viden om hvordan du gør.

Om det er så er sådan, at du får din viden fra en psykolog, en psykiater eller en helt tredje, er jo for så vidt ligegyldigt. Men man kommer ikke uden om, at de oftest har den fornødne viden, til at hjælpe dig.

Så mit råd er til dig, at du skal påpasselig med dit lille projekt. At du fylder dig med ting, og sager, får ikke dine problemer til at forsvinde. Du kommer ikke uden om, at skulle deale med dine problemer på et eller andet tidspunkt.

Ja men du ved også godt hvordan jeg har det med at skulle sidde overfor et andet menneske, og så snakke om sådan nogle ting. Så vil jeg hellere gemme mig væk, i mit eget lille hjørne. Indtil jeg tør stå frem og måske erkende at jeg har et problem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Honey skrev:
Så vil jeg hellere gemme mig væk, i mit eget lille hjørne. Indtil jeg tør stå frem og måske erkende at jeg har et problem.

Det er netop dér, du skal passe så forbandet meget på. Før du ved af det, kan det det gå fra brug til misbrug.

Det er fair nok, at du gør som du gør, jeg siger bare at du skal passe på.

Medlem

BehindMind skrev:
Honey skrev:
Så vil jeg hellere gemme mig væk, i mit eget lille hjørne. Indtil jeg tør stå frem og måske erkende at jeg har et problem.

Det er netop dér, du skal passe så forbandet meget på. Før du ved af det, kan det det gå fra brug til misbrug.

Det er fair nok, at du gør som du gør, jeg siger bare at du skal passe på.

Undskyld, men det ved jeg altså godt.

Du kan da vel være ligeglad om det ender i et misbrug.

Og ja jeg skal nok passe på,.

Medlem
Brugeravatar

Eleusis skrev:
Forkert... Universet indeholder næsten kun stof, og næsten intet anti-stof. Vi må altså konkludere at det IKKE er universets orden at alt skal være i balance ;)

Og mens vi nu er smarte så er 90-96% af det observerede univers mørk-stof :-) ..
Og anti-stof opstår hele tiden .. det forsvinder bare fordi det ikke hører til - her :-) ..
http://science.nasa.gov/science-news/sc ... ntimatter/

miau :)

Eleusis skrev:
UTROLIGT meget bedre end at gå rundt og se igennem klare skizofrene vinduer, høre stemmer, osv.

Har du oplevet hvad det vil sige at være skizofren? :-) ..
Du har begrænsede værktøjer til rådighed for at sætte dig ind i en andens sindstilstand .. I begrænsningen opstår "fejlen" ..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 72 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]