Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 00:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Ved ikke om det er et problem eller ej.

Men her for halvandet år siden mødte jeg min ex kæreste. Og det var samtidig med at jeg forsøgte med og lade hver med og ryge hash. Jeg havde sørget for og sige til hende hun skulle bærer over med mig fordi jeg var igang med og stoppe med og ryge. Siden da har jeg røget men ikke haft et misbrug hvis jeg selv skal sige det. Det har været sådan at nogengange så ryger man lige 4 dage i træk og så bare en lang pause på 2 måneder, og efter det så ryger man en enkelt gang og holder pause på en måned. Dvs det har været meget forskelligt hvornår jeg har røget.

Problemet er bare at jeg føler jeg tænker for meget, jeg tager nogengange mig selv i og tænke sådan rigtig meget og bliver ved med og sige lad nu bare hver til mig selv. Ligemeget om jeg er skæv eller ej så hvis jeg skal fører en samtale med en person så kommer jeg til og tænke på noget andet og fanger så mig selv i bare og sige jaja til personen uden og vide hvad fanden personen siger. Og når jeg er skæv har jeg svært ved og kigge folk i øjnene og bare snakke med dem, ved nemlig ikke hvad jeg skal sige fordi jeg tænker på noget andet end de snakker om.

Det er total fuckd, virkelig. Og føler mig nærmest som en sindssyg. Men problemet kan vel også ligge i man har slået op med kæresten og man bor sammen stadigvæk.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg er en sommerfugl.
Kan du uddybe hvilke slags tanker du bliver distraheret af? eller er det bare tilfældigt hver gang?

Jeg oplever tit dette, og jeg har dog også lige droppet bongen efter et halvt år med daglig brug. Det genere mig ikke så meget når bare man acceptere det for hvad det er. (det kræver måske indforståethed (har da drukket en flaske vin eller to idag(undskyld mig)))

Peace!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
mr shakespear skrev:
....så kommer jeg til og tænke på noget andet og fanger så mig selv i bare og sige jaja til personen uden og vide hvad fanden personen siger.

Altså, det virker da ret normalt, IMO. Man kan sku' ikke forlange at man skal lytte efter til alt hvad man hører i sin dagligdag.
Men ja, starwarsfan sagde, så kommer da meget an på hvilke tanker du har.

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Medlem
Brugeravatar

Er det først efter bruddet med din ex at du er begyndt at have det her problem?

Medlem
Brugeravatar

Hellere tænke for meget frem for slet ikke.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Empty space
Belæste Nico skrev:
Hellere tænke for meget frem for slet ikke.

Ikke enig .. Men det bare min mening :)
"Not to be able to stop thinking is a dreadful affliction, but we don't realize this because almost everyone is suffering from it, so it is considered normal. This incessant mental noise prevents you from finding that realm of inner stillness that is inseparable from Being. "

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg er enig med Nico - @Machioveli: ren Væren udelukker IMO ikke en fyldt op tankegang, det handler mere om gøre sig til passiv observatør af ens tanker - så kan der være nok så mange af dem, men uden at de går én på... :idea: Kan godt være, at er man på et eller andet enlightened, 5th gateway, state of samadhi, så får man 'oplevelsen' af at tænke mindre, men spørgsmålet er om man ikke bare tænker nogle anderledes tanker - eller måske bare forholder sig anderledes til dem end før?
Min pointe er bare, at tanker skal ikke bekæmpes eller minimeres på nogen måde, men integreres og accepteres...

Medlem

Har du ikke overvejet at du bare er en meget følsom person.. altså jeg har altid fået at vide at jeg er en følsom person jeg ved ikke hvorfor helt konkret.. men tror det fordi jeg tænker meget over tingene.. selv ting som kan være simpel for andre kan for mig være mere tankeværdigt..

Tror ikke du skal ligge så meget i det.. det er bare sådan du nu engang er sat sammen :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Empty space
Snoezel skrev:
men spørgsmålet er om man ikke bare tænker nogle anderledes tanker - eller måske bare forholder sig anderledes til dem end før?
Min pointe er bare, at tanker skal ikke bekæmpes eller minimeres på nogen måde, men integreres og accepteres...

Nu ved jeg personligt selv hvor meget lidelse der er i for mange tanker, da jeg har haft en psykose med myldertanker i 1½ år konstant..
Så at slippe af med for mange tanker, er rigtig behageligt faktisk ..
Og ja, selvfølgelig vil der opstå tanker det meste af tiden, men det jeg mener er også, at fx negative tanker skal man ikke gribe fat i og vurderer, men lade dem glide ud af ens sind lige så let som de kom ind :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere over the rainbow
Det afhænger meget af dine tankers karakter... Er det negative? Er det de samme tanker etc.. Føler du dig såret eller stresset?

- Nogengange har man bare mere at tænke over.. Det behøver ikke nødvendigvis være relateret til dit pot-forbrug eller en evt psykisk lidelse :).

