Citat:
Jeg tror godt vi kan finde en fælles mark, vi har jo videnskaben - den skal bare peppes lidt op og gøres lettere tilgængelig. Problemet med videnskaben i dag (eller alle fags eliter sådan set) er, at retorikken simpelthen er for svær at greje for hr. og fru Danmark. Derudover synes jeg også at videnskaben mangler mediefokus, og når det endelig får noget fokus, bliver det fremstillet som noget hokus pokus som måske en dag kunne gøre vores liv lidt mere luxuriøst. Jeg ved ikke om jeg har skudt helt ved siden af, men det er der jeg synes det halter.... Som du selv påpeger, kræver det jo for meget arbejde at sætte sig ind i "videnskaben og ens tilværelse" og derfor må løsningen jo også være at gøre det arbejde lettere...
Jeg er fuldstændig enig med dig i, at videnskab bliver fremstillet som en slags magi i medierne, men jeg forstår ikke helt dit forslag om at gøre det "nemmere at forstå videnskab". Verden er rimelig kompliceret, og hvis man ønsker sig en tilstrækkelig, kvantitativ beskrivelse af den (hvilket vel er en af hovedformålene med naturvidenskaben), så kræver det et relativt stringent sprog: det videnskabelige fagsprog samt matematikken. Hvis man ikke forstår matematik og matematisk syntaks til et rimeligt niveau, så kan man simpelthen ikke forstå naturens sammenhænge, og så kan man heller ikke gøre sig forhåbninger om at forstå naturvidenskaben.
Angående det at videnskaben fremstilles som magi i medierne: Det er selvfølgelig ærgerligt, men det er måske også svært at undgå. Hvis man bliver præsenteret for en videnskabelig landvinding eller et stykke teknologi og ikke kender det teoretiske grundlag for dets tilbliven, så vil det vel virke som hokus pokus. Man kan ikke forstå en benzinmotor uden at kende til termodynamik, og termodynamikken kan ikke forstås uden kendskab til infinitesimalregning, og så er vi tilbage ved matematikken igen - og matematik er vel typisk dér, hvor mange står af

.