Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 20:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Depottabletter med delekværn, Risolid f.eks., må naturligvis deles i 2.

Men, hvad hvis der ikke er en delekværn, som for eksempel de 30MG Contalgin tabletter jeg sidder med her (de udløses over 12 timer).

Der står at man skal synke dem hele. Men kan jeg ikke skære dem lige over og således have 2*15mg depottabletter, med den samme 12 timers virkning?

Min opfattelse er at mange, specielt ældre, har det svært ved at sluge piller, og derfor knuser dem og kommer dem i noget Yougurt eller lignende.

Gør man dette med morphin depottabletter, så er det jo ikke sikkert at man vågner dagen efter, da hele stoffet blev udløst med det samme, istedet for 12 timer som var meningen.

Jeg kan rent ud sagt ikke forstå at jeg skulle opnå nogen uheldig effekt ved at dele (ikke knuse eller tygge) en depottablet, end at doseringen bliver halveret, og har mistanke om at "skal sluges hele, må ikke deles" blot er for at ikke forvirre/risikere at folk der ikke er helt åndsfriske alligevel laver yougurt tricket (Jeg lå på stue med en ældre herre der forsøgte det 3 gange om dagen i 3 uger, f.eks..).

Ydermere mener jeg at grunden til at Contalgin 30MG ikke har en delekværn, er at de også findes som 5MG og 10MG tabletter. Således at jeg sagtens kunne lave de 15MG med disse. Men nu er det altså 30MG jeg sidder med.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
spawn73 skrev:
Der står at man skal synke dem hele. Men kan jeg ikke skære dem lige over og således have 2*15mg depottabletter, med den samme 12 timers virkning?

Nej. Der er forskellige typer depottabletter, nogle vil man måske kunne dele og stadigvæk bibevarer noget af depoteffekten, mens andre vil blive mere eller mindre ødelagt af at blive delt.

Medlem

Jeg fik en gang et par Doltard af en ven, som er et kopiprodukt med samme indhold. Hvis de knuses er pulveret i bitte små kugler. Det er svjv. for at bevare depoteffekten for at man ikke bare kan knuse dem og få et instant rush. En slags junkie-sikring om man vil. EDIT: Slettet

Du kan være fuldstændig sikker på ikke at dø hvis du indtager 15mg Morphin Sulfat oralt selvom tabletterne er knust. Det kræver en noget højere dosis.

Jeg ved ikke om opioder bare ikke er mig, men jeg må indrømme det ikke var nogen speciel oplevelse. Jeg kunne sagtens forestille mig en del andre opioder har bedre lamme-potentiale. Regn med at blive ret bedøvet, lidt kløe og en smule feel-good :)

EDIT: Jeg knuste forresten en 30mg pille mellem 2 skeer, og indtog halvdelen af pulveret blandet op i vand. Du kan fint re-dosere hvis du venter et par timer og ikke er overvældet af effekten.

Senest rettet af Reefie 25 mar 2011 19:20, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Reefie skrev:
... Jeg er ikke bombesikker, men jeg vil mene du bare kan bide din pille halvt over og stadig bevare depoteffekten.
...

Nej, ikke altid!

Flak skrev:
Nej. Der er forskellige typer depottabletter, nogle vil man måske kunne dele og stadigvæk bibevarer noget af depoteffekten, mens andre vil blive mere eller mindre ødelagt af at blive delt.

Korrekt! Mikroindkapslings-metoden tillader ikke, at man bare halverer "pillen" og stadig har intakt time release.

Junior medlem

Min læge har udskrevet en pakke 10MG Contalgin, så jeg kan nedtrappe med dem. De 30MG piller tygger jeg bare i 7.5MG portioner. Jeg kunne jo self. godt prøve en 30MG. I følge indlægssedlen er normal dosis 30-100MG hver 12 time, og forgiftnings dosis 5-10 gange behandlingsdosis.

Så lidt hurtig regning er vel, 100MG*10/12=83MG som forgiftnings dosis hvis man knuser pillen. Sikkert en del mere hvis man vejer 115KG som mig. ;)

Men well, jeg har fået dem fordi jeg har brækket ryggen (ikke alvorligt), det gør bare nas. Så jeg vil bare trappe ned på normal vis og så lige lege lidt med de bonus 30MG piller jeg har.

---

Jeg må indrømme at de ikke siger mig noget specielt. Hvilket egentligt er mærkeligt da jeg engang fik morphin indsprøjtninger på hospitalet, og det var fandme det vildeste.

Måske er det som med alle andre stoffer, der er kun en første gang. :)

Men nu har jeg da lært det med at man ikke kan regne med at man må dele en depot tablet (med mindre man altså er klar over risikoen).

edit:

Ah, jeg læste lige postene igen og så at det var 15MG du havde taget (og ikke 30MG som i mit regne eksempel). Kan være jeg prøver med 15MG når sengen kalder. 30MG har jeg ikke lyst til, selvom min ordinerede døgndosis PT er 80MG (som depot, ikke knust forstås).

Junior medlem

Reefie skrev:

Jeg ved ikke om opioder bare ikke er mig, men jeg må indrømme det ikke var nogen speciel oplevelse. Jeg kunne sagtens forestille mig en del andre opioder har bedre lamme-potentiale. Regn med at blive ret bedøvet, lidt kløe og en smule feel-good :)

My bold.

Sjovt du skulle nævne det, jeg har allerede spist de 100*5MG piller jeg fik med fra hospitalet. Så kløe, det har jeg. Så jeg har overvejet at spise 1 Sepan tablet ved senge tid (det skulle virke).

Der ud over har jeg også fået forstoppele, og kan ikke urinere normalt, dvs. jeg har fået lagt et kateder med en slags hane jeg kan dreje på når jeg føler at min blære er fyldt.

Det er sgu´ for fedt at have sådan et sugerør oppe i svansen.

Nå ja, og så kan jeg heller ikke trække vejret uden min astma medicin (jeg lider ikke af astma, det er ordineret i forbindelse med disse piller).

Hvis jeg får kvalme og opkastning har jeg samtlige mulige bivirkninger af vidunderpillerne. ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Men hvis det er alternativet til intense smerter, er det vel en fair pris at betale?

Forstoppelsen kan de hjælpe med på apoteket.

Junior medlem

Jeg tjekker med apoteket.

Du har self. ret, og jeg forsøgte ikke at insinuere andet, jeg syntes blot det var lidt morsomt at jeg lige skulle få næsten hele listen af bivirkninger. Normalt er det jo noget der sker for andre. :P

Ah bonus, jeg har lige opdaget at katederet har givet mig urinvejs infektion, men det er stadig det værd.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]