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
At komme til at følge sine egne tanker, i stedet for at lytte efter hvad den anden siger.. det er ret almindeligt når man har røget, synes jeg. Når jeg har røget kommer jeg også ofte til at følge mine egne tankespor, når andre snakker, med mindre man lige er tunet ind på de samme tanker. Det er helt normalt på hash.
At du har noget kaos i dit liv, som bliver forstærket af hampen er også helt forståeligt. Skær ned på hashen eller hold helt op. Du har brug for at samle dig om dig selv, og ikke flyde ud i hashtåger nu.

Hilsen Fanny

Junior medlem

bliv evt testet for ADHD eller lign.. :D

Site Admin
Brugeravatar

abrakadabra@ jeg synes der bliver slynget om sig med ADHD-diagnoser for et godt ord, for tiden, og det er måske ikke hvad trådstarter har brug for: at frygte en mental lidelse.
Jeg vil hellere høre, hvordan det går med dig nu mr shakespear? Har du smidt cannabissen på hylden, og hvordan påvirker det dig?

Hilsen Fanny

Medlem
Brugeravatar

Tag det roligt. Det er en ondcirkel, der kun kan brydes ved at slappe af. Du har oplevet af du tænker for meget et par gange, og derfor bliver du nervøs for at det skal ske igen, hvorfor du tænker på at du tænker for meget. Stop med at kæmpe imod det, og bare accepter det. Observer hvad der sker, vær neutral og ikke dømmende overfor dig selv. Har selv noget lignende samme problem. Du kan eventuelt prøve dig frem med diverse meditationsmetoder osv for at opnå et midlertidigt fravær af tanker. Det kan være meget dejligt, og give dig et pusterum.

Junior medlem

Hej drenge, havde sgu helt glemt jeg havde lavet det her topic så laver da lige en up to date version.

Sagen er den er exkæresten er flyttet, og det havde jeg det egentlig fint nok med indtil for en 3-4 uger siden hvor jeg begyndte og tænke på hende hele tiden. Savnet er stor. Vi slog op fordi jeg røg hash, Hun valgte og stille et ultimatum : Mig eller Hash. Jeg har bare forklarede hende en million gange at det er ikke sådan det skal stilles op, det er unfair. Jeg fortalte jeg havde brug for et tomrum sammen hashen for lige at samle mine tanker. Men det har bare gjort det værrere. Jeg har endelig indset at jeg ikke skal ryge hash mere da det ender med at gå ud over mig selv og mine medmennesker. Udover det så er jeg rimelig spinkel af bygning, og det har kun gjort det værere med hashen. Lige nu har jeg sat nogen mål såsom at tage på, dyrke motion, spille noget mere fodbold, og ja. få mit livs kærlighed tilbage.

Det irriterende er at jeg ikke har den støtte som jeg havde før. Men jeg klarer det vel nok.

Derfor hvis man står i samme situation som mig, vil jeg kun anbefale og ændre din livsstil, udsende(ny frisure f.eks).
Udover vil jeg lige sige at jeg overhovedet ikke har sparet penge efter jeg er stoppet med at ryge. Jeg har skiftet røgen ud med Mad. Istedet for at tænke på hvornår jeg skal ryge næste gang, tænker jeg på hvad jeg skal have at spise næste gang.

Er bare glad for jeg er nået frem til at hash, det er ikke nødvendigt!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Fanny, det kan godt være, at der overdiagnosticeres, men når nu trådstarteren siger, at han ikke kan følge med i samtaler, fordi hans opmærksomhed hele tiden flyder væk og indad, så er det jo faktisk tegn på, at han kan ligge et eller andet sted på autistspektret. Det, at han har et hashmisbrug, kan også tyde på det. Folk med ADHD er jo tilbøjelige til at misbruge af den ene eller den anden grund. Og hvis en diagnose kan hjælpe, så kan jeg ikke se, at det ville være så værst endda. Han behøver jo ikke frygte en diagnose som "en til mental lidelse". Jeg tænker, at der må være en grund til, at emnet her overhovedet blev skabt. Det er nok fordi han allerede oplever, at han har en lidelse. Det er altid godt at få nogle ude fra involveret. Selv, hvis det ikke diagnosticeres, kan det være rart, at der kommer et nyt perspektiv på. Går man med et lille problem, kan det hurtigt blive stort. Og nogle gange indser man (det har jeg selv oplevet), at et problem pludselig bliver forsvindende lille, når der kommer ord på. Nu lyder det som om, at jeg hakker på dig. Det er slet ikke meningen. Bare så du ikke misforstår mig.

Medlem
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:
Fanny, det kan godt være, at der overdiagnosticeres, men når nu trådstarteren siger, at han ikke kan følge med i samtaler, fordi hans opmærksomhed hele tiden flyder væk og indad, så er det jo faktisk tegn på, at han kan ligge et eller andet sted på autistspektret. Det, at han har et hashmisbrug, kan også tyde på det. Folk med ADHD er jo tilbøjelige til at misbruge af den ene eller den anden grund. Og hvis en diagnose kan hjælpe, så kan jeg ikke se, at det ville være så værst endda. Han behøver jo ikke frygte en diagnose som "en til mental lidelse". Jeg tænker, at der må være en grund til, at emnet her overhovedet blev skabt. Det er nok fordi han allerede oplever, at han har en lidelse. Det er altid godt at få nogle ude fra involveret. Selv, hvis det ikke diagnosticeres, kan det være rart, at der kommer et nyt perspektiv på. Går man med et lille problem, kan det hurtigt blive stort. Og nogle gange indser man (det har jeg selv oplevet), at et problem pludselig bliver forsvindende lille, når der kommer ord på. Nu lyder det som om, at jeg hakker på dig. Det er slet ikke meningen. Bare så du ikke misforstår mig.

At opsøge "hjælp" fra en psykiater bør være ens allersidste option. De er fucking vanvittige og vil gøre dig til narkoman(HER, PRØV AT SPIS DEN HER PILLE OG SE OM DET VIRKER, HVIS IKKE, SÅ HAR VI MAAAANNNGGGEEE ANDRE PILLER DU KAN PRØVE :D ). Prøv istedet med en kompetent psykolog. Spørg rundt, undersøg forskellige psykologer grundigt og vælg en du hører meget godt om. Kognitiv adfærds terapi er skam okay, men pille-dispensers bør man kræftedme holde sig fra. Jeg taler af erfaring.

EDIT: Da det for det meste er psykiaterer der uddeler diagnoser, antog jeg, at det var dem der blev snakket om. Hvis ikke, jah, så holder min pointe stadig, men den burde måske have været formuleret anderledes.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Henne i hjørnet
De siger jeg tænker for meget, jeg tænker de tænker for lidt.

Site Admin
Brugeravatar

Kære Paul Muad Dib,
Jeg føler bestemt ikke du hakker på mig :). Hvis vi ikke skulle kunne give udtryk for vores forskellige meninger herinde, ville det jo bare være tom snak og falsk høflighed! Så her får du lige mit svar:

Jeg mener ikke nødvendigvis at en diagnose er godt, for det har vist sig at der bliver strøget om sig med diagnoser i større og større omfang gennem de sidste 10 år. For 10 år siden var der ca. 2000 børn og unge som tog ADHD medicin. I dag er der 15.000. Det vil Sundhedsstyrelsen nu ind og se på: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/10/09/183129.htm

Der er også kommet en del kritik op omkring hvordan medicinalindustrien reklamerer gennem patientforeninger
http://www.hjernetips.dk/index.php?f=2&id=465

Endvidere står der en masser info om ADHD diagnoser og psykiatrisk medicin her: http://www.mmk.info/

Jeg synes at der er en del herinde som søger tryghed i psykiatriske diagnoser i stedet for at prøve at arbejde med deres sind. De tanker som trådstarter skriver om, er jo noget der kan ske for os alle, og slet ikke noget som bør give anledning til, at man begynder at overveje medicin.
Mange, og specielt unge mennesker har brug for at høre, at det er ok at tænke og føle sådan og sådan. De er måske for første gang i deres liv begyndt at lægge mærke til hvordan deres sind fungerer, og derfor har de brug for at høre om det er "normalt" at have det sådan. At blive selv-bevidst er en stor mundfuld at sluge, og for nogen kan det skabe direkte angst for at de er syge og unormale, som så igen kan forværre tankemylderet. Her nytter det ikke at kaste personen i armene på en psykiater, som oftest kun vil se, at angsten passer til en psykiatrisk lidelse og en psykiatrisk medicin. Her er det vigtigere at vi deler erfaringerne med hinanden og taler åbent og ærligt omkring det at være menneske. Som menneske kan vi føle angst og som menneske kan vi bilve fanget i tankemylder, hvis vi ikke føler os trygge med den vi står over for.

Jeg fandt også denne dokumentar: http://www.youtube.com/watch?v=sjxXedYh49Q
Jeg synes den er død spændende, men det piner mig dog lidt at jeg ikke har kunnet finde noget information omkring hvem der har produceret den. Måske er det mig som er en spade, men hvis der er nogen af jer andre der kan finde ud af, hvem der står bag, vil jeg være glad for at vide det.

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Fanny skrev:
Jeg fandt også denne dokumentar: http://www.youtube.com/watch?v=sjxXedYh49Q
Jeg synes den er død spændende, men det piner mig dog lidt at jeg ikke har kunnet finde noget information omkring hvem der har produceret den. Måske er det mig som er en spade, men hvis der er nogen af jer andre der kan finde ud af, hvem der står bag, vil jeg være glad for at vide det.

Jeg skulle mene at det er Citizens Commission on Human Rights/Medborgernes Menneskerettighedskommission.

http://www.cchr.org/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]